memebuy23buy

E60/61 530d/535d kulutus!?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • WarHead
    replied
    Kokemusta vko 37

    Hii-o-hoi.

    Reipas 1000km lenkki keskinopeudella 98km/h muutaman laukun kuormalla:
    tietsikka näytti 6,4l/100km ja tankkaus nostatti jakolaskun 6,67l/100km. Rengastuksena 70%:set 245/40R18 misukat, nyt 140tkm rullattu. Termarilämmöt kahtapuolta +90-astetta.
    Ruvennu kesän aikana antamaan savua. Live-data tsekkaamatta, mutta koska ahtaa normaalisti, niin pääepäilty om MAF. Tehoja ja vääntöjä nostettu. Onko MAFfin puhdistuksesta ollu kellään iloa?

    Loppuvkosta lenkki tunturiin (reipas 1000km) ja sitten jatkamme raportointia. Matka ylämäkeä ja liikennettä vähempi, joten keskinopeuden pitäs ainakin nousta...

    Leave a comment:


  • MarttiKK
    replied
    Originally posted by _Dexi View Post
    Yksi E60 lisää jossa kulutushuolet korjattu....

    Juuri iltapuhteina vaihdoin termarin, ja egr termarin nyt tuohon omaan 530D.

    Lämmöt oli ~72-75 paikkeilla siis normiajossa ennen operaatiota, joskus nousi liikennevaloissa tms. 79-80 tuurilla.

    Nyt vaihdon jälkeen ne kipusi kiltisti tasasta tahtia 91-92 asteeseen.


    Ja vaikutus on aika radikaali, tähän astinen keskikulutus 2 tankilliselta mun noin 50/50 seka-ajoa oli 9,2litraa,
    nyt kotimatka tallilta kotiin (n. 30km maantielenkki ja pikkasen taajamaa) ja mittari sanoi kotipihassa 6,9 litraa...!
    Eli nyt puhutaan lukemista mistä pitääkin, en siis ollut vainoharhanen vaan ihan oikeassa. Tuon huomaa ihan maantiellä kun ajaa tasavauhtia niin ennen viisari oli väkisin 8 kohdalla kulutusmittarissa, nyt se hilluu sielä ihan muutaman litran kohdalla alarajalla ellei pedaalia paina ahkerammin.


    Ei muuta kun kaikki ketä bemudiisselin kulutus mietityttää, lämmöt tarkkailuun ja voipi hyvinkin löytyä ratkaisu.

    Samalla tuli availtua nuo egr venttiilit sun muut ja raaputeltua karstakerroksia pois, imusarja on melkonen viemäri kun sinne kurkkas taskulampulla... EGR <3...
    Ajappa se tankki tyhjäksi pariin otteeseen ja mittaa keskikulutus, siis tankkauksen yhteydessä mitattu ja ilmoittele siten lukemat

    Leave a comment:


  • _Dexi
    replied
    Yksi E60 lisää jossa kulutushuolet korjattu....

    Juuri iltapuhteina vaihdoin termarin, ja egr termarin nyt tuohon omaan 530D.

    Lämmöt oli ~72-75 paikkeilla siis normiajossa ennen operaatiota, joskus nousi liikennevaloissa tms. 79-80 tuurilla.

    Nyt vaihdon jälkeen ne kipusi kiltisti tasasta tahtia 91-92 asteeseen.


    Ja vaikutus on aika radikaali, tähän astinen keskikulutus 2 tankilliselta mun noin 50/50 seka-ajoa oli 9,2litraa,
    nyt kotimatka tallilta kotiin (n. 30km maantielenkki ja pikkasen taajamaa) ja mittari sanoi kotipihassa 6,9 litraa...!
    Eli nyt puhutaan lukemista mistä pitääkin, en siis ollut vainoharhanen vaan ihan oikeassa. Tuon huomaa ihan maantiellä kun ajaa tasavauhtia niin ennen viisari oli väkisin 8 kohdalla kulutusmittarissa, nyt se hilluu sielä ihan muutaman litran kohdalla alarajalla ellei pedaalia paina ahkerammin.


    Ei muuta kun kaikki ketä bemudiisselin kulutus mietityttää, lämmöt tarkkailuun ja voipi hyvinkin löytyä ratkaisu.

    Samalla tuli availtua nuo egr venttiilit sun muut ja raaputeltua karstakerroksia pois, imusarja on melkonen viemäri kun sinne kurkkas taskulampulla... EGR <3...

