Announcement

Collapse
No announcement yet.

e60 ohjauksen ääntely

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Antsah
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2009
    • 1776
    • Oulu

    #46
    Kokeiltava se on sitten itselläkin

    Comment

    • kupla69
      Newbiemmer
      • May 2010
      • 23
      • somero

      #47
      Ohjaus kyllä muuttui tarkemmaksi mutta tahmea keskialue ei oikein napannut. täytyy tehdä kompromissi vaan asian suhteen. Tuttavapiirissä ollut samantyyppinen vika e39:ssä, keskialueella servotronic tahmean oloinen ja epäili että raidetanko ottanut kipeää jossain vaiheessa. Käyttivät nivelet irti,ei klappia, huuhtelivat uusilla öljyillä. Taisi selvitä mikä on homman nimi
      _____________________
      BMW 520i E60 -03
      BMW 520i E39 -99 Ex

      Comment

      • Antsah
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2009
        • 1776
        • Oulu

        #48
        Kyllähän tuo taikamutteri auttoi asiaan kummasti, tosi herkkä vain säädettävä.

        Vähän kerrallaan tosiaan kiristettävä, vähänkään liikaa ja ohjaus ei enää palauta.

        Comment

        • 528iA
          Bimmer Rookie
          • Aug 2005
          • 70

          #49
          apua!

          Elikkä täältä löytyy -05 mallin 525iA (servotronicilla) ja jostain etuvasemmalta kuuluu aiemmin kuvailtua kolinaa, jota siis nyt epäilen ohjauksen aiheuttamaksi. Löytyykö autostani tuota "ihmeruuvia" ja voisiko sama vika liittyä siihen kun ohjaus vetää oikealle/ratti suoraan ajettaessa vähän vasemmalle vinossa?

          Comment

          • Antsah
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2009
            • 1776
            • Oulu

            #50
            Kannattaisi ensin paikantaa se kolinan lähde. Voi ihan hyvin tulla raidetangosta tai jostain nivelestä. Ei kannata varmasti suinpäin lähteä tuota mutteria heti kiristelemään.

            Comment

            • Bmw Master
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 13155
              • Kokomo

              #51
              Originally posted by TJJ View Post

              Tuolla on selitys ja kuva tuosta säädöstä, yoke on se säädön/keskittimen nimi:

              Aika ihmeellinen viritys... Voisit vielä kokeilla avata tuon mutterin kokonaan ja tutkia onko hammastangon akselissa rasvaa tuolla kohdalla. Ilman rasvaahan ohjaus varmaan tulee aika kulmikkaaksi jos tuota mutteria säätää sisäänpäin.
              Missä tuo on e39:ssä? Avasitko ja laitoitko rasvaa?

              Comment

              • creative 22
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2005
                • 560
                • Alavus

                #52
                Onko tuo välyksellisyys Servotronic-ohjauksella olevissa autoissa yleisempää kuin normiohjauksella?Tuossa on kuva oman autoni hammastangosta, pientä kolahtelua keskialueella joka vaimeni rasvauksella ja pienellä "taikamutterin" kiristyksellä.Olisi pitänyt tuo hammastanko puhdistaa kunnolla että olisi voinut todeta miten kulunut se on.Eipä sitä rasvaa siinä ainakaan liikaa tuntunut olevan tehtaan jäljiltä..
                Last edited by creative 22; 31-05-2013, 15:14.
                Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                BMW Freude Am Fahren

                Comment

                • markok
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 3018
                  • Kuopio

                  #53
                  Nostetaas vanhaa topiccia. Tuli hommattua 530ia e61 -05 ja siinä on samanlaista lonksahtelua ohjauksessa kun paikallaan tai hitaassa nopeudessa kääntää rattia. Sen verran olen saanut vikaa paikallistettua, että ääni tulee hammastangosta tai vasemman raidetangon sisäpäästä. Oletteko saaneet tällä taikamutterilla pidempiaikaisen korjauksen aikaan vai onko pelkkää tekohengitystä?
                  BMW 530iA Touring -05

                  Comment

                  • markok
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 3018
                    • Kuopio

