Originally posted by MajorDrake
View Post
E60/61 530d/535d kulutus!?
Collapse
X
-
Paljonko jäähdytysnestettä "hukkuu" varsinaisen termarin vaihdossa?
Vai pitääkö kaikki nesteet laskea alas enennkuin irroittaa termarin?
Leave a comment:
-
-
Voisin myös huomenna katsoa mitä lämpötiloja salavalikosta löytyy, kun en ole koskaan kurkannut. Uudet jäähdytinnesteet odottelee jo hyllyssä niin olen miettinyt, että kannattaisiko termarit varmuuden vuoksi uusia samalla.
Leave a comment:
-
-
Itsellä on kuluttanu 530da -04 keskikulutuksena 6,8l/100km, mitattu.
Iso osa on matka ajoa, mutta siitäkin suurin osa moottoritietä ja kyllähän tuolla kaupungissakin tulee välillä pyörittyä ja alla on vielä 20" vanteet.
Että yllättävän pienellä menee vaikka ajaminen ei mitään hissuttelua ole ollu.Nätisti matkaa (n.140km) ajettaessa kesällä mittailin 5,7l/100km, moottoritietä siinäkin 30km pätkä.
Ei ole viritelty ja imusarjanläpät on poistettu.
Diesel suutin puhdistus aineen laitoin n.5000km sitten. Onko muut käyttäny tai huomannu hyötyä/haittaa? merkki oli liqui moly diesel purge, purkista löyty bmw hyväksyntä niin uskalsin testata. Itse en huomannu kulutuksessa enkä muussakaan eroa entiseen, mutta eipä vikoja ollutkaan.Last edited by PeSe; 22-09-2009, 01:09.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by uppopallo View PostKerrohan Dexi lisää kulutuksen muutoksesta, omassa 535d:ssä kulutus on myös litraa, paria yli sen mitä pitäisi. Lämpötilat on kuitenkin pysytelleet näillä keleillä (10-15 astetta) maantieajossa siinä 80 paikkeilla, kannattaa varmaan vaihtaa termostaatit täälläkin. Joku kertoi että Laakkosella termostaattien (vai oliko vain toisen) vaihto kustansi 250 EUR, onko kellään tietoa mitä tällä hetkellä maksaa jos samaan aikaan vaihdetaan molemmat termostaatit.
Mutta ei se oo yhtään mahdoton homma tosiaan itsekään jos työkalut pysyy kädessä.... Ilmaa vaan ohjeitten mukasesti (eli käyttelee lämmöt kaakossa korkki auki jne kuten ohjeet sanoo).
Kulutukset tippu lämpimällä koneella selvästi, mutta kylmänä tuo imee aivan mielettömiä määriä.
Nimittäin kun ajoin tästä ekasta rempan jälkeisestä täydestä tankista puolet enempi maantieajoa, pyöri kulutus siellä 7 ja 7.5litran hujakoilla, sittemmin muutama kauppareissu tohon 2-3km päähän kylälle että kone ei ehdi kunnolla lämmetä niin koko tankin kulutus kiipes yhteensä 8.6litraan eli aika lähelle niitä lukemia ennen remppaa - auton mittari näyttää jopa 9,4litraa. (tuntuu näyttävän sitä enempi liikaa, mitä enempi pätkäajoa on ajettu)
Sen huomaa aina kun jos on ajanu vaikka 200km maantietä ja kulutus on 7,1 niin ei tarvitse kuin kerran polkasta kauppaan viileellä koneella ja sieltä sama pätkä kotiin, niin ollaan jossain 8.5-9litran tuntumassa.
Eli tää kone tuntuu olevan sitä sorttia, että maantiellä mennään erittäin pienellä, mutta pätkäajossa mennään sitten sitä suuremmalla.
Eli loppujen lopuksi, lämpimällä koneella kulutus tippui radikaalisti - luonnollisesti kun kone ei ennen lämmennyt kokonaan. Mutta keskikulutukseen tekee isoa lovea kaikki hetket mitä koneella ajaa kun se on viileä, ja se näkyy heti jos ajaa lyhyempää ajoa.
Mutta E60 530D pre-LCI ja LCI kuuluu käydä 91-93C välillä täysin lämpimänä ja pysyä siellä oli auto liikkeessä tai ei, muutoin on termarit jumissa.
Niin, ja tämä rassihan on siis myös lastutettu, jos sitä ottaa huomioon lukemien vertailussa suuntaan tai toiseen.Last edited by _Dexi; 21-09-2009, 23:30.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by MajorDrake View PostPutsasin omasta autosta EGR-termarin,
ennen putsausta lämmöt oli 70-80 välillä,
nyt 80-85 astetta, satunnaisesti 87 ja välillä 78...
Egr:n tarmarin neula (70-asteisen osan) oli osittain jumissa...
