Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 530iA vs 530dA

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7424
    • Oulu

    #31
    Originally posted by Driver22 View Post
    Diesel olisi ollut halvempi hankkia, samalla hintaa olisi saanut 530d:n M-Sporttina kun bensan normi versiona.
    Toihan kuulostaa vähän yllättävältä kun en ole ikinä noita vertaillut vaan kattonu vaan bensoja. Eikös aiemmin ollut E39:n kohdalla yleensä toisin päin?
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • jumbo
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2005
      • 6603
      • Lappeenranta

      #32
      Originally posted by MajorDrake View Post
      Ja ne faktat? Hymyöt puuttuu moisesta huulenheitosta...

      Mulla on ollut 5 kpl E61 dieseleitä, olen ajanut n. 200 tkm niillä yhteensä.
      Suoraan moottoriin liittyviä kustannuksia on n. 350 euroa em. ajomatkalla.
      Näistä termareihin 200 (3x EGR ja yx päätermari), 100 euroa huohottimeen/ahtoletkun tiivisteeseen ja loput 50 euroa alipaineletkuihin ja imusarjan läppien poistossa käytettäviin ruuveihin...

      Eikä muutenkaan autoissa ole ollut kovin paljon kallista korjattavaa ja korjaukset on tehty itse. pari pyöränlaakeria, yhteen alatukivarret eteen (tosin turhaan kun vika olikin runfläteissä), yksi takakontin nuppi.
      Ehkä joku 1500 euroa kaikki korjaukset yhteensä.
      Autot ovat olleet 140-180 tkm ajettuja kaikki.

      Toki korjauksiin olis mennyt reilusti enemmänkin jos en tajuaisi mistään mitään ja ajelisin termarit auki -> DPF tukkoon -> 2 ke vaihdosta ihan turhaan jne...
      Eli olet vaihtanut autoa aina ennenkuin se ehtii "hajoamaan", tai tulemaan suurempia huoltokustannuksia. Paljonko on mennyt rahaa aina päivittäessä menopeli uuteen diiseliin?
      Täältä ääni bensalle, diiselissä en itse näe muuta etua kuin hyvän väännön ja ohjelmoinnilla saatavat lisätehot.
      M550d

      Comment

      • MajorDrake
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 7527
        • Jyväshyvä

        #33
        Originally posted by jumbo View Post
        Eli olet vaihtanut autoa aina ennenkuin se ehtii "hajoamaan", tai tulemaan suurempia huoltokustannuksia.
        Paljonko on mennyt rahaa aina päivittäessä menopeli uuteen diiseliin?
        No niin no, olen ajat autoilla vähintään 30 tkm, enimillään 50 tkm itse.
        Toki olisi huonolla tuurilla voinut sattua jotain kallistakin tuolle matkalle...

        Ja tuosta autonvaihtokulusta, ei harrastuksen kuluja lasketa
        ja km-korvauksilla näitä autoja pidätään ;-)
        Last edited by MajorDrake; 17-03-2011, 11:43.
        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

        Comment

        • AKSU
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2003
          • 402
          • Nivala

          #34
          Originally posted by sirkus View Post
          Tuossa kun ottaa huomioon käyttövoimaveron niin ero kutistuu mitättömäksi. Ja kun ottaa huomioon dieselin vikaaltiuden niin tartteekin ajaa 60000km vuodessa, että diesel kannattaa, näiden faktojen takia itse siirryin bensa autoilijaksi vaikka kilometrejä tulee 30000 vuodessa. Ja onhan tuo bensa miljoonakertaa hiljaisempi ja mielyttävämpi.
          E39 530d, 4 vuotta/120tkm, verot vuodessa ~710€ keskikulutus 6,8l/100km tekniikka ongelmia sen verran, että 1 siirtopumppu ja kahden suuttimen tiivistys = ~500€. ( mut koputetaan ny kuitenkin puuta...)

