On täysin normaalia
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E60 530D savutus
Collapse
X
-
Ok. Hyvä tietää jos on normaalia. Toisinaan vaan hieman nolottaa kun on hirvee savupilvi takana kun lähtee ohittamaanEpäilin jo vähän maf anturia ja tuli mieleen että olisko tuossa joku ohjelmakin kun tuon verran ahtojakin nostaa. Eikös normaalit ahtopaineet ole siellä 1,1bar paikkeilla kun itsellä siis 1,3 jos tuohon torqueen on uskominen.
Comment
-
-
Originally posted by Hiekkis View PostTuli hommattua E60 530da 2003 joka savuttaa mustaa savua jos autolla on ajanut jonkin aikaa rauhallisesti ja sitten polkasee. Savutus häviää kun antaa vähän aikaa hanaa tai ei ainakaan peileistä näy. Kuitenkin jos taas köröttelee vaikka sata kilometriä rauhallista matka-ajoa ja sitten polkasee niin on reilusti mustaa takana.
Autossa ei käsittääkseni ole DPF:ää koska on putken päät alaspäin eikä ole tietoa onko vakio vai ohjelmoitu. Torque ohjelman mukaan ahtopaineet nousee 1.3 baariin täyskaasulla ja auto kulkee mielestäni normaalisti ja kulutus on myös normaali. Ilmansuodatin on vaihdettu juuri. Katsastuksessa oli savutus arvo 0.35 tänä keväänä joten ei tosiaan koko ajan tule savua vaan ainoastaan pidemmän rauhallisen ajon jälkeen polkaistaessa.
Mietin vaan että onko tuo savutus normaalia?
Omassa ainakin on karalan päin persettä tehty softa joka aiheuttaa savuttamista ja korkeampaa kulutusta sillon kun ajetaan ns. Sukkasillaan joka ilmenee parhaiten just maantieajossa..auto ei periaatteessa polta tarpeeks hyvällä hyötysuhteella maantieajossa ja savuaa sen verran että karstottaa putken, kun sitten esim ohitat niin nokipaska lähtee putkesta ja tuntuu että savua tulisi ihan hulluna.
Toisella kerralla ei enää tuu kuin 20% savunmäärästä ja kolmannella polkasulla ei savuta enää ollenkaan.
Niin ja lisätään vielä, että väitän, että ehkä ja oikeen ohjelmoitu 530d ei savuta niin että sen peilistä selvästi huomaa missään tilanteessa.Last edited by Saarikoski; 28-07-2013, 17:51.
Comment
-
-
Kulutus maantieajossa noin 6 litraa ja kaupunkiajossa tuntuu menevän kymppi jos riittääkään. Auto on luultavasti vakio vaikka mistä näistä varmaksi tietää. Aika samalta tuo savutus kuulostaa mitä sinulla eli se häviää muutaman polkaisun jälkeen. Muuten tuntuu että auto pelaa hienosti ja kulkee hyvin mutta tuo savutus kyllä ärsyttää varsinkin maantiejossa kun on ensin ajanut pidempään tasakaasulla ja sitten lähtee ohittamaan niin kyllä pölähtää.
Väittävät että olisi normaalia mutta tuntuu vähän oudolta.
Kerro ihmeessa jos keksit korjauksen tuohon savuttamiseen.
Lupaan itsekin raportoida jos keksin mistä johtuu.
Comment
-
-
Originally posted by Hiekkis View PostKulutus maantieajossa noin 6 litraa ja kaupunkiajossa tuntuu menevän kymppi jos riittääkään. Auto on luultavasti vakio vaikka mistä näistä varmaksi tietää. Aika samalta tuo savutus kuulostaa mitä sinulla eli se häviää muutaman polkaisun jälkeen. Muuten tuntuu että auto pelaa hienosti ja kulkee hyvin mutta tuo savutus kyllä ärsyttää varsinkin maantiejossa kun on ensin ajanut pidempään tasakaasulla ja sitten lähtee ohittamaan niin kyllä pölähtää.
Väittävät että olisi normaalia mutta tuntuu vähän oudolta.
