Mulla ollut ihan samat vanteet alla, ilman spaceria, ja ei raapinut oikean kokoisella rengastuksella mihinkään kiinni.
Näin tein sitten minäkin, spacerit pois, nyt mahtuu kyllä. Ja jos mieli tekee, niin voihan tuonne vielä laittaa jonkun miedon spacerin. Lisäksi kävin uudelleen nelipyöräsuuntauksessa, koska nyt oli kuitenkin jo varaa laittaa takapyöriä suoremmaksi -> ei ihan niin suurta renkaan sisäreunan kulumista.
Eipä mahtuneet etuset pyörimään TA-technix coiloverien kanssa koossa 8,5 - 255/35-19. Täytyypä koittaa heittää kolme milliä spacea väliin ja katsoa mitä sanoo.
Mikäs sulla on et luku nyt tuolle vanteelle? Itse kanssa ajattelin tuota 255 leveää kumia eteen. Mulla on nyt et 17 edessä ja 245 leveellä kumilla oli todella liki iskarin tolppaa. Jos kanssa pienet spacerit laittaisi. Mutta minkä kokoista 10mm?
Kuukausi sitten ostetussa bemmissä oli talvirenkaat alla ja kesärenkaat kontissa. Vein viikko sitten renkaidenvaihtoon naapurin autopesulaan ja sieltä sitten soittivat ettei etuset mahdu pyörimään, tarvitsee varmaankin spacerit. Soitin sitten myyjäliikkeeseen ja he pyysivät viemään auton ja renkaat niiden käyttämään rengasliikkeeseen jossa katottaisiin sopivat sovittimet. Rengasliikkeessä sanottiin heti että ei ole spacer-ongelma kun mainitsin eturenkaiden ottavan iskareihin kiinni ja nähtyään renkaat sanoi että eivät olisi ollenkaan kyseisen bemmin vanteet vaan jostain nelivetobemmistä. Renkaiden koko on sentään oikea mun autoon.
Mutta tätä luettaessa jengi on surutta laittanut spacereita etusiin. Kuka on väärässä? Vanteista en muista muuta kuin 8x18 ja 9x18, ET:tä en muista. Vanteet ovat nyt siellä rengasliikkeessä ja myyjä etsii mulle oikeita vanteita...
Kyllä jos pultinreijät ja keskireikä on kohdallaan vaikka ET luku olisi lähemmäs 40 saadaan se spacereillä sinne 20 pintaa mikä pitää takavetosissa ollakkin..
Elä usko kauppiasta se haluaa myydä vaan uusia vanteita.. Kyllä se vaan spacerit vaatii sinne väliin niin eiköhän se ole sillä selvä :
Kyllä jos pultinreijät ja keskireikä on kohdallaan vaikka ET luku olisi lähemmäs 40 saadaan se spacereillä sinne 20 pintaa mikä pitää takavetosissa ollakkin..
Elä usko kauppiasta se haluaa myydä vaan uusia vanteita.. Kyllä se vaan spacerit vaatii sinne väliin niin eiköhän se ole sillä selvä :
Erikoista. Reiät on kohdillaan, renkaat oli jo kiinni autossa. Mähän en ole ostamassa vanteita eikä myyjäkään halua ostaa vanteita vaan myyjä penää niitä nyt liisarifirmalta joka auton heille myi. No annetaan niille vielä tämä päivä aikaa selvittää asia ja sitten saavat laittaa alle ne mitkä mulla jo oli...
Mikäs sulla on et luku nyt tuolle vanteelle? Itse kanssa ajattelin tuota 255 leveää kumia eteen. Mulla on nyt et 17 edessä ja 245 leveellä kumilla oli todella liki iskarin tolppaa. Jos kanssa pienet spacerit laittaisi. Mutta minkä kokoista 10mm?
En muista ihan tarkkaan, olisko ollut 20. Sulla on ilmeisesti kans säädettävä alusta? Mä laitoin 3mm:n spacerit ja nyt mahtuu hienosti.
En muista ihan tarkkaan, olisko ollut 20. Sulla on ilmeisesti kans säädettävä alusta? Mä laitoin 3mm:n spacerit ja nyt mahtuu hienosti.
