E61 xDrive rengaskoot?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • MS74
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Ei vaan ilman muuta laitetaan tehtaan antaman toleranssialueen sisälle, mutta koska ko.toleranssialue on niin laaja kuin on, niin 20” renkaat niin pystyyn kuin toleranssi antaa myöden.
    Ok, e61:ssä tehtaan speksi huolioi alueen vain 19” kokoluokkaan asti, joten jos menee, niin hiukan voit vielä laittaa 0.10”-0.15” pystympään kuin tehtaan maksimi.

    No juu sitä tarkotin ettei vihreän puoliväliin.


    Eli tuossahan ne tavoitearvot kutakuinkin tulikin tälle yhdistelmälle, aivan eri asia sitten saadaanko niitä varsinkaan Vianorilla lähellekkään näitä arvoja?
    Siis varsinkin etupäätä jota heidän mielestään ”ei voi säätää”?
    Sitten viedään merkkiliikkeeseen jos ei onnistu. Mittalaitteista ei säätö jää kii, eri asia minkälainen heppu sieltä tulee. Täytyy suorittaa lyhyt työhaastattelu ensin

    Säätöihin tai niiden ongelmakohtiin mistä yleensä kiikastaa ettei muka saada säätöihin, vois nyt kertoo jotain niin voin huomen yrittää valistaa. Sais tuon nyt mahdollisimman sukkelaan kuntoon.
    Last edited by MS74; 12-07-2016, 22:47.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by MS74 View Post
    Ool rait ! Vianoriin mennää huomen iltapäiväl rukkaa kulmii.... Siellä jo sanoinkin et tehtaan arvoihin ei laiteta vaan pystympään, tuntu olevan tuttuu jo bemujen kohdal tuo.
    Ei vaan ilman muuta laitetaan tehtaan antaman toleranssialueen sisälle, mutta koska ko.toleranssialue on niin laaja kuin on, niin 20” renkaat niin pystyyn kuin toleranssi antaa myöden.
    Ok, e61:ssä tehtaan speksi huolioi alueen vain 19” kokoluokkaan asti, joten jos menee, niin hiukan voit vielä laittaa 0.10”-0.15” pystympään kuin tehtaan maksimi.

    Originally posted by MS74 View Post
    Ei välttämättä ole aikaa kahlailla nettii kun muutakin tekemistä.
    Et jos jollain olis jotain arvoja heittää tai muistaa mistä ne löytyy.

    Eli auto nelikko, vakio korkunen ( etupäähän ehkä tulos madallusta )
    Renkaat 245/35 ja 275/30/20

    Löyty tuollanen Hemin kommentti pikasella vilkasulla > No, tällä suuntaajalla ei nyt käytössään laitteita joita minä ymmärtäisin, eli minulle yksi aste on 60-minuuttua, eli ei ole olemassa kuin 0.59” ja sen jälkeen aste(eli en ymmärrä -0.80-0.90” arvoja, kun nehän ovat = -1.20”-1.30"?).
    Tästä myös puuttuu paljon aivan oleellista tietoa kuten casterit ja kulkukuma?, mutta jos halutaan että 20” 295-leveä takarengas ei kulu yhtään nopeammin sisäreunastaan, vaatii se jo aika lähelle asteen camberin.
    -1.15-1.20”-astetta pitäisi antaa aikaa sisäkantille niin että kun yhden kesän sujuttelee menemään ja seuraavana keväänä kääntää puolta(jos rengasmalli tämän sallii), niin sen seuraavan kesän jälkeen ollaan aika tasaisessa kulumassa.
    -1.10”-asteen alle ei oikein enään pitäisi mennä vaikka kyseessä olisi leveä 20” rengas, koska oikein säädettynä silloin etupää alkaa olemaan jo nollissa.
    Kuitenkin etupäässäkin saisi olla 20”:kin hieman negatiivista camberia, koska hieman rengaasta riippuen, suuntavakavuuteen voi muutoin tulla pieni epämääräisyys.
    Optimi camber etupäähän 20”-renkaalla tässä tapauksessa/kohtaa näillä leveyksillä olisi -0.15”-0.25” ja takapäähän sen asteen enemmän(ok, hieman pienempi voi ero ”hätätilanteessa” olla ilman dramatiikkaa varsinkin jos kyse on 19”-20” renkaasta=ei ihan niin nirso asteen erolle kuin pienemmät vannekoot) .

