Ohjaus kyllä muuttui tarkemmaksi mutta tahmea keskialue ei oikein napannut. täytyy tehdä kompromissi vaan asian suhteen. Tuttavapiirissä ollut samantyyppinen vika e39:ssä, keskialueella servotronic tahmean oloinen ja epäili että raidetanko ottanut kipeää jossain vaiheessa. Käyttivät nivelet irti,ei klappia, huuhtelivat uusilla öljyillä. Taisi selvitä mikä on homman nimi
_____________________
BMW 520i E60 -03
BMW 520i E39 -99 Ex
Elikkä täältä löytyy -05 mallin 525iA (servotronicilla) ja jostain etuvasemmalta kuuluu aiemmin kuvailtua kolinaa, jota siis nyt epäilen ohjauksen aiheuttamaksi. Löytyykö autostani tuota "ihmeruuvia" ja voisiko sama vika liittyä siihen kun ohjaus vetää oikealle/ratti suoraan ajettaessa vähän vasemmalle vinossa?
Kannattaisi ensin paikantaa se kolinan lähde. Voi ihan hyvin tulla raidetangosta tai jostain nivelestä. Ei kannata varmasti suinpäin lähteä tuota mutteria heti kiristelemään.
Aika ihmeellinen viritys... Voisit vielä kokeilla avata tuon mutterin kokonaan ja tutkia onko hammastangon akselissa rasvaa tuolla kohdalla. Ilman rasvaahan ohjaus varmaan tulee aika kulmikkaaksi jos tuota mutteria säätää sisäänpäin.
Missä tuo on e39:ssä? Avasitko ja laitoitko rasvaa?
Onko tuo välyksellisyys Servotronic-ohjauksella olevissa autoissa yleisempää kuin normiohjauksella?Tuossa on kuva oman autoni hammastangosta, pientä kolahtelua keskialueella joka vaimeni rasvauksella ja pienellä "taikamutterin" kiristyksellä.Olisi pitänyt tuo hammastanko puhdistaa kunnolla että olisi voinut todeta miten kulunut se on.Eipä sitä rasvaa siinä ainakaan liikaa tuntunut olevan tehtaan jäljiltä..
Nostetaas vanhaa topiccia. Tuli hommattua 530ia e61 -05 ja siinä on samanlaista lonksahtelua ohjauksessa kun paikallaan tai hitaassa nopeudessa kääntää rattia. Sen verran olen saanut vikaa paikallistettua, että ääni tulee hammastangosta tai vasemman raidetangon sisäpäästä. Oletteko saaneet tällä taikamutterilla pidempiaikaisen korjauksen aikaan vai onko pelkkää tekohengitystä?
Menee vähän yksin puheluksi, mutta tänään sain tutkittua vähän lisää tätä ääntä ja hammastangon sisältä ääni tulee. Käytin raidetangon kumit irti ja myös sisemmät nivelet oli tiukat. Kun auto oli pukeilla niin ääntä ei kuulunut ennenkuin rattia kääntäessä samalla nosti raidetangosta ylöspäin. Kiristin sitten hammastangon säätöä. Säätömutteri oli aluksi tosi löysä kääntää. Käänsin kaikkiaan melkein neljännes kierroksen tuota, mutta kolina ei muuttunut miksikään. Ei sen puoleen rattikaan muuttunut jäykemmäksi tai huonommin palauttavaksi. Ehkä ihan pieni tiukempi kohta tuli hieman keskialueen ulkopuolelle, mutta hyvin pieni. Mitähän tuolle tekisi? Onko hammastangon vaihto ainut vaihtoehto? Onko muilla ollut tuo säätömutteri löysä?
Menee vähän yksin puheluksi, mutta tänään sain tutkittua vähän lisää tätä ääntä ja hammastangon sisältä ääni tulee. Käytin raidetangon kumit irti ja myös sisemmät nivelet oli tiukat. Kun auto oli pukeilla niin ääntä ei kuulunut ennenkuin rattia kääntäessä samalla nosti raidetangosta ylöspäin. Kiristin sitten hammastangon säätöä. Säätömutteri oli aluksi tosi löysä kääntää. Käänsin kaikkiaan melkein neljännes kierroksen tuota, mutta kolina ei muuttunut miksikään. Ei sen puoleen rattikaan muuttunut jäykemmäksi tai huonommin palauttavaksi. Ehkä ihan pieni tiukempi kohta tuli hieman keskialueen ulkopuolelle, mutta hyvin pieni. Mitähän tuolle tekisi? Onko hammastangon vaihto ainut vaihtoehto? Onko muilla ollut tuo säätömutteri löysä?
Itsellä e91 ja sähkönenohjausvaihde. Etupäästä kuuluu pientä kolinaa kun ajaa oikein hiljaa mukulakivikadulla. Etupäästä vaihdettu kaikki paitsi ohajusvaihde ja rattiakseli.
Yritin säätää tiukemmalle tuota hammastangon säätömutteria, mutta en saannu mutteria liikkumaan.
Onko tuo mutterin kanta jokin erikoiskoko kun tuntui, että 25mm hylsy oli liian iso ja 24 liian pieni? :think
f31 lci 320i xDrive ex Volvo XC60 D5 awd ex e91 320d Suzuki GSX-R 1000 K9 ex e46 330ci ex e87 120d ex Suzuki GSX-R 600 K6 ex Suzuki GSX-R 1000 K7
Tsekkaa rattiakselin alempi nivel. Ota irti ja kokeile laittaa ruuvipenkkiin kiinni niin sit huomaat väljyyden. Pienikin väljyys kuulostaa ikävältä lonksahtelulta.
