Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 takalasin mikrokytkimen irroitus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teppo_h
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2005
    • 337
    • Finland

    #31
    Originally posted by MajorDrake View Post
    Siis kytkimelle menee piuhat sisemmästä oikealta,
    itse lukolle menee muistaaksen vasemmalta, ulompi.
    Hyvä korjaus...

    Tuosta linkistä löytyy uloimpien kourujen piuhat, eli kylläpä se niin on, että luukun lukolle menee vasemmalta piuhat.


    Ja sisemmästä vasemmalta menee sitten vain takalasinlämmittimen (-)piuha, FM-antenninjohto ja pissapojanletku takalasille.
    Chrysler Town&Country 3.8 V6 -04
    Renault Clio -00 1,4 8v (jo toinen)
    EX:
    Chevy Suburban K2500 4x4 -97
    Renault Clio -00 1,4 8v (paalattu)
    E87 120dA, F11 530dA, E61 525d, E36 316i, E87 116i
    E36 320i Coupe, E21 318i
    MB W115 240D

    Comment

    • rakkuj
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2011
      • 306
      • Turun seutu

      #32
      Originally posted by teppo_h View Post
      Hyvä korjaus...

      Tuosta linkistä löytyy uloimpien kourujen piuhat, eli kylläpä se niin on, että luukun lukolle menee vasemmalta piuhat.


      Ja sisemmästä vasemmalta menee sitten vain takalasinlämmittimen (-)piuha, FM-antenninjohto ja pissapojanletku takalasille.

      Jossain täällä muistelen nähneeni kuvan, jossa takaa katsottuna oikealla puolella sisemmässä kourussa olisi ollut tämän takalasin kytkimen johdot.

      Voipi olla, että muistan värin :think

      Last edited by rakkuj; 28-08-2012, 15:18.
      G31 520xd
      F39

      Comment

      • MajorDrake
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 7527
        • Jyväshyvä

        #33
        Originally posted by rakkuj View Post
        Jossain täällä muistelen nähneeni kuvan, jossa takaa katsottuna oikealla puolella sisemmässä kourussa olisi ollut tämän takalasin kytkimen johdot.

        Voipi olla, että muistan värin :think
        Oikein muistat. Eli sisemmät menee lasille, ulommat varsinaisell luukulle.
        Ja lasissahan se kytkin on...
        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

        Comment

        • rakkuj
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2011
          • 306
          • Turun seutu

          #34
          Saako tuota lasia jollakin ohjelmalla auki, jos sattuisi lukon johdot olemaan kunnossa?

          Onko kellään tietoa mitkä ja minkäväriset johdot menevät takalasin lukolle?

          Omassa joskus johtosarjat korjattu niin, että on laitettu kaikkiin kunnon moninapaliittimet sinne kaiuttimien kohdille. Pitäisi vaihtaa tuo mikrokytkin, mutta lasi ei aukene vaikka oikosulkee johdot.

          Jos tietäisi lukon johdot niin voisi syöttää sinne 12v ja koettaa aukenisiko tuolloin.
          G31 520xd
          F39

          Comment

          • teppo_h
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2005
            • 337
            • Finland

            #35
            Originally posted by rakkuj View Post
            Saako tuota lasia jollakin ohjelmalla auki, jos sattuisi lukon johdot olemaan kunnossa?

            Onko kellään tietoa mitkä ja minkäväriset johdot menevät takalasin lukolle?

            Omassa joskus johtosarjat korjattu niin, että on laitettu kaikkiin kunnon moninapaliittimet sinne kaiuttimien kohdille. Pitäisi vaihtaa tuo mikrokytkin, mutta lasi ei aukene vaikka oikosulkee johdot.

            Jos tietäisi lukon johdot niin voisi syöttää sinne 12v ja koettaa aukenisiko tuolloin.
            Moro!

            No perskeles...just pari viikkoa sitten korjasin iteltä tuon nipun missä on takalasin kytkimen piuhat...enpä muista värejä varmaksi. Toinen on kuitenkin ruskea (mitä katoin nuista koneella olevista tiedostoista), mutta toisen väri on epävarma.

