Jäi multakin huomiotta, että puhuttiin virran mittaamisesta, pahoittelut
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E60 Akku asiaa II
Collapse
X
-
Joskus on tullut mitattua niin, että mittari virranmittaus asentoon, jonkinlaiset hauenleuka tms johdot siihen. toinen akun - navassa olevaan kaapelin mutteriin ja toinen johonkin koriin. Sitten odottelee, että auto nukahtaa ja irroittaa akun - kaapelin auton rungon pultista, jolloin kaikki lepovirta menee mittarin kautta ja sitä voi seurailla..
Toki siinä on vaarana, että jos auto herää voi mittarin johdot tai sulake kärvähtää / mittari hajota. Ja sitä miinuskaapelia ei kannata turhaan hakata runkoon kun pää on irrallaan. Takaisin kytkettäessä kannattaa se ensin irroittaa akusta ja laittaa runkoon kiinni, jonka jälkeen takaisin kytkentä akkuun.
Tuossa nyt yksi mahdollinen tapa, varmasti on muita ja parempia.
Comment
-
-
Eikai se siitä mihinkään herää, jos vedät ruuvimeisselillä takaluukun salvan lukko asentoon, purat akun esiin, odotat että auto nukahtaa. Tämän jälkeen pihdit kiinni runkoon ja toinen akkuun ja sitten maakaapeli irti. Kunhan missään kohtaa maa ei katoa kokonaan nii ei tuon pitäisi herätä jos ei jostain syystä omiaan hereile. Uskoisin että siinä kohtaa herää jos auton yhteys akkuun katkeaa ja tulee takaisin.Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366
Comment
-
-
Originally posted by JaniLap View PostAGM-akuista 95 Ah on mielekäs valinta juurikin mainitsemistasi syistä. Mikään ei toki estä asentamasta isompaa akkua, kun sitä voi ladata välillä täyteen erillisellä laturilla. Oma valintani olisi 95 Ah, webastolla tai ilman, koska auton (ja akun) käyttötavalla on kuitenkin suurin merkitys auton virrantarvetta ja akun käyttöikää ajatellen.
IBS säätää latausjännitettä pääasiassa akun lämpötilan perusteella. Akun koon koodaus ja vaihdon kuittaus ei siis vaikuta lataukseen eikä akun tyhjenemiseen pätkäajossa (tyhjenemisen varoitukseen se kyllä vaikuttaa). Sen sijaan koodaus vaikuttaa max latausjännitteeseen riippuen onko valittu AGM vs perus, AGM on hieman matalampi.
Suurin ongelma on kylmä akku ja iso virrankulutus käynnistäessä/ennen käynnistystä. Ei käydessä ole ongelmaa, laturissa riittää kyllä tehoa, kylmä akku ei vaan ota vastaan. Siihen ei auta kuin säännöllinen lataus ylläpitolaturilla.
Vai onko vuosien mittaan ilmennyt jotain uutta asiasta?325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Originally posted by Risto113 View PostKaikki akut menee pilalle liian korkealla jännitteellä.
AGM kuitenkin tarvitsee tavan lyijyakkua korkeamman jännitteen tullakseen täyteen.
F01 latausjännite jossa AGM akku
E65 latausjännite perinteisellä lyijyakulla.
Näin ollen jos AGM ja perusakku koodataan ristiin niin,
-AGM menee piloille liian korkeasta latausjännitteestä.
-perinteisen lyijyakun lataus jää vajaaksi.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Kysymys kuuluu eli voiko BMW E60 530d vm. 2009 yhden akun (Varta 95ah) korvata 2kpl Optima Yellow Top 48ah akulla? Tuleeko jotain ongelmia koodauksen tms. kanssa?
Nopealla mittauksella nuo mahtuisivat vierekkäin orkkispaikalle ja 50 neliömillin kaapelilla rengasliittimillä + kullatuilla akunkengillä saisi helposti myös liitokset toteutettua...
Comment
-
Comment