                    #54
                    Menee vähän yksin puheluksi, mutta tänään sain tutkittua vähän lisää tätä ääntä ja hammastangon sisältä ääni tulee. Käytin raidetangon kumit irti ja myös sisemmät nivelet oli tiukat. Kun auto oli pukeilla niin ääntä ei kuulunut ennenkuin rattia kääntäessä samalla nosti raidetangosta ylöspäin. Kiristin sitten hammastangon säätöä. Säätömutteri oli aluksi tosi löysä kääntää. Käänsin kaikkiaan melkein neljännes kierroksen tuota, mutta kolina ei muuttunut miksikään. Ei sen puoleen rattikaan muuttunut jäykemmäksi tai huonommin palauttavaksi. Ehkä ihan pieni tiukempi kohta tuli hieman keskialueen ulkopuolelle, mutta hyvin pieni. Mitähän tuolle tekisi? Onko hammastangon vaihto ainut vaihtoehto? Onko muilla ollut tuo säätömutteri löysä?
                    BMW 530iA Touring -05

                    Comment

                    • Kellis
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2005
                      • 63
                      • Napapiiri

                      #55
                      Originally posted by markok View Post
                      Menee vähän yksin puheluksi, mutta tänään sain tutkittua vähän lisää tätä ääntä ja hammastangon sisältä ääni tulee. Käytin raidetangon kumit irti ja myös sisemmät nivelet oli tiukat. Kun auto oli pukeilla niin ääntä ei kuulunut ennenkuin rattia kääntäessä samalla nosti raidetangosta ylöspäin. Kiristin sitten hammastangon säätöä. Säätömutteri oli aluksi tosi löysä kääntää. Käänsin kaikkiaan melkein neljännes kierroksen tuota, mutta kolina ei muuttunut miksikään. Ei sen puoleen rattikaan muuttunut jäykemmäksi tai huonommin palauttavaksi. Ehkä ihan pieni tiukempi kohta tuli hieman keskialueen ulkopuolelle, mutta hyvin pieni. Mitähän tuolle tekisi? Onko hammastangon vaihto ainut vaihtoehto? Onko muilla ollut tuo säätömutteri löysä?
                      Itsellä e91 ja sähkönenohjausvaihde. Etupäästä kuuluu pientä kolinaa kun ajaa oikein hiljaa mukulakivikadulla. Etupäästä vaihdettu kaikki paitsi ohajusvaihde ja rattiakseli.
                      Yritin säätää tiukemmalle tuota hammastangon säätömutteria, mutta en saannu mutteria liikkumaan.
                      Onko tuo mutterin kanta jokin erikoiskoko kun tuntui, että 25mm hylsy oli liian iso ja 24 liian pieni? :think
                      f31 lci 320i xDrive
                      ex Volvo XC60 D5 awd
                      ex e91 320d
                      Suzuki GSX-R 1000 K9
                      ex e46 330ci
                      ex e87 120d
                      ex Suzuki GSX-R 600 K6
                      ex Suzuki GSX-R 1000 K7

                      Comment

                      • j_mp
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2009
                        • 60
                        • Seinäjoki

                        #56
                        Tsekkaa rattiakselin alempi nivel. Ota irti ja kokeile laittaa ruuvipenkkiin kiinni niin sit huomaat väljyyden. Pienikin väljyys kuulostaa ikävältä lonksahtelulta.
                        Uusi tilalle ja johan loppuu ääntelyt.


                        Originally posted by markok View Post
                        Nostetaas vanhaa topiccia. Tuli hommattua 530ia e61 -05 ja siinä on samanlaista lonksahtelua ohjauksessa kun paikallaan tai hitaassa nopeudessa kääntää rattia. Sen verran olen saanut vikaa paikallistettua, että ääni tulee hammastangosta tai vasemman raidetangon sisäpäästä. Oletteko saaneet tällä taikamutterilla pidempiaikaisen korjauksen aikaan vai onko pelkkää tekohengitystä?
                        Volvo XC60 D5 AWD
                        Ex. BMW 535D M-Sport
                        Ex. 520D Touring

                        Comment

                        • markok
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 3018
                          • Kuopio

                          #57
                          Originally posted by j_mp View Post
                          Tsekkaa rattiakselin alempi nivel. Ota irti ja kokeile laittaa ruuvipenkkiin kiinni niin sit huomaat väljyyden. Pienikin väljyys kuulostaa ikävältä lonksahtelulta.
                          Uusi tilalle ja johan loppuu ääntelyt.
                          Tätäkin yritin tarkastaa toisen pitäessä pihdeillä rattiakselin alapäästä kiinni ja toisen heiluttaessa rattia. Näin kokeiltuna välystä ei tuntunut, mutta eihän se sitä sano etteikö siellä pieni välys voisi olla. Näitä niveliä ei taida irtaallaan saada ostettua vaan on ostettava koko rattiakseli?

