E60/61 Webasto

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 4cyl turbo
    replied
    Kiitos vastauksesta. Koetin tänään useita kertoja INPA:lla käynnistää Webaston, se käyttäytyy aina vastaavasti, ääntä kuuluu, mutta mitään ei tapahdu.

    Käynnistys-syklissä Webaston polttoainepumppu ei käynnisty, sykkivää ääntä ei kuulu (INPA:lla sen kyllä saa käynnistettyä erikseen). Päättelen siitä Webasto ei ala syöttää polttoainetta, kun joku käynnistyksessä ei mene toivotulla tavalla. Ehkä hehku ei lämpene tai muuta.


    Idrive -valikosta mulla puuttuu kaikki Webastoon liittyvä. Ilmeisti autoon on tehty jotain Idrive tms. päivityksiä, ja valikot ehkä ovat hävinneet.

    Jos BMW:n alkuperäiswebaston saa yksinkertaisesti toimimaan, ehkä hankin toisen sellaisen käytettynä.

    Saako E60/E61 -orkkis (tai E38, E46?) webaston kytkettyä "perinteisesti" pelkällä käynnistysnapilla? Toisesta ketjusta luin erilaisia virityksiä on, jotta sen saa esilämmittämään - mutta saako sitä ohjattua jotenkin manuaalisesti?

    Leave a comment:


  • e30Builder
    replied
    Itse tutkisin ensin sitä vakio webastoa että tuleeko polttoaine perille asti ja onko hehku ehjä. Kun ei se kokonaan rikki ole jos puhallin käynnistyy ja polttoainepumppu. Vesipumpun tarkastus myös.

    Mutta voihan siihen vaihtaa jonkun muunkin jos haluaa. Itsellä esim thermotop evo 5kw diesel ja ihan yleismallin weba kaukoohjauksella vakio paikassa. ( Kuskin lokarin sisäpuolella renkaan takana) Ainut vikakoodi tulee että auto kuluttaa akkua lepotilassa, mutta ei vaikuta mihinkään ollut kiini 3vuotta. Sisäpuhallusta en oo laittanut käyttöön kun lämpeää kuitenkin nopeasti kun moottori lämmin.

    Leave a comment:


  • 4cyl turbo
    replied
    Päivityksenä, olen funtsinut eri vaihtoehtoja, ja tuntuisi järkevimmältä:

    - Ostan käytetyn Webasto Thermo Top C -tai vastaava. Sellainen malli mitä voi ohjata "yksinkertaisesti" - esimerkiksi katkaisimesta laittaa päälle. Kysymys: onko BMW E60 -orkkis Webasto sellainen? Tai pitääkö olla jostain tavallisen kansan autosta - volkkari, tms.?

    - Asennan tietokoneelleni Webasto Thermotest -softan, joka on saatavilla netissä ilmaiseksi. video-linkki youtubeen
    - Ostan VAG-KKL -kaapelin kopion, ja liitän sen hankkimaani käytettyyn Webasto Thermo Top C:hen. video-linkki no.2 youtubeen - tää on jollain ihme-kielellä, mutta uskoisin ymmärrän kuvista mitä jamppa sanoo
    - Asennan alkuperäisen Webaston tilalle tuon toisen Webaston

    Ajatuksena mulla olisi, että laittaisin Webaston "esilämmittäväksi", toisin kuin alkuperäinen Webasto, sellaiseksi että sillä saa auton ennen ajoa lämpimäksi. Epäilen nykyisessä Webastossa on jotain vikaa, edelliseen viestiini viitaten.

    Kuulostaako suunnitelma hyvältä?


