memebuy23buy

E60/61 530d/535d kulutus!?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • WarHead
    replied
    Vepasto

    Originally posted by Ceeray View Post
    Kylmänä sitten vielä weba päälle.
    TIS´iä tutkineena muistelisin näin, että tuon 5,2kW diesel webaston kulutus on 0,5-0,7l/h, eli tuo ei kyllä pitäs näkyä kokonaiskulutuksessa. Tai no, jos oikeen tarkasti seuraa, niin ehkä sitte.
    Mutta pointtini oli se, että itselleni oli iso yllätys, että se o noinkin pieniruokainen.

    Leave a comment:


  • _Dexi
    replied
    Originally posted by MajorDrake View Post
    Eli se oli siis fyysisesti erimallinen?
    Joo, samanlainen pituus ym. mutta se termarin runko oli paljon ohuempi ja eri muotonen vanhassa, kuin uudessa laakkoselta ostetussa. Ja jokuhan niissä oli kuitenkin vika kun lämmöt normalisoitui heti kun ne vaihtoi. Mutta mitään vikaa niistä ei katsomalla löytäny vaikka miten purkas ja tiirasi.

    Kun näitä kulutusjuttuja miettii, niin tuli mieleen sekin seikka että mitespäin näissä disukoissa ilmamäärämittarin kuluminen ilmenee?

    Nuo anturithan alkaa näyttää liian pientä ilmamäärää vanhetessaan, joten tällön kone syöttää liian vähän soppaa -> tuloksena pitäis olla laskeneen tehon ohella kenties laskenut kulutus, ellei sitten laskenut teho pakota polkemaan kovempaa ja kulutus sitä kautta taas nousee. Kumpikos se on?

    M5.ssa ja 540.ssä kulutus oli liian _suuri_ ja tehot liian pienet, kun anturit oli rikki. Edellisessä E60 530D:ssä oli tehot hukuksissa mutta en muista tarkkailleeni kulutusta sillon että muuttuko se kun anturin vaihtoi.

    Tämä oma nyt menee "keskivertoon" mitä näistä raportoidaan eli termarien jälkeen mitään vikaa tuskin on, mutta olis mielenkiintosta tutkia vielä mafinkin kunto kun nyt on kaikki maholliset suodattimet ja litkut kohta vaihdettu jo mosaan jarrunesteistä jäähdytinnesteisiin asti.


    Olikos näissä joku nyrkkisääntö mitä uudella maffilla näyttää hetkellinen kulutus täyskiihdytyksessä tms., kuten bensakoneissa - vai onko ainoa luotettava tapa läppäri+livedata?

    Leave a comment:


  • joko
    replied
    Ei kulutuksella tosiaan mitään muuta merkitystä juurikaan ole muutakuin se että tietää koneen olevan kunnossa. Itellä nyt koko kesän mitattu kulutus vähän alle 8l satasella keskinopeuden ollessa 50km/h paikkeilla. Ei tuo diisseli vuotuisesti bensa autoa juuri halvemmaksi tule kyllä mun laskujen mukaan mitenkään jos lasketaan kaikki kulut, mutta käytännön suorituskyky ainakin 530d:n kohdalla on kyllä paljon parempi kun vastaavan tehoisella bensa koneella. Ja tuon tehoinen bensa auto ei mene alle 10l/100km mitenkään samassa ajossa vaikka kuinka yrittäisi niin itselleen uskotella...
    Jossain on vikaa jos ei pääse alle 10l kulutukseen seka-ajossa, sanoisin että termostaateista kannattaa lähteä liikkeelle ja myös ilmansuodatin oli omassa autossa melko järkyttävässä kunnossa. Ilmansuodattimen vaihtoväli on 90tkm joka tarkoittaa monelle vähintäin 3 vuotta, itse ainakin ajattelin tuon välin puolittaa.

    Leave a comment:


  • MLehto
    replied
    Kaupunkiajoa E61:llä; noin 9,5 litraa/100 km

    Olen seurannut viimeisen reilut kuukauden ajan kulutusta akselilla Hki-Espoo. Ajot ovat olleen lyhyttä pätkää Hesassa ja Espoossa, ei yhtään yli 20 km ajoa motarilla ja kulutus on ollut karvan alle 9,5l. Välillä tulee polkastua vähän rivakammin jokin pätkä ja sen huomaa ainakin kulutusmittarissa.

