e60 ohjauksen ääntely

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TUv530
    Bimmer Rookie
    • Aug 2008
    • 75
    • Etelä-Suomi

    #16
    Ja taas tätä ylös! Omassa kulkineessa vaihdettiin ohjaustehostimen öljyt, mutta tästä ei ollut apua. Onko joku vaihtanut ohjaustehostimen pumppua? Tämä voisi olla seuraava askel. Merkkiliikkeessä 650E. Jos joku osais kertoa onko vaihdosta ollut apua? Ei viittis ihan vaan lähtee testaan...
    No, katotaan jos keväällä olis ton verran ylimääräistä...
    Volkswagen Passat Alltrack -13
    Ex E61 530DA -04
    Ex E39 523IA -98
    Ex E34 520IA -95

    Comment

    • Basillicus
      Bimmer Rookie
      • Feb 2010
      • 153
      • Turku

      #17
      Kumma juttu, itsellä tuli varmaan juurikin tämä sama ongelma tänään yhtäkkiä ihan puskista kun kävin pesemässä auton! Täytyy nyt tsekata nuo öljyt vielä, mutta harmillista jos ongelmaan ei ole mitään selkeää ratkaisua. Ohjaus on muutenkin ainoa harmittava asia omassa kärryssäni, ensin oli tuo naksahtelu ja nyt ilmeisesti tämä kujerruskin saatiin mukaan.
      BMW E60 530iA LCI -07 Monacoblau
      ex: BMW E60 520i -04 Silvergrau

      Comment

      • MarttiKK
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 1638

        #18
        Originally posted by TUv530 View Post
        Ja taas tätä ylös! Omassa kulkineessa vaihdettiin ohjaustehostimen öljyt, mutta tästä ei ollut apua. Onko joku vaihtanut ohjaustehostimen pumppua? Tämä voisi olla seuraava askel. Merkkiliikkeessä 650E. Jos joku osais kertoa onko vaihdosta ollut apua? Ei viittis ihan vaan lähtee testaan...
        No, katotaan jos keväällä olis ton verran ylimääräistä...
        Enpä usko, että pumpun vaihto auttaa.

        Comment

        • viktor
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2006
          • 1272
          • ...

          #19
          Originally posted by Basillicus View Post
          Kumma juttu, itsellä tuli varmaan juurikin tämä sama ongelma tänään yhtäkkiä ihan puskista kun kävin pesemässä auton! Täytyy nyt tsekata nuo öljyt vielä, mutta harmillista jos ongelmaan ei ole mitään selkeää ratkaisua. Ohjaus on muutenkin ainoa harmittava asia omassa kärryssäni, ensin oli tuo naksahtelu ja nyt ilmeisesti tämä kujerruskin saatiin mukaan.
          Jos auto kävi pesussa, niin eikö voisi olla esim päässyt vettä hihnalle ja se vähän vinkuu tai pitää ääntä? Kai sen eron kyllä korvalla kuulee.

          Oma ei korise eikä kolahtele, mutta onkin kyllä aktiiviohjauksella.
          Sopivasti maalatulla betonilla kyllä kesärenkaat joskus vähän valittaa kun nopeasti kääntää rattia.
          ///M5
          "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

          Comment

          • Basillicus
            Bimmer Rookie
            • Feb 2010
            • 153
            • Turku

            #20
            Originally posted by viktor View Post
            Jos auto kävi pesussa, niin eikö voisi olla esim päässyt vettä hihnalle ja se vähän vinkuu tai pitää ääntä? Kai sen eron kyllä korvalla kuulee.
            Joo, taisi olla väärä hälytys onneksi. Auto seisoskeli muutaman tunnin kadulla, ja kun lähdin taas liikenteeseen ääni oli kadonnut. Huh huh.