Pähkäilin tässä vain että pitäskö vielä tuo varsinainenkin termari putsata, mutta en tiedä jaksaako, varsinaista kulutusongelmaa ei ole ollut,
mulla tosin LCI koneella...Talvi tulossa...
Leave a comment:
-
-
Originally posted by uppopallo View PostKerrohan Dexi lisää kulutuksen muutoksesta, omassa 535d:ssä kulutus on myös litraa, paria yli sen mitä pitäisi. Lämpötilat on kuitenkin pysytelleet näillä keleillä (10-15 astetta) maantieajossa siinä 80 paikkeilla, kannattaa varmaan vaihtaa termostaatit täälläkin. Joku kertoi että Laakkosella termostaattien (vai oliko vain toisen) vaihto kustansi 250 EUR, onko kellään tietoa mitä tällä hetkellä maksaa jos samaan aikaan vaihdetaan molemmat termostaatit.
ennen putsausta lämmöt oli 70-80 välillä,
nyt 80-85 astetta, satunnaisesti 87 ja välillä 78...
Egr:n tarmarin neula (70-asteisen osan) oli osittain jumissa...
Pähkäilin tässä vain että pitäskö vielä tuo varsinainenkin termari putsata, mutta en tiedä jaksaako, varsinaista kulutusongelmaa ei ole ollut,
mulla tosin LCI koneella...
Leave a comment:
-
-
Kerrohan Dexi lisää kulutuksen muutoksesta, omassa 535d:ssä kulutus on myös litraa, paria yli sen mitä pitäisi. Lämpötilat on kuitenkin pysytelleet näillä keleillä (10-15 astetta) maantieajossa siinä 80 paikkeilla, kannattaa varmaan vaihtaa termostaatit täälläkin. Joku kertoi että Laakkosella termostaattien (vai oliko vain toisen) vaihto kustansi 250 EUR, onko kellään tietoa mitä tällä hetkellä maksaa jos samaan aikaan vaihdetaan molemmat termostaatit.
Leave a comment:
-
-
Täytyy tuo imusarjan uittaminenkin joku kaunis päivä tehdä, ja työntää jonnekin bensa-sammioon likomaan yöksi. Oli sekin sen verran täynnä ryönää
Leave a comment:
-
-
Originally posted by _Dexi View PostTäytyypä metsästää moinen, ei tarvikeliikkeestä saanut niin täytyy hakea bemarilta kun kerkiää.
Ilmeisesti siis toimenaan erottaa öljyn huohotusilmasta joka palaa turbolle, vai? Eli tuon tukkeuduttua turbolle pukkaa huohotinöljyä?
Tuossa ohjeistusta M57:aan, perushilppeet identtiset. KLIK
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Lallevihtinen View PostVenttiilikopassa, 5-6 suuttimien ja ilmanputsarin välissä, samalla vaihtuu helposti kun ilmansuodatin.
Ilmeisesti siis toimenaan erottaa öljyn huohotusilmasta joka palaa turbolle, vai? Eli tuon tukkeuduttua turbolle pukkaa huohotinöljyä?
Leave a comment:
-
-
Venttiilikopassa, 5-6 suuttimien ja ilmanputsarin välissä, samalla vaihtuu helposti kun ilmansuodatin.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Lallevihtinen View PostJoka kolmannessa öljynvaihdossa ilmanputsari, diesel suodatin ja öljynerotin uusiks bemarin mukaan.
Öljynerotin... missäs tämä pömpeli jos vaihtaisi senkin?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by _Dexi View PostEikö niiden olis pitäny jossain noista määräaikaishuolloista tuo vaihtaa vai onko bemarin huoltomiestä (taas) laiskottanut...? :o Täytyy vissiin varmuuden vuoks samalla sitten mm. naftafiltterikin pistää...
Leave a comment:
-
-
Originally posted by MarttiKK View PostAjappa se tankki tyhjäksi pariin otteeseen ja mittaa keskikulutus, siis tankkauksen yhteydessä mitattu ja ilmoittele siten lukemat
Luonnollisesti näin teen, mutta viestissä mainittu anto jo aika hyviä viitteitä siitä että nyt ollaan järkevämmillä kulutuslukemilla selvästi, jos auton oma mittari vetää ~2 litraa pienempiä lukemia järjestään.
EDIT: Ilmanputsari pitää vielä tänään pistää uusiksi, käsittämätöntä että boxi oli täynnä lehtiä, ötököitä, töhnää, hiekanmurua... Ei ollut ihan "tuoreen" näkönen filsu. Eikö niiden olis pitäny jossain noista määräaikaishuolloista tuo vaihtaa vai onko bemarin huoltomiestä (taas) laiskottanut...? :o Täytyy vissiin varmuuden vuoks samalla sitten mm. naftafiltterikin pistää...
Leave a comment:
-
Leave a comment: