Announcement

Collapse
No announcement yet.

530d LCI öljyä turbon alla ja moottorin kannakkeessa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • permanent
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2004
    • 299

    530d LCI öljyä turbon alla ja moottorin kannakkeessa

    Auto 530d LCI. Moottorin kannakkeen päällä ja osassa turboa näkyy silminnähden öljyä. Miten öljyn putket menee turbolla, yläpuolella näkyy banjoliitin ja putki, onko se tulo vai paluuputki? Onko toinen vastaava alapuolella vai miten se menee? Turbon alta myös näkyy märkää pohjamuovissa.

    Onko normaalia että tihkuttaa vai kannattaisiko fiksata jotenkin, auto ei syö öljyä mitenkään merkittävästi, toki 20tkm kohdalla pitää hieman lisätä. Liittimistä varmastikin pakko tulla, muutoin luulisi olevan isommat hämmingit turbon kanssa? Jos fiksailee niin miten onnistuu turbo paikallaan, millaiset tiivistykset liittimissä on?
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9157
    • Oulu

    #2
    Päälipuolelle on öljyn syöttö ja pohjassa paluu, joka menee suoraan lohkon kylkeen juuri siinä moottorinkannakkeen kohdalla. Siinä paluulinjassa on o-renkaat tiivisteenä, syötön banjoissa kupariprikat. Moottorin kannake pitää joka tapauksessa irrottaa, jos paluulinjan o-renkaat meinaa vaihtaa.
    Last edited by Clavurion; 09-08-2020, 22:07.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • daro
      Bimmer Rookie
      • Jun 2010
      • 113
      • Oulu

      #3
      Eihän tule huohotusöljy lävitse turbon ja imuputken välisestä kumiyhdyskappaleesta, voinee valutella vähän mihin sattuu sekin, btdt.

      Comment

      • permanent
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2004
        • 299

        #4
        Kiitokset molemmille, todennäköisesti vuotanut paluulinjasta ja ahtaalta näyttää. Pitää myös tutkia miten ja mistä vuotaa, nyt paikat putsattu pitää katsoa myös imuputki, ei kuitenkaan ole niin levinnyt, enimmillään oli kannakkeen "kupissa", kuvassa musta alue.

        Kun moottorin kannakkeen ottaa pois niin tunkilla voi tukea öljypohjasta leveä laudan tms. kanssa ja sitten kannaketta pois vai onko jotain toista parempaa paikkaa nostaa?
        Attached Files

        Comment

        • ErkkiE
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2006
          • 614
          • Espoon haja-asutus

          #5
          Originally posted by permanent View Post
          Kiitokset molemmille, todennäköisesti vuotanut paluulinjasta ja ahtaalta näyttää. Pitää myös tutkia miten ja mistä vuotaa, nyt paikat putsattu pitää katsoa myös imuputki, ei kuitenkaan ole niin levinnyt, enimmillään oli kannakkeen "kupissa", kuvassa musta alue.

          Kun moottorin kannakkeen ottaa pois niin tunkilla voi tukea öljypohjasta leveä laudan tms. kanssa ja sitten kannaketta pois vai onko jotain toista parempaa paikkaa nostaa?
          Paluulinjan ohella kannattaa katsoa myös, ettei vuoda turbon ja DPF:n laipasta. Kun itsellä jäi joskus siitä välistä vuotamaan, niin suttasi juurikin tuohon kannakkeen päälle.

          Ainakin nelivedossa kannakkeen saa irti vasta, kun on ottanut ensin ilmastoinnin kompressorin pois tieltä, koska yksi pulteista on ainakin niin hyvin siellä kompressorin kannakkeen takana.

          Koneen päällä etuosassa on nostokorvake. Itsellä oli (tannoin turboa vaihtaessa) sekä kannatus tunkilla öljypohjan alta että poikkipalkki koneen päältä tukemassa, niin oli hiukan turvallisempi olo möyriä koneen alla.

          E

          Comment

          • permanent
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2004
            • 299

            #6
            Originally posted by ErkkiE View Post
            Paluulinjan ohella kannattaa katsoa myös, ettei vuoda turbon ja DPF:n laipasta. Kun itsellä jäi joskus siitä välistä vuotamaan, niin suttasi juurikin tuohon kannakkeen päälle.

            Ainakin nelivedossa kannakkeen saa irti vasta, kun on ottanut ensin ilmastoinnin kompressorin pois tieltä, koska yksi pulteista on ainakin niin hyvin siellä kompressorin kannakkeen takana.

            Koneen päällä etuosassa on nostokorvake. Itsellä oli (tannoin turboa vaihtaessa) sekä kannatus tunkilla öljypohjan alta että poikkipalkki koneen päältä tukemassa, niin oli hiukan turvallisempi olo möyriä koneen alla.

            E
            OK, mutta jos vuotaa DPF laipasta niin eikös ole jo merkki lopussa olevasta ahtimesta - ei kai pakokaasun mukana enää öljyä pitäisi olla?

