Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 530iA vs 530dA

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Johan Dark
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2005
    • 334
    • Espoo

    #16
    Eikö suoritusarvot (vakiona) ole aika samalla tasolla 530d vs. 530i?
    Itsellä ollut E60 530d, ja kokeilin myös samaan aikaan 530i. Itse ehdottomasti kallistuisin bensaversioon, vaikka turbodieselissä on omat etunsa.

    Tosin sulla on semmonen "harrasteauto" , että ei se 530i mitään erityisiä kicksejä enään anna

    Comment

    • jori
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2003
      • 1011
      • Vantaa

      #17
      Hyviä pointteja tullut jo paljon.
      Joku mainitsi et jos pelkkä raha ratkaise niin älä osta BMW:tä.

      Luulen että meille kaikille se raha jotain meinaa, jos vaihtoehtona on laittaa vähemmän rahaa auton ylläpitoon niin varmasti meistä jokainen sen vaihtoehdon valitsee. BMW:n ostan koska mulla on ollut jo 12 bemaria ja merkkiuskollisuus jatkuu, ja varmasti ei ole ollut niitä vähiten rahaa vieviä malleja mm.2xE31 850ia, 2xE36 M3, 2xE39 540ia ja aina ajanut sen saman n.20tkm/vuosi.

      Nyt vain haluaisin mahd.järkevän "käyttöauton" ton E31:sen kaveriksi, sillä tuon E31:sen ylläpitoon ja korjauksiin menee taas keväällä sievoinen summa rahaa koska haluan sen mahd.hyvä kuntoiseksi pikkuhiljaa ja kohteita noissa malleissa tunnetusti riittää.

      Siispä taidan tohon bensaan taipua, ainakin näillä näkymin...tietysti yksi vaihtoehto olisi E90 325iA, E60 on kyllä mun mielestä paremman näköinen.
      Ajossa: iX xDrive50 Fully Charged
      Exät: Tesla Model S LRR, G05 e45 M-Sport, F15 M50d, F15 30d, F11 535d, F30 Active Hybrid, E60 M5, E63 645CiA, W219 MB 350 CLS, E31 850iA, E90 320dA, E39 523iA, E39 540iA ACS, E36 328i Cab, Porsche 968, E36 M3, E39 540iA, E31 850iA, E36 M3, E34 525i, E30 325i M-Tech II, E30 325i kv, E30 318i, E30 316.

      Comment

      • sirkus
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2004
        • 2195
        • kaustinen

        #18
        Jos suorituskyky ei ole tärkeä niin kannattaa miettiä myös 525i:tä se kun on huomattavasti 530i:tä taloudellisempi.
        Chrysler 300c crd touring 2010
        Daily driver
        Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
        Man cave on wheels
        Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
        Built not bought
        V8, only juice&milk come in 2 litres

        Kawasaki zzr1100 fighter


        Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

        Comment

        • jori
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2003
          • 1011
          • Vantaa

          #19
          Originally posted by sirkus View Post
          Jos suorituskyky ei ole tärkeä niin kannattaa miettiä myös 525i:tä se kun on huomattavasti 530i:tä taloudellisempi.
          Niin...taitaa vaan mennä jo liian mopoksi, tuskin suurta eroa kulutuksessakaan, jos puhutaan 192hv mallista.
          Ajossa: iX xDrive50 Fully Charged
          Exät: Tesla Model S LRR, G05 e45 M-Sport, F15 M50d, F15 30d, F11 535d, F30 Active Hybrid, E60 M5, E63 645CiA, W219 MB 350 CLS, E31 850iA, E90 320dA, E39 523iA, E39 540iA ACS, E36 328i Cab, Porsche 968, E36 M3, E39 540iA, E31 850iA, E36 M3, E34 525i, E30 325i M-Tech II, E30 325i kv, E30 318i, E30 316.

          Comment

          • MajorDrake
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 7527
            • Jyväshyvä

            #20
            Originally posted by sirkus View Post
            Tuossa kun ottaa huomioon käyttövoimaveron niin ero kutistuu mitättömäksi. Ja kun ottaa huomioon dieselin vikaaltiuden niin tartteekin ajaa 60000km vuodessa, että diesel kannattaa, näiden faktojen takia itse siirryin bensa autoilijaksi vaikka kilometrejä tulee 30000 vuodessa. Ja onhan tuo bensa miljoonakertaa hiljaisempi ja mielyttävämpi.
            Ja ne faktat? Hymyöt puuttuu moisesta huulenheitosta...

