Announcement

Collapse
No announcement yet.

e60 käsijarru ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -juhis-
    Newbiemmer
    • May 2009
    • 1
    • rauma

    e60 käsijarru ongelma

    terve!kävi sillai että nyppäsin käsijarrusta "vähän"kovempaa ja kuulu hirvee pamaus ja käsijarru meni tunnottomaks!aukasin keskikonsolin että näin käsijarrun mekanismin ja tarkistin ettei vaijeri ollu irronnu siält pääst.eli vaijeri on täysin ehjä, mutta siinä käppärin alaosas on ilmeisesti automaattikiristin ja se on jollain tapaa sit pettäny...oli vaan senverran erikoinen osa etten siit kaverin kans ymmärtäny kunnol sitä toimintaa!onko kellään muulla ollu samanlaista tilannetta ni vois saada vähän apua asiaan...se kyllä nyt toimii, mut olis kiva saada se ihan kunnolla kuntoon!kiitos jo etukäteen!
  • lyfi
    Bimmer Rookie
    • Apr 2007
    • 110

    #2
    täällä käynyt ihan samoin..."skäbä" tosiaan pamahtaa nii perkuleesti, mut onneks aika harvoin. Syytä tähän en oo keksiny, mut toimii kuitenkin normisti.
    Oli aikoinaan e46:ssa sama juttu.


    Originally posted by -juhis- View Post
    terve!kävi sillai että nyppäsin käsijarrusta "vähän"kovempaa ja kuulu hirvee pamaus ja käsijarru meni tunnottomaks!aukasin keskikonsolin että näin käsijarrun mekanismin ja tarkistin ettei vaijeri ollu irronnu siält pääst.eli vaijeri on täysin ehjä, mutta siinä käppärin alaosas on ilmeisesti automaattikiristin ja se on jollain tapaa sit pettäny...oli vaan senverran erikoinen osa etten siit kaverin kans ymmärtäny kunnol sitä toimintaa!onko kellään muulla ollu samanlaista tilannetta ni vois saada vähän apua asiaan...se kyllä nyt toimii, mut olis kiva saada se ihan kunnolla kuntoon!kiitos jo etukäteen!

    Comment

    • Yltti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 2792
      • Kuopio suamen texas

      #3
      Ei muuta kun kuvan katseluun ja osien tilaukseen.



      Kannattaako jarru hommissa hirveen paljon VIPPASTA tehdä?
      1st Gen Chevrolet Monte Carlo 383cid SS
      F10 525d Xdrive comfort sitte
      Kerran kysyttiin pahin pelkosi Vastasin: Pelkään että sotkeennun omaan näppäryyteeni.Kerran luulin olleeni väärässä,mutta onneksi erehdyin.
      www.rotator.fi

      Comment

      • Lasikuutio
        Bimmer Rookie
        • Apr 2010
        • 100
        • Suomi, Kokemäki/Tampere

        #4
        Originally posted by lyfi View Post
        täällä käynyt ihan samoin..."skäbä" tosiaan pamahtaa nii perkuleesti, mut onneks aika harvoin. Syytä tähän en oo keksiny, mut toimii kuitenkin normisti.
        Oli aikoinaan e46:ssa sama juttu.
        Sama juttu, talvella kävi muutamia kertoja noin. Mutta toiminta muuten normaalia.

        Mutta käsijarruun liittyen muuten:
        Tänään, kun jätin auton parkkiin käsijarrun kanssa melko jyrkkään alamäkeen (nokka siis kohti alamäkeä), lisäksi jätin pakin päälle, niin takasin autolle tullessani huomasin, että auto oli vierinyt jotakuinkin puolitoista metriä (lumeen jättäneistä jäljistä päätellen).

        Riittääköhän pelkkä kiristys, vai pitäneekö ostaa uusi jarrukenkäsarja?
        Ajossa:
        E60 520i (tulossa showroomiin..)
        Exät:
        E39 525i
        - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
        Bemmin kuvat nettiin helposti ja vaivattomasti? Hanki Dropbox!
        http://tinyurl.com/hanki-dropbox

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #5
          Originally posted by Lasikuutio View Post
          Riittääköhän pelkkä kiristys, vai pitäneekö ostaa uusi jarrukenkäsarja?
          Säätö ensin takapäästä, vaijerilla kiritään vaan löysä pois. Ainoa tapa jolla se pitää.
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • TeppoA
            Newbiemmer
            • Sep 2004
            • 24
            • Nurmijärvi/Vantaa

            #6
            Miten tuota vaijeria voi kiristää?

            Tänään purin molemman puolen käsijarrut auki.
            Vaijerit on tosi löysällä. Kun käsijarrun vetää puoleen väliin, niin kengät ei liiku ollenkaan. Kun käsijarrun vetää kokonaan päälle, niin molempien puolien kengät aukeavat vain pari milliä.

            Tiedän miten nuo kengät säädetään lähelle levyä, mutta tässä ei nyt ole kyse siitä.

