memebuy23buy

E61 Takalasi jumissa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rakkuj
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2011
    • 306
    • Turun seutu

    #16
    Originally posted by Clavurion View Post
    Koska kytkin maadoittaa pinnin korimodulilla, eli toimii vaikka maadoittamalla suoraan kyseinen pinni korimodulin liittimestä. Samalla tavalla voi alkaa aukeilla itsekseen, jos katkennut kytkimen johto saa maakontaktin jostain kohdasta.

    Ok, kiitokset tiedosta. Pitää taas kaivella kun saa järjestettyä sopivan paikan tälle operaatiolle.

    Johto löytyy siis hanttarin puoleisen sarana jommasta kummasta kourusta.
    G31 520xd
    F39

    Comment

    • semartti
      Newbiemmer
      • Feb 2013
      • 5
      • Finland

      #17
      E61 Touring takalasin mekaaninen aukaisu ilman verhouksen särkemistä

      Takaluukun lasin (E61 Touring ,2006) saa auki mekaanisesti (jos kaikki johdot takaluukun saranpisteessä ovat poikki) seuraavasti:
      Irroita takaluukun verhousmuovin kaikki näkyvillä (paitsi lasin alla) olevat kiinnitysruuvit. Vedä verhousmuovia lukon kohdalta alaspäin ja samalla raota verhousta oven vasemmalta reunalta niin paljon kuin rikkomatta saat raotettua. Laita jokin puupalikka vahvuus noin 5-7 cm oven ja verhouksen väliin oven vasemmalle sivulle pitämään verhous irti ovesta.
      Valaise tehokkaalla taskulampulla oven keskellä sijaitsevaa lasin lukkorunkoa ja löydä sen näkyvältä sivulta noin 1 cm x 0,5 cm suuruinen hahlo. Työnnä hahloon lyijykynämäisesti teroitettu teräspuikko, halkaisija noin 0,5 cm ja pituus noin 70 cm ja avaa lukko painamalla puikkoa hahloon. Täälä menetelmällä avasin ko. auton takaluukun lasin ilman sähköö ja verhouksen rikkomista.

      Comment

      • MasTero
        Newbiemmer
        • Aug 2011
        • 9
        • Oulu

        #18
        Mulla on nyt jonkin aikaa ollu kaukosäädin pimeänä ja takalasi aukeillu satunnaisesti. Voiko olettaa että johdot on poikki koska samassa kourussa pitäisi olla kummankin johdot? (oikeanpuolen sisempi kouru)?
        Jos johdot on poikki, niin onko kannattavaa vaihtaa saranan kohdalle vain pätkä 1,5mm silikoni sähköjohtoa vai onnistuuko näin?
        530d LCi M-Sport -08

        Comment

        • MajorDrake
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 7551
          • Jyväshyvä

          #19
          Originally posted by MasTero View Post
          Mulla on nyt jonkin aikaa ollu kaukosäädin pimeänä ja takalasi aukeillu satunnaisesti. Voiko olettaa että johdot on poikki koska samassa kourussa pitäisi olla kummankin johdot? (oikeanpuolen sisempi kouru)?
          Jos johdot on poikki, niin onko kannattavaa vaihtaa saranan kohdalle vain pätkä 1,5mm silikoni sähköjohtoa vai onnistuuko näin?
          Kyllä, ohuempaa johtoa pitää olla, kourussa menee n. 10 piuhaa ja ne kaikki kannattaa uusia. joku 0.15-0.3 on sopivaa piuhaa sinne
          niiden ohuimpien johtojen korjaukseen, paksummat ei mahdu.

          Ja jatkojen pitää mennä koko kourun yli takakajarin kohdalle asti,
          eli n. 30-40 cm matkan joten johtoa kuluu metritolkulla...
          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

          Comment

          • Mlatvala
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 3553
            • Kuopio

            #20
            Originally posted by MajorDrake View Post
            Kyllä, ohuempaa johtoa pitää olla, kourussa menee n. 10 piuhaa ja ne kaikki kannattaa uusia. joku 0.15-0.3 on sopivaa piuhaa sinne
            niiden ohuimpien johtojen korjaukseen, paksummat ei mahdu.