            Mulla on ollut 5 kpl E61 dieseleitä, olen ajanut n. 200 tkm niillä yhteensä.
            Suoraan moottoriin liittyviä kustannuksia on n. 350 euroa em. ajomatkalla.
            Näistä termareihin 200 (3x EGR ja yx päätermari), 100 euroa huohottimeen/ahtoletkun tiivisteeseen ja loput 50 euroa alipaineletkuihin ja imusarjan läppien poistossa käytettäviin ruuveihin...

            Eikä muutenkaan autoissa ole ollut kovin paljon kallista korjattavaa ja korjaukset on tehty itse. pari pyöränlaakeria, yhteen alatukivarret eteen (tosin turhaan kun vika olikin runfläteissä), yksi takakontin nuppi.
            Ehkä joku 1500 euroa kaikki korjaukset yhteensä.
            Autot ovat olleet 140-180 tkm ajettuja kaikki.

            Toki korjauksiin olis mennyt reilusti enemmänkin jos en tajuaisi mistään mitään ja ajelisin termarit auki -> DPF tukkoon -> 2 ke vaihdosta ihan turhaan jne...
            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

            Comment

            • tuumas
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2007
              • 2564
              • Lapland, Finland

              #21
              Täältä ääni bensalle, kaikki validit pointit on jo tullut esille. Saat varmatoimisen käyttöauton.

              Comment

              • sirkus
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2004
                • 2195
                • kaustinen

                #22
                Niin tosiaan asia voi olla ihan eri jos ottaa auton korjauksen harrastuksena ja tekee itse, mut jos autoa huoltaa/korjaa merkkiliikkeessä (varsinkin suuremmissa taloissa) niin kyllä diesel tulee herkästi kalliiksi.
                Ihan perushuollotkin kun tulevat kalliimmiksi. Öljyä menee enemmän ja sen tulee olla dpf yhteensopivaa, suodatin maksaa tuplat, pa-suodatin kuuluu huolto-ohjelmaan jne. Eli jos vaan ajaa / huoltaa merkkiliikkeessä huolto-ohjelman mukaan.

                Tokihan tolla 535d viritettyä on makea peli ja jos itse osaa korjata/huoltaa ei se välttämättä tule edes kalliiksi.

                Itse olisin voinut ostaa dieselin eikä se olisi varmasti tullut kalliimmaksi kuin bensa, mutta kun juuri ostettuun autoon olisi mahdollisesti joutunut heti uusimaan hehkut, hehkuyksikön, 3- termostaattia, pakosarjan ja poistamaan läpät niin ei kiinostanut, koska kyseessä on käyttö eikä harrasteauto.

                Ja vaikka tuon 530i:n laitoinkin myyntiin ei tilalle ole tulossa dieseliä vaan 545i, joka olisi pitänyt ostaa samantien.
                Chrysler 300c crd touring 2010
                Daily driver
                Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
                Man cave on wheels
                Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
                Built not bought
                V8, only juice&milk come in 2 litres

                Kawasaki zzr1100 fighter


                Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

                Comment

                • Matson^
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2008
                  • 2113
                  • Seinäjoki

                  #23
                  Minusta diesel. Just ostettiin talouteen "kakkosautokin" dieseli vaikkei mitään tarvetta olekkaan, kilometrejä tulee varmasti vajaa 15tkm vuoteen, joten ei se ainakaan halvemmaksi tule.. jos nyt ei kalliimmaksikaan, mutta se ajon helppous ja vaivattomuus sai kallistumaan tupajumin puoleen. Ja on se sitten mukavempi heittää joku pidempikin reissu, kun ei heti tarvi satasella tankata!

                  Ainut suurempi huoltokulu bensa vs. diesel lienee tuo vähän kalliimpi öljy jota joutuu DPF vehkeissä käyttämään, ja ainahan sen voi poistaa
                  Jos dieseliin pitää vaihtaa hehkutulppia +150tkm välein(~10-15€/kpl), niin kai se jotain tulppia se bensakin vaatii. Suodattimet nyt ei maksa kumpaankaan "mitään" joten sen voi unohtaa.
                  Yksilöstä kiinni kumpaa joutuu enemmän remppaamaan, omaani olen kahden vuoden ja 50ktm aikana vaihtanut, alipaineletkut, termostaatit. Nämä siis tekniikkaan liittyvät selvästi rikki olleet osat. Hehkuista on myös ollut yksi pimeänä jo jonkin aikaa, mutta laiskuuksissani odottelen että useampi antautuisi ennenkuin tempaisen imusarjan käteen..
                  | BMW G30 X-Drive M-Sport |
                  | Nissan Navara TREK-1 |
                  ex. | BMW e61 535dA Sport Edition LCI 2010 | Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 2012 |Opel Astra H 5D | BMW e60 535d M5-look | Audi A3 2.0TDI Ambition | BMW e46 330D | Opel Omega 3.0 V6 Executive | Opel Astra G Coupe Bertone | Opel Astra G 3D |