            Oireena myös että kylmänä vislaa merkittävästi kun ahtopaine nousee ja jo hetken ajettua ei kuulu mitään. Voi olla mahdollista että puhaltaa jostain välistä ja lämpölaajeneminen ratkaisee ongelman. Pakokaasun hajua ei havaittavissa konetilassa ja eikös noissa LCI:ssä pakosarja olekin paljon kestävämpi kuin pre-LCI:n pakosarja?

            Comment

            • Jacques
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2008
              • 573
              • pk

              #7
              Kylmänä vislaamisesta tulee mieleen, pakosarjan pultit. Niiden löystyminen on tunnettua ja sitä kautta tulee vislausta ja pahimmillaan räkäiseen pilliin puhaltamista muistuttava ääni kovassa kiihdytyksessä. Saattaa helpottaa pikkaisen lämpölaajenemisen myötä ennenkuin pahemmin löystyvät.
              G30 540i
              F32 435d

              Comment

              • permanent
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2004
                • 299

                #8
                Originally posted by Jacques View Post
                Kylmänä vislaamisesta tulee mieleen, pakosarjan pultit. Niiden löystyminen on tunnettua ja sitä kautta tulee vislausta ja pahimmillaan räkäiseen pilliin puhaltamista muistuttava ääni kovassa kiihdytyksessä. Saattaa helpottaa pikkaisen lämpölaajenemisen myötä ennenkuin pahemmin löystyvät.
                Tämä voi olla mahdollista, ääni on juuri kuin pilliin viheltäisi ja lämmetessä ei kuulu mitään. Mitenkähän kireyden saisi tarkastettua kaikki roippeet paikallaan, ahtaalta näyttää? Momentti 20nm vai mikä?
                Last edited by permanent; 21-08-2020, 17:28.

                Comment

                • permanent
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2004
                  • 299

                  #9
                  Erittäin hankala tarkistaa pakosarjan pultteja kun ahdasta ja pelkästään pakosarjan päällä oleva lämpöpelti ja dpf ovat tiellä. Miten se dpf johtohässäkän tukki lähtee irti ehjänä, sen irroittamalla lämpöpellin voisi saada irti ja voisi päästä pakosarjan pultteihin kiinni?
                  Last edited by permanent; 21-08-2020, 22:09.

                  Comment

                  • 324td
                    Bimmer Rookie
                    • Dec 2005
                    • 82

                    #10
                    Originally posted by permanent View Post
                    Erittäin hankala tarkistaa pakosarjan pultteja kun ahdasta ja pelkästään pakosarjan päällä oleva lämpöpelti ja dpf ovat tiellä. Miten se dpf johtohässäkän tukki lähtee irti ehjänä, sen irroittamalla lämpöpellin voisi saada irti ja voisi päästä pakosarjan pultteihin kiinni?
                    Siellä liittimien alla taitaa olla klipsit muistaakseni, jos tuota tarkoitat mikä kuvassa. Itse joskus kanssa ihmettelin tuon pois ottamista siitä tuo kuva jäänyt muistiin
                    Attached Files
                    Last edited by 324td; 22-08-2020, 14:05.

                    Comment

                    • permanent
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2004
                      • 299

                      #11
                      Jeps juuri se osa, pitää yrittää tutkailla, kuva mukana. Liikkuu noin millin sivusunnassa ja ylös alas ei yhtään. Mystinen, kiitos vinkistä!
                      Attached Files

                      Comment

                      • Clavurion
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 9157
                        • Oulu

                        #12
                        Tuossa aiemmin linkatussa kaaviokuvassa näkyy tosiaan ne urat, joista metalliklipsut pilkistää. Liittimet pitää tosiaan ensin irrottaa, jotta sinne pääsee käsiksi. Molempien klipsien alempaa reunaa pitäis päästä nostamaan ylöspäin, jotta kynsi vapautuu. Sinne alle voi olla hankala saada sopivaa työkalua ja vuosien ässehtimisen jälkeen niiden kynsien vapautuminen ei välttämättä ihan ykkösellä onnistu ja hauras muovi tahtoo murentua käsiin. Tämän osan suunnittelu on korjauksen kannalta taas insinöörin tähtihetkiä.
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • permanent
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2004
                          • 299

                          #13
                          ok, kiitoksia. On varmaan saman suunnittelijan käsialaa kuin itse ilmanputsarikotelo jonka irroitus vaatii suuttimien ja venttilikopan irroittamisen
                          Last edited by permanent; 23-08-2020, 10:13.

                          Comment

                          • Jacques
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2008
                            • 573
                            • pk

                            #14
                            Tuosta löysyydestä kirjoittaessa oli itseasiassa 35d moottori mielessä, mutta lieneekö kuitenkin yhtälailla oire näissä 30d:ssä.
                            Jos sieltä yhden-kaksi saat jo näppeihin niin niistä varmaan saa käsityksen onko tästä kyse.
                            G30 540i
                            F32 435d

                            Comment

                            • permanent
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2004
                              • 299

                              #15
                              Jos öljyn tulopuolen kupariprikat vaihtaa niin voiko vaihdon tehdä huoletta simppelisti vaihtamalla, ts pois valuva öljy ei häiritse turbon voitelua? Tihkuminen saattaa myös tulla yläpuolelta eli öljyn tuloputkesta, muistaako joku kupariprikkojen koot?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