    20” renkaalla etupäässä auraukset nolliin, edellytyksenä että casterit symmetriset / 0.20” asteen sisällä toisistaan(itse säädän omiini pienen harituksen tehtaan toleranssien sisällä) ja takapään auraus sieltä tehtaan antaman toleranssin minimipäästä.
    Eli tuossahan ne tavoitearvot kutakuinkin tulikin tälle yhdistelmälle, aivan eri asia sitten saadaanko niitä varsinkaan Vianorilla lähellekkään näitä arvoja?
    Siis varsinkin etupäätä jota heidän mielestään ”ei voi säätää”?

    Leave a comment:


  • MS74
    replied
    Ool rait ! Vianoriin mennää huomen iltapäiväl rukkaa kulmii.... Siellä jo sanoinkin et tehtaan arvoihin ei laiteta vaan pystympään, tuntu olevan tuttuu jo bemujen kohdal tuo.

    Ei välttämättä ole aikaa kahlailla nettii kun muutakin tekemistä.
    Et jos jollain olis jotain arvoja heittää tai muistaa mistä ne löytyy.

    Eli auto nelikko, vakio korkunen ( etupäähän ehkä tulos madallusta )
    Renkaat 245/35 ja 275/30/20

    Löyty tuollanen Hemin kommentti pikasella vilkasulla > No, tällä suuntaajalla ei nyt käytössään laitteita joita minä ymmärtäisin, eli minulle yksi aste on 60-minuuttua, eli ei ole olemassa kuin 0.59” ja sen jälkeen aste(eli en ymmärrä -0.80-0.90” arvoja, kun nehän ovat = -1.20”-1.30"?).
    Tästä myös puuttuu paljon aivan oleellista tietoa kuten casterit ja kulkukuma?, mutta jos halutaan että 20” 295-leveä takarengas ei kulu yhtään nopeammin sisäreunastaan, vaatii se jo aika lähelle asteen camberin.
    -1.15-1.20”-astetta pitäisi antaa aikaa sisäkantille niin että kun yhden kesän sujuttelee menemään ja seuraavana keväänä kääntää puolta(jos rengasmalli tämän sallii), niin sen seuraavan kesän jälkeen ollaan aika tasaisessa kulumassa.
    -1.10”-asteen alle ei oikein enään pitäisi mennä vaikka kyseessä olisi leveä 20” rengas, koska oikein säädettynä silloin etupää alkaa olemaan jo nollissa.
    Kuitenkin etupäässäkin saisi olla 20”:kin hieman negatiivista camberia, koska hieman rengaasta riippuen, suuntavakavuuteen voi muutoin tulla pieni epämääräisyys.
    Optimi camber etupäähän 20”-renkaalla tässä tapauksessa/kohtaa näillä leveyksillä olisi -0.15”-0.25” ja takapäähän sen asteen enemmän(ok, hieman pienempi voi ero ”hätätilanteessa” olla ilman dramatiikkaa varsinkin jos kyse on 19”-20” renkaasta=ei ihan niin nirso asteen erolle kuin pienemmät vannekoot) .

    20” renkaalla etupäässä auraukset nolliin, edellytyksenä että casterit symmetriset / 0.20” asteen sisällä toisistaan(itse säädän omiini pienen harituksen tehtaan toleranssien sisällä) ja takapään auraus sieltä tehtaan antaman toleranssin minimipäästä. Last edited by Hemi; 06-07-2016 at 00:28.


