memebuy23buy

E61 Kuskin istuimen lämmitin ei lämmitä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tabasco
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2007
    • 851
    • fin

    #31
    Ennen kuin irrotatte penkkiä autosta ja puratte verhoiluja pois, niin katsokaa toki ensin, että kaikki liittimet on varmasti kiinni.

    Ostin E60:n muutamia vuosia sitten kesällä, eikä silloin helteellä tullut huomattua, että kuskin penkin istuinosa ei lämpene ollenkaan. Selkänoja kyllä lämpeni ja valot kytkimessä toimi normaalisti. iDriven säätö vaikutti vain selkänojaan, joka tietysti viileni tai lämpeni sen mukaan, miten säätö oli.

    Kun kelit viileni, sitten kerran aamuruuhkassa punaisissa valoissa kirosin penkin lämpenemättömyyttä ja sorkin penkin alle minkä kuskin paikalta yletti. Istuinosan takareunasta alhaalta löytyi joku liitin, mikä siinä sitten käsikopelolla naksahti pohjaan. Ja kas! Koko penkki alkoi lämpenemään ja on siitä asti toiminut kuten pitääkin.

    Comment

    • HaTa
      Bimmer Rookie
      • Jul 2005
      • 109
      • Noormarkku

      #32
      Penkistä vikakoodi 9E5E

      Osaisiko joku kertoa mikä kohta sportti-istuimesta antaa ko. vikakoodin.
      selitys on "error carryover/remain heating area cushion".
      Penkki tuntuisi kuitenkin lämpenevän hyvin, mutta kytkentäkuvassa oleva vastus, joka on liittimien 1 ja 4 välissä on mittausten mukaan poikki.
      Last edited by HaTa; 29-07-2020, 06:38.

      Comment

      • repsa
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 1374
        • Lempäälä

        #33
        siellä on 2 eritehoista vastusta, ja nyt sulla on se heikompitehoinen poissa pelistä. Eli ei varmaankaan vaikuta käytännön lämpökokemukseen mitään
        5c jetta 1.2TSI 140/220
        530e m-sport alpinweiss3 vakio
        a4 cabi 220/300
        vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

        Comment

        • HaTa
          Bimmer Rookie
          • Jul 2005
          • 109
          • Noormarkku

          #34
          Originally posted by repsa View Post
          siellä on 2 eritehoista vastusta, ja nyt sulla on se heikompitehoinen poissa pelistä. Eli ei varmaankaan vaikuta käytännön lämpökokemukseen mitään
          Kiitos tiedosta.
          Ei taida maksaa vaivaa alkaa irrottamaan istuinosan päällystä
          ja tekemään hyppylankaa katkoksiin.

          Comment

          • bmw77
            Bimmer Rookie
            • Jan 2011
            • 132
            • P-pohojanmaa

            #35
            Nyt ois omassakin Comfort tuolissa lämmitin vikaa. Elikkä kuskin reisituki ei lämpiä enään. Vikakoodiakin pukkaa "9E5E, Error Schnellheizfeld Pillow".

            Reisituen irroitus taitaa olla Piis-of-keik, mutta mitenhän nahkakuori siitä irtoaa? En löytänyt Googlella kuvia tai mitään muutakaan. Jos kokeilis etsiä katkosta, ja sitten hyppylanka patenttia siihen.

            ps. eBayssa näyttäs olevan myynnissä viidelläkympillä oikean värinen reisituki, joten jos ei muuten, niin sitten niin
            ???
            EX: 530D F10 LCI -15
            EX: 530D E61 LCI -08
            EX: 320D E91 -07

            Comment

            • HaTa
              Bimmer Rookie
              • Jul 2005
              • 109
              • Noormarkku

              #36
              Reisituen nahassa on kovat reunukset, jotka on puristettu pokatun pellin
              väliin ja jossa on pienet väkäset.
              Meisselillä vähän raottaa pokkausta niin nahan saa vedettyä irti.
              Itse korjasin omasta, josta oli vastukselta tuleva 1 mm2 kytkentäpiuha katkennut eli vastusmatto oli ihan kunnossa.

              Comment

              • Benzino
                Bimmer Fanatic
                • May 2003
                • 643
                • EFHK

                #37
                Sulakekaavio e61 olisi myös kiva löytää..
                Last edited by Benzino; 21-10-2016, 14:42.