            Katsotaan jos löydän vielä sen tiedon jostain.
            Chrysler Town&Country 3.8 V6 -04
            Renault Clio -00 1,4 8v (jo toinen)
            EX:
            Chevy Suburban K2500 4x4 -97
            Renault Clio -00 1,4 8v (paalattu)
            E87 120dA, F11 530dA, E61 525d, E36 316i, E87 116i
            E36 320i Coupe, E21 318i
            MB W115 240D

            Comment

            • rakkuj
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2011
              • 306
              • Turun seutu

              #36
              Jos tietäisi nuo lasin lukkomoottorin johdot niin voisi koettaa avausta sitä kautta.

              Ebaystä tilaisin uuden kytkimen.

              Mikrokytkimellä on nyt ruskeat johdot, mutta siinähn on varmaan heti luukun sisällä liitin johtosarjaan.

              Voisihan sitä koettaa yhdistää nuo kytkimen johdot "uuden" liittimen korin puolelta, jos vaikka ovat johdot taas uudesta sarjasta vialliset.
              G31 520xd
              F39

              Comment

              • VESiX
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2007
                • 407
                • Kehä 1

                #37
                Kerronpa tähän tuoreelta omat kokemukset mikrokytkimen vaihdosta. Tässä ketjussa on kyllä jo kaikki oleellinen, mutta vähän piti yhdistellä asioita, ennenkuin avautui. Netin lukemiseen meni varmaan enemmän aikaa kuin itse hommaan

                Oire: takalasi aukeili satunnaisessti kesken ajon. Välillä kytkin jäi "jumiin" eli sieltä kuuluui naks sekunnin parin väliein.

                Osat: Lasin avauskytkin marmorilta, n.35€

                Työkalut: Hylsysarja, 24mm kiintoavain, puukko, pikkupihdit, isot siirtoleukapihdit ja Dremel kopio.

                Työvaiheet:
                1. Takalasin pyyhin irti: pultin kansi nostamalla auki, 13mm pultti irti, wd-40 päälle ja varovaisesti kampeamalla varsi akselista irti. Ulosvetäjä ei olisi hassumpi työkalu...

                2. Akselin varresta lukkorengas pois. Avasin sitä pikkupihtien kärjillä. nyt akselin saa irti.

                3. 24mm mutteri ja loput prikat pois päältä

                4. Kahva pois. Väänsin sitä reilusti isoilla pihdeillä (pyörittäen). Pihdeistä jäi tietysti isot jäljet, mutta osahan oli menossa roskiin. Varo, että et samalla naarmuta lasia. Vanhan kytkimen johdot meni tietysti tässä vaiheessa poikki.

                5. Sitten alkoi hankaluus: akselin ympärillä oleva alumiiniholkki oli todella jumissa, joten suojasin lasin alareunan kunnolla, laitoin dremel-kopioon pienen katkaisulaikan ja leikkasin holkin alareunan pois (alhaalla on pieni kolo, sen kohdalta) ja väänsin sen sitten pois. Uuden kytkimen keskireikä on pienempi, joten tätä holkkia ei enää tarvita!! Tässä pitää olla myös varovainen, että ei tuhoa holkin yläpuolella olevia kierteitä.

                6. Sitten alapuolelta kaksi peitekantta pois puukonkärjellä ja 10mm mutterit auki.

                7. Vanhan kytkimen liitin irti

                8. Kolmas 10mm mutteri auki ja mekanismia sen verran irti, että saa uuden kytkimen sähköjohdon liittimen pujotettua paikalleen.

                9. Tästä alkaa sitten kasaus, päin vastaisessa järjestyksessä ja ilman Dremeliä Muutaman minuutin homma. Akseli ja sen holkki kannattaa tässä viimeistään tässä vaiheessa puhdistaa ja öljytä kunnolla, niin vältytään jumittuvalta takalasin pyyhkimeltä.

                Uuden kytkimen mukana tuli myös uusi tiiviste ja se näytti sen verran pätevältä, että en laittanut mitään silikonia tms. lisätiivisteeksi.

                Nyt sitten vain toivotaan, että ongelma poistui, eikä tarvitse ruveta korjailemaan katkenneita takaluukun johtoja. Tämä on kuitenkin niin paljon pienempi vaiva, että kytkimen vaihto kannattaa näillä oireilla tehdä ensin ennen kuin kaivaa johdot esiin saranoiden viereestä.

