Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 530d polttoainetta öljyssä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • va11y
    Newbiemmer
    • Apr 2010
    • 6
    • Seinäjoki

    E60 530d polttoainetta öljyssä?

    Niin ja joo. Tilanne on tämä: Kuumana kesäpäivänä ajellessa ja vaihteen vapaalle kytkiessä kuului se ihana "bling" -ääni, joka ilmoitti, että öjynpaine on liian alhainen. No, hieman kierroksia (n 100rpm lisää) ja paineet kohdallaan. Tyhjäkäynnillä kuitenkin sama tilanne. Auto parkkiin ja öljymäärää tarkistamaan ja yllätyksekseni huomasin, että sitä oli liikaa...eli yli sen mittatikussa olevan muoviosan. Tarkempi havannointi ja sama tulos. Hajutesti paljasti, että öljyt tuoksahtavat hieman polttoaineelle. Samaa tukisi myös testi, jossa kokeilin moottoriöljyisen paperin syttymisherkkyyttä. Oman autoni "papreitollo" syttyi herkemmin palamaan ja paloi ns. kiivaammin, kuin kaverin autosta ottamamme vertailu näyte. Öljyillä oli ajettu melki se 25tkm joten vaihdoin niin öljyt, kuin suodattimen.

    Tässä ollaan ajeltu "kylmä rinki persuuksissa" ja nyt on takana melki 6tkm ja mittatikkua tarkastellessa sama juttu, eli öljyä taasen liikaa (joku 1-1.5cm maksimin yli). Mistähän mahtaa moinen johtua? Soitto diesel- huoltamoon ei juuri apuja tuonut. Lähinna vastaavaa oli ollut E39 korisissa, joissa pumppu on kuulemma hieman erilainen (laipan kiinnityspultit ovat päässeet löystymään). Foorumeita kahlailtu, niin suomi, kuin ulkomaankin...
    Pa-pumppua veikkaan, vaan onko viisaammilla tietoa tai kokemusta ko. ongelmasta? ...niin autolla on kelattu about 225tkm ja on 2004 mallia...

    Apuja, ehdotuksia please!
    Last edited by va11y; 23-09-2010, 16:01.
  • jsr85
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2007
    • 1375
    • Oulainen

    #2
    Originally posted by va11y View Post
    Niin ja joo. Tilanne on tämä: Kuumana kesäpäivänä ajellessa ja vaihteen vapaalle kytkiessä kuului se ihana "bling" -ääni, joka ilmoitti, että öjynpaine on liian alhainen. No, hieman kierroksia (n 100rpm lisää) ja paineet kohdallaan. Tyhjäkäynnillä kuitenkin sama tilanne. Auto parkkiin ja öljymäärää tarkistamaan ja yllätyksekseni huomasin, että sitä oli liikaa...eli yli sen mittatikussa olevan muoviosan. Tarkempi havannointi ja sama tulos. Hajutesti paljasti, että öljyt tuoksahtavat hieman polttoaineelle. Samaa tukisi myös testi, jossa kokeilin moottoriöljyisen paperin syttymisherkkyyttä. Oman autoni "papreitollo" syttyi herkemmin palamaan ja paloi ns. kiivaammin, kuin kaverin autosta ottamamme vertailu näyte. Öljyillä oli ajettu melki se 25tkm joten vaihdoin niin öljyt, kuin suodattimen.

    Tässä ollaan ajeltu "kylmä rinki persuuksissa" ja nyt on takana melki 6tkm ja mittatikkua tarkastellessa sama juttu, eli öljyä taasen liikaa (joku 1-1.5cm maksimin yli). Mistähän mahtaa moinen johtua? Soitto diesel- huoltamoon ei juuri apuja tuonut. Lähinna vastaavaa oli ollut E39 korisissa, joissa pumppu on kuulemma hieman erilainen (laipan kiinnityspultit ovat päässeet löystymään). Foorumeita kahlailtu, niin suomi, kuin ulkomaankin...
    Pa-pumppua veikkaan, vaan onko viisaammilla tietoa tai kokemusta ko. ongelmasta? ...niin autolla on kelattu about 225tkm ja on 2004 mallia...

    Apuja, ehdotuksia please!
    Eiköhän tuo pumpun akselintiiviste voi pettää näissäkin, ei tuu kyllä mieleen muuta paikkaa mistä vois polttoaine päästä öljyn sekaan.
    ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

    Comment

    • Cor_Major
      Bimmer Rookie
      • Aug 2009
      • 73
      • Finland

      #3
      Originally posted by ockelbo4500 View Post
      Kyllä kai nämä vanhemmat dieselit vielä kohtuudella toimii, mutta luin tuossa uusinta Tekniikka ja Talous - lehteä niin alko kuulostaa jo aika pahalta. Oli tutkittu DPF:n toimintaa ja vaikutusta kaupunkiajossa niin tuloksena oli se, että DPF:n poltto-ohjelma ei toimi pätkä-ajossa kuten pitäisi ja seurauksena on dieselin kerääntyminen moottoriöljyn sekaan. Pahimmassa autossa oli mitattu jo 25% öljyjen tilavuudesta dieselöljyksi.

      Ainoastaan Volvo on tainnut D5 koneensa kanssa olla tämän ongelman kanssa esillä, mutta ongelma koskettanee lähes kaikkia DPF:llä varustettuja dieseleitä.

      Eipä siinä. Kiva ajella long life öjynvaihtoväleillä. Vaihtovälin loppupäässä alkaa ylimääräset jo pursuamaan pihalle
      Voisikos syynä olla tämä?

