Edellisessä topikissa tuhat postausta täynnä: https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=138709
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E60 Akku asiaa II
Collapse
X
-
Jatkoa..
Jännite on varmistettu alhaiseksi, vaikka akun ottaisi irti. Jokin purkaa akkua hyvin nopeasti, mutta mikä? Miksi jännitteenlasku putoaa 12V pintaan ilman increased disscharge -ilmoitusta? Eikö ilmoitus tule aina silloin kun auto joutuu sulkemaan erikseen kuluttavia laitteita?
Datan mukaan akkua käytetään enemmän kuin sinne ehtii latautua. Uudella akulla soc pyörii 70-100% tasolla eli oikein. Jännite taas ei oikein kerro samaa eikä käytetty energiamäärä.
________________________
Mikähän vikana?
Akku latautuu ajossa hyvin, jännite 14,5V. Sammutuksen jälkeen jännite putoaa 5min aikana 12,2V ja pysyy siinä paikkeilla pitkään. Ei vikakoodeja. Ei avaimetonta käyntiä. Mitattu navasta ja obd:sta jännitteet.
3:lla eri akulla sama homma. Koodattu. Kokeiltu myös uudella akulla.
-
-
Eikö ilmoitus tule aina silloin kun auto joutuu sulkemaan erikseen kuluttavia laitteita?
Hälytys tulee siitä jos akulta otetaan raja-arvon ylittävä määrä virtaa vaikka kaikki laitteet on jo suljettu.
Tuleekohan tuota hälytystä jos auto ei mene koskaan nukkumaan? Voisiko se selittää hälytyksen puuttumisen? Ja nukkumaan auto ei mene jos joku laite sekoilee ja lähettelee can väylällä jotain vaikka pitäisi olla sammuksissa/hiljaa?
Edit: joskus käynyt mielessä että olisiko can väylälle jotain wireshark tyyppistä analysaattoria ja (obd väylään?) sopivaa hw:ta? Sieltähän näkisi jos joku laite ei sammu.Last edited by ekaBMW; 15-03-2020, 14:18.F11 530d xDrive 09/16
Ex E60 530d xDrive A 10/08
Ex E60 520dA 09/08 liisari
Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
Ex Opel Kadett 1.6 -89
Comment
-
-
Originally posted by ekaBMW View PostMinä olen ymmärtänyt että aina suljetaan kaikki laitteet (voin olla väärässäkin). Osa suljetaan heti kun auto sammutetaan, osa viiveen jälkeen.
Hälytys tulee siitä jos akulta otetaan raja-arvon ylittävä määrä virtaa vaikka kaikki laitteet on jo suljettu.
Tuleekohan tuota hälytystä jos auto ei mene koskaan nukkumaan? Voisiko se selittää hälytyksen puuttumisen? Ja nukkumaan auto ei mene jos joku laite sekoilee ja lähettelee can väylällä jotain vaikka pitäisi olla sammuksissa/hiljaa?
Edit: joskus käynyt mielessä että olisiko can väylälle jotain wireshark tyyppistä analysaattoria ja (obd väylään?) sopivaa hw:ta? Sieltähän näkisi jos joku laite ei sammu.
Mitä voltteja muilla obd antaa heti sammutuksen jälkeen ja 2min sammutuksesta.
Comment
-
-
Originally posted by Vanquish View PostJatkoa..
Jännite on varmistettu alhaiseksi, vaikka akun ottaisi irti. Jokin purkaa akkua hyvin nopeasti, mutta mikä? Miksi jännitteenlasku putoaa 12V pintaan ilman increased disscharge -ilmoitusta? Eikö ilmoitus tule aina silloin kun auto joutuu sulkemaan erikseen kuluttavia laitteita?
Datan mukaan akkua käytetään enemmän kuin sinne ehtii latautua. Uudella akulla soc pyörii 70-100% tasolla eli oikein. Jännite taas ei oikein kerro samaa eikä käytetty energiamäärä.
________________________
Mikähän vikana?
Akku latautuu ajossa hyvin, jännite 14,5V. Sammutuksen jälkeen jännite putoaa 5min aikana 12,2V ja pysyy siinä paikkeilla pitkään. Ei vikakoodeja. Ei avaimetonta käyntiä. Mitattu navasta ja obd:sta jännitteet.
3:lla eri akulla sama homma. Koodattu. Kokeiltu myös uudella akulla.
