Originally posted by Hemi
View Post
E60 530d pakosarja katkeaa, ei oo totta!
Collapse
X
-
No ei se kovin asiallista tavaraa ole, jos ei kestä... Näin maallikon silmissä vaan näyttää heiveröiseltä, enkä yhtään ihmettele ettei kestä. Niin ohuelta tavaralta näyttää, että varmaan värinöiden takia saumat väsyy ja repeää?
-
Vastaavat ratkaisut+materiaalit pakosarjojen osalla löytyy jo useasta nykyautosta/moottorista ilman että niissä ilmenisi mitään vastaavia ongelmia.Originally posted by bemu2000 View PostNo ei se kovin asiallista tavaraa ole, jos ei kestä... Näin maallikon silmissä vaan näyttää heiveröiseltä, enkä yhtään ihmettele ettei kestä. Niin ohuelta tavaralta näyttää, että varmaan värinöiden takia saumat väsyy ja repeää?
Tässä kohtaa itse perusongelma juontaa turbon alimitoituitetusta kiinnityksestä lohkoon, joka päästää sen värisemään putkiston resonoidessa, jolloin ko.hitsisauman lämpömuutosalueelta pakosarja väsymismurtuu. Eli vika suoranaisesti ei ole itse pakosarjassa, vaikka varmasti erilaisella ainevahvuudella+lämpökäsittelyllä ongelma itsessään olisi ehkä hallittavissa.
Comment
-
Ongelman ydin on varmasti tuossa, mutta mitä asian korjaamiseksi on tehtävissä? Miten sen turbon tuennan saisi jämäkämmäksi?Originally posted by Hemi View PostTässä kohtaa itse perusongelma juontaa turbon alimitoituitetusta kiinnityksestä lohkoon, joka päästää sen värisemään putkiston resonoidessa, jolloin ko.hitsisauman lämpömuutosalueelta pakosarja väsymismurtuu.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
Kempeleestä löytyisi yksi pakosarja testikappaleeksi, jos haluat kokeilla. Jonkun tarinan korjausyrityksestä muistan ja oli materiaali kuulemma vedellyt niin pirusti.Originally posted by Keke71 View PostLiekkö edullisenpaa ostaa tylysti uusi pakosarja, vaikko yrittää korjaus hitsausta? Jos materiaali on rosteria, niin todellakin helpompaa yrittää korjaus hitsausta, verrattuna jos materiaali olisi valurautaa.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
Tuolla aikaisemmin on postattu kuvia pakosarjasta, niin siinä se irti murtunut laippa, onko sen laipan pakko olla juuri oikeassa kulmassa? vai saako olla millin tai pari vinossa/kallellaan johonkin suuntaan? Turbohan siihen kiinni tulee, mutta tuleeko turbolle muita "kiinteitä" putkia/liitoksia jotka vaatisi sen irti murtuneen laipan juuri oikean asennon? Tokihan tuollaisia hitsatessa hieman vetelyä tulee, ja toisekseen tasopinnathan täytyy hitsauksen jälkeen oikoa.Originally posted by Clavurion View PostKempeleestä löytyisi yksi pakosarja testikappaleeksi, jos haluat kokeilla. Jonkun tarinan korjausyrityksestä muistan ja oli materiaali kuulemma vedellyt niin pirusti.E39 540iA Touring
Comment
-
Korjaushitsaus toki onnistuu ja varmasti jonkin aikaa kestääkin, mutta ainakin turmon tason oikaisu on välttämätön. Materiaalia siinä ei kuitenkaan ole milliäkään ylimääräistä, joten kovin "luokille" se ei hitsauksessa saa mennä, tai muutoin on laippakin vahvistettava.Originally posted by Keke71 View PostLiekkö edullisenpaa ostaa tylysti uusi pakosarja, vaikko yrittää korjaus hitsausta? Jos materiaali on rosteria, niin todellakin helpompaa yrittää korjaus hitsausta, verrattuna jos materiaali olisi valurautaa.
Comment
Comment