                Comment

                • MajorDrake
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 7551
                  • Jyväshyvä

                  #38
                  Originally posted by Benzino View Post
                  Nostetaan vanhaa topikkia..
                  Kaverilta 2004-mallisesta e61:stä kärähti tässä kuskin sporttipenkin selkäosan vasen reuna ja ilmeisesti sen sisältä penkinlämmityksen elementti..
                  Oli aamulla laittanut auton käyntiin ja kuskinpenkin lämmityksen päälle. Hetken kuluttua alkanut savuamaan ja sellaisen 2cm halkaisijaltaan reijän polttanut siihen selkäosan sivutukeen..
                  Mitään herjoja ei aiemmin ollut ja auto toiminut normaalisti..

                  Mikä tuollaisen aiheuttaa? Voiko itse penkinlämmittimen moduli oikosulkea systeemin näin? Sulakekaavio e61 olisi myös kiva löytää..
                  No se penkinlämmittimen vastushan on aina "oikosulussa" ;-)

                  Yleensä reiän palaminen syntyy siitä että vastuslanka on vahingoittunut ja virta kulkee ohuempaa reittiä ko. kohtaa jolloin se lämpiää siitä kohtaa enemmän kuin muualta. Yleensä jos vastus on väärästä kohtaa oikosissa maihin ei lämmitin taida edes lähteä päälle kun sitä vastusta valvotaan...
                  M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                  Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                  Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                  Comment

                  • Benzino
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2003
                    • 643
                    • EFHK

                    #39
                    Jees...
                    Last edited by Benzino; 21-10-2016, 14:43.

                    Comment

                    • MajorDrake
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 7551
                      • Jyväshyvä

                      #40
                      Originally posted by Benzino View Post
                      Eli toisinsanoen sporttipenkin reuna altistunut vuosien mittaan rasitukselle (ymmärrettävää johtuen muotoilusta jne) ja siitä johtuen vastuslanka päässyt vahingoittumaan.. hommaan siis lääke olisi avata penkki, korjata vastuslanka tuosta kohtaa tai poistaa reunaosan lämmitys käytöstä ja lopuksi verhoilla se sivutuki uudestaan?
                      No periaateessa noin se on halvinta tehdä,
                      ei tahdo vain korjaukset kestää ja Bemareissa tuppaa tulemaan vastuslangat verhoiluun kiinnitettynä...
                      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                      Comment

                      • buksin-1
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2003
                        • 4592
                        • Keski-Pohjanmaa

                        #41
                        Originally posted by Benzino View Post
                        Eli toisinsanoen sporttipenkin reuna altistunut vuosien mittaan rasitukselle (ymmärrettävää johtuen muotoilusta jne) ja siitä johtuen vastuslanka päässyt vahingoittumaan.. hommaan siis lääke olisi avata penkki, korjata vastuslanka tuosta kohtaa tai poistaa reunaosan lämmitys käytöstä ja lopuksi verhoilla se sivutuki uudestaan?
                        Tai korjaat ja vaihdat apparin puolelta tilalle ja tämä apparin puolelle.
                        Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
                        Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
                        SISUSTAT modaukset

                        Comment

                        • Benzino
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2003
                          • 643
                          • EFHK

                          #42
                          Tämä selvä
                          Last edited by Benzino; 21-10-2016, 14:43.

                          Comment

                          • bmw77
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2011
                            • 132
                            • P-pohojanmaa

                            #43
                            Originally posted by bmw77 View Post
                            Nyt ois omassakin Comfort tuolissa lämmitin vikaa. Elikkä kuskin istuinosa ei lämpiä enään. Vikakoodia pukkaa "9E5E, Error Schnellheizfeld Pillow"
                            Tämän vian kimppuun ois tarkoitus käydä muutaman päivän sisällä. Eli ideana ois; penkkiä irti, nahan kuorinta ja katkoksen etsintää. Tuolin irrotukseen autosta löytyy paljon ohjeita ja videoita, näyttää helpolta. Mutta itse tuolin purkuun en löydä ohjeita. Eli lähteekö istuinosa irti muusta tuolista, jotta sen voisi ottaa mukaan "työmaalle" korjattavaksi ja tutkittavaksi? Onko jotain muuta huomioitavaa? TISsiäkin kattelin, mutta en sieltäkään äkikseltään löytänyt tuolin purkuohjeita.

