Tämä saaga on nyt olettavasti ratkaistu, renkaat menee nätisti tasapainossa soralla lukkoon ja kahva ei ilman hyvin isoja ponnisteluja nouse kuin 7-8 pykälää ja on suht piukka jo 3. pykälässä. Tänään kaiken aikaisemmin suoritetun sisäänajon lisäksi säätöloopin 3. iteraatio kierroksella alkoi toimimaan kunnolla.
Kunniamaininnat @markok ja @BMW525Xda, tiedonmurusia yhdistelemällä homma maaliin.
Aloitus:
(0. paina ASZE jousi pohjaan)
1. Kiristä säätöruuveja kunnes rengas pyörii nihkeästi (ruuvilla tuskin saa pyörää kunnolla lukkoon
2. Vapauta ruuveja 1-2 pykälää, rengas pyörinee vapaasti jo 1 pykälällä
(2a. vapauta ASZE jousi)
3. Kokeile soralla että molemmat pyörät lukittuu ~30km/h vauhdista ja käsijarru kahva on "piukka"
3a. Onneksi olkoon, juo kaljaa sillä homma on valmis
Mikäli ei onnistunut:
4. Aja ~400m käsijarru päällä
5. Kiskaise kahvasta soralla ja totea että tilanne tuskin ainakaan parani., johonkin suuntaan saattoi muuttua kuten että nyt menikin vastakkainen pyörä lukkoon
6. Palaa kohtaan "aloitus"
Huomioita:
A) Itselle kävi tänään muun muuassa siten että kohdassa 3 kuskin puoli lukittui mutta perään kohdassa 5 apparin puoli otti paljon paremmin kiinni
.
B) 400m ajon jälkeen pystyin kiristämään ruuveja 1-2 pykälää eli palat kului/muotoutui alta pois suht vauhdilla
C) Jos et ole vaihtanut sekä levyjä&kenkiä molempia niin jättäisi kohdan 2 suosiolla väliin - nopeuttaa palojen muotoutumista
D) Ennenkuin laitat levyn paikalleen kannattaa katsoa että levitin avaa kenkiä - luokkaa 2-3mm per kenkä (poistaa 1 epävarmuustekijän prosessista kun rumpu on kiinni ei mitään ei enää näe)
E) Itse ajoin vähintään 3km kässärin kanssa - todennäköisesti paljon enemmän - ennekuin tuo himmeli alkoi toimimaan
F) Peruuttamiset käsijarrun kanssa ja muut woodoo magiat eivät toimi - no toki kuluttavat paloja että sillä tavalla auttavat...
G) Jousien ja muiden kunto levyn sisällä on yhden tekevää, riittää että ne jaksaa vetää kengät irti rummusta
H) Tuolla ei ole mitään _itsestään_ säätyvää kiristintä (vaikka netissä monessa paikassa näin huhutaan) eli jos palat kuluu tarpeeksi ajan kanssa niin mene kohtaan "aloitus".
Spekulaatiota:
i) ASZE jousi lienee täysin yhden tekevä (kunnes toisin todistetaan) kiristymisen kanssa, sen vapautus toki helpottaa kenkien vaihtoa ja ruuvien vapautusta jotta saa hyvin kuluneen levyn pois jossa kenkiä pitää supistaa reilusti.
TIS & Pelicanin ohje on käytännössä joka osalta suhteelisen päin mäntyä
- TIS ei opasta uudelleen säätämään ruuveja 400m ajon jälkeen vaan sanoo vain että aja uudet 400m perään ja taas dynoon toivomaan josko se olisi itsestään korjaantunut
- Molempien ohjeiden 8 pykälää ruuveja taaksenpäin on _aivan_ liikaa (no ehkä toimii jos on uusi auto tai kaikki osat kahvasta lähtien uutta, mutta tuskin siltikään)
- Missään ei kerrota että oletuksena vaihdetaan kaikki palikat (kahvasta lähtien) eikä myöskään kerrota mitä vippas konsteja on suotavaa tehdä jos vaihtaa esim. vain levyt tai kengät
- Kaippa jossain autossa se säätöruuvi on alhaallakin, mutta itsellä se ainakin on/oli hyvin tarkkaan satulan keskikohdassa (kuski klo 3, appari klo9), kiristyy kuski: takapuskuriin päin eli oikealle, appari: keulaan päin eli oikealle, voi ajatella taivasta kohti menevänä tankona jossa mutteria on tarkoitus saada ylöspäin.
