Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uraherkkyys, kulutuskestävyys ja rengasvalinta E61

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7527
    • Jyväshyvä

    #46
    Originally posted by VilleW View Post
    Verrattuna siis loppuunajettuihin orggis runflatteihin auton ajettavuus muuttui kerralla paremmaksi ja mukavammaksi. Pintakovuus ja uraherkkyys häipyivät, mutta ohjauksen tarkkuus säilyi.
    Mites rengasmelu, huomasitko muutosta?

    Mulla on Goodyearin runflätit, pintaa n. 3-4 mm,
    rengasmelu on aivan älytön. Renkaat oikein vollottavat,
    vaihdoin jo turhaan etupyöränlaakeritkin kun ääni oli niin raivostuttava.
    Ja välillä täristää mutta ei aina. Jarruissa tuskin on vikaa kun ei täristä jarrupolkimeen... Vanteetkin näyttäis olevan liki virheettömät...
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

    Comment

    • VilleW
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2003
      • 469
      • Turku

      #47
      Hiljeni huomattavasti. Nyt takana päivä moottoritiellä ja välillä myös kunnon vesisateessa. Fiilis vaan paranee! Vaihda suosiolla kuluneet runflatit niin alkaa auto toimia kuten sen kuuluu!
      Ex Bemut:
      i3 REx -14
      F15 xDrive40e -16
      E71 X6 3.0 Sport -11
      F10 525d x-Drive M-Sport -12
      E70 X5 3.0sd -08
      F36 418d Gran Coupe
      F30 316d -12
      E93 320i -08
      E70 X5 3.0d Sport -07
      E53 X5 3.0d Sport -04
      E61 530dA M-Sport individual -06
      E39 530dA touring -02 M-Sport 2
      E30 320i cabriolet -92 "kesämopo"
      E46 330i touring -01
      E36 328i Coupe -97
      E30 325i cabriolet -87
      E30 316 -83 → 2.1 TIC M3 look
      E21 318i -81

      Comment

      • Janne S
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2005
        • 437
        • Keminmaa

        #48
        Keväällä laitatin taakse Hankook v12:set ja viikko sitten eteen samanlaiset kokoa 245/40 18". Mikä rengasmelu, tuskin kuuluu mitään sisään ko vertaa kuluneisiin rf-kiekkoihin, lisäksi vaimentaa paljon paremmin pikkurypylää mitä esimerkiksi kuluneilla teillä esiintyy. Rft-kumeissa on tuo kylki niin paksua kumia et varsinkin kuluneena tuntuu kaikki pikkukivetkin lyövän kynsille. Suuntavakavuus parani myös, varsinkin uraisella tiellä.
        ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah

        Comment

        • Pex
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2010
          • 353
          • Kuusamo

          #49
          Originally posted by Pex View Post
          e61:n alla Hankookin k110 ventus v12 evo, 245/40-18. Ajettu nyt 5500km. Vaihdoin etu- ja takarenkaiden paikkaa 3500 km:n kohdalla. Mauserilla silloin mittasin ja kaikki kumit oli leveysuunnassa aika symmetrisesti kuluneet. Edessä pintaa jäljellä keskellä 7mm ja molemmilla laidoilla 6,5mm. Takakumit keskellä 6mm, laidoilla 5,5mm. Eli tämän mukaan paineet on liian alhaiset. Sekä edessä että takana 2,9 bar, omalla tarkkuuspainemittarilla mitatut.
          Kuinkahan paljon korkeammat nuo paineet pitäisi oikein olla?

          En huomannut mitata kulutuspintaa uutena. Lieneekö noissa 8mm vai kuinka?

          Kaikin puolin kumit on toimineet erinomaisesti. Hiljaiset, vakaat ajettavat, eivätkä vetele ollenkaan. Ostan kyllä seuraavanakin samanlaiset, ellei sitten tuo kulutuskestävyys tee tepposia.
          Originally posted by Pex View Post
          ajettu nyt n. 11 500 km. Vaihdoin renkaiden paikkaa siis 3 500 km:n kohdalla, sen jälkeen en ole koskenut. Tänään mittasin ja takakumit kuluneet vain noin 0,5mm lisää ja etukumeista keskimäärin 0,3mm.

          Ihmeellistä ettei nuo 6000 lisäkilsaa ole kuluttaneet tuon enempää. Eli alussa näytti kuluvan nopeammin mutta nyt näköjään tasoittuu. Lieneekö normaali ilmiö? Onko pinnalla joku pehmeämpi kerros kenties?

          Nostin paineet muutama tonni sitten taakse 3,3 eteen 3,1.

          Kumit toimivat edelleen kerrassaan mainiosti, sateellakaan ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia.

