Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 - Pyörän laakeriko rikki? - Homma hoidettu. Kiitos vinkeistä!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Anzafin
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2006
    • 3747
    • Kajaani

    E60 - Pyörän laakeriko rikki? - Homma hoidettu. Kiitos vinkeistä!

    Moro.

    Huomasin tuossa talvirenkaita vaihtaessa että oikeaan etupyörään on syntynyt kesän aikana välystä. Ei ole kokemuksia rikkinäisistä pyörän laakereista, ja pitäisi ihan kohta lähteä 500km reissu edes-takaisin (1000km) tekemään, joten uskaltaako?

    En keksi mitään muuta yksittäistä tapahtumaa kuin että viikko sitten toista autoa maantiellä väistäessäni oikean puolen renkaat tippuivat asvaltilta ja sitten kipusivat kovan heilautuksen saattelemana takaisin. Asvaltti oli ihan tuore ja sen reuna oli jyrkkä. Tiputusta oli ainakin 5cm. Olisiko voinut tässä mennä ja voisiko vika olla jokin muu?
    Last edited by Anzafin; 31-10-2009, 00:11.
  • WarHead
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2005
    • 774

    #2
    Muuttuuko äänimaailma miksikään autolla mutkitellessa? Jos melu muuttuu normaalista, niin silloin vikana on se laakeri. Mutta yleisesti ottaen sen kyllä hytissä kuulee, jos kyseessä on laakerivika...
    Jotenki tuntuu, että klappi o jossain muualla, eli auto ilmaan ja tempomaan niitä alustan tankoja.



    Originally posted by Anzafin View Post
    Moro.

    Huomasin tuossa talvirenkaita vaihtaessa että oikeaan etupyörään on syntynyt kesän aikana välystä. Ei ole kokemuksia rikkinäisistä pyörän laakereista, ja pitäisi ihan kohta lähteä 500km reissu edes-takaisin (1000km) tekemään, joten uskaltaako?

    En keksi mitään muuta yksittäistä tapahtumaa kuin että viikko sitten toista autoa maantiellä väistäessäni oikean puolen renkaat tippuivat asvaltilta ja sitten kipusivat kovan heilautuksen saattelemana takaisin. Asvaltti oli ihan tuore ja sen reuna oli jyrkkä. Tiputusta oli ainakin 5cm. Olisiko voinut tässä mennä ja voisiko vika olla jokin muu?
    E91 335iAT -08

    -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -

    Comment

    • joko
      Bimmer Enthusiast
      • May 2004
      • 1964
      • Seinäjoki

      #3
      Paljonko ajettu? Voi olla ihan vain tullu kilometrit täyteen. omaani on kans vaihdettu eteen vasen laakeri jossain 100tkm paikkeilla, muut vielä kunnossa. Jos niitä kilsoja alkaa olla yli 100tkm niin ei ole mitenkään harvinaista että olis laakeri yksinkertaisesti vain loppuun kulunut.
      F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
      W906 319 sprinter - 14

      Comment

      • Anzafin
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2006
        • 3747
        • Kajaani

        #4
        Originally posted by joko View Post
        Paljonko ajettu? Voi olla ihan vain tullu kilometrit täyteen. omaani on kans vaihdettu eteen vasen laakeri jossain 100tkm paikkeilla, muut vielä kunnossa. Jos niitä kilsoja alkaa olla yli 100tkm niin ei ole mitenkään harvinaista että olis laakeri yksinkertaisesti vain loppuun kulunut.
        105000km on takana. Pakko nyt kuitenkin lähteä reissuun kun ei muutakaan kampetta ole ja junalla ei ehdi ajoissa perille.

        Kävin pikaisesti 80km alueella ajamassa ja ehkä, just ehkä kuuluu vaimeaa ujellusta. Mutta onko ne sitten nastat niin tiedä häntä.

        Tuossahan sitä matkan aikana ehtii kuuntelemaan ja vainoharhaiseksi tulemaan.

        Comment

        • zakspeed
          BTCF Member
          • Nov 2003
          • 1996
          • Tampere/kainuu

          #5
          Mitenpäin "ravistit" renkaasta välyksen huomatessasi? Kädet kello yhdeksän ja kolme vai kello kaksitoista ja kuusi?

