Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ideoita tarvittaisiin, 530D lämmöt. (Se lämpenee sittenkin! ;)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • _Dexi
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2006
    • 769
    • Vihti

    Ideoita tarvittaisiin, 530D lämmöt. (Se lämpenee sittenkin! ;)

    Tuohon toiseen topicciin kirjotellukkin, mutta nyt alkaa usko loppua tämän kanssa niin pistetääs oikeen topicci pystyyn, jos joltain löytyisi tuoreita ideoita.

    Auto siis on se BMW 530Da '04, ja ongelmana on että kone ei suostu lämpiämään kuten pitäisi.

    Sekä päätermari että EGR termostaatti on nyt uusittu kokonaan KAKSI kertaa peräkkäin parin tuhannen kilometrin sisällä, vaihto tehty asianmukaisesti, ilmattu huolellisesti, ja niin edelleen.

    - Ensimmäisen kerran jälkeen suostui muutaman päivän ajan lämpiämään oikeaoppisesti nopeasti 91 asteeseen ja pysyi siellä.

    - Sen jälkeen ei suostunut lämpiämään kuin vaivoin ja hitaasti yli 80 asteen

    -> Vaihdoin termostaatit toisen kerran, nyt upouusilla termareilla auto ei lämpene usein edes 80 asteeseen vaikka kuinka pitkän matkan ajaisi!


    Ongelma on nyt aika akuutti kun kärryn DPF on tätä menoa piakkoin selvää kauraa, koska DPF poltto ei lähde päälle alle 80C lämmöissä, ja äkkiäkös tuo palaa tukkoon tällä menolla kun kilometrejä tulee, ja kohta ei normipoltto enää sitä puhdistakkaan... Tietysti muutenkin kärry vie näin kylmänä liikaa soppaa ym.


    Itseltäni on ideat loppu... onko moottorissa vielä jokin kolmas vesikierto jossa jonkun sortin venttiili tai termostaatti olisi, vai mistä ihmeestä se kiertää kun ei suostu lämpiämään?

    Keulan läpät on katsottu, ne ovat lukossa kiinni kuten pitääkin kun kone ei ole täysin lämmin...
    Last edited by _Dexi; 03-11-2009, 03:00.
    **********
    & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


    (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
    (ex. E90 320Si M-Tech '07)
    (ex. E60 530Da '04)
    (ex. E39 M5 Facelift '99)
    (ex. E39 540i '98)
    *
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9156
    • Oulu

    #2
    Voisko tuossa tomaatin öljynjäähdyttimessä / lämmönvaihtimessa olla jotain feelua? KLIK
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • _Dexi
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2006
      • 769
      • Vihti

      #3
      Originally posted by Clavurion View Post
      Voisko tuossa tomaatin öljynjäähdyttimessä / lämmönvaihtimessa olla jotain feelua? KLIK
      Hmm... jaa niin tuossa kiertää kanssa jäähdytinvesi, vai?

      Ei tosin näytä minkään sortin termaria olevan äkkiseltään :think
      **********
      & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


      (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
      (ex. E90 320Si M-Tech '07)
      (ex. E60 530Da '04)
      (ex. E39 M5 Facelift '99)
      (ex. E39 540i '98)
      *

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9156
        • Oulu

        #4
        Originally posted by _Dexi View Post
        Hmm... jaa niin tuossa kiertää kanssa jäähdytinvesi, vai?

        Ei tosin näytä minkään sortin termaria olevan äkkiseltään :think
        Juu, siinä lämmönvaihtimessa kiertää myös jäähdytysneste. Keijolla on nyt vahva tunne, että termari on naitettuna siihen lämmönvaihtimeen. Esim. X5:ssa on tuolle erillinen termari paisuntasäiliön yhteydessä. E60 osakaavioista sellaista ei löytynyt.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • _Dexi
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2006
          • 769
          • Vihti

          #5
          Originally posted by Clavurion View Post
          Juu, siinä lämmönvaihtimessa kiertää myös jäähdytysneste. Keijolla on nyt vahva tunne, että termari on naitettuna siihen lämmönvaihtimeen. Esim. X5:ssa on tuolle erillinen termari paisuntasäiliön yhteydessä. E60 osakaavioista sellaista ei löytynyt.
          Huomenna menossa arpomaan bmw huoltoon, pelataan sitä ah niin kallista bmw-lottoa!

          Tuo vois olla yks kova vaihtoehto koska en sitten millään keksi kovin montaa tekijää vesikierrossa joka pitää konetta viileänä, toisinpäinhän vaihtoehtoja olis kymmenittäin..