            Ja jatkojen pitää mennä koko kourun yli takakajarin kohdalle asti,
            eli n. 30-40 cm matkan joten johtoa kuluu metritolkulla...
            Minnes olette toiseen päähän tehneet sen liitoksen?
            E61 535d alkuunsa viritetty.

            Comment

            • MajorDrake
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 7551
              • Jyväshyvä

              #21
              Originally posted by Mlatvala View Post
              Minnes olette toiseen päähän tehneet sen liitoksen?
              Kajareiden alle kattoon ja toinen liitos heti johtokourun jälkeen luukun päähän.
              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

              Comment

              • rakkuj
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2011
                • 306
                • Turun seutu

                #22
                Originally posted by e46touring View Post
                kysessä 2 eri asiaa eli mikrokytkimeltä menee korimodulille oma johtonsa ja avaus solenoidilta omansa.

                avaa se takalasi tuolla samalla ohjeella ja yritä siitä mikrokytkimen liittimestä oikosulkemalla johtimet. JOS ja kun ei ilmeisesti avauskytkimen johdot ole kunnossa korimodulille saakka niin oikean takakaiuttimen luota etsit 0,35mm RUSKEA/SINISELLÄ raidalla olevan johtimen
                jonka kytket - maa pisteseen niin takalasin lukon pitää avautua. JOS näin menetellen toimii niin saranan kohdalta melko varmasti avaus mikrokytkimen johdin poikki
                Kiitokset e46touring:lle ja muille hyvistä ohjeista. On kyllä erinomainen foorumi tämä BTCF, saa asiallisia ohjeita ja neuvoja.

                Sieltä se löytyi poikkinainen johto (ru/si), oli poikki siitä johtokourun jälkeen korinpuolelta, muut näyttivät vielä ehjiltä.
                Pätkä pois välistä ja jatko siihen juottamalla ja kutistesukat päälle. Toiminee ainakin hetken.
                G31 520xd
                F39

                Comment

                • Pex
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2010
                  • 353
                  • Kuusamo

                  #23
                  Originally posted by MajorDrake View Post
                  Jos sinulla on se avauskytkin rikki, luukun saa auki softalla.
                  irroita lasinpyyhkijä (13 mm mutteri) ja nosta se pyyhkijä pois (vaatii vähän herkistelyä tms.).
                  Sen jälkeen irroita se iso mutteri jonka jälkeen avausnapukka lähtee irti. Napukalta lähtee 2 johtoa jotka oikosulkemalla lasi aukeaa.
                  Avasin tuon ja johdot on nyt esillä. Saako noita johtoja irti mitenkään liittimistään että pääsis oikosulkemaan? Vai onko ainoa keino katkaista piuhat? (ks. kuva)

                  Originally posted by MajorDrake View Post
                  Viimeinen keino on purkaa takaluukun verhoilut ja avata lasi lukossa olevan reiän kautta vääntämällä, LCI mallissa pari ylimmäistä ruuvia on siten että niitä ei saa irti rikkomatta kiinnikkeitä,
                  tosin takaisin sen saa kasattua kun lasi on auki vaikka kiinnikkeet vähän kärsisikin...
                  Originally posted by MajorDrake View Post
                  irroita se keskellä oleva verhoilu jonka alta löytyy varoituskolmio.
                  Sieltä alta kaikki ruuvit irti, lisäksi kontin "alareunasta" pari muovinatsaa.

                  Sen jälkeen verhoilu on enää kiinni takalasinpyyhkijän moottorin kohdalta
                  yläreunasta kahdella torxilla joihin ei pääse käsiksi.
                  Pitää repiä auki, vaatii reilusti voimaa. Kiinnikkeet kyllä särkyy,
                  mutta sitten kun lasi on auki, pystyi niitä kiinnikkeitä siirtämään sen verran että kasaaminen onnistuu. Tai laittamalla esim. isommat rikat sinne väliin tjsp.

