Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 takalasin mikrokytkimen irroitus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hakkapeliitta
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2014
    • 552
    • P-Sawo

    #46
    Olisin itse vaihtanut tänään tuon mikrokytkimen, koska lasi ei aukea mutta eihän se vaihto onnistu jollei tosiaan lasia saa auki.

    Purin vanhan kytkimen johdoista kuoria niin paljon että sain kuparit näkyviin.
    Yritin niitä yhdistellä muttei lasi vaan aukea.

    Olisko johto poikki takaoven johtokourusta? Sulakkeet oli ehjät.

    annetaan BMW-osaa

    Comment

    • MajorDrake
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 7527
      • Jyväshyvä

      #47
      Originally posted by Hakkapeliitta View Post
      Olisin itse vaihtanut tänään tuon mikrokytkimen, koska lasi ei aukea mutta eihän se vaihto onnistu jollei tosiaan lasia saa auki.

      Purin vanhan kytkimen johdoista kuoria niin paljon että sain kuparit näkyviin.
      Yritin niitä yhdistellä muttei lasi vaan aukea.

      Olisko johto poikki takaoven johtokourusta? Sulakkeet oli ehjät.
      Kokeile vetää johdot maihin, kytkinkin kytkee sen maihin,
      joten jos sattuu olemana vain se maa piuha poikki niin lasi ponnahtaa auki.
      Ja lasi ei sitten aukea jos itse takaluukku on auki...
      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

      Comment

      • ptikkala
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2007
        • 1571

        #48
        jos tuolla ei saa niin luukku auki, verhoilua raottamalla ja pitkällä tikulla tökkää lasilukon mekaanista avaus koloa.

        Comment

        • MajorDrake
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 7527
          • Jyväshyvä

          #49
          Originally posted by ptikkala View Post
          jos tuolla ei saa niin luukku auki, verhoilua raottamalla ja pitkällä tikulla tökkää lasilukon mekaanista avaus koloa.
          Tai oikosulkemalla maihin johtosarjasta katon kajarin takaa ko. piuha,
          väri taisi olla ruskea jossa pinkki raita. Nuppineulalla pistää kuoresta läpi,
          johtohan menee uusiksi joka tapauksessa ellei sitten avausmoottori ole rikki...
          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

          Comment

          • Bmw523iab
            Newbiemmer
            • Aug 2013
            • 7
            • Vantaa

            #50
            Ei nyt just aiheeseen liity, mutta onko muilla takapyyhkimessä semmosta vikaa että ei pyyhi loppuun asti.
            Omassa autossa menee vähän päälle kello 12 mutta ei paljoa. pyyhkimessä on myös jonkun verra löysää jos sitä liikuttelee. Että onkoha se akseli vaa jumissa sieltä jostai kohti et ei päästä menemää loppuu asti?
            ja autoha on tosiaa e61 lci

            Comment

            • MajorDrake
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 7527
              • Jyväshyvä

              #51
              Originally posted by Bmw523iab View Post
              Ei nyt just aiheeseen liity, mutta onko muilla takapyyhkimessä semmosta vikaa että ei pyyhi loppuun asti.
              Omassa autossa menee vähän päälle kello 12 mutta ei paljoa. pyyhkimessä on myös jonkun verra löysää jos sitä liikuttelee. Että onkoha se akseli vaa jumissa sieltä jostai kohti et ei päästä menemää loppuu asti?
              ja autoha on tosiaa e61 lci
              Avaa takalasi ja kokeile sen jälkeen liikkuuko se pyyhin vapaasti vai ei,
              ei saisi juurikaan vastustaa jos on kunnossa.
              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

              Comment

              • Hakkapeliitta
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2014
                • 552
                • P-Sawo

                #52
                Originally posted by MajorDrake View Post
                Kokeile vetää johdot maihin, kytkinkin kytkee sen maihin,
                joten jos sattuu olemana vain se maa piuha poikki niin lasi ponnahtaa auki.
                Ja lasi ei sitten aukea jos itse takaluukku on auki...
                Ok kiitos vinkistä täytyypi kokeilla.

                Takalasin lämmitin ja tuo lasin avaus ei toimi. Täytyy alkaa purkamaan noita johtoja pikkuhiljaa ennekuin tuo ovi lopettaa toimintansa.

                Montako tuntia noiden johtojen vaihdossa voisi arvella menevän? Siis osaavalta tyypiltä?

                annetaan BMW-osaa

                Comment

                • MajorDrake
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 7527
                  • Jyväshyvä

                  #53
                  Originally posted by Hakkapeliitta View Post
                  Montako tuntia noiden johtojen vaihdossa voisi arvella menevän? Siis osaavalta tyypiltä?
                  Riippuu montako johtosarjaa pitää korjata.
                  Jos kaikki neljä, kyllä siinä 6-10 tuntiin menee riippuen onko apupoikaa vai ei.
                  M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                  Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                  Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                  Comment

                  • Hakkapeliitta
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2014
                    • 552
                    • P-Sawo

                    #54
                    Originally posted by MajorDrake View Post
                    Riippuu montako johtosarjaa pitää korjata.
                    Jos kaikki neljä, kyllä siinä 6-10 tuntiin menee riippuen onko apupoikaa vai ei.
                    Jesus christ....

                    Tätä se mun uni tiesi. Täytyy varmaan korjata ensin vain ne jotka on rikki... Harjoittelemallahan sen oppii.

                    annetaan BMW-osaa

                    Comment

                    • MNi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2008
                      • 3143
                      • Tampere

                      #55
                      Lienee Jykylän reissu tiedossa. Sinne on hyvä tie Dombereelta.

