535D 2007 LCI ei tehoa ennen 3000-3500 kierrosta, ideat loppuu kesken

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tuukkamantyla99
    Newbiemmer
    • Jun 2025
    • 12
    • Tampere, Finland

    #16
    Joo, mahdollisesti laitan leiman jälkeen downpipen takasin.

    Kyllä tuo softan vakioksi palauttaminen houkuttelisi kun varmasti tulisi herkemmin underboost/overboost vikakoodeja kun jotain vikaa autossa nyt on. Toisaalta en haluaisi millään ainakaan toistaiseksi maksaa 500€ uudelleenohjelmoimisesta jos vika ei olekaan ohjelmassa.

    Käsittääkseni EGR on nyt toiminnassa. Aikaisempia vikakoodeja ei ole tullut ja ISTA:n livedatan mukaan tyhjäkäynnillä EGR 80% auki. Jos se olisi koodattu pois päältä niin lukema olisi koko ajan 5%? Jostain näin luin. DPF/katti pönttö on varmasti koodattu pois kun ei increased emissions ilmoitusta sytyttele vaikka anturit pönttöä ennen ja pöntön jälkeen edelleen kiinni täysin suorassa downpipessä.

    Comment

    • VilleP
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 2421
      • Vantaa

      #17
      Hirveen hyvä softa ei taida olla kun puolivillaisesti poistot tehty.
      F11 530xd LCI
      S2 Avant

      Comment

      • JaniLap
        BTCF Member
        • Sep 2012
        • 2837
        • Tampere

        #18
        Originally posted by tuukkamantyla99 View Post
        Käsittääkseni EGR on nyt toiminnassa. Aikaisempia vikakoodeja ei ole tullut ja ISTA:n livedatan mukaan tyhjäkäynnillä EGR 80% auki. Jos se olisi koodattu pois päältä niin lukema olisi koko ajan 5%? Jostain näin luin.
        EGR on käytössä pääasiassa osakuormitettuna ja tyhjäkäynnillä normaalisti lähes kiinni kun moottori on käyntilämmin. Manipuloiduissa ohjelmissa voi olla mitä vain tai sinne päin, pl. jumittava EGR-venttiili.
        Last edited by JaniLap; 21-08-2025, 16:32.
        IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
        Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
        Tampere

        Comment

        • tuukkamantyla99
          Newbiemmer
          • Jun 2025
          • 12
          • Tampere, Finland

          #19
          Kylmällä koneella oon noita EGR:n livedatoja kattellut, pitää katsoa mitä näyttää sen jälkeen kun on ajellut kunnolla. Ei tosiaan mitään tietoa kuka on ohjelman tohon autoon tehnyt. INPA:n mukaan DME:n päiväys 2011, voisiko olla noin kauan ollut jo ohjelmoituna? Auto tuotu Italiasta Suomeen 2010 lopulla, onko sitten ensimmäinen omistaja pistänyt heti tehoa pirssiin. Jos silloin ollaan vielä pelätty ton 6hp26 lootan kestävyyttä niin alakierrosten väännöt on jätetty kokonaan pois.

          Päivittelen tänne heti kun pääsen kunnolla pyydettyjä ja toteutuneita ahtopaineita tutkimaan ajossa niillähän se selviää.

          Comment

          • tuukkamantyla99
            Newbiemmer
            • Jun 2025
            • 12
            • Tampere, Finland

            #20
            Kyllä jää ahdot pyydetystä pahasti. Moottoritiellä n. 100kmh vauhdissa kiihdytys puolikaasulla vitosvaihteella, pyydetty ahtopaine asettuu suunnilleen 2750hPa eli 1,75 bar kohdalle mutta toteutunut ahtopaine kiipeää hitaasti ja on parhaimmillaan 1315hPa eli 0,31 bar n. 1800 kierroksen kohdalla.