          Väljä pyöränlaakeri toki tuntuu molemmin suunnin, mutta jos pelkästään ns. sivuttaissuunnassa (kello yhdeksän ja kolme) niin epäilisin raidepäätä, alapalloniveltä tai vetotangon niveltä.
          -M5- '00
          -i3 94 rex '19
          -Ascona B 4.0 '80
          Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
          -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
          -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

          Comment

          • Janne-90
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2008
            • 246
            • Naantali

            #6
            pyöränlaakeri vian voi todeta helposti sillee että nostat pyörän ylös että voit pyörittää jos tulee ääntä nii on sökö tai jos ääntä ei tule nii laita toinen käsi joustintukeen tai jousee ja pyöritä jos tärisee nii laakeri varmasti sökö.

            Comment

            • petrolhead
              Moderator
              • Feb 2004
              • 13793
              • Hyvinkää

              #7
              Joitain ohjeita tutkimiseen
              2015 VW Crafter
              1984 BMW 316
              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

              Comment

              • poke
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 3102

                #8
                Originally posted by Janne-90 View Post
                pyöränlaakeri vian voi todeta helposti sillee että nostat pyörän ylös että voit pyörittää jos tulee ääntä nii on sökö tai jos ääntä ei tule nii laita toinen käsi joustintukeen tai jousee ja pyöritä jos tärisee nii laakeri varmasti sökö.
                Pyydät kaveria painamaan jarrua kun ko. pyörä on ylhäällä. jos välystä ei tuolloin tunnu on välys pyöränlaakerissa. Jos taas tuntuu edelleen on se jossain alustan nivelessä/puslassa.
                Kulkineet/projektit:

                640D F06
                530iA E39
                635 CSi E24
                518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                Comment

                • Risto113
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2005
                  • 1204
                  • GrassLake

                  #9
                  Originally posted by poke View Post
                  Pyydät kaveria painamaan jarrua kun ko. pyörä on ylhäällä. jos välystä ei tuolloin tunnu on välys pyöränlaakerissa. Jos taas tuntuu edelleen on se jossain alustan nivelessä/puslassa.
                  Pirun hyvä, ja pomminvarma konsti muiden välysten poissulkemiseen!

                  Comment

                  • Bmw 730 e32
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2009
                    • 84
                    • kotona:)

                    #10
                    Aivan oikein...

                    ...näin ammattikoulussakin opetettiin.Tosiaan jarru saaaikaan sen että laakeri on ikäänkuin samaa rakennetta navan ja joustintuen kanssa. Jos ei näillä toimin häviä välys on vika muuallayleensä. Tosin aina ei ole välystä jos liukupinnat huonot ja jollottaa.

                    Comment

                    • Anzafin
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2006
                      • 3747
                      • Kajaani

                      #11
                      Originally posted by Bmw 730 e32 View Post
                      ...näin ammattikoulussakin opetettiin.Tosiaan jarru saaaikaan sen että laakeri on ikäänkuin samaa rakennetta navan ja joustintuen kanssa. Jos ei näillä toimin häviä välys on vika muuallayleensä. Tosin aina ei ole välystä jos liukupinnat huonot ja jollottaa.
                      Kiitti vinkeistä. Pitää tutkia tarkemmin. Olin tosiaan viikon reissussa pois sivistyksestä niin ei ole pystynyt vastailemaan eikä liioin tutkimaan autoa. Mutta 1000km nyt kuitenkin ajettu tämän threadin aloituksesta eikä väljyys tunnu eikä kuulu sisälle mitenkään.

                      - Antti -

                      Comment

                      • Havis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 1836
                        • Kotona/Poissa

                        #12
                        Originally posted by Anzafin View Post
                        Kiitti vinkeistä. Pitää tutkia tarkemmin. Olin tosiaan viikon reissussa pois sivistyksestä niin ei ole pystynyt vastailemaan eikä liioin tutkimaan autoa. Mutta 1000km nyt kuitenkin ajettu tämän threadin aloituksesta eikä väljyys tunnu eikä kuulu sisälle mitenkään.

