Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 Akku asiaa II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hattis
    Bimmer Rookie
    • Apr 2013
    • 166
    • Finland

    #31
    Jäi multakin huomiotta, että puhuttiin virran mittaamisesta, pahoittelut

    Comment

    • juovi
      Bimmer Rookie
      • Jun 2019
      • 66
      • helsinki

      #32
      Tärkeimmät asiat tässä onkin kerrattu jo, eli edelleen kaipaisin tietoa miten tuon lepovirran saa mitattua ja millä vehkeellä. Yleismittareita on 3 kpl.

      Comment

      • ohhoh
        Bimmer Rookie
        • Aug 2014
        • 191
        • .

        #33
        Joskus on tullut mitattua niin, että mittari virranmittaus asentoon, jonkinlaiset hauenleuka tms johdot siihen. toinen akun - navassa olevaan kaapelin mutteriin ja toinen johonkin koriin. Sitten odottelee, että auto nukahtaa ja irroittaa akun - kaapelin auton rungon pultista, jolloin kaikki lepovirta menee mittarin kautta ja sitä voi seurailla..
        Toki siinä on vaarana, että jos auto herää voi mittarin johdot tai sulake kärvähtää / mittari hajota. Ja sitä miinuskaapelia ei kannata turhaan hakata runkoon kun pää on irrallaan. Takaisin kytkettäessä kannattaa se ensin irroittaa akusta ja laittaa runkoon kiinni, jonka jälkeen takaisin kytkentä akkuun.

        Tuossa nyt yksi mahdollinen tapa, varmasti on muita ja parempia.

        Comment

        • juovi
          Bimmer Rookie
          • Jun 2019
          • 66
          • helsinki

          #34
          Tuo auton herääminen juuri aiheuttaa mietintää, eli sen takia en ole vielä mittaillut. Jossain vanhemmassa autossa herääminen ei ole niin suuri ongelma, kun virran kuluttajia on vähemmän.

          Comment

          • Juhnukka
            BTCF Member
            • Mar 2014
            • 608
            • Lohja

            #35
            Eikai se siitä mihinkään herää, jos vedät ruuvimeisselillä takaluukun salvan lukko asentoon, purat akun esiin, odotat että auto nukahtaa. Tämän jälkeen pihdit kiinni runkoon ja toinen akkuun ja sitten maakaapeli irti. Kunhan missään kohtaa maa ei katoa kokonaan nii ei tuon pitäisi herätä jos ei jostain syystä omiaan hereile. Uskoisin että siinä kohtaa herää jos auton yhteys akkuun katkeaa ja tulee takaisin.
            Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366

            Comment

            • juovi
              Bimmer Rookie
              • Jun 2019
              • 66
              • helsinki

              #36
              Uskoisin että siinä kohtaa herää jos auton yhteys akkuun katkeaa ja tulee takaisin.

              Juuri näin ajattelin asian olevan. Kiitos avusta ja eiköhän ainakin yksi sulake saada virtamittarista poltettua.:think

              Comment

              • buubaa
                Bimmer Rookie
                • May 2013
                • 140
                • Lahti

                #37
                Onkohan E61 lci 530d laturi tiensä päässä vai mikä on kun ei ole mun 6kk omistuksen aikana ladannut kun 13,8-14,0v? Akku uusittu ja koodattu mut ei tahdo näillä pakkaskeleillä virta riittää kun ajot on aika lyhyitä, joutuu kerta viikkoon lataan akun :think

                Comment

                • daro
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2010
                  • 113
                  • Oulu

                  #38
                  Mulla teki samaa, vaihdoin jännitteensäätimen ja nyt lataa kuten pitääkin. Suhteellisen helppo (olikohan dynamic driven pumppu tiellä jos sellainen on) ja edullinen (50e ebaysta tilattuna) kokeilu ainakin, jos latausongelmia on.