                  Comment

                  • jori
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2003
                    • 1011
                    • Vantaa

                    #24
                    Eli kumpi kannattaa, bensa vai diesel mun kilometreillä= jos löytää hyvän yksilön dieseleistä niin sit se, bensoissa pienempi mahdolisuus astua "paskaan".
                    Syksyllä VOI olla muutto kauemmas koulupaikasta jossa käy n.4kk.vuodesta, jolloin taas tulisi kilometrejä lisää muutama tuhat vuoteen.
                    Dieselillä tosiaan kiva lähteä reissun päälle ja tankata huomattavasti pienemmillä summilla, ja se vääntö...
                    Hankalaa on PRKL.

                    Noh, auto pitäisi hommata huhtikuun loppuun menessä, joten vielä on aikaa hiukan funtsia.
                    Ajossa: iX xDrive50 Fully Charged
                    Exät: Tesla Model S LRR, G05 e45 M-Sport, F15 M50d, F15 30d, F11 535d, F30 Active Hybrid, E60 M5, E63 645CiA, W219 MB 350 CLS, E31 850iA, E90 320dA, E39 523iA, E39 540iA ACS, E36 328i Cab, Porsche 968, E36 M3, E39 540iA, E31 850iA, E36 M3, E34 525i, E30 325i M-Tech II, E30 325i kv, E30 318i, E30 316.

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      #25
                      Itsellä hieman samaa pähkäilyä. Tosin mulle riittaisi 520da, onko siitä kokemuksia? Onko 530ia vs 525ia paljon kulutuseroa? Ajosta puolet kaupungissa, tähän asti bensa automaatti bemarit on vienyt 11-15/100km. Pääseekö millään bensa e61:llä alle kympin kaupungissa?

                      Comment

                      • veku
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 6325
                        • P-Pohjanmaa

                        #26
                        Originally posted by sirkus View Post
                        Niin tosiaan asia voi olla ihan eri jos ottaa auton korjauksen harrastuksena ja tekee itse, mut jos autoa huoltaa/korjaa merkkiliikkeessä (varsinkin suuremmissa taloissa) niin kyllä diesel tulee herkästi kalliiksi.
                        Ihan perushuollotkin kun tulevat kalliimmiksi. Öljyä menee enemmän ja sen tulee olla dpf yhteensopivaa, suodatin maksaa tuplat, pa-suodatin kuuluu huolto-ohjelmaan jne. Eli jos vaan ajaa / huoltaa merkkiliikkeessä huolto-ohjelman mukaan.

                        Tokihan tolla 535d viritettyä on makea peli ja jos itse osaa korjata/huoltaa ei se välttämättä tule edes kalliiksi.

                        Itse olisin voinut ostaa dieselin eikä se olisi varmasti tullut kalliimmaksi kuin bensa, mutta kun juuri ostettuun autoon olisi mahdollisesti joutunut heti uusimaan hehkut, hehkuyksikön, 3- termostaattia, pakosarjan ja poistamaan läpät niin ei kiinostanut, koska kyseessä on käyttö eikä harrasteauto.

                        Ja vaikka tuon 530i:n laitoinkin myyntiin ei tilalle ole tulossa dieseliä vaan 545i, joka olisi pitänyt ostaa samantien.
                        Hyvä että liputit edes vähän diselin puolta..kävin vähän ajaan tuolla seiskalla ja kyllähän bensakasin ääni on nannaa korville..vaikkei tuo 735 mikään tykki ole.
                        Ehkä itselläkin seuraava on bensa mutta käytännön suorituskykyä pitää olla ,siis sen ohjelmoidun 535d verran
                        F11 M550D
                        E39 M5
                        F26 3.0 Da M-Sport
                        E61 535D M-Sport

                        Comment

                        • 174000
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2008
                          • 1178
                          • Tuusula

                          #27
                          Menee yli hilseen. Puhutaan kuitenkin yli 20k€ vehkeistä ja sitten valintaa perustellaan joillain helveetten polttoainekulutuksilla, vaikka noilla ajomäärillä sillä ei ole mitään merkitystä.

                          Itse ottaisin bensan ihan vaan moottorin äänen perusteella.