    Kiitos

    Leave a comment:


  • 4cyl turbo
    replied
    Lueskelin pitkän ketjun läpi. Täällä E61 530d -kanssa on tilanne, johon toivoisin ehdotusta miten eteenpäin?
    Taustaa:
    - Auto on mulle suhteellisen tuore ( vajaa vuosi omistusta )
    - Huomasin moottoritilassa "Webasto" -tekstin, vaikuttaa tehdasasenteiselta ehkä. Tästä päättelin autossa on Webasto.
    - En koskaan ole huomannut, että Webasto olisi ollut päällä.
    - Nyt kelien kylmettyä toivoisin ehkä joskus lämmittää autoa ennen ajoa. Ketjun vastauksista päättelen orkkis-Webastolla se ei ole mahdollista, kuin ehkä INPA:n kautta.
    - Niin tai näin, toivoisin Webasto lähtisi toimimaan.
    - Aikaisempi Webasto -osaamiseni: Webasto Thermo Top C:sta mulla on kokemuksia niin, että olen joskus koekäyttänyt sellaista, saanut sen menemään "starttiproseduurin" läpi, ihan itse antamalla 12V virtaa laitteelle ja saanut sen toimimaan, käynnistymään ja pumppaamaan lämmintä nestettä ämpärissä. Eli tän verran tietotaitoa löytyy.

    Havainnot INPA:lla - vikakoodeja Webastosta ei löydy
    - Valikosta kun koetan "aktivoida" webaston syöttöpumpun, alkaa kuulua sykkivä syöttöpumpun ääni, päättelen se toimii.
    - kun koetan "aktivoida" webaston (lämmityksen?), alkaa hetken kulutta kuulua Webaston tyypillistä "kohinaa". Savua ei näy eikä kuulu,mutta INPA:lla näkyy status:

    - Tulkitsen, että Webaston savujen puhallin toimii ja vesipumppu toimii, mutta liekki ei ole syttynyt.
    - Webasto hiljenee noin minuutin tai kahden kuluttua (en katsonut kellosta).
    - Toistin edelliset pari kertaa, samat havainnot.


    Muita havaintoja INPA:lla
    - Virheilmoituksia softasta tulee aika paljon - jotain tän tyylisiä: https://aijaa.com/ELvhrQ
    ...en tiedä miten merkittäviä on.


    Olisko ehdotuksia mitä seuraavaksi?
    - koetanko käynnistää ("aktivoida") INPA:lla Webastoa uudestaan useamman kerran?
    - koetanko jotain "kikkakolmosta"?

    - hankinko suoraan Tele Thermo Top C (5,2 kW) + Telestart T100 HTM ?
    --- tulkitsen asennus voisi mennä melko helposti tee-se-itse, kun autossa jo on Webasto - vaihto vain paikalleen? Johtosarjat lienee suurinpiirtein olemassa?

    Leave a comment:


  • Juhnukka
    replied
    Noniin

    Nyt webaston kortti kävi kolmannen kerran huollossa ja tällä kertaa ennen huoltoon lähettämistä kortti pimeni täysin.

    Huollosta kertoivat että enään vaihtoehtona oli kortilla oleva väylänohjain. Heillä ei kuulemma ollut laitteistoa testata nykyistä, joten vaihtoivat vain uuden siihen. Myös tämän vuoksi sitä ei ollu vaihdettu kun ei ollut varmuutta onko kyseinen komponentti viallinen. Webasto piti ohjelmoida uudelleen auton tiedoilla tämän jälkeen ja nyt Webasto toimii normaalisti vihdoin.

    Pitkä ja kivinen tie oli tämä kortin korjaus, mutta vihdoin toimii. Ei tarvitse enään aamuisin katsoa ja kadehtia naapurin Opel miehen webaston pöhinää

    Leave a comment:


  • Juhnukka
    replied
    Nyt vielä kun kävin autolla, niin ovia avatessa webaston vesipumppu lähti pyörimään ja pyöri hetken pumppaamalla. Ennen en tälläistä ole rekisteröitynyt? Tämähän viittaa vahvasti ohjainkortin vikaan vai mitä mieltä raati on? Kehtaakohan tuota vielä kolmatta kertaa lähettää samaan huoltoon

    Leave a comment:


  • Juhnukka
    replied
    Originally posted by e46touring View Post
    voipi se liitin silti olla siinä vaikka olisi tehtaalla webasto laitettu, se kun kuuluu korin johtosarjaan.

    heh uusia ideoita nuo välimuistin täyttymiset.

