Announcement

Collapse
No announcement yet.

M5 E60 kiertokangen laakereiden vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jengstro
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2006
    • 380
    • 02-alue

    #31
    Noniin, ennenkuin alan riehumaan tällä kalliilla digitaalimomentti-aste-vääntimellä.
    Varmistan vielä TIS ohjeet täältä.

    Pultit uitettu öljyssä.
    20Nm tiukkuuteen ja sitten 130 asteen vääntö,avaa ja toista vielä 2 kertaa.

    Comment

    • Krister
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2003
      • 227
      • PK-seutu

      #32
      Originally posted by jengstro View Post
      Jep, tee 500hv arkiauto. Ja yritä samalla pitää kustannukset kurissa. Vaikea yhtälö. Turbokoneilla tää homma taitaa olla pikkasen helpompaa. 5 litran koneella 7000rpm:ää, voimat/massat on (käsittämättömän)

      Litratehot jossain Civic Type-R:ssä on ihan samat eikä siinä ole vastaavaa ongelmaa. Eiköhän siellä ole BMW:llä ihan peiliin katsomisen paikka kun vastaavaa ollut S-moottoreissa muissakin.
      Supra MKIV 6spd lhd
      W212 E350CDI

      Ex: E39 530d

      Comment

      • salmol
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2013
        • 244
        • Helsinki

        #33
        Originally posted by Krister View Post
        Litratehot jossain Civic Type-R:ssä on ihan samat eikä siinä ole vastaavaa ongelmaa. Eiköhän siellä ole BMW:llä ihan peiliin katsomisen paikka kun vastaavaa ollut S-moottoreissa muissakin.
        Taitaa Civicissä vähän eri massat vaikuttaa kuitenkin...
        Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9 i6, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

        Comment

        • jengstro
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2006
          • 380
          • 02-alue

          #34
          Tää Chevyn LS7 on aika monsteri koneeksi. 7Litraa max rpm. 7000rpm, 500hp. Esim. kiertokanget on titaania.
          Read the tech article on Chevrolet LS7 Small Block Engine Info, brought to you by the experts at Corvette Fever Magazine.


          Bayerin pojat tekee kuitenkin saman 500hp 5 litralla (tähän keskusteluun ei saa tuoda ahtimia... )

          Comment

          • Tommix
            BTCF Member
            • Dec 2006
            • 5428
            • S:t Karins

            #35
            Originally posted by jengstro View Post
            (tähän keskusteluun ei saa tuoda ahtimia... )

            Eikös tuolla E92 M3 käyttökokemus topicissa ole aika faktana tuotu julki, että juurisyy laakerimurheisiin on itse asiassa ne kiertokangen pultit?
            Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
            Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
            ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
            Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

            Comment

            • jengstro
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2006
              • 380
              • 02-alue

              #36
              Originally posted by Tommix View Post

              Eikös tuolla E92 M3 käyttökokemus topicissa ole aika faktana tuotu julki, että juurisyy laakerimurheisiin on itse asiassa ne kiertokangen pultit?
              hmm.. nyt kun tämän operaation aikana nähnyt kaikkea ihmeellistä isojen moottoreiden maailmasta. Kiertokangen laakereiden ja kampuran välissä on tarkka välys. Kaula ei puristu kasaan enempää mikä se "on". En tiedä miten muissa moottoreissa, mutta S85sessa on murrettu (ei koneistettu) kaula (ala- ja yläosa) -> ylä ja alaosat on uniikit parit.

              Joku viisaampi saa kommentoida lisää.

              KK laakerit on paikoillaan ja kiristetty. Voin sanoo että kuntosalilla ei tarvii käydä samana päivänä. Puuh. (3*2*10 vääntökertaa).
              20Nm+130astetta... noi pultit meni noin 70Nm..75Nm tiukkuuteen.

              Comment

              • jengstro
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2006
                • 380
                • 02-alue

                #37
                Kumivasaralla oli käyttöä rattaiden välyksen säätämiseksi. Vanhoista jäljistä näki, että oli ehkä aavistuksen iso välys ennen. Kiristyksen jälkeen about 0,07:aan. Taustalla pieni metallipala ruuvattu mihin saa ton heittokellon magneetin kiinni. Joka puolella on alumiinia, ei tartu.


                Löyty juutuupin ihmeellisestä maailmasta video aiheesta: https://youtu.be/vbsW5Tw8Hi4?t=21

                Ja öljypohja pultattu kiinni. Maistui ja tuntui ihan työltä. Raportoidaan seuraavan kerran, jos ja kun auto käy ilman isompaa kilinää. (joo, Vanos täytyy käydä ilmaamassa)
                Last edited by jengstro; 22-04-2018, 21:28.

                Comment

                • Krister
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2003
                  • 227
                  • PK-seutu

                  #38
                  Originally posted by salmol View Post
                  Taitaa Civicissä vähän eri massat vaikuttaa kuitenkin...
                  Höpsis..
                  Supra MKIV 6spd lhd
                  W212 E350CDI

                  Ex: E39 530d

                  Comment

                  • jengstro
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2006
                    • 380
                    • 02-alue

                    #39
                    Noniin, auto harsittu kasaan, käy ja kukkuu. Eikä ylimääräisiä pultteja ja osia jäänyt yli

                    Eniten hankaluuksia aiheutti ne moottorituet jotka tulee torx pulteilla kiinni. Aivan tuskaa vääntää niitä etummaisia. Onnistu jotenkin taipuisalla jatkovarrella. Jos vielä joskus otan tuon auki, harkitsen pidemmillä pulteilla alapuolelta kiinnittämistä, mutteri yläpuolelle. Yläpuolelta pystyy kyllä pitää paikallaan, ei vääntää.