                          Eli ota se kumpi sattuu enemmän kiehtomaan.
                          ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
                          '02 VW Golf 1.4i
                          Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
                          ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

                          Comment

                          • Pannari Petteri
                            Newbiemmer
                            • Aug 2010
                            • 16
                            • Savo

                            #28
                            Itsekkin pähkäilin ks. kysymyksen kanssa 09/2010.
                            Hakusessa oli farkku E61:n...alkuun bensa! Automaatti laatikko piti olla myös!
                            Syksyllä 2010 ei ollut hirveästi tarjolla Saksassa bensa pelejä...naftoja oli
                            tarjolla sitäkin enemmän. Näistä "nuhapumppudieseleistä" löytyi sitten SE kiinnostava farkku niillä kohtuu km:llä ja hyvillä varusteilla. Bensa pelit olivat
                            silloin "köyhemmillä varusteilla" tai vaalealla sisustalla....
                            Joten ajelin kokeilla välillä dieseliä vaikka olen itse kuvitellut olevani bensamiehiä!....Tämä diesel auto on siis ensimmäinen dieseli itselleni,mutta nimissäni on toki 2 kpl.bensa-autoja edelleen( ei harraste vaan käyttöautoja).
                            Ajattelin, että suht koht vähän ajetusta d-autosta pääsee eroon jos ei ole tyytyväinen....
                            Kokemuksia syksy-talvi ajalta bensa vs diesel:
                            1. Automaatti diesel vs. bensa kaupunkiajossa (kulutus) 1 piste diesel
                            2. Käyttömukavuus diesel vs. bensa (lämpiäminen) 1 piste bensa
                            3. Huolettemuus diesel vs bensa (lohkolämmitys/huollot jne) 1 piste bensa
                            4. Ajamisen hauskuus diesel vs bensa (vääntö/kiihtyvyys) 1 piste diesel
                            Tarkalle auton pitäjälle diesel voi olla Se oikea valinta, jos voi/tai ymmärtää auton "heikot kohdat"...taloudelliseti varmaankin se raja on n. 20 tkm/vuosi
                            bensa vs diesel. (ajotapa tai paikka vaikuttaa tosin tähän sekä vaihteisto)
                            Itsellä näin jälkikäteen ykköseksi on noussut tämä hauskuus....
                            E 61 da:sta saa varsin hauskan ajopelin hieman ohjelmaa muuttamalla...
                            ...ja jos ei riitä niin 535 d:n suuttimet ja kevennystä pakopuolelle(kts.Karala)
                            Ps. huonona puolena dieselissä on se , että viikonlopun alkoholin kulutus nousee,kun "nuoriso"lainaa autoa ja ei tarvitse itse olla ajokunnossa!
                            Last edited by Pannari Petteri; 17-03-2011, 01:23.

                            Comment

                            • sirkus
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2004
                              • 2195
                              • kaustinen

                              #29
                              Originally posted by veku View Post
                              Hyvä että liputit edes vähän diselin puolta..kävin vähän ajaan tuolla seiskalla ja kyllähän bensakasin ääni on nannaa korville..vaikkei tuo 735 mikään tykki ole.
                              Ehkä itselläkin seuraava on bensa mutta käytännön suorituskykyä pitää olla ,siis sen ohjelmoidun 535d verran
                              Niin sähän siirytkin seuraavaksi uuteen korimalliin ja laitat F11 550ia:n. Siinä ei ainakaan jää dieseliä kaipaamaan.
                              Chrysler 300c crd touring 2010
                              Daily driver
                              Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
                              Man cave on wheels
                              Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
                              Built not bought
                              V8, only juice&milk come in 2 litres

                              Kawasaki zzr1100 fighter


                              Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

                              Comment

                              • Driver22
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2006
                                • 2098
                                • *

                                #30
                                Itsellä oli samankaltainen pohdiskelu käynnissä nyt kun hommasin tuo oman 530i:n. Diesel olisi ollut halvempi hankkia, samalla hintaa olisi saanut 530d:n M-Sporttina kun bensan normi versiona. Lisäksi suunnilleen samanikäiseen dieseliin tulee noin tonni vähempi veroa kuin bensoihin. 525i ei ollut edes vaihtoehto noin painavaan koriin, pitää sen auton liikkuakin jotenkin.

                                Loppujenlopuksi oli pakko todeta että pöllö-öljy laitteet ei ole minun juttu, vaikka ne nykyään alkaa ollakkin jo hyviä laitteita. Nettiauton perusteella Suomessa on aika vähän bensa 530:siä, joka ei ole negatiivinen juttu myynnin kannalta.
                                F31 330D Xdrive M-Sport

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