Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 / E61 EGR -väliaikainen tulppaus? // VIKA SELVISI

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 4cyl turbo
    Bimmer Rookie
    • Jun 2020
    • 112
    • Vantaa

    E60 / E61 EGR -väliaikainen tulppaus? // VIKA SELVISI

    ---------------------------- EDITBEGIN ---------------------
    EDIT 2024-07-14 ::: Vika tosiaan selvisi, täällä toisessa ketjussa https://forum.btcf.fi/forum/yleinen-...06#post5507806
    siitä enemmän.

    - OBS - pakokaasua ei tullut suodatinkotelosta, vaan savu oli öljystä joka vuotaa kai jostain venttiilikopan päältä, ja päätyy pakosarjalle tms.

    ---------------------------- EDIT END ---------------------

    Moi, haasteena täällä on E60 530d, jossa seuraavia havaintoja:
    - auto savuttaa tyhjäkäynnillä pakoputkesta.
    - tyhjäkäynnillä tulee pakokaasuja myös ilmansuodatinkotelosta: kotelossa on sellainen (noin 5cm x 15cm) neliönmuotoinen (tarkastusluukku tms.), joka on pidemmän aikaa tahtonut aueta ulospäin, niin että se ilmansuodatinkotelo on sivusta hieman auki
    - kiihdytyksissä tulee poikkeavasti savua pakoputkesta

    Epäilen, että EGR -venttiili saattaisi olla auki.

    Katselin youtubesta paljon EGR -videoita (haulla BMW E60 EGR), ja sen pohjalta haluaisin vian selvittämiseksi tulpata EGR:n väliaikaisesti. Kuitenkin minulle on epäselviä asioita.

    Täältä ketjusta bongasin (E39) -liittyen


    # ----------- copy paste --------------
    e39 10/2002 530d Egr tulppaus toteutettiin minulla niin että..

    Se metallinen kiemuraputki poistettiin ja tulo tulpattiin metallilevyllä (pyöreä/reunat viistetty, joka meni sopivasti klemmarin sisään) sitten egr murikkaa pyöräytettiin 180astetta paikallaan, jonka jälkeen L muotoinen jäähdyttimenletku kiinnitettiin klemmarilla egr sisään tuloon..letkun toiseen päähän asennettiin suodatin ( uusi bensansuodatin, sellainen läpinäkyvä muovinen)..joka sopi mukavasti l\
    etkun sisään ja klemmarilla kiristyi paikoilleen.

    En huomannut mitään vaikutusta ajoon tällä operaatiolla
    # ----------- copy paste --------------

    Niin voisiko joku tulkita minulle, mitä edellä mainittu voisi tarkoittaa?
    - Se metallinen mutkitteleva pieni "pakoputki", joka lähtee pakosarjalta, ja tulee kiinni EGR -venttiiliin, niin se putki pitäisi postaa, ja pakosarjan puolelle laittaa metallilevy - joka pysyisi paikallaan klemmarin avulla?

    EDIT 1 ::: Voisiko sinne laittaa vaan tällaisen ympyrän muotoisen laatan "putken sisälle" liitokseen - kuten täällä:

    ( suora linkki kuvaan 1 - https://www.e90post.com/forums/attac...mentid=1015974
    ja kuvaan 2 - jossa joku laatta onkin laitettu : https://www.e90post.com/forums/attac...mentid=1015975 ) ...siis jos jättäisi EGR:aan menevän putken paikoilleen - mutta tulpattuna ?? Onko se ok? )


    EDIT 2 ::: Tai voisiko vain blokata EGR:n ainoastaan EGR -päästä - tällaisella plugilla?
    https://races-shop.com/egr-plugs/265...-m57n-m51.html

    - mitä tapahtuisi, jos tällaisen diagnostiikkaa varten laittaisi? Ja rullailisi autolla 1000km? En varmaankaan ajaisi sitä 1000km, koitan tässä vaan ymmärtää mitä asennuksesta voisi seurata..



    - Mikä L-muotoisen jäähdyttimenletkun+suodattimen tarkoitus on? Olisiko sen tarkoitus mahdollistaa EGR -venttiilin kautta ikäänkuin raittiin ilman imeminen? (sen sijaan että EGR imisi pakokaasuja?)
    - Tarvitseeko sitä raittiin ilman imua? Voisinko vaihtoehtoisesti vain tulpata EGR -venttiilin sisääntulon kokonaan? Ja samalla irroittaa EGR:aan tulevan alipaineletkun?

    Mikä vaikutus olisi, jos tekisin nämä väliaikaisina muutoksina? EGR -vikakoodi ilmestyisi? (ymmärsin netistä, että ehkä ei kovin nopeasti)?