          Kovin on epäloogista tuo toiminta, tänään aiemmin läksin kylmällä koneella reissuun tuosta ja ihmetteiln kun 15km jälkeen alko humiseen DPF poltto, ja katoin niin lämmöt 90 kuten pitää. Annoin koneen jäähtyä ja illemmalla toinen ajolenkki sitten niin ei taas noussu 78 yli.
          **********
          & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


          (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
          (ex. E90 320Si M-Tech '07)
          (ex. E60 530Da '04)
          (ex. E39 M5 Facelift '99)
          (ex. E39 540i '98)
          *

          Comment

          • Lallevihtinen
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2006
            • 690
            • Tampere

            #6
            Mitenkäs egr cooleri? Egr termostaattikin niin suuressa osassa näissä moteissa että...:think Näyttääkö lämpöanturis oikein?
            sigpic
            BMW E93 335i & BMW M550Dx
            EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
            XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

            Comment

            • _Dexi
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2006
              • 769
              • Vihti

              #7
              Originally posted by Lallevihtinen View Post
              Mitenkäs egr cooleri? Egr termostaattikin niin suuressa osassa näissä moteissa että...:think Näyttääkö lämpöanturis oikein?
              Ömm siis... egr termostaattihan on tosiaan vaihdettu kanssa kaksi kertaa niinkun tuossa kirjoittelin aluksi. Lämpöanturi näyttää kyllä oikein koska toisinaan se lämpenee sitten oikeaan lämpöön kyllä.
              **********
              & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


              (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
              (ex. E90 320Si M-Tech '07)
              (ex. E60 530Da '04)
              (ex. E39 M5 Facelift '99)
              (ex. E39 540i '98)
              *

              Comment

              • MajorDrake
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 7524
                • Jyväshyvä

                #8
                Originally posted by Lallevihtinen View Post
                Näyttääkö lämpöanturis oikein?
                Tuo kävi itselläkin mielessä, josko se lämpöanturi failaa välillä?

                Löytäis jostain tommosen pintalämpömittarin,
                tutkailis lämpöjä ennen/jälkeen öljyjäähyn/termarin (molempien)
                ja syyläristä myös ennen / jälkeen.

                Tuollahan näkisi että onko termarit kiinni vai auki.

                Egr termari aukeaa 80 aseessa osittan ja muistaakseni 88 aseessa
                enemmän (tai alkaako se avautua tuossa vaiheessa, tommoset lukemat sieltä löyty). Egr termarissa on siis kaksi eri"vahvuista" termaria.
                Varsinainen "päätermari" on 88 asteinen.
                M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                Comment

                • Lallevihtinen
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2006
                  • 690
                  • Tampere

                  #9
                  Originally posted by _Dexi View Post
                  Ömm siis... egr termostaattihan on tosiaan vaihdettu kanssa kaksi kertaa niinkun tuossa kirjoittelin aluksi. Lämpöanturi näyttää kyllä oikein koska toisinaan se lämpenee sitten oikeaan lämpöön kyllä.
                  Ajattelin ihan veden kierron kannalta tota egr-cooleria. Sillähän myös on lämmittävä vaikutus auton ollessa kylmä. Mutta en ole koskaan miettinyt sen veden kiertoo, kuhan nyt heitin asian yhdeksi mahdollisuudeksi.
                  sigpic
                  BMW E93 335i & BMW M550Dx
                  EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
                  XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

                  Comment

                  • _Dexi
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2006
                    • 769
                    • Vihti

                    #10
                    Tänään oli bmw huollossa sitten kärry tutkittavana, ja ihmettelyn ja tutkimisen sun muun jälkeen totesivat, että yksinkertaisesti auton jäähdytysjärjestelmästä ei löydy vikaa mikä tuon voisi aiheuttaa, eikä kuulemma tule mieleen edes yhtäkään osaa jonka voisi "varmuudeksi" koittaa vaihtaa - että kiertoon vaikuttavia muita elementtejä siellä ei olisi.

                    Kaksi kertaa siis sekä päätermari että egr coolerin termari vaihettu, ekalla kerralla rupes auto toimimaan hetkeksi mutta sittemmin ei.

                    On tuo nyt aika hankala pala niellä että "se vaan on semmonen" kun tiedän että auto hetki sitten toimi kuten pitää...