                Comment

                • Larzza
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2011
                  • 147
                  • Suo

                  #38
                  Originally posted by VESiX View Post
                  Kerronpa tähän tuoreelta omat kokemukset mikrokytkimen vaihdosta. Tässä ketjussa on kyllä jo kaikki oleellinen, mutta vähän piti yhdistellä asioita, ennenkuin avautui. Netin lukemiseen meni varmaan enemmän aikaa kuin itse hommaan

                  Oire: takalasi aukeili satunnaisessti kesken ajon. Välillä kytkin jäi "jumiin" eli sieltä kuuluui naks sekunnin parin väliein.

                  Osat: Lasin avauskytkin marmorilta, n.35€

                  Työkalut: Hylsysarja, 24mm kiintoavain, puukko, pikkupihdit, isot siirtoleukapihdit ja Dremel kopio.

                  Työvaiheet:
                  1. Takalasin pyyhin irti: pultin kansi nostamalla auki, 13mm pultti irti, wd-40 päälle ja varovaisesti kampeamalla varsi akselista irti. Ulosvetäjä ei olisi hassumpi työkalu...

                  2. Akselin varresta lukkorengas pois. Avasin sitä pikkupihtien kärjillä. nyt akselin saa irti.

                  3. 24mm mutteri ja loput prikat pois päältä

                  4. Kahva pois. Väänsin sitä reilusti isoilla pihdeillä (pyörittäen). Pihdeistä jäi tietysti isot jäljet, mutta osahan oli menossa roskiin. Varo, että et samalla naarmuta lasia. Vanhan kytkimen johdot meni tietysti tässä vaiheessa poikki.

                  5. Sitten alkoi hankaluus: akselin ympärillä oleva alumiiniholkki oli todella jumissa, joten suojasin lasin alareunan kunnolla, laitoin dremel-kopioon pienen katkaisulaikan ja leikkasin holkin alareunan pois (alhaalla on pieni kolo, sen kohdalta) ja väänsin sen sitten pois. Uuden kytkimen keskireikä on pienempi, joten tätä holkkia ei enää tarvita!! Tässä pitää olla myös varovainen, että ei tuhoa holkin yläpuolella olevia kierteitä.

                  6. Sitten alapuolelta kaksi peitekantta pois puukonkärjellä ja 10mm mutterit auki.

                  7. Vanhan kytkimen liitin irti

                  8. Kolmas 10mm mutteri auki ja mekanismia sen verran irti, että saa uuden kytkimen sähköjohdon liittimen pujotettua paikalleen.

                  9. Tästä alkaa sitten kasaus, päin vastaisessa järjestyksessä ja ilman Dremeliä Muutaman minuutin homma. Akseli ja sen holkki kannattaa tässä viimeistään tässä vaiheessa puhdistaa ja öljytä kunnolla, niin vältytään jumittuvalta takalasin pyyhkimeltä.

                  Uuden kytkimen mukana tuli myös uusi tiiviste ja se näytti sen verran pätevältä, että en laittanut mitään silikonia tms. lisätiivisteeksi.

                  Nyt sitten vain toivotaan, että ongelma poistui, eikä tarvitse ruveta korjailemaan katkenneita takaluukun johtoja. Tämä on kuitenkin niin paljon pienempi vaiva, että kytkimen vaihto kannattaa näillä oireilla tehdä ensin ennen kuin kaivaa johdot esiin saranoiden viereestä.
                  Voisin melkein väittää että turhaa työtä...
                  Kattele vaan niitä johtoja.Itselläni ei auttanut kytkimen vaihto.
                  e61 525 dat
                  ex.e36 318ti compact m-sport

                  Comment

                  • MajorDrake
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 7527
                    • Jyväshyvä

                    #39
                    Originally posted by Larzza View Post
                    Voisin melkein väittää että turhaa työtä...
                    Kattele vaan niitä johtoja.Itselläni ei auttanut kytkimen vaihto.
                    No tuo on helppo todeta, ainakin vaihdon jälkeen.
                    Aukaisee sen vanhan kytkimen kannen, siinä nupikassa on sauma.
                    Tosin yleensä toinen hakasista hajoaa.

