Announcement

Collapse
No announcement yet.

M5 E60 kiertokangen laakereiden vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jengstro
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2006
    • 380
    • 02-alue

    #16
    Laakerit tuli BMW:ltä. En oo avannut paketteja, kenen tekemiä (jos edes paljastuu).

    --edit--
    KK:t on Shellin

    Kyllä öljyt on vaihdettu ennen määräaikaa (kesäajoa pelkästään). Onhan tuo öljypohja aikamoisessa "tervassa". Täytyy pestä se ennenkuin laitan moottori paketiin.
    Last edited by jengstro; 15-04-2018, 18:44.

    Comment

    • jengstro
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2006
      • 380
      • 02-alue

      #17
      TIS käski ottaa vesipumpun hihnapyörän pois, yikes
      No, ei sitä kyllä tarvii ottaa pois. Vanoksen öljylinjan jako-"bracket" on viety sen vesipumpun hihnapyörän taakse (miksi BMW? siinä olis vieressä lähellä parempi paikka keskellä, mein gott!) . Onneks ne pultit saa auki hihnapyörän takaa ja pois välistä. Tuon jälkeen se jakobanjo auki, niin se vanoksen sisäisen putken yläpuolen banjo liikkuu just tarpeeksi edestä pois. Ja letkut pois edestä. Suosittelen lämpimästi pahvin asentamista syylärin eteen.


      10mm raksulenkki on oikea työkalu, voi muuten *ttaa.


      Voitto!, sieltä se putkenpätkä tuli ulos.


      Piti oikeen naputella uus letku sisään. Oli tiukka (vaikka voiteli).

      Ei muuten kannata pyöritellä konetta kun toi uus letku on alapäästä irti, se makaa kirjaimellisesti vanospumpun hammasrattaan päällä. Voi teräspunos tykätä kyttyrää. Täytyy nippareilla vetää se oikeaan asentoon.

      Ja auto ylös ja homma jatkuu....
      Last edited by jengstro; 15-04-2018, 19:00. Reason: hoono suomi

      Comment

      • jengstro
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2006
        • 380
        • 02-alue

        #18
        Laakerit irti. Muovilastalla tökkäsemällä ja pihdeillä sai noi yläpuolen laakeripinnat irti.

        Tältä ne nyt näyttää, oisko mittarissa jotain 120tkm. Pytyssä 9, yläpuolen laakerissa on jo jonkin sortin "Kuparin" väriä näkyvissä... (ei näy kameran kuvassa)

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4629
          • Tampere

          #19
          Jopas on kulahtaneet 100tkm ajetuksi moottoriksi. :think Ei taitais paljoa 200tkm pidemmälle kestää jos edes sinne. Onko noille mitään vaihto/huolto-ohjelmaa vai vaan toivotaan että kestää?

          Onko syynä kulumiselle ylipäätään nihkeä mitoitus vai käyttö?
          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • jengstro
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2006
            • 380
            • 02-alue

            #20
            Originally posted by fraatti View Post
            Jopas on kulahtaneet 100tkm ajetuksi moottoriksi. :think Ei taitais paljoa 200tkm pidemmälle kestää jos edes sinne. Onko noille mitään vaihto/huolto-ohjelmaa vai vaan toivotaan että kestää?
            Onko syynä kulumiselle ylipäätään nihkeä mitoitus vai käyttö?
            Jaa-a, miltäköhän Ferrarin tai Lambon kangen laakerit näyttää > 100 tkm:n jälkeen? :think Oiskohan vaan hepposta tavaraa nää orkkislaakerit. En usko että männän liikkeet ja puristukset on mitenkään omituiset M5sessa versus muut moottorit.

            Comment

            • -TT
              Bimmer Rookie
              • Dec 2010
              • 192
              • Oulu

              #21
              Originally posted by jengstro View Post
              Jaa-a, miltäköhän Ferrarin tai Lambon kangen laakerit näyttää > 100 tkm:n jälkeen? :think Oiskohan vaan hepposta tavaraa nää orkkislaakerit. En usko että männän liikkeet ja puristukset on mitenkään omituiset M5sessa versus muut moottorit.
              Taitaa olla aika vähissä ne Ferrarit tai Lambot, joilla on ajettu yli 100tkm. Menee ne laakerit niistäkin ja on tehty jo monta remppaa ennen 100tkm. Se Ivecon jakopäänhihnakin on vaihdettava muutaman vuoden välein.
              Se mitä olen vierestä seurannut oikeita urheiluautoja, niin niitä vähemmän tarttaillaan -20 pakkasilla. E60 M5 näkee talvella liikkeellä kuitenkin.

              Ja on sillä öljylläkin osansa laakereiden kulumiseen. Onhan joku ajanut melkein 30tkm öljyillä S85:lla???

              Kyllä noin laakerit oli aika vaihtaakkin jo. Mittasitko vanospumpun paineet ennen remppaa?
              Last edited by -TT; 17-04-2018, 08:07.
              Coupe :think
              sigpic

              Comment

              • jengstro
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2006
                • 380
                • 02-alue

                #22
                Jep, tee 500hv arkiauto. Ja yritä samalla pitää kustannukset kurissa. Vaikea yhtälö. Turbokoneilla tää homma taitaa olla pikkasen helpompaa. 5 litran koneella 7000rpm:ää, voimat/massat on (käsittämättömän) isoja.