                    Neuvoksi sain että pitää antaa sille soppaa niin lämpenee nopeammin... Niinkuin tuo kulutus ei olis muutenkin jo korkealla tuon takia
                    **********
                    & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


                    (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
                    (ex. E90 320Si M-Tech '07)
                    (ex. E60 530Da '04)
                    (ex. E39 M5 Facelift '99)
                    (ex. E39 540i '98)
                    *

                    Comment

                    • Spetke
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 3451
                      • Janakkala

                      #11
                      Originally posted by Clavurion View Post
                      Voisko tuossa tomaatin öljynjäähdyttimessä / lämmönvaihtimessa olla jotain feelua? KLIK
                      Yhdyn kanssa tähän lämmönvaihdin asiaan. Tuostahan on olemassa ihan tiedotekkin, (tosin en nyt pääse sellaista kaivamaan esiin istun himassa sohvalla).
                      Itse kanssa painiskelin vastaavan asian parissa yli puoli vuotta ja vastaavaa vikaa etsittiin kissojen ja koirien kanssa useisiin otteisiin. Lopuksi uusimme kyseisen lämmönvaihtimen ohjeiden/tiedotteen mukaan. Sen koommin ei ole asiasta enään kuulunut pitkään aikaan. Vaihtoehtoja on jokusia joko auto tuli kuntoon, tai asiakas vaihtoi sen toiseen, tai sitten asiakasta ei vaan enään kiinnosta jne...
                      Eli kaiken muun kiireen ohessa tuo asia jäi hiukan epäselväksi:think
                      Mutta tuskimpa tuo huonommaksikaan muuttuu vaikka kyseisen osan uusisikin.
                      Onko autossasi muuten webasto, tehdasvarusteena tai jälkikäteen laitettu?
                      ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                      Comment

                      • _Dexi
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2006
                        • 769
                        • Vihti

                        #12
                        Hmm kuulostaa mielenkiintoiselta... mikä siellä sitten hajoaa, oliko kyseessä juuri E60 530D ja samat oireet, vai?

                        Mitähän tuommoinen vaihdin maksaa, tuskin turhan halpa palikka?

                        Kyllä, autossa on vakiowebasto.
                        **********
                        & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


                        (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
                        (ex. E90 320Si M-Tech '07)
                        (ex. E60 530Da '04)
                        (ex. E39 M5 Facelift '99)
                        (ex. E39 540i '98)
                        *

                        Comment

                        • Spetke
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2005
                          • 3451
                          • Janakkala

                          #13
                          Originally posted by _Dexi View Post
                          Hmm kuulostaa mielenkiintoiselta... mikä siellä sitten hajoaa, oliko kyseessä juuri E60 530D ja samat oireet, vai?

                          Mitähän tuommoinen vaihdin maksaa, tuskin turhan halpa palikka?

                          Kyllä, autossa on vakiowebasto.
                          Ihan vastaava auto oli kyseessä ja tehdas webastolla myös.
                          Eikös siellä lämmönvaihtimessa ole vastaavanlainen joku vahapatruuna termari kuin EGR:ässäkin? Tosin ei sen rakennetta tullut sen enempää mietittyä :think
                          ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                          Comment

                          • _Dexi
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2006
                            • 769
                            • Vihti

                            #14
                            Perskule, kuulostais mielenkiintoiselta kun ei tuossa nyt mitään muuta vaihtoehtoakaan oikein enää ole.

                            Kahlasin realoem läpi mutten bongannut kyseiselle palikalle osanumeroa tai kuvaa, ei sattus sulla olemaan tiedossa, ja about hintaa kenties?

                            Onko vaihto kuinka kinkkinen homma, tuleeko esim. lootan öljyt sitten sieltä pihalle tms. ja paljonkin purkamista?
                            **********
                            & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


                            (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
                            (ex. E90 320Si M-Tech '07)
                            (ex. E60 530Da '04)
                            (ex. E39 M5 Facelift '99)
                            (ex. E39 540i '98)
                            *

                            Comment

                            • Lallevihtinen
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2006
                              • 690
                              • Tampere

                              #15
                              Originally posted by _Dexi View Post
                              Perskule, kuulostais mielenkiintoiselta kun ei tuossa nyt mitään muuta vaihtoehtoakaan oikein enää ole.

                              Kahlasin realoem läpi mutten bongannut kyseiselle palikalle osanumeroa tai kuvaa, ei sattus sulla olemaan tiedossa, ja about hintaa kenties?

                              Onko vaihto kuinka kinkkinen homma, tuleeko esim. lootan öljyt sitten sieltä pihalle tms. ja paljonkin purkamista?
                              Katoppa jäähdytin osiosta kuvaa. Korvattu osanumero on ainakin tullut ja hintaa varmaan n.200€, ehkä karvan päälle. Laatikko öljyä tulee ulos jonkun verran mutta ei mahdottomasti ja palikka sijaitsee koneen etuosassa öljypohjan kylkeen kiinnitettynä(kuskin puoli).
                              Muistaakseni siinä oli toisessa vesi letkulähdössä joku "palikka" sokalla kiinni, se voisi olla se vahapatruuna, jos haluaisi tutkia ilman laatikko öljyjen kanssa lutraamista niin se irti siitä ja ihmetteleen...:think
                              sigpic
                              BMW E93 335i & BMW M550Dx
                              EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
                              XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