Kerro ihmeessa jos keksit korjauksen tuohon savuttamiseen.
Lupaan itsekin raportoida jos keksin mistä johtuu.
Terve!
Saman ongelman kans jumissa itsekkin paitsi että savua tulee, kun kunnolla polkaisee ilman tuota matka-ajoakin ja autona -03 E60 530D!
Vaihdoin juuri Saksasta Maf-shopista tilatun Maffin ja sillä ei ollut vaikutusta pöläyttelyyn..
Ennen maffin vaihtoa kokeilin muutaman kerran maf-piuha irrotettuna ja auto ei savuttanut yhtään sekä tuntui että kaasuun vastaaminenkin oli herkempää..
Auto kulkee kait ihan hyvin(paitsi jotenkin tuntui ilman maffia, että menis paremmin) ja kulutuskin kuuden pintaan matka-ajossa! Ihme juttu, olisiko kellään tietoa voisko moottorinohjausyksikön päivitys/adaptaatioarvojen nollaus olla seuraavaksi järkevää ja kuinka tyyris opereisson tuo on!?
Comment
-
-
Originally posted by kyveri View PostTerve!
Saman ongelman kans jumissa itsekkin paitsi että savua tulee, kun kunnolla polkaisee ilman tuota matka-ajoakin ja autona -03 E60 530D!
Vaihdoin juuri Saksasta Maf-shopista tilatun Maffin ja sillä ei ollut vaikutusta pöläyttelyyn..
Ennen maffin vaihtoa kokeilin muutaman kerran maf-piuha irrotettuna ja auto ei savuttanut yhtään sekä tuntui että kaasuun vastaaminenkin oli herkempää..
Auto kulkee kait ihan hyvin(paitsi jotenkin tuntui ilman maffia, että menis paremmin) ja kulutuskin kuuden pintaan matka-ajossa! Ihme juttu, olisiko kellään tietoa voisko moottorinohjausyksikön päivitys/adaptaatioarvojen nollaus olla seuraavaksi järkevää ja kuinka tyyris opereisson tuo on!?
ilman dpf:ää olevat savuaa aikasta lailla jo vakionakinmutta mitenkä suuttimien kunto teillä :think
Sininen savu on sitkeyttä, musta on voimaa.
BMW G31 540D x-Drive
BMW F11 530DA -12
Ex:
BMW E61 535da individual -10 340/680nm
BMW F11 520Da Alpinweiss III -13
BMW F30 320Da -12
Bmw E70 3.0DA -07
Bmw F10 525DA -10
Bmw 530Da e60 Pre-Lci -317/718 -03
Comment
-
-
Mun edellinen aj-tecillä ohjelmoitu -03 530d ei savuttanu juurikaan oikeastaan missään tilanteessa, tehoja otettiin n.295/660 ja ilmamäärämittari oli vielä pois käytöstä.. Nyt korjailtiin tuota nykyistäkin ja savutus väheni jo huomattavasti, mutta vaatii vielä lisäohjelmointia, koska jotain anturiarvoja oli muuteltu vakiosta poikkeavaksi ja tätä ei huomattu eka kerralla...vahva usko on, että savuaminen loppuu kun saan vielä kertaalleen korjatun ohjelman autoon..tai niin toivon..
Oma mutu on, että ainakin tuossa omassa ei riittäisi se n.300km dpf:n polttoväli tuolla savuamisen määrällä...tietysti vaikea vertailla kun oma e61 on ohjelmoitu ja tehty väärin, tai voiskohan noissa jotkin anturit yms kilometrien ja iän karttuessa menettää sen viimesen herkkyytensä ja tästä johtuen alkais hyötysuhde huononemaan ja savuamaan siellä parhaalla hyötysuhteella ajettaessa.. Anturithan voi vikaantua silleenstikki, että antaa kyllä arvoa x, mutta voi olla jotain muuta kuin todellisuus, esim ilmamäärän tai imuilmanlämpömittarin vikaantuessahan nuo ei anna välttämättä mitään vikakoodia...