            3000 kierroksen kohdalta kiipeää sitten nopeasti kohti pyydettyä ahtopainetta. Nämä mittaukset tehty DPF pönttö kiinni. Täytyy kyllä tuo downpipe tuonne takaisin laittaa ja mittailla uudestaan, nyt jos lähtee paikoiltaan kaasu pohjassa niin ykkösvaihteella ei juuri tehoa kakkosvaihteen loppupäässä alkaa vähän vetämään mutta vasta kolmoselle vaihtaessa tuntee että kaikki ahdot on kerätty. On siis entistä hitaampi ahtamaan tai ainakin tuntuu siltä. Viimeinen ajo ennen DPF kiinnilaittoa silloin kun sen hukkaportin säädin uudestaan niin motarinrampilla kickdownilla alkoi alle sekunnin aikana vetämään täysiä ja auto tuntui jo melko hyvältä.

            MAP anturin vaihdoin toiseen käytettyyn kokeillakseni mutta ei vaikutusta. Ihan järkeviä lukemia se näyttää joka tilanteessa.

            Comment

            • VilleP
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 2421
              • Vantaa

              #21
              Pienempi ahdin ei ole mukana syystä tai toisesta.
              F11 530xd LCI
              S2 Avant

              Comment

              • Juho_
                BTCF Member
                • Jul 2016
                • 1074
                • Suomi

                #22
                Jostain savukone lainaan ja alipainetukkiin savut, niin näet alipainevuodot. Vian ei tarvitse välttämättä olla ahtimien säätimissä, vaan jossain muussa joka on alipainetukkiin liitetty.
                Vaikuttaa paljon, ja noin löytää vuodot helposti.

                Säätimet testaa alipainepumpulla. Letkutkin saa väärinpäin noista ja silloin ei toimi oikein.
                YouTube
                Instagram // Juhon Moottoripaja

                Comment

                • tuukkamantyla99
                  Newbiemmer
                  • Jun 2025
                  • 12
                  • Tampere, Finland

                  #23
                  Joo, samalla savukoneella voisi sitten ahtovuodotkin tarkistaa. Letkut kyllä menee oikein, realoemmästä olen katsonut kaikki läpi. Tyhjäkäynnillä pakosarjan läppä menee kiinni ja sammutuksen jälkeen pysyy kiinni n. 20 sekunnin ajan niinkuin pitää, voiko silti olla alipaineen kanssa ongelma? Myös jos antaa hetken auton olla sammutuksen jälkeen ja irroittaa jonkun alipaineletkuista niin sihahdus kuuluu.

                  Noita alipaineohjattuja moottoritukia olen epäillyt kun ne aktivoituvat ISTA:n mukaan 1050 rpm kohdalla niin voi hämätä jos tyhjäkäynnillä kaikki toimii mutta sitten kun ne aktivoituu niin alipaine katoaa 1050rpm jälkeen. Tosiaan toisen moottorituen se nippa katkesi hammastankoa vaihtaessa (ei ollut ahtoja ennen sitäkään) mutta irroitin moottoritukien solenoidin liittimen. Pysyykö solenoidi silloin kiinni vai auki? Voisin ihan varmuuden vuoksi tukkia koko solenoidille menevän letkun. Itse en ole tärinöissä huomannut eroa vaikka moottorituet eivät aktivoidu(vai vuotaako solenoidi?).

                  Kertauksena:
                  -Hukkaportti ei ole jumissa ja nyt se on säädetty niin että varmasti pysyy kiinni. Paineenmuunnin vaihdettu uuteen.

                  -Pakosarjan läppä liikkuu kevyesti kädellä ja on säädetty niin että menee varmasti kokonaan kiinni saatuaan alipaineen.

                  -Imupuolen läppä säädetty niin että pysyy varmasti kiinni. Sen solenoidi vaihdettu uuteen. Liikkuu kädellä ja pamahtaa lujaa kiinni. Tähystyskameran tarvitsisi että voisi tarkistaa sen tiiveyden jos vaikka läpän väliin jää tuota oranssia tiivistemassaa. Liitän tähän kuvan. Kuinka pieni läpän raotus riittää täydelliseen pikkuturbon ahtojen menettämiseen? Kyllähän se tuossa kuvassakin silmämääräisesti näyttää olevan kiinni että jos se on vähän raollaan niin ei se paljoa ole.

