Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 kampiakselin hihnapyörä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kikatsuu
    Newbiemmer
    • May 2018
    • 28
    • Suomi

    E60 kampiakselin hihnapyörä

    Tuli 05 e60 semmoinen ongelma tuossa että alkoi jumittaan moniurahihna ja ilmastoinnin hihna ja samalla ohjaus jäykisty. Ilmastoinnin kiinni laittamisen jälkeen hihna taas pyöri mutta huomasin että oli tippunut ilmastoinnin kompuran hihna pois paikaltaan. Kompuran hihnapyörä on väljä kun kädellä kokeilee. Siis se ulompi mihin menee kiinni ilmastoinnin hihna. Minkä takia siinä ulommassa hihnapyörässä on ns yks ylimääränen paikka hihnalle? Vai onko mulla joku ihan pielessä siellä? Apua kaivataan.
  • Kikatsuu
    Newbiemmer
    • May 2018
    • 28
    • Suomi

    #2
    Tässä kuva.
    Attached Files

    Comment

    • HelterSkelter
      Newbiemmer
      • Jun 2015
      • 3
      • -

      #3
      Myös täällä samanlaista ongelmaa. Löysitkö vastauksen tähän?

      Comment

      • samppa.re
        Bimmer Rookie
        • Mar 2015
        • 100
        • Oulu

        #4
        Äkkiseltään näyttää siltä, että kampiakselin hihnapyörän vulkanointi on pettänyt ja hihnapyörä hypännyt hihnan leveyden verran moottorista eteenpäin. Ei siinä ylimääräisiä uria ole, vaan hihna pyörii nyt hihnapyörän keskiosan päällä.

        Uusi hihnapyörä/värinänvaimennin paikoilleen ja kovaa ajoa.
        530d E61 Saphirschwarz

        Comment

        • Kikatsuu
          Newbiemmer
          • May 2018
          • 28
          • Suomi

          #5
          Originally posted by samppa.re View Post
          Äkkiseltään näyttää siltä, että kampiakselin hihnapyörän vulkanointi on pettänyt ja hihnapyörä hypännyt hihnan leveyden verran moottorista eteenpäin. Ei siinä ylimääräisiä uria ole, vaan hihna pyörii nyt hihnapyörän keskiosan päällä.

          Uusi hihnapyörä/värinänvaimennin paikoilleen ja kovaa ajoa.
          Onkohan tuo kuinka iso homma vaihtaa moniurahihnat, vesipumppu , kiristimet ja tuo dampperi iha ite? Tilasin motonetistä gatesin dampperin ja saksasta skf vesipumpun sekä gatesin moniurahihnasarjan. Totta nuo jonku aikaa kestäis.
          Last edited by Kikatsuu; 21-05-2018, 10:38.

          Comment

          • Heguli 31
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 10036
            • KVLA

            #6
            Originally posted by Kikatsuu View Post
            Onkohan tuo kuinka iso homma vaihtaa moniurahihnat, vesipumppu , kiristimet ja tuo dampperi iha ite? Tilasin motonetistä gatesin dampperin ja saksasta skf vesipumpun sekä gatesin moniurahihnasarjan. Totta nuo jonku aikaa kestäis.
            Tsekkaa ennen asennusta tarviiko kiristinrullia uusia. Vai tuliko hihnasetin mukana?

            Comment

            • Kikatsuu
              Newbiemmer
              • May 2018
              • 28
              • Suomi

              #7
              Originally posted by Heguli 31 View Post
              Tsekkaa ennen asennusta tarviiko kiristinrullia uusia. Vai tuliko hihnasetin mukana?
              Tuli mukana, onkohan kampiakselin hihnapyörä iso työ vaihtaa?

              Comment

              • tommi_n
                Bimmer Rookie
                • Sep 2014
                • 65
                • Tampere

                #8
                Moottorin suojamuovit pois (ylä ja ala), ahtoputki irti, flekti pois, hihnat poikki, pultit auki ja dampperi on sulla kädessä.

                Pultit aina uudet ja kiristysmomentti on 40Nm + 120°

                Lisäksi tarvitset joko vauhtipyörän/vetolevyn lukitustyökalun tai kaverin estämään konetta pyörimästä kun em. pultteja kiristät.

                Vinkki vitosena sellainen jos dampperin päästä täytyy jostain syystä konetta pyörittää niin 31mm 12-kulmainen hylsy sopii noiden dampperin neljän M10 pultin ympärille niin ei tartte ostaa siihen sen kummempaa erikoistyökalua.

                Kylmästöinnin hihna on stretch-fit hihna, joten ilman oikeaa asennustyökalua sitä saa kammeta paikalleen ihan tosissaan. Onnistuu kyllä kuitenkin, on tekniikkalaji ei voimasta kiinni.