    Last edited by MS74; 12-07-2016, 16:45.

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    Originally posted by MS74 View Post
    No uudet kummit tilattu. Seuraavaksi tilaa sitten nelipyörä suuntausta.
    Kannattaa sitten ennen suuntaukseen viemistä lukaista noita suuntaus topiikkeja. Sieltä saat viitteitä oikeista pyöränkulmista eri kokoisille rengasyhdistelmille. Niillä pelkillä "tehtaan ohjearvoilla" ei aina renkaat kestä. Saat sitten kulmat kerralla kuntoon,jos vaan ei mikään kesä-hessu ole kulmia rukkaamassa.

    Fabsu tuossa jo jotain vinkkiä antoikin.

    Ja ne rengaspaineet sitten jotuu pitämään reilusti korkeammalla,kuin ihan perus 16-17 renkailla.

    Leave a comment:


  • Fabsu
    replied
    Originally posted by MS74 View Post
    Itse asiassa kyllä !!
    No en ihan äkkiä olis uskonu et se tuolleen sen renkaan syö:think
    Mulla se on vielä jyrkempi ja enemmän kyljessä. No kaikkea sitä oppii kun aikasa sätkii ! Vähän tuohon rupesin jo kallistuu kun toiseltakaan puolelta ei löytyny mitään mihin ottais kii.

    No uudet kummit tilattu. Seuraavaksi tilaa sitten nelipyörä suuntausta.
    Joo ja kannattaa sitten käskeä laittamaan ne kulmat sinne -1,30 paikkeille takanta. Itsellä täälä hetkellä n. -1,45 camberia takana ja rautalangat jo paistaa sisäreunoissa vaikka keskellä pintaa vielä n. 3mm. Takana 285/25/20 rengas. Painetta pitänyt takana 3,3 baria.

    Leave a comment:


  • MS74
    replied
    Itse asiassa kyllä !!
    No en ihan äkkiä olis uskonu et se tuolleen sen renkaan syö:think
    Mulla se on vielä jyrkempi ja enemmän kyljessä. No kaikkea sitä oppii kun aikasa sätkii ! Vähän tuohon rupesin jo kallistuu kun toiseltakaan puolelta ei löytyny mitään mihin ottais kii.

    No uudet kummit tilattu. Seuraavaksi tilaa sitten nelipyörä suuntausta.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by MS74 View Post
    245/35 ja 275/30/20 Takaa raapasee sisäreuna johonkin mut missään ei helvetti näy jälkeekään. Aivan ufo homma. Renkaasta hävinny olkapää ja eilen toinen puhkes siitä. Molemmin puolin sama homma. Kartturinpuoli kahahtaa kii herkemmin. Ottaa myös lokarin reunaan hipasun. Kanttii kun rullais aavistuksen niin mahtuis mut tuo sisäreuna on vielä mysteeri. Täytyy huomen tutkailla lisää. Jäykempi sais olla perä...
    Eli kuten tuossa jo tulikin, kyse todellakin on liiallisesta negatiivisesta camberista+liian matalista paineista, ei todellakaan mistään ”raapimisesta”.
    Lopputulemana terävä leikautuminen sisärungon ja kulutuspinnan väliseltä olkapääalueelta(jokaisella pyörähdyksellä tälle olkapääalueelle syntyy terävä ”vekki” kun kulutuspinta painuu ikäänkuin rungon ohi). Kulutuspintaa voi olla lähes täydet, mutta rengas ikäänkuin ”sorvaantuu” olkapääalueelta.
    Sinulla varmasti ongelma kutakuinkin tämän näköinen(vaihtelee hieman renkaan merkistä/mallista riippuen, mutta näin suunnilleen).
    Erityisen herkkä ko.ilmiölle on runflat rengas jossa sivurunko todella jäykkä ja näin olkapääalue on ainoa mikä liiallsisella camberilla+matalilla paineilla muokkautuu joka pyörähdyksellä:



    Last edited by Hemi; 12-07-2016, 13:05.