Ok,
Juu ei ole orginaalit etu-iskarit. Vanhoilla orginaali tolpilla ei ollut näitä murheita. Ja on ihan järkeen käypä, koska mulla on 9" levee toi etuvanne ja se tulee sen 6mm ulommas/puoli vs toi 8,5". Eli voisin pärjätä jollain 8-10mm spacerillä. Mites sulla toi fenderin puoli? onkos siellä minkäänlaista tilan ahtautta?
Muistelin tässä tuota viimeistä omaa vanne/kumi settiä, niin taitaa tuolla ~10mm spacerillä ja 10mm leveemällä kumilla alkaa olemaan jo pientä tarvetta mankelille.
Juu ei ole orginaalit etu-iskarit. Vanhoilla orginaali tolpilla ei ollut näitä murheita. Ja on ihan järkeen käypä, koska mulla on 9" levee toi etuvanne ja se tulee sen 6mm ulommas/puoli vs toi 8,5". Eli voisin pärjätä jollain 8-10mm spacerillä. Mites sulla toi fenderin puoli? onkos siellä minkäänlaista tilan ahtautta?
Muistelin tässä tuota viimeistä omaa vanne/kumi settiä, niin taitaa tuolla ~10mm spacerillä ja 10mm leveemällä kumilla alkaa olemaan jo pientä tarvetta mankelille.
hyvin mahtuu lokarinkin puolelle. Omasta mielestä olisi saanut ehkä vielä pikkasen speisseröidä vaikka lisää! Aika jäykkä toi etupää myös, niin ei kovin helpolla pääse pohjailemaan.
hyvin mahtuu lokarinkin puolelle. Omasta mielestä olisi saanut ehkä vielä pikkasen speisseröidä vaikka lisää! Aika jäykkä toi etupää myös, niin ei kovin helpolla pääse pohjailemaan.
Kyllä jos pultinreijät ja keskireikä on kohdallaan vaikka ET luku olisi lähemmäs 40 saadaan se spacereillä sinne 20 pintaa mikä pitää takavetosissa ollakkin..
Elä usko kauppiasta se haluaa myydä vaan uusia vanteita.. Kyllä se vaan spacerit vaatii sinne väliin niin eiköhän se ole sillä selvä :
Mikä tähän pirssiin pitäisi ET:n olla että sopii heittämällä? Riippuuko se vanteen leveydestä?
Mahtuuko tuon kokoiset renkaat suosiolla e61 M-sportin alle? :think Lähinnä siis kiinnostaa että sopiiko noiden ET:eiden puolesta
Eiks oikea koko renkaille ois ennemminkin 245/35 ja 275/30.
Taakse tarvii ainakin 15mm ja eteen 5mm? spacerit. e6x "oikea" ET on 10-20. Korjatkaa jos olen väärässä
Mikä tähän pirssiin pitäisi ET:n olla että sopii heittämällä? Riippuuko se vanteen leveydestä?
Yleisesti ottaen voidaan sanoa, että kun ET on 15-20 tietämillä, niin vanne sopii E60:n (takaveto).
Vanteen leveydellä on kuitenkin merkityksensä. Offset eli ET-luku tarkoittaa siis sitä, kuinka kaukana vanteen kiinnityskohta (laippa) sijaitsee vanteen keskihalkaisijasta. Positiivinen luku tarkoittaa, että kiinnityskohta on luvun osoittaman millimetrimäärän verran vanteen ulkoreunaan päin --> eli mitä isompi ET-luku, sitä sisemmällä kaaressa vanne istuu. Negatiivinen offset taas on päinvastaiseen suuntaan.
Eli verrataan esimerkiksi:
- 8,5" leveä vanne, ET20
- 9" leveä vanne, ET26
--------------------------
Molempien vanteiden ulkoreuna on samalla tasalla ,mutta 9" vanteen sisäreuna on 12mm sisempänä.
Toinen esimerkki:
- 8,5" leveä vanne, ET20
- 9" leveä vanne, ET20
----------------------------
9" vanne asettuu 6mm ulommaksi, ja sisäreuna on 6mm sisempänä.
Ja kun mietitään vanteen sopivuutta autoon, ei edellämainitun vuoksi voi aina sanoa, että ET20 -luvulla oleva vanne sopii aina ko. autoon.
Comment