                Samalla vaihtaisin (ja vaihdoinkin Fluidamper-operaatiossa) myös kampiakselin etustefan.
                BMW e61 535d M-sport
                Lancia Delta HF integrale

                Comment

                • Dabbler
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2010
                  • 102
                  • Lpr

                  #9
                  Paitsi jos on pikkudiesel, on vain keskipultti joka on helvetin tiukassa.

                  Comment

                  • Kossu Allu
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2016
                    • 222
                    • Espoo

                    #10
                    Originally posted by tommi_n View Post
                    Moottorin suojamuovit pois (ylä ja ala), ahtoputki irti, flekti pois, hihnat poikki, pultit auki ja dampperi on sulla kädessä.

                    Pultit aina uudet ja kiristysmomentti on 40Nm + 120°

                    Lisäksi tarvitset joko vauhtipyörän/vetolevyn lukitustyökalun tai kaverin estämään konetta pyörimästä kun em. pultteja kiristät.

                    Vinkki vitosena sellainen jos dampperin päästä täytyy jostain syystä konetta pyörittää niin 31mm 12-kulmainen hylsy sopii noiden dampperin neljän M10 pultin ympärille niin ei tartte ostaa siihen sen kummempaa erikoistyökalua.

                    Kylmästöinnin hihna on stretch-fit hihna, joten ilman oikeaa asennustyökalua sitä saa kammeta paikalleen ihan tosissaan. Onnistuu kyllä kuitenkin, on tekniikkalaji ei voimasta kiinni.

                    Samalla vaihtaisin (ja vaihdoinkin Fluidamper-operaatiossa) myös kampiakselin etustefan.
                    Noin 50mm putkea ja rälläkkä, niillä saa tehtyä työkalun
                    Kaveri värkkäs sen mulle näiden ohjeiden mukaan:


                    Lisäksi joissain ilmastoinneissa on erillinen kiristin ja hihnan laitto onnistuu ilman tuota erikoistyökalua (jolloin ilmastoinnin hihna luonnollisesti on pidempi).

                    E91 320d -07 M-Sport
                    211hv / 430nm

                    Ex:
                    E60 525dA -06 "M-Sport"
                    M57TU2D25, GA6HP26
                    238hv / 510nm


                    M: pre-LCI OEM E6x helmat ja E60 takapuskuri, PDC

                    Comment

                    • Kikatsuu
                      Newbiemmer
                      • May 2018
                      • 28
                      • Suomi

                      #11
                      Originally posted by Kossu Allu View Post
                      Noin 50mm putkea ja rälläkkä, niillä saa tehtyä työkalun
                      Kaveri värkkäs sen mulle näiden ohjeiden mukaan:


                      Lisäksi joissain ilmastoinneissa on erillinen kiristin ja hihnan laitto onnistuu ilman tuota erikoistyökalua (jolloin ilmastoinnin hihna luonnollisesti on pidempi).
                      Joo mulla 530d -05 jossa ilmastoinnin hihnalla oma kiristin. Ja dampperi neljällä pultilla. Miten kaveri pystys estämään koneen pyörimästä kun ei lukitustyökaluja itsellä ole.
                      Last edited by Kikatsuu; 26-05-2018, 10:53.

                      Comment

                      • Agee-
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2010
                        • 594
                        • Jns

                        #12
                        Originally posted by Kikatsuu View Post
                        Joo mulla 530d -05 jossa ilmastoinnin hihnalla oma kiristin. Ja dampperi neljällä pultilla. Miten kaveri pystys estämään koneen pyörimästä kun ei lukitustyökaluja itsellä ole.
                        Itse vaihdoin 535D dampperin purkamalla flektit yms edestä, ja sitten tälläisellä koneella pultit auki. Samaisella koneella päräytin pultit kiinnikkin ja hyvin on dampperi kestänyt paikallaan.
                        VW T5 -08
                        XC70 -05
                        Superb -11

                        Comment

                        • Kikatsuu
                          Newbiemmer
                          • May 2018
                          • 28
                          • Suomi

                          #13
                          Tuossa ku tuo dampperin ulkokehä pyörii tyhjää niin mistä koneen saisi pidettyä lukossa??

                          Comment

                          • Kossu Allu
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2016
                            • 222
                            • Espoo

                            #14
                            Tein ite niin, että kiristin sen 40nm kaikki pultit. Sen jälkeen laitoin hihnan kiristimelle (paikoilleen) ja pyöräytin sen 60, 60, 60 ja 60 astetta jokaisen pultin, jonka jälkeen toistamiseen 60 astetta jokaisen pultin. Hihna riitti siis pitämään sen dampperin paikallaan

                            E91 320d -07 M-Sport
                            211hv / 430nm

                            Ex:
                            E60 525dA -06 "M-Sport"
                            M57TU2D25, GA6HP26
                            238hv / 510nm


                            M: pre-LCI OEM E6x helmat ja E60 takapuskuri, PDC

                            Comment

                            • Kikatsuu
                              Newbiemmer
                              • May 2018
                              • 28
                              • Suomi

                              #15
                              Oliko sulla vaihde pllä vai dllä silloin?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