Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 Takalasi jumissa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zeizei
    Bimmer Rookie
    • Aug 2004
    • 147
    • Oulu

    #46
    Originally posted by zeizei View Post
    Mikäköhän voisi olla vikana? Takalasin avaus ja takalasinpyyhin lakkasivat toimimasta yhtäaikaa. Sulakkeet näyttivät olevan ehjiä. Takaluukun johtosarja vaihdettu joskus. Oliskohan jokin johto silti mennyt poikki?

    E61 LCI
    Latasin netistä ISTA-D-ohjelman, obd-kaapeli minulla olikin jo. Ohjelmalla sain takaikkunan auki. Pyyhkijän akseli oli juminut kiinni ja akselirunko haljennut. Tilasin Scmiedmannilta uuden, n. 100€. Takaikkunakytkin alkoi toimimaan kun käytin mikrokytkintä irti. Tämän puolesta OK.
    BMW X3 -15
    BMW 530D -08
    BMW 320D -99
    BMW 525TDSA Touring -98
    BMW 318IS -90

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10941
      • Joensuu

      #47
      Originally posted by zeizei View Post
      Latasin netistä ISTA-D-ohjelman, obd-kaapeli minulla olikin jo. Ohjelmalla sain takaikkunan auki. Pyyhkijän akseli oli juminut kiinni ja akselirunko haljennut. Tilasin Scmiedmannilta uuden, n. 100€. Takaikkunakytkin alkoi toimimaan kun käytin mikrokytkintä irti. Tämän puolesta OK.
      Hyvä kun sait kuntoon ja jaksoit tänne päivittää miten sait toimimaan.
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • Jusku
        Newbiemmer
        • Sep 2011
        • 1
        • Jyväskylä

        #48
        Originally posted by zeizei View Post
        Latasin netistä ISTA-D-ohjelman, obd-kaapeli minulla olikin jo. Ohjelmalla sain takaikkunan auki. Pyyhkijän akseli oli juminut kiinni ja akselirunko haljennut. Tilasin Scmiedmannilta uuden, n. 100€. Takaikkunakytkin alkoi toimimaan kun käytin mikrokytkintä irti. Tämän puolesta OK.
        Miten ISTA-D :llä saa takaluukun ikkunan auki? Sain mm. panoraamalasin liikkumaan mutta en keksinyt miten takaluukun lasiin päästään käsiksi?

        Comment

        • zeizei
          Bimmer Rookie
          • Aug 2004
          • 147
          • Oulu

          #49
          Originally posted by Jusku View Post
          Miten ISTA-D :llä saa takaluukun ikkunan auki? Sain mm. panoraamalasin liikkumaan mutta en keksinyt miten takaluukun lasiin päästään käsiksi?
          En tarkalleen muista mutta samassa valikossa muistaakseni oli takaluukun aukaisu ja rear lid, millä aukesi takaikkuna.
          BMW X3 -15
          BMW 530D -08
          BMW 320D -99
          BMW 525TDSA Touring -98
          BMW 318IS -90

          Comment

          • okkraj
            Bimmer Rookie
            • Sep 2011
            • 95
            • Espoo

            #50
            Jokos joku muistaa/tietää että mistä valikosta tuo ISTA:lla aukeaa, jonkun modulin alta oletettavasti mutta minkä (kori?)? Softaa tulee käytettyä luokkaa kerran kahdessa vuodessa niin etsimällä oikea paikka mennee iäisyys...
            E61 530dA LCI 6/2007

            Comment

            • okkraj
              Bimmer Rookie
              • Sep 2011
              • 95
              • Espoo

              #51
              Löytyy ISTAsta "vehicle information" lehdykkä -> "control unit tree" lehdykkä, valitse KBM ja alhaalta "call up ECU functions" nappi, sitten "component triggering" ja avautuvasta ikkunasta "rear window" (yläpuolella on "rear lid") ja sitten sieltä vaan ikkunaa auki.

              Tuosta näkee myös avausnapin toiminnan että ei tartte sitäkään turhaan teurastaa (kuten itse jo osittain tein)/vaihtaa.