    Tarkoituksena ei olisi poistaa pysyvästi mitään, koska EGR:n tarvitsee katsastuksessa.
    Last edited by 4cyl turbo; 14-07-2024, 21:07.
    2004 E61 530d, manuaalivaihteinen, titansilber metallic
  • ErkkiE
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 608
    • Espoon haja-asutus

    #2
    EGR on kiinni (toki karstan takia voi päästää vähän läpi), kun ottaa alipaineletkun irti (muista tulpata, ettei alipaine katoa). Tuolla on helppo kokeilla. Vikavalo tulee melko nopeasti (todennäköisesti tyyliin egr insufficient flow). Jos ottaa imuputken irti, niin tuota EGR:n tilaa pääsee myös tiiraamaan sieltä kaasuläpän raosta. Ilman alipaineohjausta se on siis kiinni. Jos omistaa alipainepumpun, niin sillä voi kokeeksi liikuttaa venttiiliä, jolloin sen pitäisi aueta (ja alipaineen poistuttua taas sulkeutua).

    Mutta jos auto työntää ilmansuodatinkotelon suunnasta savua, niin epäilisin ylenpalttista huohotusta. Huohottimelta tulee letku siihen ilmamäärämittarilta turbolle menevään imuputkeen. EGR:n pakokaasuthan tulee pakosarjalta EGR-coolerin kautta siihen EGR-venttiilille. Ei sieltä mitään suoraa yhteyttä ilmansuodattimeen ole.

    E
    Last edited by ErkkiE; 18-06-2024, 00:18.

    Comment

    • 4cyl turbo
      Bimmer Rookie
      • Jun 2020
      • 112
      • Vantaa

      #3
      Kiitos vastauksesta. Koitan sen alipaineletkun ottaa irti ja katson mitä tapahtuu.

      Katson myös tuota huohotus -asiaa, voisiko se olla syynä. Auto ei aiemmin ole huohottanut, ja on täyskaasullakin kulkenut puhtaasti, savuttamatta, suorituskyky on ollut tip-top. Nyt savua tulee paljon, ikäänkuin auto kävisi tosi rikkaalla, kulku tuntuu raskaalta, tuo tyhjäkäynnillä savutus jne., nopeasti ilmestyivät nämä oireet. Mutta selvitetään, kerron miten käy.

      2004 E61 530d, manuaalivaihteinen, titansilber metallic

      Comment

      • ErkkiE
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2006
        • 608
        • Espoon haja-asutus

        #4
        Antaako vikakoodia mistään? Vakiosofta vai joku muu? EGR jumissa auki? Suutinvika? Imuvuoto? MAF antaa uskottavia lukuja? "Kaasuläppä" ei jumita?

        E

        Comment

        • 4cyl turbo
          Bimmer Rookie
          • Jun 2020
          • 112
          • Vantaa

          #5
          Vikakoodina oli mm 4b10 ( "smooth running"), ja se palautui moottoritiellä ajaessa, noin 2000 rpm -kierroksilla vikakoodi ilmaantui useammin, kuin 3000 rpm.

          Tänään tehtyä:
          - koetin EGR -alipaineletku irti ajaa vähän matkaa. En osaa sanoa oliko sillä vaikutusta, matka oli niin lyhyt. Mutta moottorin vikakoodivalo (keltainen) ilmestyi mittariin nopeasti (muutama sata metri ajoa). Vikakoodivalo hävisi kun laitoin alipaineletkun takaisin
          - avasin imuputken EGR:lta, siis sen ison putken joka tulee intercoolerin suunnalta
          -- havaintona: kaasuläppä tai mikä se on, oli nokisen näköinen. En tehnyt sille mitään.
          - Mielestäni EGR-venttiili ei ollut auki
          - painoin kaasua jonkin verran, ja havainnoin se "kaasuläppä" tms., ei liiku. En tiedä onko se normaalia. Auton ollessa sammuksissa se liikkuu kyllä auki/kiinni kun sormilla kääntelee.
          --- Auton ollessa käynnissä se näyttäisi olevan täysin auki - "ladonovi" ikäänkuin vaakatasossa
          - havainnoin huohotusta öljyn täyttöaukosta, auton ollessa käynnissä. Mielestäni siellä ei ollut poikkeavaa painetta.
          - Lambda -anturin irroitin. Minulla ei ollut laittaa tilalle uutta lambda-anturia, joten liotin vanhaa bensiinissä, ja laitoin takaisin. En osaa sanoa vielä oliko tällä vaikutusta, käyn huomenna ajelulla ja kerron miten käy.





          2004 E61 530d, manuaalivaihteinen, titansilber metallic

          Comment

          • 4cyl turbo
            Bimmer Rookie
            • Jun 2020
            • 112
            • Vantaa

            #6
            Tältä päivältä havaintona: mielestäni auton savutus on vähentynyt olennaisesti (-80% ?) - ja ainoa muutos joka on tehty, on eilinen Lambdan liottaminen puoli tuntia bensiinissä.

            Mulla olisi lievänä suunnitelmana ehkä:
            - hankkia uusi Lambda -sensori ... edellisestä vaihdosta on vain 2 vuotta, tuntuu aika lyhyeltä kesto nyt...
            - uusia kampikammion huohotin ... ei erityistä syytä, mutta en ole sitä tehnyt, ja tätä asiaa selvittäessä huomaan se olisi tyypillinen huoltokohde, joka on syytä tehdä
            - vaihtaa öljyt+öljynsuodatin
            - vaihtaa ilmansuodatin

            ...ja jotain muuta mitä samalla ehkä olisi hyvä tehdä. Seuraan tilannetta ja kerron taas miltä vaikuttaa..