Kunniamaininnat @markok ja @BMW525Xda, tiedonmurusia yhdistelemällä homma maaliin.
Aloitus:
(0. paina ASZE jousi pohjaan)
1. Kiristä säätöruuveja kunnes rengas pyörii nihkeästi (ruuvilla tuskin saa pyörää kunnolla lukkoon
2. Vapauta ruuveja 1-2 pykälää, rengas pyörinee vapaasti jo 1 pykälällä
(2a. vapauta ASZE jousi)
3. Kokeile soralla että molemmat pyörät lukittuu ~30km/h vauhdista ja käsijarru kahva on "piukka"
3a. Onneksi olkoon, juo kaljaa sillä homma on valmis
Mikäli ei onnistunut:
4. Aja ~400m käsijarru päällä
5. Kiskaise kahvasta soralla ja totea että tilanne tuskin ainakaan parani., johonkin suuntaan saattoi muuttua kuten että nyt menikin vastakkainen pyörä lukkoon
6. Palaa kohtaan "aloitus"
Huomioita:
A) Itselle kävi tänään muun muuassa siten että kohdassa 3 kuskin puoli lukittui mutta perään kohdassa 5 apparin puoli otti paljon paremmin kiinni

B) 400m ajon jälkeen pystyin kiristämään ruuveja 1-2 pykälää eli palat kului/muotoutui alta pois suht vauhdilla
C) Jos et ole vaihtanut sekä levyjä&kenkiä molempia niin jättäisi kohdan 2 suosiolla väliin - nopeuttaa palojen muotoutumista
D) Ennenkuin laitat levyn paikalleen kannattaa katsoa että levitin avaa kenkiä - luokkaa 2-3mm per kenkä (poistaa 1 epävarmuustekijän prosessista kun rumpu on kiinni ei mitään ei enää näe)
E) Itse ajoin vähintään 3km kässärin kanssa - todennäköisesti paljon enemmän - ennekuin tuo himmeli alkoi toimimaan
F) Peruuttamiset käsijarrun kanssa ja muut woodoo magiat eivät toimi - no toki kuluttavat paloja että sillä tavalla auttavat...
G) Jousien ja muiden kunto levyn sisällä on yhden tekevää, riittää että ne jaksaa vetää kengät irti rummusta
H) Tuolla ei ole mitään _itsestään_ säätyvää kiristintä (vaikka netissä monessa paikassa näin huhutaan) eli jos palat kuluu tarpeeksi ajan kanssa niin mene kohtaan "aloitus".
Spekulaatiota:
i) ASZE jousi lienee täysin yhden tekevä (kunnes toisin todistetaan) kiristymisen kanssa, sen vapautus toki helpottaa kenkien vaihtoa ja ruuvien vapautusta jotta saa hyvin kuluneen levyn pois jossa kenkiä pitää supistaa reilusti.
TIS & Pelicanin ohje on käytännössä joka osalta suhteelisen päin mäntyä
- TIS ei opasta uudelleen säätämään ruuveja 400m ajon jälkeen vaan sanoo vain että aja uudet 400m perään ja taas dynoon toivomaan josko se olisi itsestään korjaantunut
- Molempien ohjeiden 8 pykälää ruuveja taaksenpäin on _aivan_ liikaa (no ehkä toimii jos on uusi auto tai kaikki osat kahvasta lähtien uutta, mutta tuskin siltikään)
- Missään ei kerrota että oletuksena vaihdetaan kaikki palikat (kahvasta lähtien) eikä myöskään kerrota mitä vippas konsteja on suotavaa tehdä jos vaihtaa esim. vain levyt tai kengät
- Kaippa jossain autossa se säätöruuvi on alhaallakin, mutta itsellä se ainakin on/oli hyvin tarkkaan satulan keskikohdassa (kuski klo 3, appari klo9), kiristyy kuski: takapuskuriin päin eli oikealle, appari: keulaan päin eli oikealle, voi ajatella taivasta kohti menevänä tankona jossa mutteria on tarkoitus saada ylöspäin.
Comment