    Moottorin lämmöt nousee tuonne 89-92 lukemiin eli pitäisivät olla ihan normaalit.

    Ei tuo kulutus ole ihan pieni, mutta edellinen kärry Volvo S60 2,5T kulutti samassa ajossa yli 13 litraa .

    Nyt kärrynä perus E61 530d m-sport ja 18" fillarit.

    PS ainakin eillen oli Espoon Lommilassa edullista naftaa 0,919 €/l

    Leave a comment:


  • rasanttu
    replied
    Originally posted by Ceeray View Post
    Farkku tuntuu hörppäävän tasaisesti reilun litran enemmän kun sedan, onko sitten perän muotoilu sellainen että ilmanvastus nousee potenssiin x...
    Farkku taitaa olla myös vähän painavampi. Tekee se farkun perä kait enemmän imuakin.

    Leave a comment:


  • Jukka_
    replied
    Pieni kulutushan tämä on auton / moottorin kokoon nähden

    Leave a comment:


  • rasanttu
    replied
    Eipä tämän hintaluokan vehkeissä pitäisi olla kulutuksella vitunkaan merkitystä, tai sitten on joillakin valunu kaikki rahat autoon . Vitsi vitsi, kyllähän siellä jotain viikaa on jos auto kuluttaa liikaa. Sen takia se on hyvä kyllä selvittää. Minulla kuluttaa E39 530DA sellasen 7.5 litraa seka ajossa. Lämmöt keikkuu 78-88'C. Automaatti lisää kulutusta karkeasti litran.

    Leave a comment:


  • Jukka_
    replied
    Ei muutakun kevyempi auto ja pienempi moottori niin johan kulutus tippuu...
    samalla kärsii luultavasti mukavuus

    Ajotietokone näyttäs tällä hetkellä 8.3L/100km viimeisellä 4500km. (maantie/kaupunki. 50/50)

    Ei ole kylläkään E60/61.

    Leave a comment:


  • Izzman
    replied
    Samoin automaatti tuntuis vievän reilusti enemmän kuin manuaali. Työkaverilla madaltamaton sedan automaatti ja mulla madallettu manuaali niin maantieajossa eroa n. 1.5 l / 100 km. Kumpikaan ei lastutettu.

    E: AJOTIETOKONEEN mukaan kun ajelen 8 km työmatkaa edestakaisin (taajama muttei keskusta), menee juuri ja juuri alle 7 l / 100 km. Vähimmillään olen ajanut 17" kitkoilla 80 km/h rajoitusten aikana Turku-Savonlinna (n. 500 km) kolmen matkustajan kanssa suurimmaksi osaksi vakionopeudensäädin päällä keskikulutuksella 4.9 l / 100 km, kesäaikaan samalla matkalla menee n. 5.5 - 6.0 l / 100 km.
    Last edited by Izzman; 22-09-2009, 12:12.

    Leave a comment:


  • Ceeray
    replied
    Mulla nyt farkussa 8.5l/100km keskikulutus viimeisen 8000km ajalta. Eli matka-ajossa tasoittuu ihan järkeviin lukuihin, mutta kaupungissa soppa maistuu kyllä ihan senkin edestä. Nyt nollasin ja työmatka ja kaupunki ajoa niin 11l/100km...

    Kylmänä sitten vielä weba päälle.

    Farkku tuntuu hörppäävän tasaisesti reilun litran enemmän kun sedan, onko sitten perän muotoilu sellainen että ilmanvastus nousee potenssiin x...

    Leave a comment:


  • WarHead
    replied
    Originally posted by WarHead View Post
    Hii-o-hoi.


    Loppuvkosta lenkki tunturiin (reipas 1000km) ja sitten jatkamme raportointia. Matka ylämäkeä ja liikennettä vähempi, joten keskinopeuden pitäs ainakin nousta...
    Itsetutkistelu jatkuu. Lenkki pohjoisessa tehty, takas tultiin 103km/h keskinopeudella, muutamia rivakkaa tempaisua kakkosella alkaviin nopeuksiin, yhdellä tankkausstopilla tietsikassa 6,6l/100km ja jakolasku paljasti 6,8l/100km.

