memebuy23buy

E60/61 530d/535d kulutus!?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • rasanttu
    replied
    Originally posted by MajorDrake View Post
    Paljonko jäähdytysnestettä "hukkuu" varsinaisen termarin vaihdossa?
    Vai pitääkö kaikki nesteet laskea alas enennkuin irroittaa termarin?
    Fiksuinta varmaan vaihtaa nesteet samalla.

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Paljonko jäähdytysnestettä "hukkuu" varsinaisen termarin vaihdossa?
    Vai pitääkö kaikki nesteet laskea alas enennkuin irroittaa termarin?

    Leave a comment:


  • PeSe
    replied
    Voisin myös huomenna katsoa mitä lämpötiloja salavalikosta löytyy, kun en ole koskaan kurkannut. Uudet jäähdytinnesteet odottelee jo hyllyssä niin olen miettinyt, että kannattaisiko termarit varmuuden vuoksi uusia samalla.

    Leave a comment:


  • PeSe
    replied
    Itsellä on kuluttanu 530da -04 keskikulutuksena 6,8l/100km, mitattu.

    Iso osa on matka ajoa, mutta siitäkin suurin osa moottoritietä ja kyllähän tuolla kaupungissakin tulee välillä pyörittyä ja alla on vielä 20" vanteet.
    Että yllättävän pienellä menee vaikka ajaminen ei mitään hissuttelua ole ollu. Nätisti matkaa (n.140km) ajettaessa kesällä mittailin 5,7l/100km, moottoritietä siinäkin 30km pätkä.
    Ei ole viritelty ja imusarjanläpät on poistettu.

    Diesel suutin puhdistus aineen laitoin n.5000km sitten. Onko muut käyttäny tai huomannu hyötyä/haittaa? merkki oli liqui moly diesel purge, purkista löyty bmw hyväksyntä niin uskalsin testata. Itse en huomannu kulutuksessa enkä muussakaan eroa entiseen, mutta eipä vikoja ollutkaan.
    Last edited by PeSe; 22-09-2009, 01:09.

    Leave a comment:


  • _Dexi
    replied
    Originally posted by uppopallo View Post
    Kerrohan Dexi lisää kulutuksen muutoksesta, omassa 535d:ssä kulutus on myös litraa, paria yli sen mitä pitäisi. Lämpötilat on kuitenkin pysytelleet näillä keleillä (10-15 astetta) maantieajossa siinä 80 paikkeilla, kannattaa varmaan vaihtaa termostaatit täälläkin. Joku kertoi että Laakkosella termostaattien (vai oliko vain toisen) vaihto kustansi 250 EUR, onko kellään tietoa mitä tällä hetkellä maksaa jos samaan aikaan vaihdetaan molemmat termostaatit.
    Joo vaihtoon molemmat. Tuskin ottavat lisähintaa siitä EGR termarista koska se on siinä heti koneen muovisuojan alla kahdella pultilla kiinni, ja äärimmäisen helppo vaihtaa. Tosin toinen pulteista on ikävästi sen alipaine vai liekö öljyletkun alla, mutta tuossa termarin vaihdon yhteydessä anyways sujuu kivasti kun EGR paketti irrotetaan kuitenkin.

    Mutta ei se oo yhtään mahdoton homma tosiaan itsekään jos työkalut pysyy kädessä.... Ilmaa vaan ohjeitten mukasesti (eli käyttelee lämmöt kaakossa korkki auki jne kuten ohjeet sanoo).

    Kulutukset tippu lämpimällä koneella selvästi, mutta kylmänä tuo imee aivan mielettömiä määriä.

    Nimittäin kun ajoin tästä ekasta rempan jälkeisestä täydestä tankista puolet enempi maantieajoa, pyöri kulutus siellä 7 ja 7.5litran hujakoilla, sittemmin muutama kauppareissu tohon 2-3km päähän kylälle että kone ei ehdi kunnolla lämmetä niin koko tankin kulutus kiipes yhteensä 8.6litraan eli aika lähelle niitä lukemia ennen remppaa - auton mittari näyttää jopa 9,4litraa. (tuntuu näyttävän sitä enempi liikaa, mitä enempi pätkäajoa on ajettu)

    Sen huomaa aina kun jos on ajanu vaikka 200km maantietä ja kulutus on 7,1 niin ei tarvitse kuin kerran polkasta kauppaan viileellä koneella ja sieltä sama pätkä kotiin, niin ollaan jossain 8.5-9litran tuntumassa.