Huomasin vaan tuossa kun asiaa selvitteli niin ei onnistu monessakaan paikassa verrata anturiarvojen näyttämää todelliseen edes rahalla ja vaikka paja sais livetilanteessa arvot esillekin, niin vielä pitäis olla tietoa paljonko arvon kuuluis olla..
Comment
-
-
.
Nämä on lambda ohjattuja moottoreita.
Ne savuttaa juuri tarkalleen sen verran, kun lambda kartoissa on annettu lupa.
Mitää antureita ei tarvi millään lailla huijata, varmasti ei.CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5
Comment
-
-
Itsekin noita suuttimia vähän epäilin mutta Inpan "selective mass adjustment" kuvan mukaan arvot ovat vihreällä vaikkakin pientä heittoa on sylintereiden välillä.
Voikohan egr liittyä savutukseen? Minulla tulee toisinaan Inpalla virhettä että "EGR takaisin kierrätys puutteellista". Täytyy joka tapauksessa tarkistaa ja puhdistaa tuo EGR.
Ja onkohan normaaleja nämä air mass arvot mitä Inpa antaa. Nominal air-mass (mg/hub) menee täyskaasulla jonnekin 917 kun asteikko loppuu 650 ja tulee huutomerkki perään. Current air-mass (mg/hub) menee jonnekin 1100 tietämille kun siinäkin asteikko loppuu 650 siis kaasu pohjassa. Toki tyhjäkäynnillä ja pikkukaasulla molemmat ovat vihreällä.
Comment
-
-
Egr vaikuttaa savutukseen reilusti, ainakin omassa keksinnössä. Mulla oli Egr tukittu, mutta otin talvella takas käyttöön nopeamman lämpenemisen toivossa, eipä suurta vaikutusta, termostaatti vissiin lievästi fuskaa.
mutta, sitte se helvetin savutus. Juurikin normaali ajon jälkeen esim risteyksestä kiihdytettäessä savu oli ihan peilistä nähtävää, ei mitään superturbo tankoa, mutta vastaava tanko haaleampana.
Egr:n tukkimisen jälkeen aniharvoin savuaa, eikä silloinkaan oikeastaan mitää peileistä havaittavaa.
Egr:hän on tietääkseni auki aina osakaasulla, ja sulkeutuu vasta täyskaasulla? näin ollen köröttely kerää nokea imusarjaan ja polkasu puhistaa sitä ja varmaan pakoputkeakin, siitä savu? Nyt sitä paskaa ei tukkimisen jälkeen tule uudestaan moottoriin, ja palaa puhtaammin, ei savuta...
Savuongelmissa mä lähtisin hoitamaan autoa, 1. Egr tukkeeseen, 2. 2t öljyä polttoaineeseen.
ja sitä 2t öljyä kannattaa aina silloin tällöin käyttää, etenkin talvidieselissä, kun se on kuivempaa, jokakerta kun sitä ei muista lirauttaa sekaan.Vielä kun löytäis hyvän 2t pullon mistä olis hyvä kaataa tankatessa...
BMW 520d Touring '06 314tkm
BMW 530D Touring '99 552tkm
BMW 320da Touring '02 427tkm
Volvo V70 D5 '02
Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja
Case IH 5140 Maxxum
Comment
-
-
En e60:stä tiiä, mutta ei E39 vikavaloa sytytä, mulla on siinä V-band liitoksessa (eli just ennen sitä EGR venttiiliä oleva liitos) vaan tölkin pohjasta leikattu palanen, just sopivan muotoinenkin siihen liitokseen!
(Toki jos tuohon tulppaan poraisi pienen reijän, niin saattaisi hämätä EGR määränhaistelijaa, mutta kuitenkin paskan kerääntyminen imusarjaan/savutus varmaan vähenisi olennaisesti...?)
Toki ilmeisesti vikakoodi jää mustiin liian happirikkaasta ilmasta?Last edited by Bmw Dreamer; 30-07-2013, 12:59.BMW 520d Touring '06 314tkm
BMW 530D Touring '99 552tkm
BMW 320da Touring '02 427tkm
Volvo V70 D5 '02
Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja
Case IH 5140 Maxxum
Comment
-
Comment