      Comment

      • va11y
        Newbiemmer
        • Apr 2010
        • 6
        • Seinäjoki

        #4
        No toivottavasti EI. Toisaalta lähinnä tulee ajeltua pitempää siivua kerrallaan, eli ei mitään kaupunki rinkiä.

        Comment

        • ockelbo4500
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2007
          • 924
          • Sotkamo--Oulu

          #5
          En usko että johtuu tuosta DPF hommasta jos ajaa maantieajoa. Onko näissä 2004 mallisissa ees vielä tuota DPF:ää?
          BMW E84 X1 18dXdrive -14

          Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
          Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
          Ex, E46 320 d Touring -01
          Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

          Comment

          • VolvoTDi
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2006
            • 1576
            • Tampere - Pori

            #6
            On jos putket suoraan taaksepäin eli ilman alaspäin olevaa käyrää!! Ei kylläkään bmw:stä, mutta cdi mersulla vuotava suutin aiheutti samaa...
            Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
            Check:
            www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
            Tampere 044-5867096

            Comment

            • schwarze
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2004
              • 2017
              • Kangasala

              #7
              Originally posted by jsr85 View Post
              Eiköhän tuo pumpun akselintiiviste voi pettää näissäkin, ei tuu kyllä mieleen muuta paikkaa mistä vois polttoaine päästä öljyn sekaan.
              Kompataan Jsr85:ttä varsinkin kun "öljyn" määrä nousee noinkin nopeasti.
              Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
              Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

              Comment

              • Ceeray
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2005
                • 1399
                • Kuopio

                #8
                Tossahan on sitten vaarana tuhota koko moottori jahka pa+öljyseos pääsee tulvimaan jotakin kautta turboon-->syöttää tätä moottorille-->moottori ylikierroksille hallitsemattomasti.

                Youtubessa oli X5 jolle kävi näin, savusi kivasti, kerralla pata särki.
                Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                Comment

                • uti
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2005
                  • 195

                  #9
                  Korkeapainepumpun

                  akselin tiivisteet vuotaa.

                  Comment

                  • jsr85
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2007
                    • 1375
                    • Oulainen

                    #10
                    Originally posted by Ceeray View Post
                    Tossahan on sitten vaarana tuhota koko moottori jahka pa+öljyseos pääsee tulvimaan jotakin kautta turboon-->syöttää tätä moottorille-->moottori ylikierroksille hallitsemattomasti.

                    Youtubessa oli X5 jolle kävi näin, savusi kivasti, kerralla pata särki.
                    Tässä videossahan turbo on hajalla, ei polttoainetta öljyssä:think
                    ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

                    Comment

                    • insp
                      BTCF Member
                      • Sep 2002
                      • 826
                      • Iittala

                      #11
                      Liittyiskö kuitenki tuohon dpf:ään? Katoppa ko postaus.
                      ex: * E93 335ia -07, F20 116da -15 *

                      Comment

                      • Tommix
                        BTCF Member
                        • Dec 2006
                        • 5416
                        • S:t Karins

                        #12
                        Kertokaas tyhmälle miten DPF:n tukkoisuus mahdollistaa pö:n pääsyn moottoriöljyn joukkoon :think?
                        Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                        Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                        ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                        Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                        Comment

                        • MajorDrake
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 7524
                          • Jyväshyvä

                          #13
                          Originally posted by kt0510 View Post
                          Kertokaas tyhmälle miten DPF:n tukkoisuus mahdollistaa pö:n pääsyn moottoriöljyn joukkoon :think?
                          Alla oleva on enimmäkseen mutua ja hivenen myös tietämystä ;-)

                          DPf poltossa jälkiruiskutetaan dieseliä sylinteriin jotta
                          lämpötila nousisi DPF:ssä riittävästi.
                          ja ei ole DPF tarpeeksi kuuma niin ei pala kunnolla,
                          jolloin tuota jälkiruiskutusta joudutaan tekemään entistä tiheämmin.
                          Koska se jälkiruiskutus tapahtuu sylinterin kautta eikä suoraan pakoputkeen,
                          osa dieselistä päätyy männän ohi öljytilaan.

                          Pitemmällä ajolla se vähäinen, ylimääräinen diesel haihtuu sieltä öljyn seasta moottorin huohotuksen kautta. Ts. mitä vähämmän kuumana ajoa,
                          sitä useammin poltto tehdään ja sitä vähemmän ne dieselit öljyn seasta haihtuu.
                          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                          Comment

                          • Cell
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 7037
                            • Uusikaupunki

                            #14
                            Ei sitä dieseliä dpf:ssä polteta, vaan sylinterissä. Sama efekti kuin vanhoissa jakajapumpullisissa rikkoi koneita, ruiskutusaika kasvoi optimi-ikkunan ulkopuolelle joka nostaa pakopuolen lämpökuormaa törkeästi. Nyt sitä vain käytetään hyväksi.

                            En ole kuullut että bemarissa olisi mitään ohjelmointikäpyjä josta tuollainen johtuisi.
                            325i -08
                            i3 REx -17
                            M5 -98 Imolarot
                            535i -90 N/A project (maatumassa)

                            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                            Comment

                            • VolvoTDi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2006
                              • 1576
                              • Tampere - Pori

                              #15
                              Tojotassa on lisäsuutin polton ajaksi ja menee dieselit öljyn sekaan jos polttoja useasti eli pätkäajoja. Sitikassa dpf pöntölle menee lisäainetta (kaiketi ylikallista dieseliä) ja lisäaine "polttaa" hiukkaset pöntössä. Yhteistä näissä edellisissä on, että ahdot ohjataan polton ajaksi ohi coolerin ja taas saadaan lämpöjä ylemmäksi.
                              Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                              Check:
                              www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                              Tampere 044-5867096

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