Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60: Xenon polttimojen vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pakemppa
    Bimmer Rookie
    • Mar 2007
    • 32
    • Helsinki

    E60: Xenon polttimojen vaihto

    E60:sta paloi kuskin puoleinen Xenon polttimo ja vaihto ainakin Laakkosella olisi tosi kallis...onnistuuko vaihtaminen itse ja miten se tehdään? Ohjekirjasta ei mitään apua kun siinä neuvotaan viemään huoltoon.

    Tilasin jo uudet polttimot samalla molemmille puolille ja pitäisi päästä vaihtamaan viimeistään viikonloppuna.
  • VESiX
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2007
    • 407
    • Kehä 1

    #2
    Pitäisi onnistua.
    Ensin irroitetaan umpio ja sitten polttimo lähtee kiertämällä.

    TIS ohje löytyy tästä linkistä: http://forums.e60.net/index.php?showtopic=29488

    Comment

    • rami
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2002
      • 707
      • Raahe

      #3
      Mitenkäs kun höpistään sähköisku vaarasta? tänään pitäisi alkaa vaihtamaan xenonit. Umpiohan kuulemma pitää ottaa pois jotta polttimot saa vaihdettua,mutta onkos muuta ohjetta?
      bmw kuskit nyt vain ovat vähän parempia ihmisiä...

      Comment

      • joko
        Bimmer Enthusiast
        • May 2004
        • 1964
        • Seinäjoki

        #4
        En minä ainakaan saanut sitä umpiota pois ilman puskurin irroitusta (mahdollista se kyllä on, mutta en keksinyt miten se umpio mahtuu pois sieltä välistä). Mutta itse vaihdoin sen polttimon vain sitten niin että irrotin umpion ja vedin sitä ulospäin niin paljon kunnes se jäi kiinni puskurin reunouhin ja vaihdoin polttimon siitä välistä. Ahdasta oli mutta onnistui.
        F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
        W906 319 sprinter - 14

        Comment

        • MajorDrake
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 7524
          • Jyväshyvä

          #5
          Originally posted by joko View Post
          En minä ainakaan saanut sitä umpiota pois ilman puskurin irroitusta (mahdollista se kyllä on, mutta en keksinyt miten se umpio mahtuu pois sieltä välistä). Mutta itse vaihdoin sen polttimon vain sitten niin että irrotin umpion ja vedin sitä ulospäin niin paljon kunnes se jäi kiinni puskurin reunouhin ja vaihdoin polttimon siitä välistä. Ahdasta oli mutta onnistui.
          Kyllä sen umpion saa pois, mutta mulla ainakin vähän tuli jälkeä puskurin maaliin, sinne etualakulmiin joihin valojen kärjet ottaa kiinni.

          Pitkienvalojen takaläppi pitää irroittaa. Umpiota pitää kääntää sopivasti jotta lähtee irti...
          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

          Comment

          • rami
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2002
            • 707
            • Raahe

            #6
            nyt on vaihdettu palanut xenoni uuteen..mut väriero huomattava nyt verrattuna vanhaan!! Vanha palaa hienosti"sinisenä" kun taas uusi rumasti ja ei minkään värisenä.polttimo on kyl just sama,mutta vaihtaako poltin vanhemmiten väriä?vai mistä tämä johtuu?
            bmw kuskit nyt vain ovat vähän parempia ihmisiä...

            Comment

            • Rahu
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2002
              • 6464
              • Tuusula

              #7
              Originally posted by rami View Post
              nyt on vaihdettu palanut xenoni uuteen..mut väriero huomattava nyt verrattuna vanhaan!! Vanha palaa hienosti"sinisenä" kun taas uusi rumasti ja ei minkään värisenä.polttimo on kyl just sama,mutta vaihtaako poltin vanhemmiten väriä?vai mistä tämä johtuu?
              Xenon vanhentuessaan menettää valotehoa eli muuttuu sinisemmäksi joten ei niitä turhaan suositella vaihtamaan yhtä aikaa.
              BMW Service
              P.o4oo925441
              [email protected]
              Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
              Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

              Comment

              • VESiX
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2007
                • 407
                • Kehä 1

                #8
                Originally posted by MajorDrake View Post
                Kyllä sen umpion saa pois, mutta mulla ainakin vähän tuli jälkeä puskurin maaliin, sinne etualakulmiin joihin valojen kärjet ottaa kiinni.

                Pitkienvalojen takaläppi pitää irroittaa. Umpiota pitää kääntää sopivasti jotta lähtee irti...
                Kyllä minä olen onnistunut irroittamaan umpion ilman puskurin irroittamista ja naarmuttamatta puskuria. Hommaa helpottaa kun ottaa maskin ylälaidassa olevan tiivisteen pois ja avaa viisi ruuvia sen alta.

                Täältä ohjeet kuvien kanssa: http://forums.5series.net/index.php?...9&st=0&start=0

                Comment

                • Veeksi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2003
                  • 2177
                  • Kuopio

                  #9
                  Kuskin puolen xenoni palo täältäkin eilen - p*****e. Oli niin hyvät ohjeet, että pitänee yrittää itse vaihtaa yks polttimo (tai itseasiassa molemmille puolillehan ne pitää vaihtaa).