          Comment

          • sirkus
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2004
            • 2195
            • kaustinen

            #35
            Originally posted by AKSU View Post
            E39 530d, 4 vuotta/120tkm, verot vuodessa ~710€ keskikulutus 6,8l/100km tekniikka ongelmia sen verran, että 1 siirtopumppu ja kahden suuttimen tiivistys = ~500€. ( mut koputetaan ny kuitenkin puuta...)
            Tässä oli kyllä puhe E6x dieselistä joka on aikaspaljon vikaherkempi laite kuin e39. Toki mun edesmenneeseen e39 530d:hen oli 190tkm mennessä vaihdettu jo kaikki suuttimet, automaattivaihtesto.
            Chrysler 300c crd touring 2010
            Daily driver
            Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
            Man cave on wheels
            Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
            Built not bought
            V8, only juice&milk come in 2 litres

            Kawasaki zzr1100 fighter


            Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

            Comment

            • JiPe
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2010
              • 2548
              • Kuopio

              #36
              Bemarin diisel koneet ei siis ole kovin kummoisia, ainakaan tämän topiikin perusteella. Mikähän siinä on, että samassa maassa oleva toinen merkki taas osaa diisel koneen tehdä. :think Vanhemmilla nimittäin on 220CDI -02 E-mersu, jossa huoltokulut ovat olleet todella alhaiset. (ajokilometrit 230tkm -> 350tkm, ja vielä tulee lisää..)
              Last edited by JiPe; 17-03-2011, 12:30.
              MB W204 200cdi -08 -Käyttis-
              MB C124 E 320 coupe -93 -Odottaa museointia-
              MB W906 Sprinter -16 -Reissussa-
              Suzuki Vitara 1.6 -91 -Aura-auto-

              Comment

              • Matson^
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2008
                • 2113
                • Seinäjoki

                #37
                No en nyt noinkaan sanoisi.. tiedän yhden 330d m57n johon on laitettu ~260hv & 600nm softa vajaa 50tkm ajettuna -> 535d:n suuttimet jossain 150tkm tienoilla, samalla softattu tehot 350hv & 900nm ja tällä yhdistelmällä mennään vieläkin, mittarissa oli viimeisen kuuleman jälkeen reippaasti yli 500tkm (vajaa vuosi sitten). Autolla vedetään kesäisin venetraileria yms.. Kytkin&vauhtipyörä paketteja menee reilun 100tkm välein, mutta muuten ei ole mitään moottoriin tai voimansiirtoon liittyvää avattu/vaihdettu. Niin paitsi että kaveri testailee & penkittelee erilaisia turboja aina pienen lisätehon toivossa, mutta noille lukemille ovat tehot jämähtäneet.

                Muutenkaan en ole kuullut ainoankaan m57 dieselin kuluneen loppuun.
                Last edited by Matson^; 17-03-2011, 12:49.
                | BMW G30 X-Drive M-Sport |
                | Nissan Navara TREK-1 |
                ex. | BMW e61 535dA Sport Edition LCI 2010 | Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 2012 |Opel Astra H 5D | BMW e60 535d M5-look | Audi A3 2.0TDI Ambition | BMW e46 330D | Opel Omega 3.0 V6 Executive | Opel Astra G Coupe Bertone | Opel Astra G 3D |

                Comment

                • sirkus
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2004
                  • 2195
                  • kaustinen

                  #38
                  Joo eihän nuo BMW dieselin peruskoneet huonoja ole. Viat tuppaa olemaan apulaitteissa tms. Ja ei nuo MB:n uudemmat cdi:t taida myöskään ihan viattomia laitteita olla?
                  Chrysler 300c crd touring 2010
                  Daily driver
                  Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
                  Man cave on wheels
                  Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
                  Built not bought
                  V8, only juice&milk come in 2 litres

                  Kawasaki zzr1100 fighter


                  Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

                  Comment

                  • WarHead
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2005
                    • 774

                    #39
                    Originally posted by sirkus View Post
                    Joo eihän nuo BMW dieselin peruskoneet huonoja ole. Viat tuppaa olemaan apulaitteissa tms. Ja ei nuo MB:n uudemmat cdi:t taida myöskään ihan viattomia laitteita olla?
                    Kylläpä niitä taitaa olla vaivoja kaikissa koneissa, mukaan luettuna pumppusuutin versiot ja jopa niissä pemarin pensakoneissakin...