            2004 E61 530d, manuaalivaihteinen, titansilber metallic

            Comment

            • ErkkiE
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2006
              • 608
              • Espoon haja-asutus

              #7
              Tuo smooth running -koodi tulee tyypillisesti huonosta suuttimesta tai voi se tietysti tulla myös, jos sylinterissä muuta vikaa (mäntää, venttiiliä yms.). Suuttimien korjausarvot varmaan kannattaisi ottaa tarkasteluun. Rikkinäinen suutin pystyy myös rikkomaan männän.


              Tuo "kaasuläppä" ei siis ole sillä tavalla kaasuläppä kuin bensa-autoissa. Sitä käytetään sammutuksessa ja lisäksi sitä käytetään hiukkaspolton yhteydessä. Nornaalioloissa se on auki-asennossa. Ohjataan sähköisesti.


              E
              Last edited by ErkkiE; 24-06-2024, 08:30.

              Comment

              • 4cyl turbo
                Bimmer Rookie
                • Jun 2020
                • 112
                • Vantaa

                #8
                Kiitos "kaasuläpän" toiminnan selittämisestä. Koetan INPA:lla seurata suuttimien korjausarvoja.
                - Vielä mulla ei ole tarkkaan tietoa miten sitä seurataan, mutta meinaan youtubesta katsoa vinkkejä.

                Ostin tänään verkkokaupasta osanumerolla 13627791600 Bosch -lambda-anturin. Ajattelin varmuudeksi vaihtaisin sen. Mulla on käsien muuvit vielä muistissa, kun viimeksi uusin sen 2 vuotta sitten, ja muutama päivä sitten käytin osan irti "puhdistusta varten". Mielestäni sillä oli vaikutus käyntiin, mutta ei moottori vielä toimi tip-top. Auto menee kyllä "jotenkuten ok, välttävästi", mutta 530d pitäisi olla sellainen "railakkuus" kulkemisessa, nyt se puuttuu. On ainakin sitten yksi mahdollinen vikakohde vähemmän.
                2004 E61 530d, manuaalivaihteinen, titansilber metallic

                Comment

                • 4cyl turbo
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2020
                  • 112
                  • Vantaa

                  #9
                  Vaihdoin tänään tuon 13627791600 Bosch -lambda-anturin. Se oli viimeksi vaihdettu 2 vuotta sitten, silloinkin Bosch -anturiin, kilometrejä on sen jälkeen tullut kai vain noin 15k kilometriä.
                  - Anturin vaihdolla oli todella iso vaikutus, käyntiääni muuttui ajossa sellaiseksi kuin sen pitääkin olla, musta savutus lakkasi kiihdytyksissä, ja auto tuntuu "lentävän" verrattuna aiempaan, kävin motarilla koettamassa ja kyllä kulkee. Vastaavasti oli edellisen anturin vaihdon kohdalla, muutos oli vastaava.

                  Vikakoodeina oli ennen vaihtoa:
                  4b10 - google viittaisi "smooth running controlleriin"
                  4b11 - ----//-----------
                  4226 - lambda sensor signal too low

                  Auto meinasi sammua helposti liikkeelle lähdettäessä, nyt sekin on parempi.

                  Pari muutakin koodia on, mutta ne tuntuvat epäolennaisilta, ovat olleet "aina".

                  Mutta poikkeamana on lambdan vaihdon jälkeenkin, että tyhjäkäynnillä auto ei näytä käyvän 100%. Tyhjäkäynnin yläpuolella puolestaan käy hyvin. Tuntuisi, että ehkä liittyisi suuttimiin, niitä olisi tarkoitus tarkastella seuraavaksi. INPA -asennus tietokoneellani on kai jotenkin rikki, vikakoodien luku/nollaus toimii, mutta ihan kaikki toiminnallisuus ei ole kunnossa, en ole varma saanko sillä seurattua injektorien toimintaa.



                  2004 E61 530d, manuaalivaihteinen, titansilber metallic

                  Comment

                  • 4cyl turbo
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2020
                    • 112
                    • Vantaa

                    #10
                    Seurasin suuttimien toimintaa, ja laitoin kysymyksen aiheesta toiseen ketjuun, mallisarja-keskustelun ulkopuolella https://forum.btcf.fi/forum/yleinen-...jausarvot-inpa


                    ---------------------------- EDITBEGIN ---------------------
                    EDIT 2024-07-14 ::: Vika tosiaan selvisi, täällä toisessa ketjussa https://forum.btcf.fi/forum/yleinen-...06#post5507806
                    siitä enemmän.

                    - OBS - pakokaasua ei tullut suodatinkotelosta, vaan savu oli öljystä joka vuotaa kai jostain venttiilikopan päältä, ja päätyy pakosarjalle tms.

                    ---------------------------- EDIT END ---------------------​
                    Last edited by 4cyl turbo; 14-07-2024, 21:07.
                    2004 E61 530d, manuaalivaihteinen, titansilber metallic

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