                            Joku tuossa heitti ajatuksen ilmoille, että vastuksia ois kaksi (eri tehoisia) ja tuolla 9E5E-koodilla ois vaan toinen pois pelistä? Mielestäni istuinosa ei lämpene millään lämmitysnappulan asennolla. Selkänojan saa kuumennettua ihan "punahehkuiseksi" mutta isuin lämpiää vain omasta peräsimestä hohkaavasta lämmöstä
                            ???
                            EX: 530D F10 LCI -15
                            EX: 530D E61 LCI -08
                            EX: 320D E91 -07

                            Comment

                            • bmw77
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2011
                              • 132
                              • P-pohojanmaa

                              #44
                              Originally posted by bmw77 View Post
                              Tämän vian kimppuun ois tarkoitus käydä muutaman päivän sisällä. Eli ideana ois; penkkiä irti, nahan kuorinta ja katkoksen etsintää. Tuolin irrotukseen autosta löytyy paljon ohjeita ja videoita, näyttää helpolta. Mutta itse tuolin purkuun en löydä ohjeita. Eli lähteekö istuinosa irti muusta tuolista, jotta sen voisi ottaa mukaan "työmaalle" korjattavaksi ja tutkittavaksi? Onko jotain muuta huomioitavaa? TISsiäkin kattelin, mutta en sieltäkään äkikseltään löytänyt tuolin purkuohjeita.

                              Joku tuossa heitti ajatuksen ilmoille, että vastuksia ois kaksi (eri tehoisia) ja tuolla 9E5E-koodilla ois vaan toinen pois pelistä? Mielestäni istuinosa ei lämpene millään lämmitysnappulan asennolla. Selkänojan saa kuumennettua ihan "punahehkuiseksi" mutta isuin lämpiää vain omasta peräsimestä hohkaavasta lämmöstä
                              Nyt ois homma tehty, ja tässä vähän ohjeita jos jotakuta kiinnostaa. Eli vikakoodit oli 9E5E (Error Schnellheizfeld pillow) ja 9E60 (Error heating pillow). Siis penkin kumpikin vastus oli rikki. Toinen vastus kiertää penkin kyljet ja reisituen, ja toinen vastus lämmittää istuinosan. Kuvassa vastusten reitti https://drive.google.com/file/d/0B96...9oARjg8wvtoVdw

                              Sitten hommiin https://drive.google.com/file/d/0B96...HLsUJEGOeqOuFw Penkki pois autosta. Penkki eteen ja kiskojen päältä muovit pois (osa nro 9, toinen ei näy kuvassa). TX50 pultit irti. Penkki taakse, muovit kiskojen päistä pois (osat 7 ja 8) ja TX50 pultit pois. Myös muovi pankin edestä ja alta pitää ottaa pois (osa 10). Tässä vaiheessa penkin säädöt kuntoon, ennen kuin ottaa johtoja ja akunkenkää irti. Penkin pituussäätö suunnilleen keskelle, korkeussäätö ylös, selkänoja normaaliasentoon, reisituki puoleenväliin ja niskatuki alas.

                              Nyt akun miinuskenkä irti. Sitten kolme liitintä irti penkin moduulista ja johdon kiinnikenasta runkohäkkyrästä irti. Penkki mahtuu hienosti pihalle takaovesta, kaverista on apua tässä kohtaa.

                              Muovien riisunta penkistä (osat 3 ja 5), reisituki pois kahdella TX30 ruuvilla ja liitin auki. Sitten osat 12 ja 6 irti. Sitten “nyljetään” nahka irti istuinosan perästä ja sivuilta (koukuissa kiinni). Istuintyyny on keulasta kiinni “hog ringsseillä”, ne on näppärä siitä väännellä irti. Pari liitintä irti penkin alta (istuinlämmitys ja tunnistinmatto), ja sitten istuintyyny on irti.

                              Sitten vain nahka irti tyynystä, se on kiinni 11 kpl “hog ringsillä” ja jos ois hommannut uusia, niin vanhat sais pois katkomalla ne. Mutta saa ne pois vääntämällä niitä aukikin, ottaa vaan varovasti. Netissä varoiteltiin repimästä liikaa, jottei rautalanka irtoa vaahtomuovin seasta.