              Mutta eipä aukea... KBM:ssä on koodi A443 "rear window unlocking". Koodi on mallia "permanent" eikä lähde kuittaamalla pois. Tarkoittaako tämä nyt sitten että vasemman puolen vasemman reunan kourussa on +12V linja tuolle avaukselle sökönä? Kaikki muu luukussa toimii ja johtosarjat olen korjattu lähes 6v ja 80tkm kilometriä sitten eli kaipa tuo johto periaatteessa on voinut antautuakin...

              Reissuun lähtiessä tuo toimi ja ~300km ajettuna ei sitten enää toiminut eikä ole sen jälkeen inahtanutkaan eli meni ns. kerrasta.

              EDIT: kajarin takaa johtonippuun käsiksi ja reilusti veivaten takalasi alkoi toimimaan eli paska liitos siellä lienee, mutta jos se nyt tällä pari vuotta toimisi .


              Vanhoissa posteissa oli tämän värinen +12V johto "RUSKEA/PUNA raitainen 0,5mm johdin", onko tämä sama mallista riippumatta? Ja onko tuolle oma maa (jotenkin tuo KBM tuon kerran osasi tulkata pysyvästi rikkinäiseksi, niin joku diagnostiikka siellä lienee olevan)? Eli jos tuota nyt alkaa ropaamaan jossain välissä niin tietäisi mitä johtoja katsoa erityisesti...
              Last edited by okkraj; 01-10-2019, 17:59.
              E61 530dA LCI 6/2007

              Comment

              • vilsku
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2003
                • 728
                • Tampere

                #52
                Itelläkin jäi takalasi jumiin, samassa yhteydessä kun chekkasin tuon spoilerin alla olevan modulin tilanteen, kun avaimen kaukosäätö lakkasi toimimasta (ei ollut kosteutta, seuraavaksi patteri vaihtoon...).

                Pitää kokeilla tuolla ISTA-D:llä avata takalasi. Sekin mahdollisuus on, että itse mokasin kun huomasin tuossa takalasin alaosassa jonkun löysällä olevan mutterin ja menin sitä tyhmyyksissäni kiristämään. Saattaapi olla että se liittyy tuohon lukitukseen ja sen kuuluukin olla hieman "löysällä". Sattumoisin heti tuon jälkeen ei takalasi enää auennut.

                Tuossa taitaa olla se manuaaliavauskin mikä vaatii luukun verhoilun raottamisen, mutta helpompi kokeilla softalla ensin.
                e61 525d (2006)
                ex: e36 328i M-Sport (1996)
                ex: e30 316i (1988)

                Comment

                • pablo
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2005
                  • 732
                  • Pirkanmaa

                  #53
                  Originally posted by vilsku View Post
                  Itelläkin jäi takalasi jumiin, samassa yhteydessä kun chekkasin tuon spoilerin alla olevan modulin tilanteen, kun avaimen kaukosäätö lakkasi toimimasta (ei ollut kosteutta, seuraavaksi patteri vaihtoon...).

                  Pitää kokeilla tuolla ISTA-D:llä avata takalasi. Sekin mahdollisuus on, että itse mokasin kun huomasin tuossa takalasin alaosassa jonkun löysällä olevan mutterin ja menin sitä tyhmyyksissäni kiristämään. Saattaapi olla että se liittyy tuohon lukitukseen ja sen kuuluukin olla hieman "löysällä". Sattumoisin heti tuon jälkeen ei takalasi enää auennut.

                  Tuossa taitaa olla se manuaaliavauskin mikä vaatii luukun verhoilun raottamisen, mutta helpompi kokeilla softalla ensin.
                  Löytykös tähän selvyyttä. Ittelläkin lakkas toimimasta muiden syiden korjauksen yhteydessä. Olin 50/50 varma et microkytkin tuli samassa yhteydessä tiensä päähän, mut ei. Sen verran se asiaan reagoi, et kontin verho toimii, kun sitä manuaalisesti käyttää lukosta, eli lukko-osa on ehjä. Johdot piippasin antennivahvarille asti. Johtosarjat on parsittu minun aikana, eli en usko et siinäkään on vikaa:think

                  -Anssi

                  Comment

                  • pheno
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2006
                    • 1996
                    • Tampere

                    #54
                    Vaikka onkin vanha threadi, niin pakko postata kätevä tapa avata lasi.

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