    Leave a comment:


  • Lallevihtinen
    replied
    Tuli tossa saatua oma E61 ajoon ja kas, termostaatti/termostaatit jumitti tai jotakin koska lämmöt oli moottoritie ajossa vaan 63 astetta, purin tänään sit EGR-termostaatin ja siä oli selvää kulumis jälkee nähtävissä. Hain sit molemmat termarit uutena ja motarille testerin kanssa, tuloksena 92 astetta kokoajan! Eli kyllä näissä lämpö vikaa voi olla, mittarissa 86tkm.

    Nyt täytyy seuraavalla espoon reissulla piruuttaan verrata kulutusta viime viikkoiseen joka oli 7.7L.
    Last edited by Lallevihtinen; 14-09-2009, 22:27.

    Leave a comment:


  • _Dexi
    replied
    Originally posted by MajorDrake View Post
    Yep, mutta EGR termari avautuu aiemmin,
    en nyt muista lukemia mitä sinne metalliin oli kaiverrettu,
    olikohan 78 astetta tjsp.
    Näin ilmesesti tekee, mutta ei pitäs olla esteenä tuolla ~91C lämpötilalle kuitenkaan.

    Melkeen kaikki ku on ensin EGR:än vaihtanut, on vaihtanut päätermarinkin jossain kohti ennenkun noi täydet lämmöt on saatu peliin, joten taidan oikasta tässä kohti ja vaihtaa molemmat kun osat taitaa olla alle satasen.

    Huhuavat että ilmaus vois olla pirullista päätermarin vaihdon jälkeen, onko näissä joku erityisniksi?

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Originally posted by _Dexi View Post

    EDIT:
    Näköjään M54306S3 moottorin (eikö tässä se ole?) termostaatin aukenemislämpötila olis nettilähteiden mukaan 97C kun haeskelin varaosakatalogeista. Eikös se meinaa sillon että koneen pitäis kivuta tonne päälle 90C ihan huoletta ajossa? :o
    Yep, mutta EGR termari avautuu aiemmin,
    en nyt muista lukemia mitä sinne metalliin oli kaiverrettu,
    olikohan 78 astetta tjsp.

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Ensimmäisenä kannattaa putsata se EGR termari, turha siitä on sitä reilua kolmea kymppiä maksaa kun putsaamallakin tulee kuntoon...
    Sen saa helposti purettua kun irroittaa sen ja ottaa sokan pois,
    varoo vaan ettei jousi lennätä sisuskaluja veks...

    Sinne kertyy semmoista hyhmää ja hapettuu muutenkin ja sen takia rupeaa termari jumimaan...

    Leave a comment:


  • Ceeray
    replied
    Kyllähän näistä termareista on turistu jo aiemmin, molempien vaihto on aiheellista.
    Itselle tehtiin sama homma, lämmöt nyt 91-93 astetta helposti.

    Leave a comment:


  • _Dexi
    replied
    Originally posted by veku View Post
    Vaihda ensin EGR termari,se taisi olla yleisemmin menevä ja helpompi\halvempi vaihtaakin.
    Antaa mennä molemmat nyt samalla ni ei tartte sitte arpoa.

    Leave a comment:


  • veku
    replied
    Vaihda ensin EGR termari,se taisi olla yleisemmin menevä ja helpompi\halvempi vaihtaakin.
    Last edited by veku; 12-09-2009, 15:01. Reason: homma olikin jo hallinnassa..eli olit menossa termarin vaihtoon ;)

    Leave a comment:


  • _Dexi
    replied
    Sisso, sain langan päähän tutun korjausmiehen bmw.ltä, ja tinkasin totuuden E60 530D käyntilämpötilasta.

    Hetken selvittelyn jälkeen kävi selville että tosiaan siis, E60 530D lämpötila kuuluu nousta ajotyylistä riippumatta aika tarkalleen 91-92C, ja se ei saa ehjällä termarilla tippua 90C alle missään normaaliajossa. (Paukkupakkaset ehkä erikseen?)

    Jos lämmöt heiluu jossain tilanteessa 8 alkusilla on termarin toiminnassa jo tahmaa, ja jos mennään 7X lämpötiloille niin se on jo todellinen ongelma koska kuulemma DPF:än regenerointi ei käynnisty kuten se pitäisi, eikä toimi oikein jos ei 80C lämpötilaa ole saavutettu. Lisäksi alle 80C lämpötilat on kuulemma ainakin parilla asiakkaalla tehnyt selkeän lisän kulutukseen.

    No eilisellä 80km reisulla tais 78C olla paras lämpö omassa koslassa, paikallaan käy 80C satunnaisesti ja lopun aikaa seilaa 72-75C.


    Ei muuta kun molemmat termarit vaihtoon heti alkuviikosta ja laitetaan sitten raporttia. =)


    Mikä näitä bemun termareita vaivaa, 540ssä ja M5ssakin termarit olivat jumissa ja molemmat kävi liian kylmänä kunnes ne uusin.