                    Yleensä se kalvokytkin on hapettunut tai kostea ja aukeilu johtuu siitä,
                    tai sitten noista johtosarjojen katkeamisista.
                    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                    Comment

                    • VESiX
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2007
                      • 407
                      • Kehä 1

                      #40
                      Originally posted by Larzza View Post
                      Voisin melkein väittää että turhaa työtä...
                      Kattele vaan niitä johtoja.Itselläni ei auttanut kytkimen vaihto.
                      No, nyt on vasta vajaa pari viikkoa korjauksesta, mutta toistaiseksi kaikki hyvin.
                      Sitä ennen ongelma oli jatkuva sadekeleillä ja senkin jälkeen sadetta on piisannut.

                      Tarkastin itseasiassa osan johdoista loppukesästä, kun takalasinlämmitin lakkasi toimimasta. Johtohan se siellä oli poikki, mutta muut olivat vielä silloin ehjiä.

                      Comment

                      • jaki
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2003
                        • 2978
                        • Uusimaa

                        #41
                        Originally posted by jaki View Post
                        Ei, vaan se teki niin jo ennen rempaa. Ihan kuin olisi joku sähköinen homma. Se pysähtyy todella napakasti keskelle lasia ja palautuu ihan normaalisti. Seuraava(t) pyyhkäisyt menevät ihan napakasti niin kuin pitääkin.

                        EDIT: Jos laittaa pyyhkimen pois päältä ja uudestaan päälle, pyyhii oikein. Eli ainoastaan ensimmäinen pyyhkäisy auton sammuttamisen jälkeen tekee tuon virheen. Enpä ole Inpalla kerennyt tutkimaan.
                        Haha, pitää tähänkin palata. Eli minullahan oli MPM kärähtänyt ja vaihdoin sen melkein ensimmäiseksi. Silloin en osannut sitä vielä koodata, mutta näytti auto toimivan muutenkin...tai niin minä luulin
                        Eli, sitten kun koodasin tuon MPM:n, alkoi takalasinpyyhinkin toimimaan oikein heti ensimmäisestä pyyhkäisystä. On nämä aika ihmeellisiä vekottimia.
                        BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                        Comment

                        • BemariAndy
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2012
                          • 230
                          • Pohjois-Pohjanmaa

                          #42
                          Neuvokaapa tumpulaa, että miten kannattaa edetä tai viedäkö suoraan huoltoon vaihdettavaksi + piuhat, seuraavanlainen pulma :

                          - takalasin lukko lopetti toimintansa n. kuukausi sitten
                          - yrittelin forumin ohjeiden mukaan korjailla ja sain takalasin pyyhkimen yms. irtikin, mutta vika ei ollut itse mikrokytkimessä, koska johtojen oikosulkeminenkaan ei auttanut
                          - tilasin Schmiedmannilta uuden E61 LCI yht.sop. mikrokytkinpaketin n. 27e
                          - sitten kun tulee, kannattaako edes ite vaihtaa koska oikkari ei auttanut?
                          - mistä ja miten etsiä mahd. katkenneita johtimia ilmeisesti oikealta puolelta, eli pitääkö purkaa se verhoilu koko takaluukusta + siihen liittyvät riskit lukon yms. rikkoontumisessa...
                          - huomasin, että uudessa mikrokytkimessä on pikaliittimen tapainen istukka

                          sininen ja ruskea johdin, eli millä liittimellä tuon sais parhaiten kiinni, kun vastapäässä on vain ne katkaistut karvat 2 kpl vaaleanruskeita...

                          Osaiskohan tuon joku nyrkkipaja korjailla, kun sanois että se katkennut johto on esim. oikealla puolella saranapaketissa tai jossain... Ei viittis montaa sataa tuosta kustantaa, kun vika on aika pieni. Kaikki muut sähköt takaluukussa ja pesimessä/pyyhin toimivat erittäin hyvin!