    Todennäköinen vika piilee siinä Webaston 6 napaisen johdinliittimen JUURESSA!!
    Joitain tapauksia ollut samoilla oireilla, niin syöpynyt johdin poikki tai lähespoikki HETI siitä liittimen ja suojakumin juuresta.

    kurkkaa nuo johtimet ja unohda nuo softaus hommat.

    ja kaikista viisain LÄMMITYKSEN kannalta kun poistat koko changeover venttiilin pois.
    Konehuoneen puolelta T haara pois ja 25mm letkujatko tilalle. venttiilin tilalle 19mm letkujatko. vastus 49 ohmin 25W liittimen johtoihin. HOMMA veden kierron ja lämmitystehon osalta 100% toimiva.
    Juu tuo liitin on tullut tutuksi, nytkun tuon webaston on saanut purkaa tuolta 5 kertaa eestaas irti ja takaisin
    Näytti ihan hyväkuntoiselta. Toki sitten kun vain motivaatiota taas saa tuon purkaa esiin sitä voisi ihan mittaillakin. Luulisi jos siellä liittimessä olisi häikkää ettei toimisi edes auto käynnissä

    Ja juu onhan tuo softahomma aika kaukaa haettu, mutta tuo eräs bmw velho kertoi että näistä alkupään ihka basic on ollut ongelmia ja softabugeja ilmeisesti välimuistin täyttymisen tai jonkin vastaavan vuoksi. Esim kuulemma tiputellut toimintoja pois ja muuten vain prakannut.

    Leave a comment:


  • e46touring
    replied
    Originally posted by Juhnukka View Post
    Okei joo se selittää sen, autoon on siis asennettu maahantuonnin yhteydessä Webasto bmwn alkuperäisellä retrofitit sarjalla.

    Nyt tuli lisää päivitystä tuohon webastoon.

    Purin changeover valven esiin ja tutkin kun vanha omistaja puhui että tuohon oli tehty modi että kone myös lämpeisi.

    Sieltä ei löytynyt mitään vastusta johtojen välistä, eli todennäköisesti tuo modi on tehty poistamalla venttiilistä tiiviste sisältä niinkuin täällä btcfllä on ohjeistettu.

    Changeover valven liitin oli huonosti kiinni kun siitä oli rikottu kiinnekeklipsu ilmeisesti irroittaessa. Laitoin sen takaisin kiinni kunnolla ja poistin webaston lukon ja vikakoodit. Tämän jälkeen tutkin webaston livedataa ja ajaessani autoa hallista ulos yhteys katkesi webaston ohjainlaitteelle, eikä sinne enään saa yhteyttä inpalla taikka istalla.

    Sovin maanantaina ajan kaverille joka kokeilee ajaa softan sisään uudestaan webastolle, sekä ihkalle. Jos tämän jälkeen ei webastoon saa yhteyttä niin todennäköisesti siellä meni kortti solmuun ja soitan tulisen puhelun korjaamoon jossa kortti korjattiin.

    Katsoin että ebaysta saa kunnostettuja E60 webastoja kohtuu hinnalla. Jos tämä koodaus ei auta niin eikai auta kun uutta lähteä ostamaan.

    Tuossa yksi webastovelho kertoi että mahdollisesti webaston ohjainkortin tai ihkan välimuisti olisi tullut täyteen ajansaatossa ja näin saisi tuon järjestelmän tekemään omituisia temppuja
    voipi se liitin silti olla siinä vaikka olisi tehtaalla webasto laitettu, se kun kuuluu korin johtosarjaan.

    heh uusia ideoita nuo välimuistin täyttymiset.