            Mutta tuo loksahtelu on kyllä jännä juttu, talvella kun oli kunnon pakkaset, eli reilusti alle 10 astetta, niin tuota loksahtelua ei tapahtunut vaikka oikein yritti. Heti kun kelit lämpenivät nollan tienoille se tuli takaisin.
            BMW E60 530iA LCI -07 Monacoblau
            ex: BMW E60 520i -04 Silvergrau

            Comment

            • seventy7
              Bimmer Rookie
              • Apr 2009
              • 60
              • Helsinki

              #21
              Originally posted by Basillicus View Post
              Joo, taisi olla väärä hälytys onneksi. Auto seisoskeli muutaman tunnin kadulla, ja kun lähdin taas liikenteeseen ääni oli kadonnut. Huh huh.

              Mutta tuo loksahtelu on kyllä jännä juttu, talvella kun oli kunnon pakkaset, eli reilusti alle 10 astetta, niin tuota loksahtelua ei tapahtunut vaikka oikein yritti. Heti kun kelit lämpenivät nollan tienoille se tuli takaisin.
              Huudellaan vieraisiin pöytiin kun omassa E90:ssä on alkanu toi ohjaus kans lonksahdella ku paikallaan kääntelee rattia.Sama juttu että pakkasilla oireet hävisi.Missäköhän mahtaa olla vika?

              Comment

              • Lehto
                Newbiemmer
                • Apr 2010
                • 5
                • Espoo

                #22
                Nostellaan, jos vaikka olis onghelmalle ratkaisu löytynyt...

                Omassa E61-05- myös ongelma ohjauksen kitinän kanssa. Oon käyttänyt Laakkosella 3 kertaa korjauttamassa, mutta ininä ei vain poistu vaikka ohjauksesta on vaihdettu kaikki muu paitsi raidetanko...

                Itse en ole authuoltospesialisti, mutta uskomattoman vittumainen ongelma toi vinkuna,kitinä tai mikä sen yt onkaa...
                Last edited by Lehto; 09-04-2010, 17:56.

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  #23
                  Kuulostaako tuo E60:n kitinä samalta kuin tämä Jaguarin ääni:
                  2003 Jaguar S-Type ownership problems (a personal experience). An objective review of S-type faults I have encountered, including Lurching ZF Transmission, Rear Brake faults, Squeaking steering wheel.

                  2003 Jaguar S-Type ownership problems (a personal experience). An objective review of S-type faults I have encountered, including Lurching ZF Transmission, Rear Brake faults, Squeaking steering wheel.


                  Minulla on ongelmana tuollainen ääni E39:n servotronicissa. Samaa vikaahan on Jaguarissa, Bemarin monissa malleissa ja Mersun joissain malleissa. Lisäaine auttoi 3 päivää. Paskan möivät, siis tuon tehdaskunnostetun servotronicin, autoni alkuperäinen hammastankohan ei ääntele.
                  E39 528iA

                  Comment

                  • Lehto
                    Newbiemmer
                    • Apr 2010
                    • 5
                    • Espoo

                    #24
                    Originally posted by TJJ View Post
                    Kuulostaako tuo E60:n kitinä samalta kuin tämä Jaguarin ääni:
                    2003 Jaguar S-Type ownership problems (a personal experience). An objective review of S-type faults I have encountered, including Lurching ZF Transmission, Rear Brake faults, Squeaking steering wheel.

                    2003 Jaguar S-Type ownership problems (a personal experience). An objective review of S-type faults I have encountered, including Lurching ZF Transmission, Rear Brake faults, Squeaking steering wheel.


                    Minulla on ongelmana tuollainen ääni E39:n servotronicissa. Samaa vikaahan on Jaguarissa, Bemarin monissa malleissa ja Mersun joissain malleissa. Lisäaine auttoi 3 päivää. Paskan möivät, siis tuon tehdaskunnostetun servotronicin, autoni alkuperäinen hammastankohan ei ääntele.
                    Nous samaten niskavillat pystyyn... ihan sama ääni. Merkille pantavaa on myös se että kovilla pakkasilla ei ääntä ole kuulunut, eli voisko ilman lämpö tai kosteus vaikuttaa vit***maiseen vinkunaan?