                              Kun nahka on irti, niin nahan alapuolelta pitää se senttinen vanu leikata edestä pois. Mä tein kaks kappaletta X-malliset leikkuuviilot nurkasta nurkkaan, jolloin se oli helppo teipata sitten “ehjäksi” Monesti palanut kohta näkyy heti päälleppäin, niin minullakin. Mutta neulalla ja piipparillakin sitä voi etsiä, jos ei muuten löydy. Mulla vastuslangan kuori oli ehjä, mutta sisus poikki. Sen tunsi ihan sormilla. Siitä vain lanka poikki saksilla, ja vähän vapautin lisää pituutta sille ja kolvilla, tinalla ja teipillä kuntoon. En siis laittanut mitään jatkoa, niinkuin monet muut ovat tehneet.

                              Tämän projektin jälkeen liittimen nastojen 3 ja 4 välillä oli 2.4ohmia aiemman äärettömän sijaan. 1 ja 4 välillä edelleen ääretön, joten projekti jatkui.

                              Leikkasin vanut halki myös sivuilta, ja sieltä aloin piipparilla etsimään katkoa. Vastuslanka on paljon paremma ja kestävämmän oloista kuin keskipenkissä, joten ehjät ne olivat. Sitten selvisi, että reisituki on sivujen kanssa “sarjaankytketty”, joten vika paikallistui sinne. Reisituestakin nahka pois (ohjeena kuva https://drive.google.com/file/d/0B96...-bF9WI7hJ5EyPw ). Ja sieltä vika löyty heti. Ruskea johto oli poikki liitoksesta, missä se on kiinno vastuslangassa. Se on ihan reisituen nurkkapiikissä, joten se on kohdannut vuosien saatossa mekaanista rasitusta. Juotin johdon kiinni vastuksen päähän ja laitoin liitoksen vähän keskemmälle, jottei se joudu enää niin koville.

                              Nyt reisituen liitin paikoilleen ja mittaus. 1 ja 4 nastojen välissä oli myös 2,4ohm (ilman reisitukea luonnollisesti ääretön, koska sarjassa). Istuinlämmittimien lämpötila anturit näyttivät huoneen lämmössä noin 8kilo-ohmia. Antureista toinen on keskipenkissä ja toinen kyljessä. Anturit ovat liittimessä 2 ja 5 nastoissa (https://drive.google.com/file/d/0B96...jeNwu_tuZwZPfg). Penkin nahan takaisin laitto ei ollut lähellekkään niin vaikeaa, kuin pelkäsin. Oikeastaan helppo homma. “Hog rings”-pihdit ja uudet ringsit ois tehnyt siitä vieläkin helpompaa. Ehkäpä ensi kerraksi hommaan ne, eivät maksa ebayssa juuri mitään.

                              Sitten vain laitteet kasaan, vikakoodien kuittaus ja koeajolle. TOIMII!

                              ps. Tässä vielä pari lisäkuvaa projektista:


                              Last edited by bmw77; 07-11-2022, 13:26. Reason: Kuvien linkit muutettu toimiviksi
                              ???
                              EX: 530D F10 LCI -15
                              EX: 530D E61 LCI -08
                              EX: 320D E91 -07

                              Comment

                              • Tatu S.
                                BTCF Member
                                • Jul 2013
                                • 77
                                • Lahti/Sastamala

                                #45
                                Itsekin tänään aloin räpläämään omaa kuskin penkinlämmitintä, kun ei pariin kuukauteen ole istuinosan lämmitys toiminut. Bmw77:n erittäin hyvillä ohjeilla homma tuli tehtyä jo lähes kokonaan. Itsellä ei näkynyt selkeää palamisjälkeä, vaan jouduin nuppineulojen ja piipparin kanssa etsimään. Katkennut kohta löytyi istuinosan keskellä olevan vahvistetun kankaan alta. Linkistä löytyy pari kuvaa vastusjohdon katkeamiskohdasta. https://drive.google.com/open?id=118...pLjIa5ehvJK-y5
                                e60 530d M57N2, -05
                                Ex:
                                e36 320i M50B20, -92
                                e36 320i M52B20, -93

                                Comment

                                Working...
                                X