    Todennäköinen vika piilee siinä Webaston 6 napaisen johdinliittimen JUURESSA!!
    Joitain tapauksia ollut samoilla oireilla, niin syöpynyt johdin poikki tai lähespoikki HETI siitä liittimen ja suojakumin juuresta.

    kurkkaa nuo johtimet ja unohda nuo softaus hommat.

    ja kaikista viisain LÄMMITYKSEN kannalta kun poistat koko changeover venttiilin pois.
    Konehuoneen puolelta T haara pois ja 25mm letkujatko tilalle. venttiilin tilalle 19mm letkujatko. vastus 49 ohmin 25W liittimen johtoihin. HOMMA veden kierron ja lämmitystehon osalta 100% toimiva.
    Last edited by e46touring; 28-11-2020, 10:01. Reason: liittimen kohtalo

    Leave a comment:


  • Juhnukka
    replied
    Originally posted by e46touring View Post
    kiertovesipumpun johto silloin, kun EI OLE webastoa tehdas asennuksena.

    Okei joo se selittää sen, autoon on siis asennettu maahantuonnin yhteydessä Webasto bmwn alkuperäisellä retrofitit sarjalla.

    Nyt tuli lisää päivitystä tuohon webastoon.

    Purin changeover valven esiin ja tutkin kun vanha omistaja puhui että tuohon oli tehty modi että kone myös lämpeisi.

    Sieltä ei löytynyt mitään vastusta johtojen välistä, eli todennäköisesti tuo modi on tehty poistamalla venttiilistä tiiviste sisältä niinkuin täällä btcfllä on ohjeistettu.

    Changeover valven liitin oli huonosti kiinni kun siitä oli rikottu kiinnekeklipsu ilmeisesti irroittaessa. Laitoin sen takaisin kiinni kunnolla ja poistin webaston lukon ja vikakoodit. Tämän jälkeen tutkin webaston livedataa ja ajaessani autoa hallista ulos yhteys katkesi webaston ohjainlaitteelle, eikä sinne enään saa yhteyttä inpalla taikka istalla.

    Sovin maanantaina ajan kaverille joka kokeilee ajaa softan sisään uudestaan webastolle, sekä ihkalle. Jos tämän jälkeen ei webastoon saa yhteyttä niin todennäköisesti siellä meni kortti solmuun ja soitan tulisen puhelun korjaamoon jossa kortti korjattiin.

    Katsoin että ebaysta saa kunnostettuja E60 webastoja kohtuu hinnalla. Jos tämä koodaus ei auta niin eikai auta kun uutta lähteä ostamaan.

    Tuossa yksi webastovelho kertoi että mahdollisesti webaston ohjainkortin tai ihkan välimuisti olisi tullut täyteen ajansaatossa ja näin saisi tuon järjestelmän tekemään omituisia temppuja

    Leave a comment:


  • e46touring
    replied
    Originally posted by Juhnukka View Post
    Konehuoneesta löytyi kuvan tyhjä töpseli joka menee vesiventtiilin suunnille. Wds mukaan nuo värit ei ainakaan olisi johto johon vastus tulee, joten osaako joku sanoa onko tämä johto mistä? Johto kulkee siis kuskin Oskarin tornin vierestä ja väreinä sinivihreä ja ruskea.
    kiertovesipumpun johto silloin, kun EI OLE webastoa tehdas asennuksena.

    Leave a comment:


  • Teukka404
    replied
    Hoi...

    Onko kellään tietoa mistä voisi saada "uuden" originelli webasto kortin e61 bmweehen. Kortin korjaaja sano että nykyinen kortti on niin pimeänä ettei siihen saa mitään eloa 😁

    Leave a comment:


  • Juhnukka
    replied
    Jatketaampas

    Juttelin tuossa erään bmw gurun kanssa ja seuraavaksi vikapaikaksi lähdetään hakemaan vastusmodin vastusta.

    Elikkäs tähän webastoon on tehty vastusmodi, jotta moottori lämpeisi. Hän meinasi että vastus voisi olla hajonnut ajan saatossa elementtien armoilla ja näin aiheuttaa kyseisen vikatilan.