Uusi tilalle ja johan loppuu ääntelyt.
Nostetaas vanhaa topiccia. Tuli hommattua 530ia e61 -05 ja siinä on samanlaista lonksahtelua ohjauksessa kun paikallaan tai hitaassa nopeudessa kääntää rattia. Sen verran olen saanut vikaa paikallistettua, että ääni tulee hammastangosta tai vasemman raidetangon sisäpäästä. Oletteko saaneet tällä taikamutterilla pidempiaikaisen korjauksen aikaan vai onko pelkkää tekohengitystä?
Tsekkaa rattiakselin alempi nivel. Ota irti ja kokeile laittaa ruuvipenkkiin kiinni niin sit huomaat väljyyden. Pienikin väljyys kuulostaa ikävältä lonksahtelulta.
Uusi tilalle ja johan loppuu ääntelyt.
Tätäkin yritin tarkastaa toisen pitäessä pihdeillä rattiakselin alapäästä kiinni ja toisen heiluttaessa rattia. Näin kokeiltuna välystä ei tuntunut, mutta eihän se sitä sano etteikö siellä pieni välys voisi olla. Näitä niveliä ei taida irtaallaan saada ostettua vaan on ostettava koko rattiakseli?
Tuossa omassa ohjaus on pysynyt nyt jonkin aikaa hiljaisena hammastangon kiristyksen ja voitelun jälkeen.
Mulla oli BMW 520 E61 ohjauksen kanssa aluksi seuraavaa ongelmaa : ohjaus oli väljä ja meni jonkun aikaa, tarkistuksessa huomasivat hammastangon/ohjausvaihteen ongelman ja lopulta antautui ja valutti ruskehtavaa nestettä ison lammikon lumeen. Ohjaus meni sen jälkeen todella raskaaksi ja auton käyttö oli melko lailla mahdotonta.
No, hammastanko/ohjausvaihde vaihdettiin sekä samalla molemmat raidetangon päät mitä tarvitsee sekä sinne öljyjä tai nesteitä. Heti huollosta haettuani tuli tauluun "increased battery discharge".
Mutta vähän aikaa ajettuani huomasin, että ohjaus oli pari kertaa taas raskas ja ei vaikutusta, mutta se väljyys hävisi ja tuli tarkemmaksi. Käytin autoa yön yli laturissa ja homma parani vähän. Laturi ja akku ovat mittausten perusteella ok. Ohjaus palautui normaaliksi ja nopeuden mukaan mukautuvaksi.
Ohjaus pitää kuitenkin nyt sellaista kumimaista nahinaa ja nitkutusta -ääntä. Välillä sitä ei kuulu, mutta yleensä kuuluu. Pahiten kuuluu, kun auto on paikallaan ja kääntelee rattia. Sellainen kumimainen hinkkautuva kahina on päällä... Mitä tehdä?!? Tilaanko tämän :
Ohjaustehostimen pumppu BMW 5 Touring (E61) 2.0 520 d (177 Hv) 2007 - 2010 ➤ Jopa 65% edullisemmat varaosat ✚ Toimitus alkaen 7.95€ ✚ Turvallinen maksutapahtuma ✚ Yli 500,000 tuotteen valikoima
Eli pari kolme sataa menis tuon äänen poistamiseen vai onko joku lisäaine tms millä tuo asettuu mitä luin joistain tapauksista...? Ovat tutkineet ettei dampperi eikä hihna ole oireena Tuo pumpun hinta mitä ehdottivat oli vain niin paljon kalliimpi...
* Volvo V90 Cross Country D4 AWD 2017 ruotsintuonti 2019 Kakkosautona Volvo S40 1.8 bensa (Ford...)
* Aiempia autoja vanhimmasta alkaen :
Ekat 5 Peugeot (309, 2x306, 307 ja 407), 1 Opel Zafira CDTI -07, 1. BMW 520da E61 -09 Isernhagen haku 2012 Saksasta ja X3 F25 LCI 30D -15 Fulda haku 2018 Saksasta
Kummallista, mutta tuo aika häiritsevä ääni on nyt kokonaan poistunut vaikka auto on välillä tallissa ja välillä pihalla pakkasissa useita tunteja. Jospa siellä vain oli joku tiiviste tai voiteluaine, jotka nyt ovat alkaneet toimia.... :think
* Volvo V90 Cross Country D4 AWD 2017 ruotsintuonti 2019 Kakkosautona Volvo S40 1.8 bensa (Ford...)
* Aiempia autoja vanhimmasta alkaen :
Ekat 5 Peugeot (309, 2x306, 307 ja 407), 1 Opel Zafira CDTI -07, 1. BMW 520da E61 -09 Isernhagen haku 2012 Saksasta ja X3 F25 LCI 30D -15 Fulda haku 2018 Saksasta
Kummallista, mutta tuo aika häiritsevä ääni on nyt kokonaan poistunut vaikka auto on välillä tallissa ja välillä pihalla pakkasissa useita tunteja. Jospa siellä vain oli joku tiiviste tai voiteluaine, jotka nyt ovat alkaneet toimia.... :think
Ei oo hävinny. Odottelehan kevääseen niin alkaa taas kihnuttamaan
Sinne asti voidaan nukkua rauhassa ja ajella pienemmillä volyymeillä
Comment