          Luulisi tätä menoa kumien kestävän ehkä jotain 20-25tkm (?)
          renksuilla ajettu nyt 31 tkm. Säännöllisesti vaihdellut edestä taakse ja päinvastoin. Pintaa jäljellä renkaasta riippuen 3,5 - 4,3mm. Kuluneet tasaisesti.
          Eli edellisen "päivityksen" jälkeiset 20tkm ovat syöneet gummia naurettavan vähän. Tällä menolla näillä Hankookeilla pääsee ainakin tämän suven loppuun ja 40tkm haamuraja saavutetaan

          Mielenkiintoista seurata tuleeko Hemin mainitsema kulutuspyrähdys sitten missä vaiheessa vastaan :think
          Nykyään mennään Volkkarilla

          Ex. E61 520dA 2006

          Comment

          • 338LM
            Bimmer Rookie
            • Dec 2006
            • 191

            #50
            edit

            avaan uuden aiheen, ei oikein sovi kantavuudet tähän
            Last edited by 338LM; 11-01-2012, 17:20.
            2007 E61 LCI 530xd M-sport

            Comment

            • Vanquish
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2004
              • 1961
              • Hki

              #51
              Hankook evo 12 omassa kesäajossa ollut n. 6tkm ja vajaa puolet on mennyt takarenkaista (18"), edessä milli pari enemmän! Renkaat kuluneet tasaisesti. Rengaskulmat säädetty 18" renkaille. Tiedossa oli, että nämä kuluvat nopeasti, mutta todella valitettavaa. Siinä 10tkm paikkeilla varmasti turvallisuushakuiset kuljettajat vaihtaisivat (3-4mm).

              Ajo on kyllä kaupunkipainotteista ja renkaat eivät ole täysin normaali ajossa kun välillä pitää 270hp ulkoiluttaa (ajonvakautus tosin päällä). Mutta kuitenkin pettymys noiden kesto. Kyllähän ne koville joutuvat dieselinkin alla, joten tuskin tuo moottorista vain on kiinni.

              Miten joillakin samat renkaat voivat kestää hurjasti pidempään? Onko renkaan akselikierrätyksessä muuta ideaa, kuin että koko rengassarja kuluu tasaisesti?
              Last edited by Vanquish; 02-10-2012, 20:55.

              Comment

              • Pex
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2010
                • 353
                • Kuusamo

                #52
                Originally posted by Vanquish View Post
                Hankook evo 12 omassa kesäajossa ollut n. 6tkm ja vajaa puolet on mennyt takarenkaista (18"), edessä milli pari enemmän! Renkaat kuluneet tasaisesti. Rengaskulmat säädetty 18" renkaille. Tiedossa oli, että nämä kuluvat nopeasti, mutta todella valitettavaa. Siinä 10tkm paikkeilla varmasti turvallisuushakuiset kuljettajat vaihtaisivat (3-4mm).

                Ajo on kyllä kaupunkipainotteista ja renkaat eivät ole täysin normaali ajossa kun välillä pitää 270hp ulkoiluttaa (ajonvakautus tosin päällä). Mutta kuitenkin pettymys noiden kesto. Kyllähän ne koville joutuvat dieselinkin alla, joten tuskin tuo moottorista vain on kiinni.

                Miten joillakin samat renkaat voivat kestää hurjasti pidempään? Onko renkaan akselikierrätyksessä muuta ideaa, kuin että koko rengassarja kuluu tasaisesti?
                tsiisus!! Ootko ajanu pelkästään radalla kilpaa noilla

                Mulla meni vaihtoon syyskuussa nuo samat, 42 tkm kerkes tulla noilla mittariin. Alkoi olla kyllä aika finaalissa alle 2mm jäljellä, mutta vajaa 3 milliä oli vielä jossain 35 tkm kohilla jäljellä. Laitoin Haaparannassa samanlaiset uudet alle ja kerkesin tänä syksynä rullata 8 tkm ja milli-pari lähti pinnasta eli 6-7 milliä oli jäljellä kun mauserilla mittailin talvigummeja laittaessa. Enkä kierrättänyt ollenkaan tuona aikana. Noissa vanhoissa kyllä harrastin kierrätystä, vaihtelevasti 5-10 tkm välein.

                No, meikä ajeleekin pääasiassa matkaa työkseen ja autoilu ei ole mikään harrastus tuolla 520D vakio-nuhapumpulla...lieneekö siinä syy vähäiseen kulutukseen

                ps. on kyllä normiajossa paras ja mukavin kesärenksu mitä koskaan mulla ollu....ääritilannejutskat sit erikseen kun en niitä harrasta
                Nykyään mennään Volkkarilla

                Ex. E61 520dA 2006

                Comment

                • JarnoE36
                  BTCF Member
                  • Jun 2009
                  • 253
                  • Uusimaa

                  #53
                  HANKOOK VENTUS PRIME 2 K115 vai HANKOOK VENTUS S1 EVO2 K117

                  Mitäs mallia Hankookeissa suosittelisitte koossa 225/50/17 jos haluaa mukavuutta, hiljaisuutta ja ettei vetele urissa. HANKOOK VENTUS PRIME 2 K115 vaiko HANKOOK VENTUS S1 EVO2 K117 ?

                  Uraherkkyydestä pitää nyt päästä pois kun nykyiset Misukan Primacyt alkaa olla 2-3mm:ssä ja aivan hervoton, levoton ja hakee uriin että hermot menee.