                      Comment

                      • Hakkapeliitta
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2014
                        • 552
                        • P-Sawo

                        #56
                        Osaisiko kukaan neuvoa miten takalasi farkussa aukeaa ilman sähköä?

                        Verhoilua pitää raottaa mutta mihin pitää tökätä jotta lasin saa auki?

                        Originally posted by semartti View Post
                        Takaluukun lasin (E61 Touring ,2006) saa auki mekaanisesti (jos kaikki johdot takaluukun saranpisteessä ovat poikki) seuraavasti:
                        Irroita takaluukun verhousmuovin kaikki näkyvillä (paitsi lasin alla) olevat kiinnitysruuvit. Vedä verhousmuovia lukon kohdalta alaspäin ja samalla raota verhousta oven vasemmalta reunalta niin paljon kuin rikkomatta saat raotettua. Laita jokin puupalikka vahvuus noin 5-7 cm oven ja verhouksen väliin oven vasemmalle sivulle pitämään verhous irti ovesta.
                        Valaise tehokkaalla taskulampulla oven keskellä sijaitsevaa lasin lukkorunkoa ja löydä sen näkyvältä sivulta noin 1 cm x 0,5 cm suuruinen hahlo. Työnnä hahloon lyijykynämäisesti teroitettu teräspuikko, halkaisija noin 0,5 cm ja pituus noin 70 cm ja avaa lukko painamalla puikkoa hahloon. Täälä menetelmällä avasin ko. auton takaluukun lasin ilman sähköö ja verhouksen rikkomista.
                        Tälläisen löysin toisesta tredistä mutta tuota hahloa en näe pirullakaan. Olisko mitään suuntaviivaa?


                        edit:

                        vastaus löytyi täältä:

                        http://forums.5series.net/e61-tourin...3/#post1283011
                        Attached Files
                        Last edited by Hakkapeliitta; 24-03-2014, 20:42. Reason: Löysin vastauksen ihan ite

                        annetaan BMW-osaa

                        Comment

                        • AC*
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2007
                          • 205
                          • Tampere

                          #57
                          Tein kolmessa osassa johtosarjan korjauksen isän autoon, sitä mukaa kun vikaa ilmeni. Jälkikäteen ajateltuna olisi pitänyt tehdä kaikki kerralla.
                          Hauskasti tippui melkolailla johtosarja kerralla toimintoja pois.

                          Itse muuten jätin ne peltikourut pois korjauksen jälkeen ja suojasin johtossarjan koko näkyvältä matkalta kutistesukalla. Toistaiseksi on pysynyt hyvin luukun liikkeessä mukana.

                          Itsellänikin jäi tuo lasi kiinni kun johto oli poikki, mutta sain johdot yhdistämällä pomppaamaan auki. Koin myös tuon mekaanisen avauksen haastavaksi rikkomatta noita muoveja.
                          i4 M50

                          Comment

                          • Hakkapeliitta
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2014
                            • 552
                            • P-Sawo

                            #58
                            Lähtihän se verhous irti kun tarpeeksi päättäväisesti otti.

                            Takalasinpyyhkijän akseli täysin jumissa ja eilen kun yritin, verhouksen vielä ollessa paikallaan, käyttää pyyhkijää, kuului *POKS* ja akseli oli siirtynyt vinoon. Tänään paljastui että koko akselin kiinnitysrauta oli mennyt moottorin voimasta poikki... Voimaa siis löytyy noissa moottoreissa.

                            Edellinen omistaja oli näköjään vaihtanut ainakin takalasin mikrokytkimen, takalasin avausmoottorin ja pyyhkijän moottorin. Luultavasti myös vuonna 2010 myös tuon pyyhkijän akselin. Kaikki vain sen takia, että nuo johdot ovat luultavasti poikki. Onneksi KL-Varaosista löytyi hyllystä uusi akseli joka maksaa n.37€.
                            Se ei tietenkään vielä korjaa sitä että tuo lasi ei aukea kytkimestä mutta nyt nuo johdot pystyy sentään korjaamaan kun saa ne kourut irti.

                            Näin sitä tekemällä oppii.

                            annetaan BMW-osaa

                            Comment

                            • Art_Zi
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2009
                              • 170
                              • Kemi

                              #59
                              Huhhele mikä savotta...2,5 tuntia mikrokytkimen vaihto...olihan se jumissa, mutta lähti viimein...ainoa mitä en kasatessa saanu takas oli uus o-rengas siihen akselin päähän...toivottavasti ei ala kohta akseli jumimaan...
                              E61 525dA preLCI -2007
                              VW Typ2 -1967
                              Ex. E46 328ia touring

                              Comment

                              • jokes911
                                Bimmer Fanatic
                                • May 2008
                                • 875
                                • Espoo

                                #60
                                Tein itse pari viikkoa sitten nuo johtosarjat ja avauskytkimen vaihdon ja olihan pitkä urakka! Tuo MajorDraken 6-10h on ihan hehtaarilla kun niitä ei tee joka päivä. Kuulostaa hurjalta mutta kyllä siinä vaan aikaa menee kun niitä liitoksia vääntää siellä katonrajassa. Itse huomasin että kaasukolvi oli todella näppärä laite ja tuon napin irrotukseen Dremel esim keramiikkaterällä.
                                2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                                2022 X3 Charged Edition Msport
                                1999 Honda CBR 900 SC33
                                2009 Husqvarna SMR 510
                                2017 KTM EXCF 350

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