---------------------------- EDITBEGIN ---------------------
EDIT 2024-07-14 ::: Vika tosiaan selvisi, täällä toisessa ketjussa https://forum.btcf.fi/forum/yleinen-...06#post5507806
siitä enemmän.
- OBS - pakokaasua ei tullut suodatinkotelosta, vaan savu oli öljystä joka vuotaa kai jostain venttiilikopan päältä, ja päätyy pakosarjalle tms.
---------------------------- EDIT END ---------------------
Moi, haasteena täällä on E60 530d, jossa seuraavia havaintoja:
- auto savuttaa tyhjäkäynnillä pakoputkesta.
- tyhjäkäynnillä tulee pakokaasuja myös ilmansuodatinkotelosta: kotelossa on sellainen (noin 5cm x 15cm) neliönmuotoinen (tarkastusluukku tms.), joka on pidemmän aikaa tahtonut aueta ulospäin, niin että se ilmansuodatinkotelo on sivusta hieman auki
- kiihdytyksissä tulee poikkeavasti savua pakoputkesta
Epäilen, että EGR -venttiili saattaisi olla auki.
Katselin youtubesta paljon EGR -videoita (haulla BMW E60 EGR), ja sen pohjalta haluaisin vian selvittämiseksi tulpata EGR:n väliaikaisesti. Kuitenkin minulle on epäselviä asioita.
Täältä ketjusta bongasin (E39) -liittyen
# ----------- copy paste --------------
e39 10/2002 530d Egr tulppaus toteutettiin minulla niin että..
Se metallinen kiemuraputki poistettiin ja tulo tulpattiin metallilevyllä (pyöreä/reunat viistetty, joka meni sopivasti klemmarin sisään) sitten egr murikkaa pyöräytettiin 180astetta paikallaan, jonka jälkeen L muotoinen jäähdyttimenletku kiinnitettiin klemmarilla egr sisään tuloon..letkun toiseen päähän asennettiin suodatin ( uusi bensansuodatin, sellainen läpinäkyvä muovinen)..joka sopi mukavasti l\
etkun sisään ja klemmarilla kiristyi paikoilleen.
En huomannut mitään vaikutusta ajoon tällä operaatiolla
# ----------- copy paste --------------
Niin voisiko joku tulkita minulle, mitä edellä mainittu voisi tarkoittaa?
- Se metallinen mutkitteleva pieni "pakoputki", joka lähtee pakosarjalta, ja tulee kiinni EGR -venttiiliin, niin se putki pitäisi postaa, ja pakosarjan puolelle laittaa metallilevy - joka pysyisi paikallaan klemmarin avulla?
EDIT 1 ::: Voisiko sinne laittaa vaan tällaisen ympyrän muotoisen laatan "putken sisälle" liitokseen - kuten täällä:
( suora linkki kuvaan 1 - https://www.e90post.com/forums/attac...mentid=1015974
ja kuvaan 2 - jossa joku laatta onkin laitettu : https://www.e90post.com/forums/attac...mentid=1015975 ) ...siis jos jättäisi EGR:aan menevän putken paikoilleen - mutta tulpattuna ?? Onko se ok? )
EDIT 2 ::: Tai voisiko vain blokata EGR:n ainoastaan EGR -päästä - tällaisella plugilla?
https://races-shop.com/egr-plugs/265...-m57n-m51.html
- mitä tapahtuisi, jos tällaisen diagnostiikkaa varten laittaisi? Ja rullailisi autolla 1000km? En varmaankaan ajaisi sitä 1000km, koitan tässä vaan ymmärtää mitä asennuksesta voisi seurata..
- Mikä L-muotoisen jäähdyttimenletkun+suodattimen tarkoitus on? Olisiko sen tarkoitus mahdollistaa EGR -venttiilin kautta ikäänkuin raittiin ilman imeminen? (sen sijaan että EGR imisi pakokaasuja?)
- Tarvitseeko sitä raittiin ilman imua? Voisinko vaihtoehtoisesti vain tulpata EGR -venttiilin sisääntulon kokonaan? Ja samalla irroittaa EGR:aan tulevan alipaineletkun?
Mikä vaikutus olisi, jos tekisin nämä väliaikaisina muutoksina? EGR -vikakoodi ilmestyisi? (ymmärsin netistä, että ehkä ei kovin nopeasti)?
Tarkoituksena ei olisi poistaa pysyvästi mitään, koska EGR:n tarvitsee katsastuksessa.