                  Comment

                  • Cell
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7037
                    • Uusikaupunki

                    #39
                    Originally posted by JaniLap View Post
                    AGM-akuista 95 Ah on mielekäs valinta juurikin mainitsemistasi syistä. Mikään ei toki estä asentamasta isompaa akkua, kun sitä voi ladata välillä täyteen erillisellä laturilla. Oma valintani olisi 95 Ah, webastolla tai ilman, koska auton (ja akun) käyttötavalla on kuitenkin suurin merkitys auton virrantarvetta ja akun käyttöikää ajatellen.
                    E6x ajan dokumentaatio ei tunne latauksen lopettamista tai akun pitämistä vajaalla varauksella, jos ihan loppupään malleihin on tullut jarrutusenergian talteenotto -varuste, niin se on varsin harvinainen koko autokantaa katsoessa.

                    IBS säätää latausjännitettä pääasiassa akun lämpötilan perusteella. Akun koon koodaus ja vaihdon kuittaus ei siis vaikuta lataukseen eikä akun tyhjenemiseen pätkäajossa (tyhjenemisen varoitukseen se kyllä vaikuttaa). Sen sijaan koodaus vaikuttaa max latausjännitteeseen riippuen onko valittu AGM vs perus, AGM on hieman matalampi.


                    Suurin ongelma on kylmä akku ja iso virrankulutus käynnistäessä/ennen käynnistystä. Ei käydessä ole ongelmaa, laturissa riittää kyllä tehoa, kylmä akku ei vaan ota vastaan. Siihen ei auta kuin säännöllinen lataus ylläpitolaturilla.

                    Vai onko vuosien mittaan ilmennyt jotain uutta asiasta?
                    325i -08
                    i3 REx -17
                    M5 -98 Imolarot
                    535i -90 N/A project (maatumassa)

                    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                    Comment

                    • Risto113
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2005
                      • 1203
                      • GrassLake

                      #40
                      Oikeasti AGM matalampi latausjännite?
                      Jos on, kannattaa koodata ristiin AGM/Perus...

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4629
                        • Tampere

                        #41
                        Originally posted by Risto113 View Post
                        Oikeasti AGM matalampi latausjännite?
                        Jos on, kannattaa koodata ristiin AGM/Perus...
                        Agm menee piloille liian korkeasta jänniteestä.
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • Risto113
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2005
                          • 1203
                          • GrassLake

                          #42
                          Originally posted by fraatti View Post
                          Agm menee piloille liian korkeasta jänniteestä.
                          Kaikki akut menee pilalle liian korkealla jännitteellä.

                          AGM kuitenkin tarvitsee tavan lyijyakkua korkeamman jännitteen tullakseen täyteen.

                          Comment

                          • fraatti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 4629
                            • Tampere

                            #43
                            Originally posted by Risto113 View Post
                            Kaikki akut menee pilalle liian korkealla jännitteellä.

                            AGM kuitenkin tarvitsee tavan lyijyakkua korkeamman jännitteen tullakseen täyteen.
                            Nyt taisi sinulla kyllä mennä tuo väärinpäin. AGM:llä jännite on esim F1X:ssä rajattu 14,8V. Myös BMW dokumenteissa on mainittu että AGM:n latausjännite on alhaisempi.




                            F01 latausjännite jossa AGM akku


                            E65 latausjännite perinteisellä lyijyakulla.


                            Näin ollen jos AGM ja perusakku koodataan ristiin niin,
                            -AGM menee piloille liian korkeasta latausjännitteestä.
                            -perinteisen lyijyakun lataus jää vajaaksi.
                            F11 535dX LCI
                            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                            Comment

                            • Risto113
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2005
                              • 1203
                              • GrassLake

                              #44
                              Ristiriitaista infoa monessa paikkaa tähän liittyen on kyllä tarjolla, sen tiedän.
                              Esim. Varta suosittelee nimenomaan AGM:lle korkeampaa jännitettä:

                              Comment

                              • Beibo
                                Newbiemmer
                                • Nov 2018
                                • 9
                                • JNS

                                #45
                                Kysymys kuuluu eli voiko BMW E60 530d vm. 2009 yhden akun (Varta 95ah) korvata 2kpl Optima Yellow Top 48ah akulla? Tuleeko jotain ongelmia koodauksen tms. kanssa?

                                Nopealla mittauksella nuo mahtuisivat vierekkäin orkkispaikalle ja 50 neliömillin kaapelilla rengasliittimillä + kullatuilla akunkengillä saisi helposti myös liitokset toteutettua...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