                          Tv:nimim. "ensimmäinen Bemari ja tumpula"
                          * Volvo V90 Cross Country D4 AWD 2017 ruotsintuonti 2019 Kakkosautona Volvo S40 1.8 bensa (Ford...)
                          * Aiempia autoja vanhimmasta alkaen :
                          Ekat 5 Peugeot (309, 2x306, 307 ja 407), 1 Opel Zafira CDTI -07, 1. BMW 520da E61 -09 Isernhagen haku 2012 Saksasta ja X3 F25 LCI 30D -15 Fulda haku 2018 Saksasta

                          Comment

                          • Larzza
                            Bimmer Rookie
                            • Dec 2011
                            • 147
                            • Suo

                            #43
                            Originally posted by BemariAndy View Post
                            Neuvokaapa tumpulaa, että miten kannattaa edetä tai viedäkö suoraan huoltoon vaihdettavaksi + piuhat, seuraavanlainen pulma :

                            - takalasin lukko lopetti toimintansa n. kuukausi sitten
                            - yrittelin forumin ohjeiden mukaan korjailla ja sain takalasin pyyhkimen yms. irtikin, mutta vika ei ollut itse mikrokytkimessä, koska johtojen oikosulkeminenkaan ei auttanut
                            - tilasin Schmiedmannilta uuden E61 LCI yht.sop. mikrokytkinpaketin n. 27e
                            - sitten kun tulee, kannattaako edes ite vaihtaa koska oikkari ei auttanut?
                            - mistä ja miten etsiä mahd. katkenneita johtimia ilmeisesti oikealta puolelta, eli pitääkö purkaa se verhoilu koko takaluukusta + siihen liittyvät riskit lukon yms. rikkoontumisessa...
                            - huomasin, että uudessa mikrokytkimessä on pikaliittimen tapainen istukka

                            sininen ja ruskea johdin, eli millä liittimellä tuon sais parhaiten kiinni, kun vastapäässä on vain ne katkaistut karvat 2 kpl vaaleanruskeita...

                            Osaiskohan tuon joku nyrkkipaja korjailla, kun sanois että se katkennut johto on esim. oikealla puolella saranapaketissa tai jossain... Ei viittis montaa sataa tuosta kustantaa, kun vika on aika pieni. Kaikki muut sähköt takaluukussa ja pesimessä/pyyhin toimivat erittäin hyvin!

                            Tv:nimim. "ensimmäinen Bemari ja tumpula"

                            Itse laitatin noi johdot schmiedmannilla maksoi 470 mukana oli egr vaihto.

                            Oma auto on 2004 niin johdot oli niin paskana kun vain voi olla.
                            e61 525 dat
                            ex.e36 318ti compact m-sport

                            Comment

                            • MajorDrake
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 7527
                              • Jyväshyvä

                              #44
                              Originally posted by BemariAndy View Post
                              - huomasin, että uudessa mikrokytkimessä on pikaliittimen tapainen istukka

                              sininen ja ruskea johdin, eli millä liittimellä tuon sais parhaiten kiinni, kun vastapäässä on vain ne katkaistut karvat 2 kpl vaaleanruskeita...
                              No hätä, liitin on siellä takalasin alla,
                              eli kun saat lasin avattua ja purat sisäpuolelta lasista muovit pois (2 x 10 mm mutterit ja yksi lisää löytyy muovilistan alta), siellä on se liitin,
                              ja tuskin sen "väärältä" puolelta piuhat katkaisit...
                              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                              Comment

                              • Kramer77
                                Bimmer Rookie
                                • May 2013
                                • 77
                                • Kokkola

                                #45
                                Rupes tuossa viime viikolla mikrokytkin reistailee. Aluksi aukeili vain startatessa ja sai käyä sulkemassa lasin. Tovin päästä rupes jo ajossaki availee lasia ja hermot meni välittömästi ja ei kun merkkiliikkeen tiskille, että löytyykö mikrokytkintä. Olivat tietenki myyneet just viimoisen, mutta hoitivat homman niin, että ottivat johdon liittimen irti ja vielä ilmaseks. Sanoivat, että testerillä saa takalasin auki ja sitten vaihettua kytkimen kun haluan...taitaa vaan helposti jäädä vaihtamatta, on se sen verran joutava koko takalasin aukeaminen.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