    Täytyy edelleen ihmetellä sitä, että jos joku saa kunnossa olevan M57N moottorin hörppäämään yli 10l/100km. Veikkaisin, että perässä pitäisi tuolloin olla koppikärry, jossa muutamia tiililetkoja ja keskisnopeus yli 200 km/h kokomatka ylämäkeen

    Itse en kulutusta seuraa minkään muun takia kuin se, että siitä voi seurata moottorin kuntoa.

    Leave a comment:


  • Lallevihtinen
    replied
    Lohkon tyhjennysroppu löytyy koneen oikeasta kyljestä, turbon takaosasta, varmaanki n.5 sylinterin tietämistä.

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Originally posted by _Dexi View Post
    Mitään valkosta höttöä mun termareissa ei kyllä ollut, molemmat termarit oli kuin pakasta vedetty mutta se koneessa ollut päätermari oli ihan eri näköinen kuin uusi, vaikka asteet olikin samat. (88)
    Eli se oli siis fyysisesti erimallinen?

    Leave a comment:


  • _Dexi
    replied
    Originally posted by PeSe View Post
    Itsellä on kuluttanu 530da -04 keskikulutuksena 6,8l/100km, mitattu.

    Iso osa on matka ajoa, mutta siitäkin suurin osa moottoritietä ja kyllähän tuolla kaupungissakin tulee välillä pyörittyä ja alla on vielä 20" vanteet.
    Että yllättävän pienellä menee vaikka ajaminen ei mitään hissuttelua ole ollu. Nätisti matkaa (n.140km) ajettaessa kesällä mittailin 5,7l/100km, moottoritietä siinäkin 30km pätkä.
    Ei ole viritelty ja imusarjanläpät on poistettu.

    Diesel suutin puhdistus aineen laitoin n.5000km sitten. Onko muut käyttäny tai huomannu hyötyä/haittaa? merkki oli liqui moly diesel purge, purkista löyty bmw hyväksyntä niin uskalsin testata. Itse en huomannu kulutuksessa enkä muussakaan eroa entiseen, mutta eipä vikoja ollutkaan.
    Kyllä menee mukavan pienellä siellä, huh. Onko sulla DPF autossa?

    Se on erikoista miten paljon näissä heittelee yksilöittäin tuo kulutus? Toinen kärry on vikakoodeista puhdas ja vie sitä 9ää, toinen menee 6 alkaviin. No tuo termarijuttu on yksi mutta PeSen autoon verrattuna omani esim vie edelleen litran pari enempi

    No loppupeleissä tässähän on ennenpitkää tilanne että jos lähtee huvikseen vaihtelemaan eri osia litran kulutuseron perässä ehjään moottoriin niin se etu hukkuu jo sinne, mutta onhan tuo hassu juttu.


    Tuohon nestejuttuun, mä kun otin alavesiletkun irti ja käänsin sitä kädellä alaspäin niin sehän valuttaa syylarin alareunasta asti tyhjäksi järjestelmän, lohkoon varmasti jäi vielä jotain koska en löytänyt lohkon pohjaproppua mistään siinä hämärässä tallissa mönkiessä. (?) Sinne meni semmonen 5-6litraa valmista nestettä niin oli systeemi täynnä taas.

    Kätevä systeemi tuo "pilssiletku" bemarissa, jonka kautta se pumppaa kirjaimellisesti ilmat pihalle sinne paisariin - miksei tuota ole joka autossa.

    EDIT: Mitään valkosta höttöä mun termareissa ei kyllä ollut, molemmat termarit oli kuin pakasta vedetty mutta se koneessa ollut päätermari oli ihan eri näköinen kuin uusi, vaikka asteet olikin samat. (88)

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Originally posted by rasanttu View Post
    Fiksuinta varmaan vaihtaa nesteet samalla.
    Totta. Nimittäin noissa termareissa on ollut sellaista vaaleata hyhmää joka lienee ne termarit jumittaa...

    Nesteiden vaihtohan ei taida olla huolto-ohjelmassa laisinkaan...

    Leave a comment:

Working...
X