Täysi akku on ~12.7v irroitettuna. Onko se akku varmasti ehjä? Itse kokeilisin ladata sen irrallaan ja katsoa miten jännite tipahtaa kun on seisonut muutoman tunnin irrallaan. Jos tipahtaa alle 12.7v, niin akku ei ole kunnossa/täyteen ladattu.e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Originally posted by HTK12 View PostTäysi akku on ~12.7v irroitettuna. Onko se akku varmasti ehjä? Itse kokeilisin ladata sen irrallaan ja katsoa miten jännite tipahtaa kun on seisonut muutoman tunnin irrallaan. Jos tipahtaa alle 12.7v, niin akku ei ole kunnossa/täyteen ladattu.
Comment
-
-
Originally posted by Vanquish View PostMonella akulla testattu, myös täyteen ladatulla. Jännite katoaa muutamassa minuutissa.e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Originally posted by HTK12 View PostTottakai jännite tipahtaa kun akku on kiinni autossa ja auto vie virtaa. Akun jännitteestä ei voi päätellä mitään, jos kuormaa ei tiedetä. Se, että auto kuluttaa virtaa x ajan ennen nukahtista on normaalia. Onko sitä virrankulutusta mitattu pihtimittarilla sammutuksen jälkeen? Nukahtaako auto milloinkaan? Aiemmin kirjoitit, että tyhjentää täyden akun minuuteissa, kuten silloin sanoin, niin se vaatii todella ison kulutuksen, eli lähes oikosulun. Mitkään alle 100A kulutukset ei kyllä minuuteissa tyhjennä 100Ah akkua. Jännitteestä ei akun varaustasoa voi päätellä, jos akku ei ole levännyt/sillä on edelleen kuormaa.
Comment
-
-
Originally posted by Vanquish View PostOn kokeiltu irrallaan ja täsmälleen sama tulos, eli lähes tyhjä on. Uudella akulla myös sama tulos. Ennen käynnistystä akku oli jo lähes tyhjä. Eri mittareilla sama tulos. Pihtivirtamittarilla näyttää 14 lukemia alkuun ja parin minuutin kohdalla vajaa kymmentä.
Akku tyhjenee irroitettuna samalla tavalla kuin kiinni autossa ?
Silloinhan akku on risa. Jotenkin vaikea nyt hahmottaa mitä tässä mittaillaan ja mistä.
Comment
-
-
Originally posted by BMW525Xda View Post:think
Akku tyhjenee irroitettuna samalla tavalla kuin kiinni autossa ?
Silloinhan akku on risa. Jotenkin vaikea nyt hahmottaa mitä tässä mittaillaan ja mistä.
Akku irti ja uusi tilalle.
Uusi akku irrallaan näyttää 12.7v ja kun tämän laittaa kiinni, näyttää 2 min päästä matala 12V ja kun taas irroittaa näyttää edelleen matala 12V. Sama toistuu neljällä eri akulla ja useilla eri mittareilla.
Comment
-
-
Originally posted by Vanquish View PostMittauksesta tämä ei ole kiinni. Akku kiinni näyttää matalaa 12 ja akku irroitettuna matala 12v.
Akku irti ja uusi tilalle.
Uusi akku irrallaan näyttää 12.7v ja kun tämän laittaa kiinni, näyttää 2 min päästä matala 12V ja kun taas irroittaa näyttää edelleen matala 12V. Sama toistuu neljällä eri akulla ja useilla eri mittareilla.
Comment
-
-
Originally posted by Vanquish View PostOn kokeiltu irrallaan ja täsmälleen sama tulos, eli lähes tyhjä on. Uudella akulla myös sama tulos. Ennen käynnistystä akku oli jo lähes tyhjä. Eri mittareilla sama tulos. Pihtivirtamittarilla näyttää 14 lukemia alkuun ja parin minuutin kohdalla vajaa kymmentä.e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Originally posted by Vanquish View PostMikähän vikana?
3:lla eri akulla sama homma. Koodattu. Kokeiltu myös uudella akulla.IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
Tampere
Comment
-
-
Originally posted by HTK12 View PostNukahtaako se auto? Mille tasolle se virrankulutus tippuu lopulta? Alkuun toki vie reilummin virtaa. Auto nukahtaa täysin n.30 min. Silloin kulutuksen pitää olla jossain 0.1A-0.02A välillä.
Comment
-
Comment