                  Kun olen kahlannut forumeita niin Hankookkeja olisi nyt kokeiltava. Hieman tosin mietityttää kun ajan noin 40tkm vuodessa etä meneekö nuo Hankookit kesässä kun tuossa sigun autossa kevyt ohjelmakin ja vajaa 300hp?
                  Jarppa

                  Toyota GT86
                  (330d Sport F31 N57 2014)
                  ( 518d F10 2015 B47 Business Exclusive )
                  (330da E91 N57 LCI 2008 ///M-Sport)
                  ( 530da E60 M57N2 2006)
                  ( 520da E60 2006)
                  ( 520 E39x3)
                  (E46x2)
                  (Z3)

                  Comment

                  • JarnoE36
                    BTCF Member
                    • Jun 2009
                    • 253
                    • Uusimaa

                    #54
                    Originally posted by JarnoE36 View Post
                    Mitäs mallia Hankookeissa suosittelisitte koossa 225/50/17 jos haluaa mukavuutta, hiljaisuutta ja ettei vetele urissa. HANKOOK VENTUS PRIME 2 K115 vaiko HANKOOK VENTUS S1 EVO2 K117 ?

                    Uraherkkyydestä pitää nyt päästä pois kun nykyiset Misukan Primacyt alkaa olla 2-3mm:ssä ja aivan hervoton, levoton ja hakee uriin että hermot menee.

                    Kun olen kahlannut forumeita niin Hankookkeja olisi nyt kokeiltava. Hieman tosin mietityttää kun ajan noin 40tkm vuodessa etä meneekö nuo Hankookit kesässä kun tuossa sigun autossa kevyt ohjelmakin ja vajaa 300hp?
                    Camskilliltä Hankook K117 Ventus S1 Evo 2 Hankook K 117 - 225/50 R17 94W TL noin 510€ kotiovelle. Tuo 94W riittänee normaaliajoon vai pitääkö olla XL ja 98.
                    Jarppa

                    Toyota GT86
                    (330d Sport F31 N57 2014)
                    ( 518d F10 2015 B47 Business Exclusive )
                    (330da E91 N57 LCI 2008 ///M-Sport)
                    ( 530da E60 M57N2 2006)
                    ( 520da E60 2006)
                    ( 520 E39x3)
                    (E46x2)
                    (Z3)

                    Comment

                    • JarnoE36
                      BTCF Member
                      • Jun 2009
                      • 253
                      • Uusimaa

                      #55
                      Originally posted by JarnoE36 View Post
                      Mitäs mallia Hankookeissa suosittelisitte koossa 225/50/17 jos haluaa mukavuutta, hiljaisuutta ja ettei vetele urissa. HANKOOK VENTUS PRIME 2 K115 vaiko HANKOOK VENTUS S1 EVO2 K117 ?

                      Uraherkkyydestä pitää nyt päästä pois kun nykyiset Misukan Primacyt alkaa olla 2-3mm:ssä ja aivan hervoton, levoton ja hakee uriin että hermot menee.

                      Kun olen kahlannut forumeita niin Hankookkeja olisi nyt kokeiltava. Hieman tosin mietityttää kun ajan noin 40tkm vuodessa etä meneekö nuo Hankookit kesässä kun tuossa sigun autossa kevyt ohjelmakin ja vajaa 300hp?
                      Tilasin eteen 2kpl testimielessä Hankook Ventus Prime 2, 215/55/17 94W 1001renkaat.comista keskiviikkona 16.9 ja nyt maanantaina 21.9 aamulla lähettipaku ajoi oven eteen kun lastasin muksua päiväkotiin. Nopea ja hyvä palvelu. Renkaatkin ovat tuoreet viikolta 20 (19 viikkoa vanhat).

                      Nopeita tuntemuksia länsiväylältä ja kehäkolmoselta: Erittäin hiljainen ja ei niitä uria enää tullut vastaan. Yhdessä kohdassa missä sai ratista puristaa kiinni oikein kunnolla niin nyt tuntuu että auto meni "raiteita pitkin" pehmeästi. Matka töihin tuntui niin rauhalliselta että rupesi ihan unettamaan. Ja onhan nuo 215/55/17 vähän paappamalliset mutta ovat pehmeät ja hiljaiset ajaa. Lisäksi täyttävät pyörän kaaretkin paremmin.takana on 225/50/17 ja palkäsin että auto "keulii" mutta näyttääkin tasapainoiselta.

                      Takana on Misukan Primacyt 3-4 mm pintaa ja vanhatkin jäi yli joissa on 4mm pintaa joten pari kesää päästellään noilla kumeilla Jäädään odottelemaan miten kestää kulutusta. Nyt uusissa pintaa noin 7,5mm.
                      Jarppa

                      Toyota GT86
                      (330d Sport F31 N57 2014)
                      ( 518d F10 2015 B47 Business Exclusive )
                      (330da E91 N57 LCI 2008 ///M-Sport)
                      ( 530da E60 M57N2 2006)
                      ( 520da E60 2006)
                      ( 520 E39x3)
                      (E46x2)
                      (Z3)

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