                    Ois kiva tietää missä suhteessa dieseleitä/bensoja liikkuu Suomessa. Itse arvaan, että diiseleitä on väh. 10-kertainen määrä bensoihin verrattuna. Siis E60 ja E61. Tämä selittää myös osittain tuota negatiivista mielikuvaa kaasuöljy-välineitä kohtaan. Ehkä.
                    Itse en kylläkään oikeen mittään negatiivista dieselistä kylläkään keksi, vaikka pensa-malli onkin par´aikaa etsinnässä.
                    E91 335iAT -08

                    -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -

                    Comment

                    • JiPe
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2010
                      • 2548
                      • Kuopio

                      #40
                      Originally posted by sirkus View Post
                      Joo eihän nuo BMW dieselin peruskoneet huonoja ole. Viat tuppaa olemaan apulaitteissa tms. Ja ei nuo MB:n uudemmat cdi:t taida myöskään ihan viattomia laitteita olla?
                      Joo tuntuu, että nuo 00-> tulleet uudet mallit on järjestään huonompia kuin mallit jotka ovat ilmestyneet alle -00. :think Oli sitten mikä valmistaja tahansa.

                      Mutta itse asiaan:
                      Kyllä itse varmaan sen diiselin ottaisin tuolla ajomäärällä. Varsinkin jos auto on käyttöautoksi tarkoitettu. Diiselillä on ihan mukava ajella; kulutuksen ja vääntöjen puolesta, sekä vielä kun lisää tämän E10-bensiinin, niin diisel tuntuisi tällä hetkellä paremmalta valinnalta tulevaisuutta miettien. Hyvä tosin itse sanoa kun ajan 3.0l bensakoneella
                      MB W204 200cdi -08 -Käyttis-
                      MB C124 E 320 coupe -93 -Odottaa museointia-
                      MB W906 Sprinter -16 -Reissussa-
                      Suzuki Vitara 1.6 -91 -Aura-auto-

                      Comment

                      • salsal
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2007
                        • 38
                        • Lahti

                        #41
                        Joo, onhan tästä keskusteltu ennenkin... Tuosta illuusiosta koskien bensamallien "huolettomuutta" ja dieselmallien "vikaherkkyyttä" kannattaa huomioida pari seikkaa. Ensinnäkin nopeasti nettiauton tarjontaa katsoen, huomataan e60/61 kannasta dieselmallien osuuden olevan ~80%. Kun tämä yhdistetään siihen, että mm. veropoliittisista syistä Suomessa dieselautoilla ajetaan keskimäärin selkeästi suurempia kilometrisuoritteita on yhteisvaikutus jo erittäin huomattava. Ts. e60/61 bensiinimallien yhteenlaskettu kilometrisuorite on paljon pienempi kuin e60/61 dieselmallien Tämä näkyy vikojen absoluuttisessa määrässä/korjaamoilla.

                        Jos dieselmallien kilometrisuoritteet ajettaisiin bensiinimalleilla ja toisinpäin, saataisiin btcf-ongelmat palstaa lukemalla juuri päinvastainen käsitys käyttövoimien luotettavuudesta. Toisaalta kyllä etenkin nykyaikainen dieseltekniikka sisältää monia arvokkaita osia ja on monin osin "hifimpää" kuin se vaparibensa. Silti väitän ettei merkittävää vikatiheys eroa ole _kilometrisuoritteisiin_ nähden ja ainakaan sitä ei kukaan pysty tilastollisesti pätevästi todistamaan.