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      #25
                      Originally posted by Lehto View Post
                      Nous samaten niskavillat pystyyn... ihan sama ääni. Merkille pantavaa on myös se että kovilla pakkasilla ei ääntä ole kuulunut, eli voisko ilman lämpö tai kosteus vaikuttaa vit***maiseen vinkunaan?
                      Joo, eipä kuulunut minullakaan pakkasella tuota ääntä. Ilmeisesti pakkasella öljy on juuri sopivasti paksumpaa ja voitelee noita äänteleviä stefoja/tiivisteitä, kuuma ohut öljy ei sitten enää voitelekaan. Tehostimen öljyt vaikuttaa ääneen jonkin verran, täyssynteettinen ATF on hiljaisempi kuin mineraalipohjainen ATF ja CHF on äänekkäin.

                      Ja tosiaan tuo lisäaine mineraalipohjaisen ATF:n seassa poisti äänen kolmeksi päiväksi ja myös ohjaus oli herkempi, äänen lisäksi tuo vika siis myös hiukan takerruttaa ohjausta.

                      Tuota lisäainetta ei saisi laittaa kahta kertaa mutta syytä ei kerrota tarkemmin. Siis sitä jääkö se johonkin vai voiko sen lisätä uudestaan jos vaihtaa nesteet kokonaan? Tuo ainehan on ns. friction modifier ja sitä laitetaan myös lukkoperiin, aineen toimintaperiaatteen selostuksia löytyy netistä.

                      Kun äänet taas palasi, vaihdoin tällä viikolla nesteet huuhtelemalla, nyt on täyssynteettinen Mobil 1 ATF. Ja aion lisätä tuon lisäaineen vielä uudestaan ja kokeilla mitä tapahtuu... Täytyy vaan odottaa lämpimiä kelejä jotta ei tarvitse miettiä jäikö homma puolitiehen lämpöjen takia. ATF-nesteen lämmöt toki sain nostettua ohjeiden mukaiseksi.

                      Onko sinulla jo kokeiltu lisäainetta? Siihen löytyy BMW:n ohje netistä mutta jostain syystä sitä ainetta ei kuitenkaan löytynyt tuon ohjeen osanumerolla. Mutta sitä saa Mersulta tai Jaguarilta, Mersulta halvemmalla, 11,40€. Aineen lisäämiseen on tarkat ohjeet, jotka tosin on hiukan erilaiset BMW:llä, Mersulla ja Jaguarilla.

                      Aineen nimi on Lubrizol 6178, Mersun osanumero on A001 989 61 03.

                      BMW:n ohje löytyy tuosta viestiketjusta:
                      http://www.wildco.com/pctr/7900P35.jpg I picked up one from Grocery store cost me $1.79 $3.18 for the ATf oil and you're done in 5-10 mins.


                      Jaguarin ohje tuolta:


                      Ja Mersun ohje tuolta:


                      Sattuneesta syystä tätä asiaa on tullut tutkittua ja pohdittua aika paljon viimeaikoina... Saattaa olla, että menee lopulta kuitenkin hammastangon vaihdoksi.
                      E39 528iA

                      Comment

                      • KoPe
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2004
                        • 251
                        • Helsinki

                        #26
                        Originally posted by Peksi79 View Post
                        Mullakin oli ääniongelma, tosin en tiedä onko kyse samasta ongelmasta, koska itselläni ääni kuului myös talvella. Moottorin ollessa kylmä äänen kuului hiljempaa ja lämpenemisen myötä muuttui kovemmaksi. Pahin tilanne oli kun käynnisti hetken parkissa olleen auton. Ääni myös selvästi muuttui, kun ohjausta käytti: kujellus muuttui enemmänkin korinaksi.

                        Merkkihuollon toimenpiteet olivat seuraavat (englanniksi, koska en tiedä kaikkia termejä suomeksi )

                        - Lubricate steering axle bealing and boot
                        - Check dust cover and universal clearance
                        - Disconnect steering spindle from gear, check steering rack

                        ja äänilähde löytyi "steering rack":istä. Korjauksena ensin kokeiltu lisätä Lubrizolia 6178 50ml ohjaustehostimen öljysäiliöön, mutta ei ole poistanut ongelmaa. Lopulta vaihdettu "steering rack".