                        - Antti -
                        Jos nuo oireet tosiaan alkoi kun ajoit korkean asfalttireunan yli, niin ei se laakeri varmaan siellä eturipustuksessa se heikoin lenkki ole. Ennemmin tosiaan joku nivel antaa periks kuin laakeri. Näin ihan silmämääräsesti päättelen noita eri osien jämäkkyyttä katsoessa.
                        "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                        E60 523iA -08

                        Comment

                        • Anzafin
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2006
                          • 3747
                          • Kajaani

                          #13
                          Originally posted by Havis View Post
                          Jos nuo oireet tosiaan alkoi kun ajoit korkean asfalttireunan yli, niin ei se laakeri varmaan siellä eturipustuksessa se heikoin lenkki ole. Ennemmin tosiaan joku nivel antaa periks kuin laakeri. Näin ihan silmämääräsesti päättelen noita eri osien jämäkkyyttä katsoessa.
                          Joo. Viime sunnuntaina kun heiluttelin pyörää sen ollessa ilmassa niin ei sitä väljyyttä kyllä pystysuunnassa ollut... Mutta koska en silloin vielä osannut asiaan varsinaisesti kiinnittää huomiota niin pitää testata vielä uudestaan se + tuo jarrun painaminen samalla.

                          Comment

                          • Anzafin
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2006
                            • 3747
                            • Kajaani

                            #14
                            No tänään nostin keulaa ilmaan ja tutkiskelin asiaa. Seuraavassa havainnot, tulkitkaa te .

                            - Väljyyttä on vain poikittaissuunnassa, ei pystysuunnassa
                            - Jarrun painaminen ei poista välystä
                            - Kyse on siis oikean puolen eturenkaasta, ja välys tuntuu ja antaa periksi heilutettaessa rengasta vasemmalle. Toki palautuu mutta "perusasennosta" sitä ei saa liikkumaan oikealle, vaan välys tuntuu ainoastaan vasemmalle.
                            - Tukivarsia kun tutkin (enkä niistä mitään vielä ymmärrä), niin heilutettaessa välystä näkyi selvästi osan nro 16 puslassa. Eli siis tuo tukivarsi pysyi timmisti paikallaan, mutta rengas heilui. Toisella puolella vastaavaa efektiä ei ollut. Mutta voisiko vika silti olla raidetangossa? Eli siis jos vika olisi raidetangossa, niin näkyisikö tuossa puslassa mitään välystä, vai pitäisikö sen olla ihan tiukka?

                            Kyselen kun en tunne näitä juttuja...
                            Last edited by Anzafin; 25-10-2009, 20:24.

                            Comment

                            • poke
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 3102

                              #15
                              Originally posted by Anzafin View Post
                              No tänään nostin keulaa ilmaan ja tutkiskelin asiaa. Seuraavassa havainnot, tulkitkaa te .

                              - Väljyyttä on vain poikittaissuunnassa, ei pystysuunnassa
                              - Jarrun painaminen ei poista välystä
                              - Kyse on siis oikean puolen eturenkaasta, ja välys tuntuu ja antaa periksi heilutettaessa rengasta vasemmalle. Toki palautuu mutta "perusasennosta" sitä ei saa liikkumaan oikealle, vaan välys tuntuu ainoastaan vasemmalle.
                              - Tukivarsia kun tutkin (enkä niistä mitään vielä ymmärrä), niin heilutettaessa välystä näkyi selvästi osan nro 16 puslassa. Eli siis tuo tukivarsi pysyi timmisti paikallaan, mutta rengas heilui. Toisella puolella vastaavaa efektiä ei ollut. Mutta voisiko vika silti olla raidetangossa? Eli siis jos vika olisi raidetangossa, niin näkyisikö tuossa puslassa mitään välystä, vai pitäisikö sen olla ihan tiukka?

                              Kyselen kun en tunne näitä juttuja...
                              Raidetankojen päät saat selville jos auto on nosturilla(jossa ajosillat) pyöriensä varassa, niin pyydät kaveria heiluttamaan rattia terävästi edestakaisin ja puristat itse kätesi nivelen ympärille. Tunnet välyksen 98% varmuudella.

                              Toisaalta kuvailemasi osa nro 16 on alatukivarsi, ja jos sen korinpuolen pusla on rikki niin se voi antaa tuon kuvailemasi välyksen.

                              Olis helpompaa neuvoa, kun vois näytää että katso tää ja tää, näin ja näin. :think
                              Kulkineet/projektit:

                              640D F06
                              530iA E39
                              635 CSi E24
                              518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                              1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