Announcement

Collapse
No announcement yet.

e60 käsijarru ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • okkraj
    Bimmer Rookie
    • Sep 2011
    • 95
    • Espoo

    #31
    Tämä saaga on nyt olettavasti ratkaistu, renkaat menee nätisti tasapainossa soralla lukkoon ja kahva ei ilman hyvin isoja ponnisteluja nouse kuin 7-8 pykälää ja on suht piukka jo 3. pykälässä. Tänään kaiken aikaisemmin suoritetun sisäänajon lisäksi säätöloopin 3. iteraatio kierroksella alkoi toimimaan kunnolla.

    Kunniamaininnat @markok ja @BMW525Xda, tiedonmurusia yhdistelemällä homma maaliin.

    Aloitus:
    (0. paina ASZE jousi pohjaan)
    1. Kiristä säätöruuveja kunnes rengas pyörii nihkeästi (ruuvilla tuskin saa pyörää kunnolla lukkoon
    2. Vapauta ruuveja 1-2 pykälää, rengas pyörinee vapaasti jo 1 pykälällä
    (2a. vapauta ASZE jousi)
    3. Kokeile soralla että molemmat pyörät lukittuu ~30km/h vauhdista ja käsijarru kahva on "piukka"
    3a. Onneksi olkoon, juo kaljaa sillä homma on valmis

    Mikäli ei onnistunut:
    4. Aja ~400m käsijarru päällä
    5. Kiskaise kahvasta soralla ja totea että tilanne tuskin ainakaan parani., johonkin suuntaan saattoi muuttua kuten että nyt menikin vastakkainen pyörä lukkoon
    6. Palaa kohtaan "aloitus"

    Huomioita:
    A) Itselle kävi tänään muun muuassa siten että kohdassa 3 kuskin puoli lukittui mutta perään kohdassa 5 apparin puoli otti paljon paremmin kiinni .
    B) 400m ajon jälkeen pystyin kiristämään ruuveja 1-2 pykälää eli palat kului/muotoutui alta pois suht vauhdilla
    C) Jos et ole vaihtanut sekä levyjä&kenkiä molempia niin jättäisi kohdan 2 suosiolla väliin - nopeuttaa palojen muotoutumista
    D) Ennenkuin laitat levyn paikalleen kannattaa katsoa että levitin avaa kenkiä - luokkaa 2-3mm per kenkä (poistaa 1 epävarmuustekijän prosessista kun rumpu on kiinni ei mitään ei enää näe)
    E) Itse ajoin vähintään 3km kässärin kanssa - todennäköisesti paljon enemmän - ennekuin tuo himmeli alkoi toimimaan
    F) Peruuttamiset käsijarrun kanssa ja muut woodoo magiat eivät toimi - no toki kuluttavat paloja että sillä tavalla auttavat...
    G) Jousien ja muiden kunto levyn sisällä on yhden tekevää, riittää että ne jaksaa vetää kengät irti rummusta
    H) Tuolla ei ole mitään _itsestään_ säätyvää kiristintä (vaikka netissä monessa paikassa näin huhutaan) eli jos palat kuluu tarpeeksi ajan kanssa niin mene kohtaan "aloitus".

    Spekulaatiota:
    i) ASZE jousi lienee täysin yhden tekevä (kunnes toisin todistetaan) kiristymisen kanssa, sen vapautus toki helpottaa kenkien vaihtoa ja ruuvien vapautusta jotta saa hyvin kuluneen levyn pois jossa kenkiä pitää supistaa reilusti.