                  [Väärää tietoa:]
                  Kattelin vaan tuossa xenonkaupan hinnastoa ja D2S polttimoissa näkyy olevan isoja hintaeroja. 35w:set 4000k polttimot olis 40e/kpl, mutta ne taitaa olla väriltään aika keltaiset. 6000k:n maksaa jo sitten 90e/kpl. Toisaalta 6000k 50 wattiset sais jostain syystä 35 euron kappalehintaan (kysynnän ja tarjonnan -laki ylittänyt tuotantotaloudelliset faktat?). Eli vakiot on varmaankin 35 wattiset(?). Onko tietoa mitä tapahtuu jos laittaa tilalle 50 wattiset? Sulaako johdot ja sokeutuuko vastaantulijat?
                  [/väärää tietoa]

                  Joo....kun oikein osasi katsoa, niin löytyihän sieltä 35 watin sarjaa edullisesti (25€/kpl) ja saa jopa 5000k värilläkin. Mutta voishan nyt varmistaa vielä noi watit jos jollain on tietoa. 35 wattia vai?
                  Last edited by Veeksi; 21-10-2009, 12:13. Reason: Viesti sisälsi väärää tietoa
                  BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
                  BMW E63 630iA '05

                  Comment

                  • Happosetä
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2004
                    • 171
                    • Järvenpää

                    #10


                    tuolta vaan tilaamaan orkkista vastaavat 35w philipsin 4300k polttimot. Ei ole ainakaan kovin hintavat.

                    Comment

                    • reekoon
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2007
                      • 3426
                      • Funktion Absoluuttisessa Matemaattisessa Summassa

                      #11
                      Originally posted by Veeksi View Post
                      Kuskin puolen xenoni palo täältäkin eilen - p*****e. Oli niin hyvät ohjeet, että pitänee yrittää itse vaihtaa yks polttimo (tai itseasiassa molemmille puolillehan ne pitää vaihtaa).

                      [Väärää tietoa:]
                      Kattelin vaan tuossa xenonkaupan hinnastoa ja D2S polttimoissa näkyy olevan isoja hintaeroja. 35w:set 4000k polttimot olis 40e/kpl, mutta ne taitaa olla väriltään aika keltaiset. 6000k:n maksaa jo sitten 90e/kpl. Toisaalta 6000k 50 wattiset sais jostain syystä 35 euron kappalehintaan (kysynnän ja tarjonnan -laki ylittänyt tuotantotaloudelliset faktat?). Eli vakiot on varmaankin 35 wattiset(?). Onko tietoa mitä tapahtuu jos laittaa tilalle 50 wattiset? Sulaako johdot ja sokeutuuko vastaantulijat?
                      [/väärää tietoa]

                      Joo....kun oikein osasi katsoa, niin löytyihän sieltä 35 watin sarjaa edullisesti (25€/kpl) ja saa jopa 5000k värilläkin. Mutta voishan nyt varmistaa vielä noi watit jos jollain on tietoa. 35 wattia vai?

                      Mielestäni tuollainen 50W xenoni tarvitsee toimiakseen isomman ballastin eli ei toimi 35W xenonin ballastilla.
                      E91 335iA MSport LCI| Titan Silver
                      JB4|E85 BEF|IC|Evolve DP|Walbro450|NGK|BMS DCI|PhoenixRacing CP|H&R|xHP S3|BBS CH-R


                      E36 316i Compact Hellrot

                      Ex. E39 540iA 1997 Oxford Green
                      Ex. E39 M5 2001 Oxford Green

                      Comment

                      • Veeksi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2003
                        • 2177
                        • Kuopio

                        #12
                        Jeps. Kiitokset vastauksista. Näinhän se tosiaan, ja tietenkin, on että 50w:t vaatis jo ballastitkin, eli ei järkeä.
                        BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
                        BMW E63 630iA '05

                        Comment

                        • veku
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2005
                          • 6325
                          • P-Pohjanmaa

                          #13
                          Jees parkit vaihdoin ledeihin tänään ja helpoiten onnistu kun irroitti umpiot.
                          Kaikki ruuvit lampuilta kun irroittaa niin kyllä ne sieltä ilman puskurin irroitustakin saa pois..
                          Sinertävät on nyt parkit ja oikeastaan hemmetin hyvän väriset kun on samaa sävyä kun xenonit
                          F11 M550D
                          E39 M5
                          F26 3.0 Da M-Sport
                          E61 535D M-Sport

                          Comment

                          • Tommix
                            BTCF Member
                            • Dec 2006
                            • 5416
                            • S:t Karins

                            #14
                            Tuli ongelma, oikea xenonpolttimo ei syty aina enää "lämpimänä" ilman herättelyä. Eli kylmänä käynnistettäessä molemat ajovalot syttyvät normaalisti. Kun ajosta auton sammuttaa ja lähtee hetken päästä liikkeele niin oikea valo ei sytykkään => ja tulee herja näyttöön. Kun sammuttaa valot ja kytkee uudelleen pari kertaa saattaa valo herätä. Joskus tämän herättelyn jälkeenkin valo syttyy pitkällä viiveellä. Onko vika polttimossa vai ballastissa?
                            Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                            Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                            ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                            Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                            Comment

                            • buksin-1
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2003
                              • 4592
                              • Keski-Pohjanmaa

                              #15
                              Originally posted by kt0510 View Post
                              Tuli ongelma, oikea xenonpolttimo ei syty aina enää "lämpimänä" ilman herättelyä. Eli kylmänä käynnistettäessä molemat ajovalot syttyvät normaalisti. Kun ajosta auton sammuttaa ja lähtee hetken päästä liikkeele niin oikea valo ei sytykkään => ja tulee herja näyttöön. Kun sammuttaa valot ja kytkee uudelleen pari kertaa saattaa valo herätä. Joskus tämän herättelyn jälkeenkin valo syttyy pitkällä viiveellä. Onko vika polttimossa vai ballastissa?

                              Jos liikut huomenna Nummelassapäin, niin tule testataan
                              Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
                              Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
                              SISUSTAT modaukset

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