    Eli tää kone tuntuu olevan sitä sorttia, että maantiellä mennään erittäin pienellä, mutta pätkäajossa mennään sitten sitä suuremmalla.

    Eli loppujen lopuksi, lämpimällä koneella kulutus tippui radikaalisti - luonnollisesti kun kone ei ennen lämmennyt kokonaan. Mutta keskikulutukseen tekee isoa lovea kaikki hetket mitä koneella ajaa kun se on viileä, ja se näkyy heti jos ajaa lyhyempää ajoa.

    Mutta E60 530D pre-LCI ja LCI kuuluu käydä 91-93C välillä täysin lämpimänä ja pysyä siellä oli auto liikkeessä tai ei, muutoin on termarit jumissa.

    Niin, ja tämä rassihan on siis myös lastutettu, jos sitä ottaa huomioon lukemien vertailussa suuntaan tai toiseen.
    Last edited by _Dexi; 21-09-2009, 23:30.

    Leave a comment:


  • Lallevihtinen
    replied
    Originally posted by MajorDrake View Post
    Putsasin omasta autosta EGR-termarin,
    ennen putsausta lämmöt oli 70-80 välillä,
    nyt 80-85 astetta, satunnaisesti 87 ja välillä 78...

    Egr:n tarmarin neula (70-asteisen osan) oli osittain jumissa...

    Pähkäilin tässä vain että pitäskö vielä tuo varsinainenkin termari putsata, mutta en tiedä jaksaako, varsinaista kulutusongelmaa ei ole ollut,
    mulla tosin LCI koneella...
    Taitaa kylmänä käydä viäkin sulla, jos ei LCI konetta ole tehty coolimmaksi. Talvi tulossa...

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Originally posted by uppopallo View Post
    Kerrohan Dexi lisää kulutuksen muutoksesta, omassa 535d:ssä kulutus on myös litraa, paria yli sen mitä pitäisi. Lämpötilat on kuitenkin pysytelleet näillä keleillä (10-15 astetta) maantieajossa siinä 80 paikkeilla, kannattaa varmaan vaihtaa termostaatit täälläkin. Joku kertoi että Laakkosella termostaattien (vai oliko vain toisen) vaihto kustansi 250 EUR, onko kellään tietoa mitä tällä hetkellä maksaa jos samaan aikaan vaihdetaan molemmat termostaatit.
    Putsasin omasta autosta EGR-termarin,
    ennen putsausta lämmöt oli 70-80 välillä,
    nyt 80-85 astetta, satunnaisesti 87 ja välillä 78...

    Egr:n tarmarin neula (70-asteisen osan) oli osittain jumissa...

    Pähkäilin tässä vain että pitäskö vielä tuo varsinainenkin termari putsata, mutta en tiedä jaksaako, varsinaista kulutusongelmaa ei ole ollut,
    mulla tosin LCI koneella...

    Leave a comment:


  • uppopallo
    replied
    Kerrohan Dexi lisää kulutuksen muutoksesta, omassa 535d:ssä kulutus on myös litraa, paria yli sen mitä pitäisi. Lämpötilat on kuitenkin pysytelleet näillä keleillä (10-15 astetta) maantieajossa siinä 80 paikkeilla, kannattaa varmaan vaihtaa termostaatit täälläkin. Joku kertoi että Laakkosella termostaattien (vai oliko vain toisen) vaihto kustansi 250 EUR, onko kellään tietoa mitä tällä hetkellä maksaa jos samaan aikaan vaihdetaan molemmat termostaatit.