                  Kun verhoilu on irti, pääset käsiksi siihen takalasin lukkoon.
                  Lukon kyljessä on n. 1 cm * 3 mm "kolo" josta esim. naulalla vetämällä/vääntämällä lukko aukeaa...
                  tätäkin yritin. Mulla ei LCI-malli kyseessä, joten lieneeköhän mulla noita kiinnikkeitä, jotka pitäis hajottaa? Vai miten tuon sais nitkuteltua pois, yläreuna kun tuntuu olevan pirun tiukassa ja kaikki ruuvit on avattu?
                  Last edited by Pex; 18-11-2013, 13:45.
                  Nykyään mennään Volkkarilla

                  Ex. E61 520dA 2006

                  Comment

                  • Clavurion
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2005
                    • 9159
                    • Oulu

                    #24
                    Lasia nyt yrität ilmeisesti saada auki? Jos maajohdot (ruskeat) ovat kunnossa, niin 12 V ikkunan lukkomoottorille. Muistaakseni kuskinpuoleisessa kourussa rusk./pun. johto. Irrota suojakourut ja luukun puolella kyseisen johdon eristeen läpi nuppineula ja siihen jännitettä.
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • ptikkala
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2007
                      • 1578

                      #25
                      verhoilua raottamalla vasemmasta reunasta ja miehekäs tökkäys pitkällä kepillä lukon reikään niin lasi aukeaa . Ei ainakaan omissa tekeleissä ole kiinnikkeet hajonnut, kun noin on tehnyt.

                      Comment

                      • exautisti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2007
                        • 1267
                        • oulu

                        #26
                        Originally posted by Pex View Post
                        Avasin tuon ja johdot on nyt esillä. Saako noita johtoja irti mitenkään liittimistään että pääsis oikosulkemaan? Vai onko ainoa keino katkaista piuhat? (ks. kuva)





                        tätäkin yritin. Mulla ei LCI-malli kyseessä, joten lieneeköhän mulla noita kiinnikkeitä, jotka pitäis hajottaa? Vai miten tuon sais nitkuteltua pois, yläreuna kun tuntuu olevan pirun tiukassa ja kaikki ruuvit on avattu?
                        Käy täällä niin aukastaan koneella,jos ois lukon piuhat vielä ehyenä,niin ei tartte taistella.
                        -99 punane passatti

                        https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

                        Tuikun softat
                        Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
                        BMW Maahantuonti ammattitaidolla
                        Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
                        Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

                        www.mcars.fi

                        Kysy 041-5056506

                        https://www.facebook.com/MCarsOulu/

                        INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

                        Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

                        Comment

                        • Pex
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2010
                          • 353
                          • Kuusamo

                          #27
                          Originally posted by Clavurion View Post
                          Lasia nyt yrität ilmeisesti saada auki? Jos maajohdot (ruskeat) ovat kunnossa, niin 12 V ikkunan lukkomoottorille. Muistaakseni kuskinpuoleisessa kourussa rusk./pun. johto. Irrota suojakourut ja luukun puolella kyseisen johdon eristeen läpi nuppineula ja siihen jännitettä.
                          Kaivelin kajarin takaa noita johtoja esille ja ilmeisesti yksi niistä ohuista piuhoista oli rus-pun ja yksi paksuista tais olla ruskea...vähän arvailuksi mennee nuo johtoniput kun vielä punavihersokeakin olen, tahtoo olla ongelmaa erottaa myös punaset ja ruskeat toisistaan etenkin jos värit on ihan vierekkäin, tohtorihan varmaan tietää taudinkuvan

                          Jännite pitäisi siis päästä syöttämään suojakourun jälkeen luukun puolelle, mahdollisen murtuman jälkeen. Onko siis tuo vasemmanpuoleinen kouru tosiaankin mahdollista saada auki ja piuhat esille ilman että lasi on ekaksi auki?
                          Sitten vielä kun kaikki lahjat on ihan muualla kuin sähköjutuissa niin miten tuo 12V oikeaoppisesti pitäisi syöttää? Meinaan, että riittääkö että +12VDC esim akun navasta pusketaan neulan kautta piuhaan, siis yhdellä piuhalla. Vai pitääkö miinustakin työntää johonkin :think