            Otin tuon keskikonsolin auki, jotta näin tuon mekanismin.
            Minulle ei ainakaan suoraan auennut miten sitä säädetään, tai onko siinä joku vika...
            Last edited by TeppoA; 08-12-2013, 22:33.
            E61 535d M-Sport -07
            BNR32 / S14 / S30 / 521

            Comment

            • Jaskalla
              Bimmer Rookie
              • Sep 2017
              • 68
              • Kaakonkulma

              #7
              Vanha viestiketju mutta sama aihe joten kysytään tässä. Levyt, palat ja kengät vaihdettu ja kengät säädetty. Nyt vaijerissa on löysää eikä käppäri pidä. Miten löysät kiristetään pois ettei käsijarrukahvassa ole puolet tyhjää. Tossa ylhäällä on hyvä kuva käsijarrusta mutta miten tota säädetään.

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10941
                • Joensuu

                #8
                Originally posted by Jaskalla View Post
                Vanha viestiketju mutta sama aihe joten kysytään tässä. Levyt, palat ja kengät vaihdettu ja kengät säädetty. Nyt vaijerissa on löysää eikä käppäri pidä. Miten löysät kiristetään pois ettei käsijarrukahvassa ole puolet tyhjää. Tossa ylhäällä on hyvä kuva käsijarrusta mutta miten tota säädetään.
                E60 käsijarrunsäätö ohjeet: http://www.pelicanparts.com/techarti..._Adjusting.htm
                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                • Jaskalla
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2017
                  • 68
                  • Kaakonkulma

                  #9
                  Nuo ohjeet ovat väärällä kielellä. En ainakaan minä löytänyt tuosta ohjetta millä löysät vaijerista säädetään pois.

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10941
                    • Joensuu

                    #10
                    Ihan selkeästi on tuossakin ohjeessa sanottu miten se käsijarru säädetään, tässä on vielä tehtaan ohje kuvilla: https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e...-brake/HmH1LBz

                    Ellei noilla onnistu, niin sitten ei voi auttaa. Näissä on automaattisäätö ja sen laitto on kuvattu kyllä molemmissa ohjeissa hyvin.
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    • Jaskalla
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2017
                      • 68
                      • Kaakonkulma

                      #11
                      En kysykkään miten käsijarru säädetään. Kengät olen jo säätänyt niin lähelle rumpua kuin ne vaan voi säätää. Silti vaijeri on löysällä. Kysyin miten vaijerista saa löysät pois. Vähän huono Lontoon ymmärrys mulla joten ohjeesta jää paljon ymmärtämättä. Jos ohjeessa ihan selkeästi sanotaan miten vaijerista säädetään löysät pois niin olisko liikaa pyydetty jos kertoisit sen. Lisää Englannin kielisiä linkkejä en kaipaa niitä löydän netistä itsekkin. Nyt kaipaan ohjeita Suomeksi Suomalaisella foorumilla.

                      Comment

                      • dumpi
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2010
                        • 46
                        • Salo

                        #12
                        Vaijerin automaattikiristimen lukituksen vapautus.
                        Käsijarrukahvan alla olevan jousen keskellä näkyvä klipu käännetään ruuvarilla hiukan sivulle. Katso ohjeen viimeinen kuva.

                        Comment

                        • Jaskalla
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2017
                          • 68
                          • Kaakonkulma

                          #13
                          Käsijarrun säätö on tehty tuon ohjeen mukaan mutta silti vaijeri on jäänyt löysälle. Ohjeesta ei oikein selviä miten tuo automaatti kiristyt toimii ja onko sen tarkoitus edes kiristää löysiä pois. Jatketaan harjoituksia

                          Comment

                          • dumpi
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2010
                            • 46
                            • Salo

                            #14
                            Nimenomaan käsijarrukahvan juuressa oleva automaattikiristin vetää löysät vaijereista pois. Itse ihmettelin viikonloppuna samaa asiaa kun onnistuin löysäämään kiristimen. Eli jos ohjeen ensimmäisessä kuvassa oleva positio 2 näkyy kuten kuvassa, kiristin on vapautettu. Ko. osa täytyy ruuvarilla vapauttaa kuvan kolme mukaisesti. Tämän jälkeen täytyy vetää muutama kerta kahvasta.

                            Comment

                            • Jaskalla
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2017
                              • 68
                              • Kaakonkulma

                              #15
                              Nyt on taas rassattu. Tuo jousi automaattikiristin ei vedä tarpeeksi löysiä pois joilloin käppärin kahvaan jää turhaa löysää. Löysiä ei saa millään pois kun vaijerit ovat määrämittaisia eikä pituuden säätö mahdollisuutta ole. toivottavasti riittää katsastussedälle muuten menee vaikeaksi.

                              Edit. Eli muutaman sentin jousi kiristää sen minkä kiristää eikä vaijeria pysty enempää säätämään.
                              Last edited by Jaskalla; 14-09-2017, 15:15.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