                        Tämän jälkeen ohjaus on toiminut OK. Autossa ei ole aktiiviohjausta.
                        Mikä osa tämä steering rack tarkelleen oli (esim. realoemista katsoen)?
                        KoPe
                        --------
                        Jag XF, ex: e30, e36 komposti, e46, e90, f10, e91

                        Comment

                        • AOS13
                          Newbiemmer
                          • Jul 2010
                          • 12
                          • Helsinki

                          #27
                          E90 ohjaus vinkuu

                          Omassa E90:ssä kun rattia pyörittelee kylmänä, niin ohjaus vinkuu, erityisesti paikallaan. Ääni kuulostaa niinku tulis ratin takaa tiivisteistä tms.

                          Onko muilla ollut vastaavia ongelmia?

                          Comment

                          • KoPe
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2004
                            • 251
                            • Helsinki

                            #28
                            e90 ohjauksen ääntely (vinkuna)

                            Tuttu juttu. Oma e90 teki sitä kun ohjaus lämpeni esim. +20 ulkolämpötilassa ja ylöspäin lämmössä n. 1 h ajamisen jälkeen. Tehty kaksi hommaa eli ohjauksen läpiviennin putsaus ja rasvaaminen (70 e Laakkonen Espoo) ja sen jälkeen vielä alla olevan virallisen pdf:n tyyppinen öljyäminen, tosin ihan noin paljoa ei purettu, maksoi huollon yhteydessä jonkun kymmenen minuutin työn. En ole nyt vuoteen kuullut ininää, joten kai auttoi.

                            Virallinen ohjekin vissiin ko. vaivaan 3-, 5- ja X-autoihin: http://www.xoutpost.com/attachments/...b-32-17-08.pdf
                            Last edited by KoPe; 02-07-2010, 11:55. Reason: kirjotiusvirhe
                            KoPe
                            --------
                            Jag XF, ex: e30, e36 komposti, e46, e90, f10, e91

                            Comment

                            • kupla69
                              Newbiemmer
                              • May 2010
                              • 23
                              • somero

                              #29
                              Täälläkin E60:sen ohjaus kolahtelee, ininää ei TJJ:n ääninäytteen perusteella vielä onneksi ole. Kääntäessä rattia vasemmalta oikealle kuuluu kolahdus. Aamulla testailin ja kolahdus oli vaimeampi kun auto viileä ja nyt 35 km myöhemmin kolahdus selvästi äänekkäämpi paikallaan pyörittäessä. Edellisessä E39:ssä ei mitään ongelmaa ja autolla vedeltiin 300 tuhatta. Ekaks luulin että iskarissa yläpää jumittunut ja jousi hyppii lautasen alla. Kääntelin ohjauksen korkeus/etäisyys -säätöä ääriasentoihin jonka jälkeen ratista kuului hetken vaimea rasvaamattoman muovien hinkkausääni. Onko kenellekkään selvinnyt mikä sen aiheuttaa.
                              _____________________
                              BMW 520i E60 -03
                              BMW 520i E39 -99 Ex

                              Comment

                              • kupla69
                                Newbiemmer
                                • May 2010
                                • 23
                                • somero

                                #30
                                Kolahtelu viime aikojen lämpimillä kohtuu irstasta. Kuulosteltiin ja näyttäis siltä että osa 2:sen http://www.realoem.com/bmw/diagrams/o/t/209.png alempi ristinivel kolahtelisi käännettäessä. Olettaisin että marmoritiskillä osalla "melko" reilusti hintaa ja turhaan ei viittisi vaihtaa. Voiskos puhdistus/rasvaus/etc auttaa tai lieventää kolahtelua. Niin ja aamulla kun lähtee liikkeelle jäähtyneenä niin ei ääntäkään.
                                _____________________
                                BMW 520i E60 -03
                                BMW 520i E39 -99 Ex

                                Comment

                                Working...
                                X