                Aika samoihin specseihin menee Chevyn LS(7) moottori. Ei sekään ole immuuni kk laakereiden kulumiselle (googlaamalla löytyy juttuja). Tosin onko nuo tapaukset sitten öljynsaanti/pumppu vikoja?

                Pitäiskö viritellä M5seen jonnekkin "ei-niin-näkyvälle" paikalle joku öljynpainemittari?

                Niin, onhan tuolla yksi upgrade tullut jälkikäteen. Mäntien oil squirterit on muotoiltu uusiks. Onko tuolla vaikutus tuonne kiertokangelle, epäilen. Noi pillit on aika lailla ylempänä kuin kiertokanki. Näitä en nyt tilannut tähän hätään.

                Vanostestiä ei tehty. Sen sijaan ajettiin auto JW-servicen penkissä, tehokäppyrät ok. ja oisko ollu 497hp.

                Last edited by jengstro; 17-04-2018, 10:06.

                Comment

                • jengstro
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2006
                  • 380
                  • 02-alue

                  #23
                  Jaahas. Mikä on oikea taktiikka noiden yläpuolisten laakereiden ujuttamiseksi paikoilleen? Työnnetään jollain muovilastalla päästä vai sivusta jotenkin puristamalla?

                  Comment

                  • repsa
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2006
                    • 1367
                    • Lempäälä

                    #24
                    Ite oon paikallaan kk-lakrut vaihtanut painamalla öljyttyyn kaulaan laakerin kiinni (pintajännitys pitää hyvin paikallaan), sit pyörätys yläpuolelle ja romut kasaan. Nämä muutamat kokemukset kylläkin eri valmistajan moottoriin.
                    5c jetta 1.2TSI 140/220
                    530e m-sport alpinweiss3 vakio
                    a4 cabi 220/300
                    vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                    Comment

                    • jengstro
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2006
                      • 380
                      • 02-alue

                      #25
                      Originally posted by repsa View Post
                      Ite oon paikallaan kk-lakrut vaihtanut painamalla öljyttyyn kaulaan laakerin kiinni (pintajännitys pitää hyvin paikallaan), sit pyörätys yläpuolelle ja romut kasaan. Nämä muutamat kokemukset kylläkin eri valmistajan moottoriin.
                      Ok. kuulostaa järkevältä. Yritin vältellä tota moottorin pyörittämistä minimiin. Tarvii useita käsiä, kun ne kiertokanget (useita ja kaks samassa kolossa) pyörii holtittomasti kampiakselin seassa...

                      Comment

                      • suppari
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2006
                        • 4049
                        • Turku

                        #26
                        Me vaihdetaan kaula kerrallaan, mutta sitten ei saa noin komeita kuvia ennenkuin homma on valmis

                        Koitappa nyt kun se vanha letku on irti, niin tuki toinen pää ja laita letku ämpäriin ja anna paineilmaa. Vuotaako läpi?
                        sigpic
                        P:0409699000

                        JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                        tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                        huollot/korjaukset!

                        BMW E&F sarjaan.
                        Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                        8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                        AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                        Comment

                        • jengstro
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2006
                          • 380
                          • 02-alue

                          #27
                          KK-laakerit paikallaan, puuh. Jep, menis helpommin kaula kerrallaan. Piti sitten mennä ottaa kaikki auki kerralla, ikävää kun ilman-alaosaa olevat kampurat pyörii siellä holtittomasti.

                          Lasten pulkka hyötykäytössä erinomainen öljyastia.

                          Comment

                          • jengstro
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2006
                            • 380
                            • 02-alue

                            #28
                            Iskin 5 baria suoraan kompurasta tohon putkeen (ei sattunu olee vähempää kompurassa). Ilma tuli läpi päästä (huono kupariprikkaviritys), mutta tuli ilmat ulos myös flexin molemmista päistä. Paljon tuon letkun pitäis kestää?

                            viihdyttävä videotodistus tapahtumasta

                            Comment

                            • jengstro
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2006
                              • 380
                              • 02-alue

                              #29
                              Tästä alkup. diy ohjeesta en ihan heti tajunnut mikä hemmetin "backlash" adjustment Vanos öljypumpun asennuksen. Eli toi Vanospumpun rattaan hampaitten välys siihen 'työ/syöttö'-rattaaseen.

                              Jopa on ohje. Eli rattaiden välys on ihan homotarkka. Sitten sun pitäis vääntää se pumppu kiinni momenttiin, joka pienentää sitä rattaiden hampaisiin kohdistuvaa välystä Eli tota pumppua pitäis hakata kumivasaralla sivuttaisuunnassa välyksen säätämiseksi?

                              Comment

                              • Dunky
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2003
                                • 4929
                                • Kotka

                                #30
                                Tarkka toki mutta ei homotarkka sentään... Vaikka kumivasaralla joo tai muulla vastaavalla. Vippikello oltava sitten tikissään
                                Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                                Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