    Leave a comment:


  • Paarma78
    replied
    Originally posted by MS74 View Post
    Älä ala jänkkää! En muista mikä ET oli .
    Jos tuollee haluis renkaan kuluvan nii sen renkaan pitäis olla se 45ast kulmas sisäänpäin mutta kun ei ole. Kulmat menee kyllä tarkistukseen muutenkin mut ei ne noin vituillaan sentään ole
    Auto käyttäytyy nätisti, pahoissa urissa saattaa vedellä. Paremmal pinnal menee kuin kiskoilla. Ei väljää missään.
    Kyllä tässä taitaa nyt joku muu jänkättää, edelliseltä ihan järkipuhetta. :think

    Rengaspaineet pitää olla tuolla renkaalla korkeat, itse pidän siellä minimi 3.3bar (takaregas saman kokoinen). Ja kyllä, ne kulmat pitää olla kohdillaan ja camberia ei saa olla liikaa (eikä ne tarvitse edes paljoa pielessä ollakkaan kun alkaa nuo kuvailemasi oireet). Kovasti siis kuulostaisi että tässä tapauksessa on kyseessä mainittujen asioiden summa (vääränlaiset paineet ja kulmat tuolle rengastukselle).

    Laitappa tähän keskusteluun kyselyä tarkemmin, jolloin saat todennäköisimmin parhaat referenssit ja vinkit pulmaasi:


    Musta kertoa kaikki oleellinen (käytetyt paineet, rengaskoot jne.). Myös kuva ongelmasta auttaa metkittävästi, jos sellaisen pystyt laittamaan.

    PS. Jos uudemman takavetoisen vanteet E-sarjan nelivedossa niin ei varmasti ota kyllä sisäpuolelta mihinkään kiinni.

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Originally posted by MS74 View Post
    Älä ala jänkkää! En muista mikä ET oli .
    Jos tuollee haluis renkaan kuluvan nii sen renkaan pitäis olla se 45ast kulmas sisäänpäin mutta kun ei ole. Kulmat menee kyllä tarkistukseen muutenkin mut ei ne noin vituillaan sentään ole
    Auto käyttäytyy nätisti, pahoissa urissa saattaa vedellä. Paremmal pinnal menee kuin kiskoilla. Ei väljää missään.
    Sulla oli varmaankin runflätit?
    Aika monessa on takaa kulunut sisäkulma 45 asteen kulmaan ja kankaat tulleet näkyviin vaikka pintaa renkaassa on joku 4 mm...

    Leave a comment:


  • MS74
    replied
    Originally posted by -kalevi- View Post
    Takavetonen minulla on, mutta samat pyöränkaaret noissa on. Mikäs ET vanteissasi on? En millään usko, että se olisi raapimalla puhki kulunut. Negatiivinen camber yhdistettynä haritukseen kuluttaa renkaan juuri tuolla tavalla
    Älä ala jänkkää! En muista mikä ET oli .
    Jos tuollee haluis renkaan kuluvan nii sen renkaan pitäis olla se 45ast kulmas sisäänpäin mutta kun ei ole. Kulmat menee kyllä tarkistukseen muutenkin mut ei ne noin vituillaan sentään ole
    Auto käyttäytyy nätisti, pahoissa urissa saattaa vedellä. Paremmal pinnal menee kuin kiskoilla. Ei väljää missään.