    TIS & Pelicanin ohje on käytännössä joka osalta suhteelisen päin mäntyä
    - TIS ei opasta uudelleen säätämään ruuveja 400m ajon jälkeen vaan sanoo vain että aja uudet 400m perään ja taas dynoon toivomaan josko se olisi itsestään korjaantunut
    - Molempien ohjeiden 8 pykälää ruuveja taaksenpäin on _aivan_ liikaa (no ehkä toimii jos on uusi auto tai kaikki osat kahvasta lähtien uutta, mutta tuskin siltikään)
    - Missään ei kerrota että oletuksena vaihdetaan kaikki palikat (kahvasta lähtien) eikä myöskään kerrota mitä vippas konsteja on suotavaa tehdä jos vaihtaa esim. vain levyt tai kengät
    - Kaippa jossain autossa se säätöruuvi on alhaallakin, mutta itsellä se ainakin on/oli hyvin tarkkaan satulan keskikohdassa (kuski klo 3, appari klo9), kiristyy kuski: takapuskuriin päin eli oikealle, appari: keulaan päin eli oikealle, voi ajatella taivasta kohti menevänä tankona jossa mutteria on tarkoitus saada ylöspäin.
    E61 530dA LCI 6/2007

    Comment

    • schwarze
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2004
      • 2017
      • Kangasala

      #32
      Arvostan suuresti
      Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
      Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

      Comment

      • MazterI
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2004
        • 312
        • Jyväskylä

        #33
        Katsuri ei tykännyt E60 käsijarruista ja vasemmalla olikin melkoista mujua (ei tule hirveesti käppäriä käytettyä automaatissa).

        Eihän kellään satu oleen käsillä kuvaa että miten se levitin oikeaoppisesti siellä pitääkään olla?

        t.Pekka

        Comment

        • arben
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2011
          • 1126
          • suomi

          #34
          Originally posted by MazterI View Post
          Katsuri ei tykännyt E60 käsijarruista ja vasemmalla olikin melkoista mujua (ei tule hirveesti käppäriä käytettyä automaatissa).

          Eihän kellään satu oleen käsillä kuvaa että miten se levitin oikeaoppisesti siellä pitääkään olla?

          t.Pekka

          Comment

          • Jaskalla
            Bimmer Rookie
            • Sep 2017
            • 68
            • Kaakonkulma

            #35
            Viime vuonna katsastuksessa tuli huomautus löysästä käsijarrunvivusta. Alussa liian monta napsua löysää. Nyt sitä sitten ollaan pulassa kun löysiä ei saa millään pois. Kenkiä ei voi ottaa yhtään lähemmäksi rumpua. Eikö BMW:ssä tosiaan ole mahdollisuutta kiristää itse vaijeria joka menee käppärin vivulta kengille. Onko nyt varmasti niin ettei vaijeria pysty säätämään ollenkaan vaan ainoa säätö on jarrukengissä.

            Comment

            • ripaxp86
              Bimmer Rookie
              • Jan 2020
              • 43
              • jkl

              #36
              Tuli viime syksynä e60:seen vaihettuu taakse jarrulevyt.

              Pari asiaa tuli siinä huomattua mitä tässä ketjussa ei muistaakseni ollut.


              Lci automaatin kanssa tuskailin kun en saanut napaa pyörimään, et sais reijän siihen käsijarrun säätö rattaan kohdalle. Siin piti vaihdekepin "pussi" tai mikä muovihässäkkä nostaa irti ja sinne tökätä ruuvimeisseli, jolla käännettiin laatikosta mekaaninen vapautus. Helpotti huomattavasti kun sai renkaan pyörimään vapaasti


              Mulla oli myös ongelmia alussa saada se käsijarru pitämään, niin ajelin käkkäri päällä jonkun matkaa. Niissä uusissa levyissähän oli joku pinnote, minkä pitäis estää ruostumista. Tuli sellanen mieleen, et olisko se pinnote liukas. Se kun kuluu pois niin alkasko sitten pitään:think
              -e60 525 LCI - Honda X11

              ex. -e36 323 -e46 316 -e46 325

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10941
                • Joensuu

                #37
                Originally posted by ripaxp86 View Post
                Tuli viime syksynä e60:seen vaihettuu taakse jarrulevyt.

                Pari asiaa tuli siinä huomattua mitä tässä ketjussa ei muistaakseni ollut.