    Haeskelin tuota vastusta tuolta, kun se on vanhan omistajan viritelmä. Konehuoneesta löytyi kuvan tyhjä töpseli joka menee vesiventtiilin suunnille. Wds mukaan nuo värit ei ainakaan olisi johto johon vastus tulee, joten osaako joku sanoa onko tämä johto mistä? Johto kulkee siis kuskin Oskarin tornin vierestä ja väreinä sinivihreä ja ruskea.
    Attached Files

    Leave a comment:


  • Juhnukka
    replied
    Lukenut nyt bmw tis järjestelmästä monet kerrat webaston toimintaa ja siellä kerrotaan että Webasto keskustelee CAS, DME, IHKA, ZGM. Mietin että voisikohan jossain noista olla vikaa? :think toki DME vain lähettää webastolle signaalia onko moottori käynnissä vai ei, sekä CAS antaa kåynnistyskäskyn jos käyttää kaukosäädintä.

    Myös siellä lukee että sammuttamiseen vaikuttavien listassa on "Deactivation of stationary consumers by power module"

    Ajattelin jos tuolla tarkoitettaisiin MPM modulia, mutta sen irroittamisella ei ollut vaikutusta. Huomasin vain kun tuo oli irti että Webasto paloi noin 30 sekuntia pidempään kuin normaalisti, mutta se aika myös välillä vaihtelee satunnaisesti
    Last edited by Juhnukka; 25-11-2020, 18:50.

    Leave a comment:


  • Juhnukka
    replied
    Originally posted by -kalevi- View Post
    Oliko tästä katsottu live dataa samalla, kun webasto sammuttaa itsensä? Näyttääkö lämpötilat normaaleilta ja kyykkääkö jännite yms. Esimerkiksi webaston johtosarjassa voisi olla jännitehäviötä ja tämän takia esilämmityksessä sammuu. Auto käynnissä jännite sen verran korkeampi, että jaksaa pitää webasytoa käynnissä ::think

    Livedataa olen onnistunut tutkimaan vain auto käynnissä tai sytytysvirrat päällä ja tällöin tuo toimii aivan normaalisti, jännite ei laske alle 12.4 Sekä lämmöt pysyy normaalina. livedataa ei pääse näkemään kun esilämmityksen kytkee päälle ilman auton virtoja, jos sytytysvirrat kytkee niin Webasto sammuu tottakai koska vastaa samaa kuin moottorin käynnistäisi.

    Myös inpalla sekä istalla webaston laittaessa päälle se palaa ihan normaalisti, sekä ista ilmoittaa testin on olevan ok.

    Pitäisi varmaan ruveta puukottamaan tuota johtosarjaa ja kytkeä webaston oma diagnostiikka kiinni, jos sieltä näkisi sitten mitä siellä tapahtuu.

    Tosiaan hämäävintä on kun vika tulee vain jos autossa ei ole virtoja sekä webaston laittaa esilämmittämään.

    Vaihdoin tuossa viallisen ibs tilalle uuden. Voisikohan joku ibssän asetus virrankulutuksesta olla muuttunut tai resetoitunut? Onko kellään mitään hajua miten ibs sammuttaa webaston havaitessaan virrankulutusta?

    Toki kertaakaan ei ole tullut idriven näyttöön ilmoitusta virran kulutuksesta, joten tuskin ibs sitä katkaisee 🤔

    Leave a comment:


  • -kalevi-
    replied
    Oliko tästä katsottu live dataa samalla, kun webasto sammuttaa itsensä? Näyttääkö lämpötilat normaaleilta ja kyykkääkö jännite yms. Esimerkiksi webaston johtosarjassa voisi olla jännitehäviötä ja tämän takia esilämmityksessä sammuu. Auto käynnissä jännite sen verran korkeampi, että jaksaa pitää webasytoa käynnissä ::think

    Leave a comment:

Working...
X