                  EDIT: tonne kuuluu näköjään tuollainen 5 euron o-rengas. Joku apina sinnekkin näköjään massaa tunkenut. Täytyy tutkia voisiko tuossa liitoksessa tapahtua ahtovuotoa. Vai onko o rengas lähtenyt paikoiltaan kiristysvaiheessa ja litistynyt tuonne väliin?

                  -KAIKKI ahtoletkujen tiivisteet uudet. Imusarjan tiivisteet uudet, imusarja otettu irti ja tarkistettu ettei ole revennyt auki mistään. Ei vuoda mikään imupuolelta öljyä, ei myöskään välijäähdytin.

                  -Alipaineletkut uudet ja tosiaan aika kauankin sammutuksen jälkeen kun irrottaa jonkun letkuista niin sihahtaa eli en usko että vuotaa mistään.

                  Kiitos kaikille jotka yrittävät auttaa.
                  Last edited by tuukkamantyla99; 25-08-2025, 01:28.

                  Comment

                  • VilleP
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 2421
                    • Vantaa

                    #24
                    Onkohan itse ahdin ehjä? Siivet tallella eikä akseli ole poikki?
                    F11 530xd LCI
                    S2 Avant

                    Comment

                    • vekkuli
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2005
                      • 1341
                      • Liminka

                      #25
                      Click image for larger version

Name:	IMG_4886.webp
Views:	117
Size:	3.1 KB
ID:	5533925 Onko katsottu että tämä holkki on ehyt? Jos halki niin paineet katoaa väärälle puolelle, löytyy pakosarjasta pienemmän ahtimen alta.
                      E93 ///M3
                      E60 530dA aka M5
                      F11 525dA Xdrive
                      Tesla model 3 LR MY22

                      Comment

                      • tuukkamantyla99
                        Newbiemmer
                        • Jun 2025
                        • 12
                        • Tampere, Finland

                        #26
                        Joo, kaipa tuo on pakko käyttää jokupäivä irti tuo pikkuturbo ja tutkia. Onko kuinka iso homma? Harmi olisi jos 70tkm ajettu turbo on rikki.

                        Sitä ennen voisin tilailla muutamat tiivisteet, ainakin tuon O-renkaan tuonne ton imupuolen venttiilin väliin ja pikkuturbon öljyn paluulinja ainakin vuotaa öljyä ylhäältä.

                        EDIT: ei näköjään ole paha homma. Vähän tavaraa pois edestä ja kun tuon lämpöpellin ottaa irti niin kaikki turbon pultit näkyy Sitten vaan öljylinjat irti myös.
                        Last edited by tuukkamantyla99; 25-08-2025, 11:41.

                        Comment

                        • tuukkamantyla99
                          Newbiemmer
                          • Jun 2025
                          • 12
                          • Tampere, Finland

                          #27
                          Originally posted by vekkuli View Post
                          Click image for larger version

Name:	IMG_4886.webp
Views:	117
Size:	3.1 KB
ID:	5533925 Onko katsottu että tämä holkki on ehyt? Jos halki niin paineet katoaa väärälle puolelle, löytyy pakosarjasta pienemmän ahtimen alta.
                          Nyt on suora putki ja downpipe paikoillaan ja kuulee tuon pikkuturbon vislauksen hyvin. Siltä se kovasti kuulostaa että suurin osa paineista katoaa jonnekin ja vain pieni osa pyörittää pientä turboa. Tarvitsee ajaa n. 2000rpm jotta vihellys on samantaajuinen kuin Youtubevideoissa toimivien autojen vislaus tyhjäkäynnillä.

                          Jos tuo pakosarjan läppä nyt toimii niinkuin pitää ja on aina toiminut niin onko muuta vaihtoehtoa enää paineiden katoamiselle kuin tuo pakosarjan holkki?

                          Holkkiin liittyen: näkeekö sen kunnon/olemassaolon ottamalla pelkän pikkuturbon irti? Ainakin RealOEM:män mukaan se menee pakosarjan ja ison turbon väliin. Tässä myös kuva holkista ison turbon yläpuolella. Eli jos se puuttuu/on halki niin tarvitsee vissiin tuota isoakin turboa hieman nitkutella.

                          Comment

                          Working...
                          X