Tuli 05 e60 semmoinen ongelma tuossa että alkoi jumittaan moniurahihna ja ilmastoinnin hihna ja samalla ohjaus jäykisty. Ilmastoinnin kiinni laittamisen jälkeen hihna taas pyöri mutta huomasin että oli tippunut ilmastoinnin kompuran hihna pois paikaltaan. Kompuran hihnapyörä on väljä kun kädellä kokeilee. Siis se ulompi mihin menee kiinni ilmastoinnin hihna. Minkä takia siinä ulommassa hihnapyörässä on ns yks ylimääränen paikka hihnalle? Vai onko mulla joku ihan pielessä siellä? Apua kaivataan.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E60 kampiakselin hihnapyörä
Collapse
X
-
Äkkiseltään näyttää siltä, että kampiakselin hihnapyörän vulkanointi on pettänyt ja hihnapyörä hypännyt hihnan leveyden verran moottorista eteenpäin. Ei siinä ylimääräisiä uria ole, vaan hihna pyörii nyt hihnapyörän keskiosan päällä.
Uusi hihnapyörä/värinänvaimennin paikoilleen ja kovaa ajoa.530d E61 Saphirschwarz
Comment
-
-
Originally posted by samppa.re View PostÄkkiseltään näyttää siltä, että kampiakselin hihnapyörän vulkanointi on pettänyt ja hihnapyörä hypännyt hihnan leveyden verran moottorista eteenpäin. Ei siinä ylimääräisiä uria ole, vaan hihna pyörii nyt hihnapyörän keskiosan päällä.
Uusi hihnapyörä/värinänvaimennin paikoilleen ja kovaa ajoa.Last edited by Kikatsuu; 21-05-2018, 10:38.
Comment
-
-
Originally posted by Kikatsuu View PostOnkohan tuo kuinka iso homma vaihtaa moniurahihnat, vesipumppu , kiristimet ja tuo dampperi iha ite? Tilasin motonetistä gatesin dampperin ja saksasta skf vesipumpun sekä gatesin moniurahihnasarjan. Totta nuo jonku aikaa kestäis.
Comment
-
-
Moottorin suojamuovit pois (ylä ja ala), ahtoputki irti, flekti pois, hihnat poikki, pultit auki ja dampperi on sulla kädessä.
Pultit aina uudet ja kiristysmomentti on 40Nm + 120°
Lisäksi tarvitset joko vauhtipyörän/vetolevyn lukitustyökalun tai kaverin estämään konetta pyörimästä kun em. pultteja kiristät.
Vinkki vitosena sellainen jos dampperin päästä täytyy jostain syystä konetta pyörittää niin 31mm 12-kulmainen hylsy sopii noiden dampperin neljän M10 pultin ympärille niin ei tartte ostaa siihen sen kummempaa erikoistyökalua.
Kylmästöinnin hihna on stretch-fit hihna, joten ilman oikeaa asennustyökalua sitä saa kammeta paikalleen ihan tosissaan. Onnistuu kyllä kuitenkin, on tekniikkalaji ei voimasta kiinni.
Samalla vaihtaisin (ja vaihdoinkin Fluidamper-operaatiossa) myös kampiakselin etustefan.BMW e61 535d M-sport
Lancia Delta HF integrale
Comment
-
-
Originally posted by tommi_n View PostMoottorin suojamuovit pois (ylä ja ala), ahtoputki irti, flekti pois, hihnat poikki, pultit auki ja dampperi on sulla kädessä.
Pultit aina uudet ja kiristysmomentti on 40Nm + 120°
Lisäksi tarvitset joko vauhtipyörän/vetolevyn lukitustyökalun tai kaverin estämään konetta pyörimästä kun em. pultteja kiristät.
Vinkki vitosena sellainen jos dampperin päästä täytyy jostain syystä konetta pyörittää niin 31mm 12-kulmainen hylsy sopii noiden dampperin neljän M10 pultin ympärille niin ei tartte ostaa siihen sen kummempaa erikoistyökalua.
Kylmästöinnin hihna on stretch-fit hihna, joten ilman oikeaa asennustyökalua sitä saa kammeta paikalleen ihan tosissaan. Onnistuu kyllä kuitenkin, on tekniikkalaji ei voimasta kiinni.
Samalla vaihtaisin (ja vaihdoinkin Fluidamper-operaatiossa) myös kampiakselin etustefan.
Kaveri värkkäs sen mulle näiden ohjeiden mukaan:
Lisäksi joissain ilmastoinneissa on erillinen kiristin ja hihnan laitto onnistuu ilman tuota erikoistyökalua (jolloin ilmastoinnin hihna luonnollisesti on pidempi).
E91 320d -07 M-Sport
211hv / 430nm
Ex:
E60 525dA -06 "M-Sport"
M57TU2D25, GA6HP26
238hv / 510nm
M: pre-LCI OEM E6x helmat ja E60 takapuskuri, PDC
Comment
-
-
Originally posted by Kossu Allu View PostNoin 50mm putkea ja rälläkkä, niillä saa tehtyä työkalun
Kaveri värkkäs sen mulle näiden ohjeiden mukaan:
Lisäksi joissain ilmastoinneissa on erillinen kiristin ja hihnan laitto onnistuu ilman tuota erikoistyökalua (jolloin ilmastoinnin hihna luonnollisesti on pidempi).Last edited by Kikatsuu; 26-05-2018, 10:53.
Comment
-
-
Originally posted by Kikatsuu View PostJoo mulla 530d -05 jossa ilmastoinnin hihnalla oma kiristin. Ja dampperi neljällä pultilla. Miten kaveri pystys estämään koneen pyörimästä kun ei lukitustyökaluja itsellä ole.VW T5 -08
XC70 -05
Superb -11
Comment
-
-
Tein ite niin, että kiristin sen 40nm kaikki pultit. Sen jälkeen laitoin hihnan kiristimelle (paikoilleen) ja pyöräytin sen 60, 60, 60 ja 60 astetta jokaisen pultin, jonka jälkeen toistamiseen 60 astetta jokaisen pultin. Hihna riitti siis pitämään sen dampperin paikallaan
E91 320d -07 M-Sport
211hv / 430nm
Ex:
E60 525dA -06 "M-Sport"
M57TU2D25, GA6HP26
238hv / 510nm
M: pre-LCI OEM E6x helmat ja E60 takapuskuri, PDC
Comment
-
Comment