                Lci automaatin kanssa tuskailin kun en saanut napaa pyörimään, et sais reijän siihen käsijarrun säätö rattaan kohdalle. Siin piti vaihdekepin "pussi" tai mikä muovihässäkkä nostaa irti ja sinne tökätä ruuvimeisseli, jolla käännettiin laatikosta mekaaninen vapautus. Helpotti huomattavasti kun sai renkaan pyörimään vapaasti


                Mulla oli myös ongelmia alussa saada se käsijarru pitämään, niin ajelin käkkäri päällä jonkun matkaa. Niissä uusissa levyissähän oli joku pinnote, minkä pitäis estää ruostumista. Tuli sellanen mieleen, et olisko se pinnote liukas. Se kun kuluu pois niin alkasko sitten pitään:think
                Palat ja levyt muotoutuvat, niin pito paranee. Sama on ihan niissä levyjarruissakin, vaatii jonkun verran jarrutuksia, että täysi teho saavutetaan. Osa valmistajistajan tästä varoittaa ja käskee tekemään bed-in rempan jälkeen, ettei tule yllätyksiä kun sattuu se ensimmäinen paniikki jarrutus motarilla ja jarrut ei pidäkkään kuten oletettiin.
                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                • slomon
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2011
                  • 97
                  • espoo

                  #38
                  Sellainnen kysymys, että onko jotain mahdollista saada rikki, jos ei ole avannut sitä jousen lukitusta käsijarrukahvalta ennen kuin on tehty taakse jarruremontti sisältäen levyt,palat ja käsijarrukengät yms.?

                  Tässä erään korjaamon kanssa on hieman ongelmaa, kun eivät saa käsijarrua toimimaan. Olen heille kyllä nuo täältäkin löytyvät ohjeet käsijarrun säätöön toimittanut, toki vasta sen jälkeen kun auto palautettiin ja käsijarru ei ottanut ollenkaan.

                  Eli eivät osanneet säätää jarrua oikein ja tässä nyt mietin että saikohan ne jotain rikki kun eivät ohjeen mukaan tehneet.
                  Last edited by slomon; 22-09-2021, 11:36.

                  Comment

                  • jamoc8
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2005
                    • 277
                    • Oulu

                    #39
                    Oishan sen vapaallekin voinut laittaa. Vaatia toki moottorin käynnistyksen ensin..

                    Originally posted by ripaxp86 View Post
                    Tuli viime syksynä e60:seen vaihettuu taakse jarrulevyt.

                    Pari asiaa tuli siinä huomattua mitä tässä ketjussa ei muistaakseni ollut.


                    Lci automaatin kanssa tuskailin kun en saanut napaa pyörimään, et sais reijän siihen käsijarrun säätö rattaan kohdalle. Siin piti vaihdekepin "pussi" tai mikä muovihässäkkä nostaa irti ja sinne tökätä ruuvimeisseli, jolla käännettiin laatikosta mekaaninen vapautus. Helpotti huomattavasti kun sai renkaan pyörimään vapaasti


                    Mulla oli myös ongelmia alussa saada se käsijarru pitämään, niin ajelin käkkäri päällä jonkun matkaa. Niissä uusissa levyissähän oli joku pinnote, minkä pitäis estää ruostumista. Tuli sellanen mieleen, et olisko se pinnote liukas. Se kun kuluu pois niin alkasko sitten pitään:think
                    ---- Bee äm dapl juu ----

                    Comment

                    • JiiVee92
                      BTCF Member
                      • Mar 2017
                      • 939
                      • Kouvola/Myllykoski

                      #40
                      Originally posted by jamoc8 View Post
                      Oishan sen vapaallekin voinut laittaa. Vaatia toki moottorin käynnistyksen ensin..