    Leave a comment:


  • _Dexi
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post
    Jep, erottaa öljyn huohotusilmasta ja ilma ohjataan turbolle MAF:n jälkeen sitä MAF:n alla kulkevaa letkua pitkin.

    Tuossa ohjeistusta M57:aan, perushilppeet identtiset. KLIK
    Hyvä linkki. Täytyy tuo imusarjan uittaminenkin joku kaunis päivä tehdä, ja työntää jonnekin bensa-sammioon likomaan yöksi. Oli sekin sen verran täynnä ryönää

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by _Dexi View Post
    Täytyypä metsästää moinen, ei tarvikeliikkeestä saanut niin täytyy hakea bemarilta kun kerkiää.

    Ilmeisesti siis toimenaan erottaa öljyn huohotusilmasta joka palaa turbolle, vai? Eli tuon tukkeuduttua turbolle pukkaa huohotinöljyä?
    Jep, erottaa öljyn huohotusilmasta ja ilma ohjataan turbolle MAF:n jälkeen sitä MAF:n alla kulkevaa letkua pitkin.

    Tuossa ohjeistusta M57:aan, perushilppeet identtiset. KLIK

    Leave a comment:


  • _Dexi
    replied
    Originally posted by Lallevihtinen View Post
    Venttiilikopassa, 5-6 suuttimien ja ilmanputsarin välissä, samalla vaihtuu helposti kun ilmansuodatin.
    Täytyypä metsästää moinen, ei tarvikeliikkeestä saanut niin täytyy hakea bemarilta kun kerkiää.

    Ilmeisesti siis toimenaan erottaa öljyn huohotusilmasta joka palaa turbolle, vai? Eli tuon tukkeuduttua turbolle pukkaa huohotinöljyä?

    Leave a comment:


  • Lallevihtinen
    replied
    Venttiilikopassa, 5-6 suuttimien ja ilmanputsarin välissä, samalla vaihtuu helposti kun ilmansuodatin.

    Leave a comment:


  • _Dexi
    replied
    Originally posted by Lallevihtinen View Post
    Joka kolmannessa öljynvaihdossa ilmanputsari, diesel suodatin ja öljynerotin uusiks bemarin mukaan.
    Niinhän ne pitäisi, mutta tuo ilmanputsari on sen näkönen että on jätetty väliin. Tuohan olis kuitenki pitäny jossain 80-90tkm kohdilla sitten viimeistään mennä uusiksi tuo ilmansuodatin.

    Öljynerotin... missäs tämä pömpeli jos vaihtaisi senkin?

    Leave a comment:


  • Lallevihtinen
    replied
    Originally posted by _Dexi View Post
    Eikö niiden olis pitäny jossain noista määräaikaishuolloista tuo vaihtaa vai onko bemarin huoltomiestä (taas) laiskottanut...? :o Täytyy vissiin varmuuden vuoks samalla sitten mm. naftafiltterikin pistää...
    Joka kolmannessa öljynvaihdossa ilmanputsari, diesel suodatin ja öljynerotin uusiks bemarin mukaan.

    Leave a comment:


  • _Dexi
    replied
    Originally posted by MarttiKK View Post
    Ajappa se tankki tyhjäksi pariin otteeseen ja mittaa keskikulutus, siis tankkauksen yhteydessä mitattu ja ilmoittele siten lukemat

    Luonnollisesti näin teen, mutta viestissä mainittu anto jo aika hyviä viitteitä siitä että nyt ollaan järkevämmillä kulutuslukemilla selvästi, jos auton oma mittari vetää ~2 litraa pienempiä lukemia järjestään.

    EDIT: Ilmanputsari pitää vielä tänään pistää uusiksi, käsittämätöntä että boxi oli täynnä lehtiä, ötököitä, töhnää, hiekanmurua... Ei ollut ihan "tuoreen" näkönen filsu. Eikö niiden olis pitäny jossain noista määräaikaishuolloista tuo vaihtaa vai onko bemarin huoltomiestä (taas) laiskottanut...? :o Täytyy vissiin varmuuden vuoks samalla sitten mm. naftafiltterikin pistää...

    Leave a comment:

Working...
X