                    Vanos piti hyvin ikävää ääntä startatessa. JW:lle käymään ja softalla vanoksen ilmausproseduuri. Samassa hommassa todettu että Vanos-solenoidit (€€€€) on siinä rajoilla, low limit arvoista. Auts. Noh, kestän tuon jotenkuten jos vääntöä? uupuu pikkasen, kun nokat ei säädy enää entiseen malliin. Tietty, paremmaksi nuo solenoidit ei tuosta varmaan mee. Vaihto häämöttää lähitulevaisuudessa. Toivottavasti noihin solenoidihommiin tulisi joku järki tai kilpailutilanne päälle.

                    Aattelin ajella näillä ekoilla öljyillä nätisti sen 2000km. Vaihdan sitten uudet öljyt/Filtterin sisään. Jos sieltä laakeripinnoista lähtee jotain irti (tehdaspinta) öljyn sekaan?. Öljyä meni kirjaimellisesti öljystä tyhjään koneeseen n. 9,7 litraa. Nyt näyttää öljynpinta +0.5.

                    Niin joo, vaikka kuinka katsoin ja laitoin alakelkan/pyöräntuet samoille paikoille. Ei kulje ihan suoraan, pakko mennä pyöriensuuntaukseen.

                    Nostan hattua kaikille ketkä tekee tän homman ilman täyskorkeaa nosturia.

                    Comment

                    • Carbon Black
                      BTCF Member
                      • Sep 2006
                      • 16
                      • Tampere

                      #40
                      https://lefongplaza.com/cart Tuolta aftermarket vanos solenoidia tilalle.
                      https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=371518 Tossa lisää juttua aiheesta jos on mennyt ohitte.
                      Ainoa pelkoni on, etten enään pelkää mitään.

                      Comment

                      • jengstro
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2006
                        • 380
                        • 02-alue

                        #41
                        Luin eilen koko "Anzafin":n aloittaman diy ketjun solenoideista. http://www.m5board.com/vbulletin/e60...solenoids.html

                        Herättää koko vanos-"testi" hieman epäilyksiä.... viime kesänä mun vekotin penkitettiin, huipputehot/vääntökäppyrä ok'ish.Vanostestiä ei tehty. Ei ollut tarvetta . Nyt testi näytti ettei ne oo iskussa.

                        Ois kiva nähdä penkitystulokset 'huonoilla' 0.3...0.5 solenoideilla ja uusilla 0.8... 0.9 . Se kertois jotain.

                        Comment

                        • GuGi_
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2012
                          • 700
                          • Vantaa city

                          #42
                          Mitä on tullu jonkin verran perehdyttyä noihin vanosjuttuihin, niin en välttämättä aivan sokeana luottais tuohon testipolkuun. Omakohtaista kokemusta ei vielä ole, ja tietysti aina kannattaa internetistä luettuun "faktaan" suhtautua pienellä lähdekritiikillä. Mutta lukemani perusteella täysin uusillakin orkkis solenoidella tuo testi ei aina mene läpi puhtain paperein. Ja samassa autossa tulokset on voineet heitellä pienen ajan sisällä suurestikkin. Jos auto toimii ja tehot on tallella, niin en turhaan niistä huolehtisi.
                          "Muut tekee mitä ne osaa, me tehään mitä halutaan"

                          F11 525d -11
                          E60 M5 -05
                          E12 530i -75
                          E32 730i - 91
                          Chevy Silverado 3500 -93
                          R33 Skyline GTS-T -93

                          Comment

                          • zakspeed
                            BTCF Member
                            • Nov 2003
                            • 1996
                            • Tampere/kainuu

                            #43
                            Niin jos ja kun taustalla monesti vielä vuotava vanos paineletku. Mutta jos perusasiat kunnossa...
                            -M5- '00
                            -i3 94 rex '19
                            -Ascona B 4.0 '80
                            Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                            -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                            -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                            Comment

                            • jano85
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2008
                              • 177
                              • Kauhava

                              #44
                              Olisi sama jumppa edessä. Onkos porukka aukonut ja putsaillut noita vanospumppuja? Ja jos avaa niin mitäs kannattaa ottaa huomioon?
                              Last edited by jano85; 25-12-2019, 17:51.
                              F06 640d X-drive M-sport -16


                              exät F11 520d / E93 335i / G30 520d / F30 320d / E60 M5 / F30 330d / E70 X5 35d / E90 335d/ E90 325i/ E61 530d/ E39 530d/ E39 528i/ E36 325iC/ E34 525i

                              Comment

                              • kauko-63
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2010
                                • 143
                                • vantaa

                                #45
                                Tuli joku aika sitten tommonen-07 m5 hommattua ja kk-laakerit juuri vaihdettu, ja samalla uusittiin vanoksen putket mutta öljypumppua ja solenoideja ei vaihdettu. Tämä siis edellisen omistajan toimesta. Tuli vaan mieleen että missä kilsoissa toi pumppu ja solenoidit alkaa olee vaihtokunnossa?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