                        Alkuperäiseen kysymyseen: itse ainakin valitsen sen mikä miellyyttää. Ja ainahan autoa voi vaihtaa jos tulee toisiin ajatuksiin

                        Comment

                        • jori
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2003
                          • 1011
                          • Vantaa

                          #42
                          Originally posted by salsal View Post
                          Joo, onhan tästä keskusteltu ennenkin... Tuosta illuusiosta koskien bensamallien "huolettomuutta" ja dieselmallien "vikaherkkyyttä" kannattaa huomioida pari seikkaa. Ensinnäkin nopeasti nettiauton tarjontaa katsoen, huomataan e60/61 kannasta dieselmallien osuuden olevan ~80%. Kun tämä yhdistetään siihen, että mm. veropoliittisista syistä Suomessa dieselautoilla ajetaan keskimäärin selkeästi suurempia kilometrisuoritteita on yhteisvaikutus jo erittäin huomattava. Ts. e60/61 bensiinimallien yhteenlaskettu kilometrisuorite on paljon pienempi kuin e60/61 dieselmallien Tämä näkyy vikojen absoluuttisessa määrässä/korjaamoilla.

                          Jos dieselmallien kilometrisuoritteet ajettaisiin bensiinimalleilla ja toisinpäin, saataisiin btcf-ongelmat palstaa lukemalla juuri päinvastainen käsitys käyttövoimien luotettavuudesta. Toisaalta kyllä etenkin nykyaikainen dieseltekniikka sisältää monia arvokkaita osia ja on monin osin "hifimpää" kuin se vaparibensa. Silti väitän ettei merkittävää vikatiheys eroa ole _kilometrisuoritteisiin_ nähden ja ainakaan sitä ei kukaan pysty tilastollisesti pätevästi todistamaan.

                          Alkuperäiseen kysymyseen: itse ainakin valitsen sen mikä miellyyttää. Ja ainahan autoa voi vaihtaa jos tulee toisiin ajatuksiin
                          Tämä on kyllä totta että selvästi suurin osa on dieseleitä ja myös enemmän ajettuja kuin bensat ja tietenkin vikoja näin ollen enemmän. Puolet jos ei enemmänkin uitettuja muualta maailmasta joten varmasti sekaan mahtuu muutamia mittarin pyöritys yksilöitä.

                          Vaikka jo bensaan taivuinkin niin kyllä se diesel vielä mielessä pyörii, ja tosiaan jos miellytä niin ainahan niistä eroon pääsee, jollain hinnalla...noh vielä on hiukan aikaa miettiä ja selailla mobile.de:tä.
                          Ajossa: iX xDrive50 Fully Charged
                          Exät: Tesla Model S LRR, G05 e45 M-Sport, F15 M50d, F15 30d, F11 535d, F30 Active Hybrid, E60 M5, E63 645CiA, W219 MB 350 CLS, E31 850iA, E90 320dA, E39 523iA, E39 540iA ACS, E36 328i Cab, Porsche 968, E36 M3, E39 540iA, E31 850iA, E36 M3, E34 525i, E30 325i M-Tech II, E30 325i kv, E30 318i, E30 316.

                          Comment

                          • Vanquish
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2004
                            • 1961
                            • Hki

                            #43
                            No jos mietitään mitä bensamotista voi hajota, niin aika vähän siellä on mitään sellaista hajoavaa. Eipä juuri tule mieleen kuin huohottimen tukkeutuminen, kansiviat (ei näitä taida juuri olla), muuta?. Dieselissä taas dpf, suuttimet, turbo, hehkut...

                            Comment

                            • k0rppi
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2008
                              • 784
                              • Varkaus

                              #44
                              Originally posted by Vanquish View Post
                              No jos mietitään mitä bensamotista voi hajota, niin aika vähän siellä on mitään sellaista hajoavaa. Eipä juuri tule mieleen kuin huohottimen tukkeutuminen, kansiviat (ei näitä taida juuri olla), muuta?. Dieselissä taas dpf, suuttimet, turbo, hehkut...
                              taitaa sieltä bensastakin löytyä suuttimet

                              Comment

                              • TJJ
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2003
                                • 7591
                                • Jyväskylä

                                #45
                                Originally posted by k0rppi View Post
                                taitaa sieltä bensastakin löytyä suuttimet
                                Niitä taitaa hajota vasta uudemmista bensakoneista eikä noista 2003-2005 malleista?
                                E39 528iA

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