                          Tuossa omassa ohjaus on pysynyt nyt jonkin aikaa hiljaisena hammastangon kiristyksen ja voitelun jälkeen.
                          BMW 530iA Touring -05

                          Comment

                          • BemariAndy
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2012
                            • 230
                            • Pohjois-Pohjanmaa

                            #58
                            "Kumimaista hinkautuvaa kahinaa" ohjauksessa?!?

                            Hei!

                            Mulla oli BMW 520 E61 ohjauksen kanssa aluksi seuraavaa ongelmaa : ohjaus oli väljä ja meni jonkun aikaa, tarkistuksessa huomasivat hammastangon/ohjausvaihteen ongelman ja lopulta antautui ja valutti ruskehtavaa nestettä ison lammikon lumeen. Ohjaus meni sen jälkeen todella raskaaksi ja auton käyttö oli melko lailla mahdotonta.
                            No, hammastanko/ohjausvaihde vaihdettiin sekä samalla molemmat raidetangon päät mitä tarvitsee sekä sinne öljyjä tai nesteitä. Heti huollosta haettuani tuli tauluun "increased battery discharge".
                            Mutta vähän aikaa ajettuani huomasin, että ohjaus oli pari kertaa taas raskas ja ei vaikutusta, mutta se väljyys hävisi ja tuli tarkemmaksi. Käytin autoa yön yli laturissa ja homma parani vähän. Laturi ja akku ovat mittausten perusteella ok. Ohjaus palautui normaaliksi ja nopeuden mukaan mukautuvaksi.
                            Ohjaus pitää kuitenkin nyt sellaista kumimaista nahinaa ja nitkutusta -ääntä. Välillä sitä ei kuulu, mutta yleensä kuuluu. Pahiten kuuluu, kun auto on paikallaan ja kääntelee rattia. Sellainen kumimainen hinkkautuva kahina on päällä... Mitä tehdä?!? Tilaanko tämän :

                            Ohjaustehostimen pumppu BMW 5 Touring (E61) 2.0 520 d (177 Hv) 2007 - 2010 ➤ Jopa 65% edullisemmat varaosat ✚ Toimitus alkaen 7.95€ ✚ Turvallinen maksutapahtuma ✚ Yli 500,000 tuotteen valikoima


                            Eli pari kolme sataa menis tuon äänen poistamiseen vai onko joku lisäaine tms millä tuo asettuu mitä luin joistain tapauksista...? Ovat tutkineet ettei dampperi eikä hihna ole oireena Tuo pumpun hinta mitä ehdottivat oli vain niin paljon kalliimpi...
                            * Volvo V90 Cross Country D4 AWD 2017 ruotsintuonti 2019 Kakkosautona Volvo S40 1.8 bensa (Ford...)
                            * Aiempia autoja vanhimmasta alkaen :
                            Ekat 5 Peugeot (309, 2x306, 307 ja 407), 1 Opel Zafira CDTI -07, 1. BMW 520da E61 -09 Isernhagen haku 2012 Saksasta ja X3 F25 LCI 30D -15 Fulda haku 2018 Saksasta

                            Comment

                            • BemariAndy
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2012
                              • 230
                              • Pohjois-Pohjanmaa

                              #59
                              Ääni hävinnyt...

                              Kummallista, mutta tuo aika häiritsevä ääni on nyt kokonaan poistunut vaikka auto on välillä tallissa ja välillä pihalla pakkasissa useita tunteja. Jospa siellä vain oli joku tiiviste tai voiteluaine, jotka nyt ovat alkaneet toimia.... :think
                              * Volvo V90 Cross Country D4 AWD 2017 ruotsintuonti 2019 Kakkosautona Volvo S40 1.8 bensa (Ford...)
                              * Aiempia autoja vanhimmasta alkaen :
                              Ekat 5 Peugeot (309, 2x306, 307 ja 407), 1 Opel Zafira CDTI -07, 1. BMW 520da E61 -09 Isernhagen haku 2012 Saksasta ja X3 F25 LCI 30D -15 Fulda haku 2018 Saksasta

                              Comment

                              • Mlatvala
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2003
                                • 3553
                                • Kuopio

                                #60
                                Originally posted by BemariAndy View Post
                                Kummallista, mutta tuo aika häiritsevä ääni on nyt kokonaan poistunut vaikka auto on välillä tallissa ja välillä pihalla pakkasissa useita tunteja. Jospa siellä vain oli joku tiiviste tai voiteluaine, jotka nyt ovat alkaneet toimia.... :think
                                Ei oo hävinny. Odottelehan kevääseen niin alkaa taas kihnuttamaan

                                Sinne asti voidaan nukkua rauhassa ja ajella pienemmillä volyymeillä
                                E61 535d alkuunsa viritetty.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