                      Ja en tiedä, että onko ohjelmistoversiokohtaisia eroja, mutta tuo sigun lci alkuperäisillä tehtaalla laitetuilla ohjelmistoilla menee heti P:lle kun moottorin sammuttaa, moottori pitäisi olla koko ajan käynnissä jos täytyy laatikkoa pitää N:llä, eli sisätiloissa mukavampi käyttää sitä "hätä" vapaata.
                      EX: Ford mondeo -96 "isiliisinki" | BMW E39 523iA toukka -98 "äitiliisinki" R.I.P| Mazda 626 LX 2.0 -86 R.I.P| BMW E36 318i -91 "ei vähäpäästöinen" | E39 525iA toukka -03
                      NYT: E61 530xd -08 käyttis
                      Ista+,ista-p, Inpa, Winkfp, NCS-Expert, Esys ja icom löytyy vikakoodien lukemiseen, nollaamiseen, pieniin koodausjuttuihin, ohjainlaitteiden päivittelyihin ja muuhun ihmettelyyn.

                      Comment

                      • BMW525Xda
                        BTCF Member
                        • Feb 2014
                        • 8681
                        • Xxxxxx

                        #41
                        Originally posted by JiiVee92 View Post
                        Ja en tiedä, että onko ohjelmistoversiokohtaisia eroja, mutta tuo sigun lci alkuperäisillä tehtaalla laitetuilla ohjelmistoilla menee heti P:lle kun moottorin sammuttaa, moottori pitäisi olla koko ajan käynnissä jos täytyy laatikkoa pitää N:llä, eli sisätiloissa mukavampi käyttää sitä "hätä" vapaata.
                        Laita sammuttamisen jälkeen N kun vielä on virrat päällä. Näin omassa ainakin. Avainta ei saa painaa pois.

                        Comment

                        • JiiVee92
                          BTCF Member
                          • Mar 2017
                          • 939
                          • Kouvola/Myllykoski

                          #42
                          Originally posted by BMW525Xda View Post
                          Laita sammuttamisen jälkeen N kun vielä on virrat päällä. Näin omassa ainakin. Avainta ei saa painaa pois.
                          Tulipa kokeiltua, että avaimen kanssa se näköjään jää vapaalle myös sammuttamisen jälkeen, normisti kun on avain taskussa koska comfort access.
                          EX: Ford mondeo -96 "isiliisinki" | BMW E39 523iA toukka -98 "äitiliisinki" R.I.P| Mazda 626 LX 2.0 -86 R.I.P| BMW E36 318i -91 "ei vähäpäästöinen" | E39 525iA toukka -03
                          NYT: E61 530xd -08 käyttis
                          Ista+,ista-p, Inpa, Winkfp, NCS-Expert, Esys ja icom löytyy vikakoodien lukemiseen, nollaamiseen, pieniin koodausjuttuihin, ohjainlaitteiden päivittelyihin ja muuhun ihmettelyyn.

                          Comment

                          • permanent
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2004
                            • 300

                            #43
                            Koitin säätää takarummuista käsijarrua, mutta pultin reiästä ei mitenkään löytynyt säätökiekkoa. Ohjeiden ja youtube videoiden mukaan pitäisi olla alimmassa kohdassa mutta mitenkään ei löytynyt. Voiko noita olla erilaisia vai mistä voisi johtua, auto E61 530d LCI?

                            Comment

                            • JaniLap
                              BTCF Member
                              • Sep 2012
                              • 2761
                              • Tampere

                              #44
                              Originally posted by permanent View Post
                              Ohjeiden ja youtube videoiden mukaan pitäisi olla alimmassa kohdassa mutta mitenkään ei löytynyt.
                              Lainaan aiempaa viestiä:

                              Originally posted by okkraj View Post
                              - Kaippa jossain autossa se säätöruuvi on alhaallakin, mutta itsellä se ainakin on/oli hyvin tarkkaan satulan keskikohdassa (kuski klo 3, appari klo9), kiristyy kuski: takapuskuriin päin eli oikealle, appari: keulaan päin eli oikealle, voi ajatella taivasta kohti menevänä tankona jossa mutteria on tarkoitus saada ylöspäin.
                              IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                              BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
                              Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

                              Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                              Tampere

                              Comment

                              • permanent
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2004
                                • 300

                                #45
                                Originally posted by JaniLap View Post
                                Lainaan aiempaa viestiä:
                                Ok, kiitos. Pitää tutkailla uudestaan

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