                          Originally posted by ptikkala View Post
                          verhoilua raottamalla vasemmasta reunasta ja miehekäs tökkäys pitkällä kepillä lukon reikään niin lasi aukeaa . Ei ainakaan omissa tekeleissä ole kiinnikkeet hajonnut, kun noin on tehnyt.
                          muutama tunti tuli äherrettyä tuon kimpussa vaan kun ei hoksaa että mihinkä kohtaa pitäis moukaroida. Katoppa kuvasta, laitoin punaista nuolta tuohon tappiin, josko se kävis maamerkistä. Eli millä puolen tuota nuolta tämä lukon reikä oikein on?
                          Last edited by Pex; 18-11-2013, 13:45.
                          Nykyään mennään Volkkarilla

                          Ex. E61 520dA 2006

                          Comment

                          • ptikkala
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2007
                            • 1578

                            #28
                            Luukku auki, sen verhoilua irti mitä saa ja sitten vasemmasta reunasta "venyttelee" niin kyllä sen reiän sieltä superloonien seasta huomaa kun aikansa kattelee . Itse en ole tuosta kuvan välistä sitä roplannut. Tosiaan kannattaa käydä koittamassa ensin jos läppärillä aukeaisi se, kokemukseni mukaan muutamassa eri inpa setissä ei ainakaan minulla toiminut nuo avauskomennot, istalla taas toimi samassa autossa.

                            Comment

                            • Pex
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2010
                              • 353
                              • Kuusamo

                              #29
                              Nyt sain lasin auki. Laitetaanpa kuvia tuohon, jospa auttais jotakuta saman aiheen kanssa painiskelevaa.
                              Yritin ensin antaa 12V puna/ruskeaan neulalla kajarin takaa. Ei auennut. Sitten väänsin luukun sisäverhouksen alareunan luukun lukkomekanismin yli. Verhous säilyi ehjänä vaikka piti vääntää voimalla aika mutkalle. Hajosi kuitenkin kun yritin laittaa takasin. Kyllä sen olisi ehjänä takasinkin saanut jos olis ollut lisää käsiä vääntelemässä apuna. Näin sain verhouksen väliin tilaa päästä roplaamaan lasin lukon solenoidille menevää piuhanippua (valkoinen nuoli kuvassa). Katkaisin puna/ruskean ja ruskean. +12V puna/ruskeaan ja maa ruskeaan -> lasi napsahti auki. Tässä olisi varmaan riittänyt pelkkä +12V tuohon punaruskeaan koska ruskea maajohto paljastui myöhemmin ehjäksi.

                              Verhouksen kaksi viimeistä kiinnitysruuvia, joita ei lasi kiinni saa avattua, näkyvät kuvassa tuon mustan muoviläpyskän alla.

                              Suojasin katkaistut piuhan päät, lasi sekä luukku kiinni ja ajamaan. Saman tien herjasi "Boot open". Myös lasinpyyhkijä lopetti toimimasta. Piuhan päät yhteen, herja katosi ja pyyhkijäkin toimi taas. Elikkä vissiin sitten tuo lasin lukon ruskea maa on yhteinen pyyhkijänmoottorin kanssa?
                              Attached Files
                              Last edited by Pex; 18-11-2013, 16:24.
                              Nykyään mennään Volkkarilla

                              Ex. E61 520dA 2006

                              Comment

                              • MajorDrake
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2006
                                • 7551
                                • Jyväshyvä

                                #30
                                Originally posted by Pex View Post
                                Yritin ensin antaa 12V puna/ruskeaan neulalla kajarin takaa. Ei auennut.
                                No ei se noin aukeakkaan (jos oikeanpuoleiseen annoit virtaa), siihen olis pitänyt antaa maa...
                                M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                                Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                                Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                                Comment

                                Working...
                                X