    Leave a comment:


  • _Dexi
    replied
    Tulipa testattua tuota lämpötilaakin nyt mielenkiinnosta, olisko kone pikkasen liian viileenä.


    Ulkona +18,5astetta, lähin tuosta pihasta ajeleen ~20km maantiepätkää rauhalliseen tahtiin.

    10km kohdalle (~10min?) mennessä nousi lämpötila 57-60C tienoille ja heilui siinä jonkun aikaa, sitten hiljalleen kipusi moottoritiellä 70C tuntumaan, jäi hillumaan siihen 70-74C edestakas, pysy siinä vaikka ajelin kaupunkiajoa lopussa. Koko reisu semmonen vajaan 20min.

    Auto seis ja kaupoille, lähtiessä lämpötila 80C, siitä sama reissu takaspäin niin lämmöt seilas hiljaksiin siellä 78-82C välimailla, putos loppua kohden johonki 76C tienoille maantiellä.

    Onkos noita muut testaillu, mitä muilla näyttää? Toi kierroslukumittarin rajotin nousee kyllä sinne "lämmin kone" asentoon kun tonne yli 70C mennään, mutta jossain netissä puhutaan että 530D motti kuuluis lämmetä talvellakin 84-90C tienoille aika pian ajoon lähdön jälkeen, en vaan tiiä onko kyseessä ollut tämä 218hp motti vai se uudempi versio, niissä voi olla eroa..?

    Kuulostaa aika kylmältä noi lämmöt isolle koneelle mut diisseleitä en niin tunne, miettii vaan kun esim. 540:ssä mennään 105-110C tienoille ajossa, ja M5.ssakin mentiin 90C asti ja pysyttiin siellä. Käykö disukka sitten kylmempänä vai pitäskö heittää EGR ja päätermari vaihtoon? :P

    EDIT:
    Näköjään M54306S3 moottorin (eikö tässä se ole?) termostaatin aukenemislämpötila olis nettilähteiden mukaan 97C kun haeskelin varaosakatalogeista. Eikös se meinaa sillon että koneen pitäis kivuta tonne päälle 90C ihan huoletta ajossa? :o
    Last edited by _Dexi; 11-09-2009, 16:57.

    Leave a comment:


  • Ceeray
    replied
    tsekatkaa tuo e60 automaattiloota threadi tuolta tekniikkaosiosta. Voipi löytyä kulutuksen nostajaa sieltä... Eli liiallinen EGR toiminta, paskasta ilmaa moottoriin liikaa-->kulutus kasvaa.

    Leave a comment:


  • touring39
    replied
    Originally posted by _Dexi View Post

    EDIT: Noh, tuossa googlea laulattamalla jenkkien ja UK foorumeilta hakee pientä keskiarvoa, niin sielläpäin kukaan ei edes ilmoita alle 8 litran keskikulutuksia missään ajossa, keskiarvo pyörii 10 litran hujakoilla joka jampalla 530D:ssä. Uudemmissa facelifteissä sitten litran pari alle.

    Se on vaan tämä btcf optimistisempi vissiin noissa lukemissa Tosin, kyllä se edellinen meni pienellä...
    Jenkeissä 200-kiloiset jampat seisoo 8-kaistaisilla teillään Kiinan muurin pituisissa jonoissa, ja valittavat kun 530d vie 8 litraa satasella. Onko niillä siellä edes diisseleitä???

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Originally posted by _Dexi View Post
    EDIT: Noh, tuossa googlea laulattamalla jenkkien ja UK foorumeilta hakee pientä keskiarvoa, niin sielläpäin kukaan ei edes ilmoita alle 8 litran keskikulutuksia missään ajossa, keskiarvo pyörii 10 litran hujakoilla joka jampalla 530D:ssä. Uudemmissa facelifteissä sitten litran pari alle.

    Se on vaan tämä btcf optimistisempi vissiin noissa lukemissa Tosin, kyllä se edellinen meni pienellä...
    Mulla on 3500 km kokemus E61 LCI 535d:stä,
    keskikulutus tuolla matkalla ~7.0 sekalaisessa ajossa,
    kaupunkipyöristystä ehkä n. 3-osa ja loput maantietä.,
    reippaassa matka-ajossa (50% 110km/h + 50% 130 km/h) 6,9-7 pintaan..
    Isoin kulutus tankillisella on 7.3 litraa. Sisältää mm. suorituskylymittauksia jne.
    Ja nämä on mitattuja kulutuksia, ei ajotietokoneesta katsottuja...

    E61 -06 530d vei about samat paitsi kaupungissa selvästi enemmän.
    E61 -05 535d vei taas n. 8.2 keskimäärin...

    Leave a comment:

Working...
X