Tuohon toiseen topicciin kirjotellukkin, mutta nyt alkaa usko loppua tämän kanssa niin pistetääs oikeen topicci pystyyn, jos joltain löytyisi tuoreita ideoita.
Auto siis on se BMW 530Da '04, ja ongelmana on että kone ei suostu lämpiämään kuten pitäisi.
Sekä päätermari että EGR termostaatti on nyt uusittu kokonaan KAKSI kertaa peräkkäin parin tuhannen kilometrin sisällä, vaihto tehty asianmukaisesti, ilmattu huolellisesti, ja niin edelleen.
- Ensimmäisen kerran jälkeen suostui muutaman päivän ajan lämpiämään oikeaoppisesti nopeasti 91 asteeseen ja pysyi siellä.
- Sen jälkeen ei suostunut lämpiämään kuin vaivoin ja hitaasti yli 80 asteen
-> Vaihdoin termostaatit toisen kerran, nyt upouusilla termareilla auto ei lämpene usein edes 80 asteeseen vaikka kuinka pitkän matkan ajaisi!
Ongelma on nyt aika akuutti kun kärryn DPF on tätä menoa piakkoin selvää kauraa, koska DPF poltto ei lähde päälle alle 80C lämmöissä, ja äkkiäkös tuo palaa tukkoon tällä menolla kun kilometrejä tulee, ja kohta ei normipoltto enää sitä puhdistakkaan... Tietysti muutenkin kärry vie näin kylmänä liikaa soppaa ym.
Itseltäni on ideat loppu... onko moottorissa vielä jokin kolmas vesikierto jossa jonkun sortin venttiili tai termostaatti olisi, vai mistä ihmeestä se kiertää kun ei suostu lämpiämään?
Keulan läpät on katsottu, ne ovat lukossa kiinni kuten pitääkin kun kone ei ole täysin lämmin...
Auto siis on se BMW 530Da '04, ja ongelmana on että kone ei suostu lämpiämään kuten pitäisi.
Sekä päätermari että EGR termostaatti on nyt uusittu kokonaan KAKSI kertaa peräkkäin parin tuhannen kilometrin sisällä, vaihto tehty asianmukaisesti, ilmattu huolellisesti, ja niin edelleen.
- Ensimmäisen kerran jälkeen suostui muutaman päivän ajan lämpiämään oikeaoppisesti nopeasti 91 asteeseen ja pysyi siellä.
- Sen jälkeen ei suostunut lämpiämään kuin vaivoin ja hitaasti yli 80 asteen
-> Vaihdoin termostaatit toisen kerran, nyt upouusilla termareilla auto ei lämpene usein edes 80 asteeseen vaikka kuinka pitkän matkan ajaisi!
Ongelma on nyt aika akuutti kun kärryn DPF on tätä menoa piakkoin selvää kauraa, koska DPF poltto ei lähde päälle alle 80C lämmöissä, ja äkkiäkös tuo palaa tukkoon tällä menolla kun kilometrejä tulee, ja kohta ei normipoltto enää sitä puhdistakkaan... Tietysti muutenkin kärry vie näin kylmänä liikaa soppaa ym.
Itseltäni on ideat loppu... onko moottorissa vielä jokin kolmas vesikierto jossa jonkun sortin venttiili tai termostaatti olisi, vai mistä ihmeestä se kiertää kun ei suostu lämpiämään?
Keulan läpät on katsottu, ne ovat lukossa kiinni kuten pitääkin kun kone ei ole täysin lämmin...
Comment