    Leave a comment:


  • -kalevi-
    replied
    Originally posted by MS74 View Post
    No kyllähän se oli raapinu ittensä puhki sisäreunasta ihan olkapäästä ei sivusta kulutuspinnasta ehkä cm hävinny. Ja oikean puolen ihan viittävailla valmis. Nii oliskos sulla nelikko ?? Empä usko että on pyöränkulmista nyt kiinni. Rengas vanne setti on uudemmasta takatuupparista. Sovitettiin ennen ostoa sen verran et mahtuu alle. Edestä ottaa ääriasennos sisälokarii hipoen, muuta ei sillon huomannu. Töyssyyn laskies raapasee johonkin ei kokoajan kun näinkin kauan kesti et romuu tuli, no vaihto kunnos kuitenkin. Jälki on sellanen kun olis sorvis ajettu puolipyöreäl teräl renkaan olkaan 45ast kulmas..
    Takavetonen minulla on, mutta samat pyöränkaaret noissa on. Mikäs ET vanteissasi on? En millään usko, että se olisi raapimalla puhki kulunut. Negatiivinen camber yhdistettynä haritukseen kuluttaa renkaan juuri tuolla tavalla

    Leave a comment:


  • MS74
    replied
    Originally posted by -kalevi- View Post
    Tuskimpa niin pahasti raapii että rengas puhkeaa. Pyöränkulmissa varmasti sanomista :think
    Eikä 275 niin leveä rengas ole, että raapii sisä- ja ulkoreunasta. Itsellä 285, eikä raavi kummaltakaan puolelta
    No kyllähän se oli raapinu ittensä puhki sisäreunasta ihan olkapäästä ei sivusta kulutuspinnasta ehkä cm hävinny. Ja oikean puolen ihan viittävailla valmis. Nii oliskos sulla nelikko ?? Empä usko että on pyöränkulmista nyt kiinni. Rengas vanne setti on uudemmasta takatuupparista. Sovitettiin ennen ostoa sen verran et mahtuu alle. Edestä ottaa ääriasennos sisälokarii hipoen, muuta ei sillon huomannu. Töyssyyn laskies raapasee johonkin ei kokoajan kun näinkin kauan kesti et romuu tuli, no vaihto kunnos kuitenkin. Jälki on sellanen kun olis sorvis ajettu puolipyöreäl teräl renkaan olkaan 45ast kulmas..
    Last edited by MS74; 12-07-2016, 10:34.

    Leave a comment:


  • hatemi
    replied
    Koesovitin tänään 245/35/20 ja 285/30/20 settiä alle. Vanteissa et33. Kumit noissa aika loppu, mutta edessä ottaa silti sisälokarin etuosaan renkaat ääriasentoon käännettynä. Kuinka lirut noista tulisi jos uudet kumit ottais koossa 235 ja 275? Tai pykälää matalampina?

    Leave a comment:


  • -kalevi-
    replied
    Originally posted by MS74 View Post
    245/35 ja 275/30/20 Takaa raapasee sisäreuna johonkin mut missään ei helvetti näy jälkeekään. Aivan ufo homma. Renkaasta hävinny olkapää ja eilen toinen puhkes siitä. Molemmin puolin sama homma. Kartturinpuoli kahahtaa kii herkemmin. Ottaa myös lokarin reunaan hipasun. Kanttii kun rullais aavistuksen niin mahtuis mut tuo sisäreuna on vielä mysteeri. Täytyy huomen tutkailla lisää. Jäykempi sais olla perä...
    Tuskimpa niin pahasti raapii että rengas puhkeaa. Pyöränkulmissa varmasti sanomista :think
    Eikä 275 niin leveä rengas ole, että raapii sisä- ja ulkoreunasta. Itsellä 285, eikä raavi kummaltakaan puolelta
    Last edited by -kalevi-; 11-07-2016, 18:35.

    Leave a comment:


  • MS74
    replied
    245/35 ja 275/30/20 Takaa raapasee sisäreuna johonkin mut missään ei helvetti näy jälkeekään. Aivan ufo homma. Renkaasta hävinny olkapää ja eilen toinen puhkes siitä. Molemmin puolin sama homma. Kartturinpuoli kahahtaa kii herkemmin. Ottaa myös lokarin reunaan hipasun. Kanttii kun rullais aavistuksen niin mahtuis mut tuo sisäreuna on vielä mysteeri. Täytyy huomen tutkailla lisää. Jäykempi sais olla perä...

    Leave a comment:

Working...
X