EDIT 2024-07-14 ::: Vika tosiaan selvisi, täällä toisessa ketjussa https://forum.btcf.fi/forum/yleinen-...06#post5507806
siitä enemmän.
- OBS - pakokaasua ei tullut suodatinkotelosta, vaan savu oli öljystä joka vuotaa kai jostain venttiilikopan päältä, ja päätyy pakosarjalle tms.
---------------------------- EDIT END ---------------------
Moi, haasteena täällä on E60 530d, jossa seuraavia havaintoja:
- auto savuttaa tyhjäkäynnillä pakoputkesta.
- tyhjäkäynnillä tulee pakokaasuja myös ilmansuodatinkotelosta: kotelossa on sellainen (noin 5cm x 15cm) neliönmuotoinen (tarkastusluukku tms.), joka on pidemmän aikaa tahtonut aueta ulospäin, niin että se ilmansuodatinkotelo on sivusta hieman auki
- kiihdytyksissä tulee poikkeavasti savua pakoputkesta
Epäilen, että EGR -venttiili saattaisi olla auki.
Katselin youtubesta paljon EGR -videoita (haulla BMW E60 EGR), ja sen pohjalta haluaisin vian selvittämiseksi tulpata EGR:n väliaikaisesti. Kuitenkin minulle on epäselviä asioita.
Täältä ketjusta bongasin (E39) -liittyen
# ----------- copy paste --------------
e39 10/2002 530d Egr tulppaus toteutettiin minulla niin että..
Se metallinen kiemuraputki poistettiin ja tulo tulpattiin metallilevyllä (pyöreä/reunat viistetty, joka meni sopivasti klemmarin sisään) sitten egr murikkaa pyöräytettiin 180astetta paikallaan, jonka jälkeen L muotoinen jäähdyttimenletku kiinnitettiin klemmarilla egr sisään tuloon..letkun toiseen päähän asennettiin suodatin ( uusi bensansuodatin, sellainen läpinäkyvä muovinen)..joka sopi mukavasti l\
etkun sisään ja klemmarilla kiristyi paikoilleen.
En huomannut mitään vaikutusta ajoon tällä operaatiolla
# ----------- copy paste --------------
Niin voisiko joku tulkita minulle, mitä edellä mainittu voisi tarkoittaa?
- Se metallinen mutkitteleva pieni "pakoputki", joka lähtee pakosarjalta, ja tulee kiinni EGR -venttiiliin, niin se putki pitäisi postaa, ja pakosarjan puolelle laittaa metallilevy - joka pysyisi paikallaan klemmarin avulla?
EDIT 1 ::: Voisiko sinne laittaa vaan tällaisen ympyrän muotoisen laatan "putken sisälle" liitokseen - kuten täällä:
( suora linkki kuvaan 1 - https://www.e90post.com/forums/attac...mentid=1015974
ja kuvaan 2 - jossa joku laatta onkin laitettu : https://www.e90post.com/forums/attac...mentid=1015975 ) ...siis jos jättäisi EGR:aan menevän putken paikoilleen - mutta tulpattuna ?? Onko se ok? )
EDIT 2 ::: Tai voisiko vain blokata EGR:n ainoastaan EGR -päästä - tällaisella plugilla?
https://races-shop.com/egr-plugs/265...-m57n-m51.html
- mitä tapahtuisi, jos tällaisen diagnostiikkaa varten laittaisi? Ja rullailisi autolla 1000km? En varmaankaan ajaisi sitä 1000km, koitan tässä vaan ymmärtää mitä asennuksesta voisi seurata..
- Mikä L-muotoisen jäähdyttimenletkun+suodattimen tarkoitus on? Olisiko sen tarkoitus mahdollistaa EGR -venttiilin kautta ikäänkuin raittiin ilman imeminen? (sen sijaan että EGR imisi pakokaasuja?)
- Tarvitseeko sitä raittiin ilman imua? Voisinko vaihtoehtoisesti vain tulpata EGR -venttiilin sisääntulon kokonaan? Ja samalla irroittaa EGR:aan tulevan alipaineletkun?
Mikä vaikutus olisi, jos tekisin nämä väliaikaisina muutoksina? EGR -vikakoodi ilmestyisi? (ymmärsin netistä, että ehkä ei kovin nopeasti)?
Tarkoituksena ei olisi poistaa pysyvästi mitään, koska EGR:n tarvitsee katsastuksessa.
Comment