Ei ole tikkua ollut enää N52 lähtien.
N53 öljynkulutus
Collapse
X
-
Täälläkin on ruennut keltainen öljykannunkuva kummittelemaan 2tkm välein. Eli autolla mentiin aiemmin 17tkm ilman kannunkuvaa mittarilukemaan 114tkm saakka. Sen jälkeen piti lisätä öljyä 1litra/2tkm. 120tkm kohdalla tehtiin öljynvaihto ja sama meno jatkuu, kannunkuvat 122tkm ja nyt 124tkm kohdalla. Öljyt olleet koko ajan Castrol LL4. Suodattimeksi tuli viimeksi MANN.
Mitäs teoreettisia vaihtoehtojaan on tälle käytökselle? Jos hajalla on anturi ja lisään sinne taas litran niin eikös siinä tehdä samalla ylitäyttö?e39 M54B22 manual
Polestar2 LRDM -21
Ioniq5 AWD -22 (vaimon kiesi)
Comment
-
Älkää ajako 30tkm öljynvaihtovälejä, männänrenkaat on satavarmasti sadantonnin paikkeilla jo umpijumissa jos olosuhteet on olleet vähänkin epäedulliset. Suomen olosuhteissa öljynvaihto kerran vuoteen ympärivuotisessa käytössä on ehdoton minimi oli ajomäärä kuinka vähän tahansa.
Comment
-
Originally posted by naukkis View PostÄlkää ajako 30tkm öljynvaihtovälejä, männänrenkaat on satavarmasti sadantonnin paikkeilla jo umpijumissa jos olosuhteet on olleet vähänkin epäedulliset. Suomen olosuhteissa öljynvaihto kerran vuoteen ympärivuotisessa käytössä on ehdoton minimi oli ajomäärä kuinka vähän tahansa.
Asiaa ymmärtämättömänä kysyn miten öljyn ikä vaikuttaa männänrenkaisiin? Toiseksi runsaalla öljynsyönnillä öljyt on jo kertaalleen vaihdettu longlife vaihtovälillä
Comment
-
Originally posted by Vanquish View PostAsiaa ymmärtämättömänä kysyn miten öljyn ikä vaikuttaa männänrenkaisiin? Toiseksi runsaalla öljynsyönnillä öljyt on jo kertaalleen vaihdettu longlife vaihtovälillä
Comment
-
Originally posted by kemo81 View PostEilen käytin omaani marmorill huollossa ja tuli puhetta noiden öljyn syönnistä..
Luetteli nipun erinäisiä vaihtoehtoja mitä voisi vaihtaa..Mielenkintoisimmaksi näkemykseksi nousi termarin vaihto!?!Sanoi että sellaisella konstilla oli loppunut öljyn syönti yhdestä bensa benarista.Jollei kone käy tarpeeksi lämpimänä ei mäntä laajene sylinterissä tarpeeksi ja täten söisi öljyä..Kellään kolemusta?Salavalikostahan noita lämpöjä voi seurailla mutta että onko joku todistamassa että tuollainen voisi aiheuttaa öljyn syönnin?!
Seuraavaksi vaihdan öljylaatua; nyt ollut Mobil 5W-30 ESP, mutta kokeilen, pysyisikö New Life 0W-40 paremmin kierrossa. Saapa nähdä.
320i (2.2 vm. 2004) söi uudesta lähtien jotain 3-4 litran luokkaa kympillä. Sinänsä siis tämän nykyisen kulutus ei järkytä, mutta muutos kerralla oli suuri.
Ajomäärä nykyisellä on nyt jo 173tkm. Ajo-olosuhteet, renkaat jne. ovat pysyneet ihan vastaavina tuon korjauksen/huollon jälkeen, ei juuri muutosta polttoaineenkulutuksessa (ehkä desin kaksi tipahti tuon vanos-solenoidin vaihdon jälkeen ja vääntöä tuli selvästi enemmän alakierroksille), mutta tosiaan öljy alkoi maistumaan. Seuraavan lisäyksen jälkeen pitää sitten ostaa tuota "parempaa" viskositeettia ja seurata, mitä sitten tapahtuu. Luultavasti kulutus nousee, kun pessimisti olen.E60 523i
E10 kiitos ei.
Comment
-
Originally posted by MSam View PostOma (N52B25) vei "ennen" noin pari litraa kymppitonnilla, tasaisesti, kunnes keväällä tuli Vanos-ongelma (pakopuolen) ja solenoidi piti vaihtaa (antoi kerran vikakoodin ja nyki/sammui, sen jälkeen ei ongelmia, vaihdettu heinäkuussa). Samalla autoon laitettiin uusi termostaatti ja sen kotelo (esilämmitys). Lopputulema oli, että samalla vaihdetut öljyt hupenivat rajusti, vain 2400km ja pyysi lisää öljyä. Eli en kyllä usko, että ainakaan termostaatin vaihto vähentäisi öljynkulutusta. Tänään piti lisätä (nyt pääsin edellisestä 2800km, eli parempaan suuntaan mennään) taas litra. Eli vanha noin pari litraa on muuttunut noin neljäksi litraksi, marmorihuollon jälkeen.
Seuraavaksi vaihdan öljylaatua; nyt ollut Mobil 5W-30 ESP, mutta kokeilen, pysyisikö New Life 0W-40 paremmin kierrossa. Saapa nähdä.
320i (2.2 vm. 2004) söi uudesta lähtien jotain 3-4 litran luokkaa kympillä. Sinänsä siis tämän nykyisen kulutus ei järkytä, mutta muutos kerralla oli suuri.
Ajomäärä nykyisellä on nyt jo 173tkm. Ajo-olosuhteet, renkaat jne. ovat pysyneet ihan vastaavina tuon korjauksen/huollon jälkeen, ei juuri muutosta polttoaineenkulutuksessa (ehkä desin kaksi tipahti tuon vanos-solenoidin vaihdon jälkeen ja vääntöä tuli selvästi enemmän alakierroksille), mutta tosiaan öljy alkoi maistumaan. Seuraavan lisäyksen jälkeen pitää sitten ostaa tuota "parempaa" viskositeettia ja seurata, mitä sitten tapahtuu. Luultavasti kulutus nousee, kun pessimisti olen.
Comment
-
Originally posted by MajorDrake View PostIhan ensimmäisenä kannattaa vaihtaa öljypaineanturi,
niissä on ollut vikaa. Valitettavasti alhaisesta öljynpaineesta ei jää vikakoodia.e39 M54B22 manual
Polestar2 LRDM -21
Ioniq5 AWD -22 (vaimon kiesi)
Comment
-
Heitetään vähän tuoretta tietoa tähän öljynkulutus -aiheeseen.
Viimeisessä huollossa puhuin aiheesta ja ystävällinen huoltoneuvoja (Autokeskus Raisio) katsoi moottorinumerolla tiedotteet läpi. Kas vain, nyt sieltä löytyi tehtaan ilmoitus, että mm. N52B25 syö normaalisti öljyä. Erityisesti tekee sen matka-ajossa, jolloin moottori on oikeassa lämpötilassa ja tietyllä kierroslukualueella (mikä, ei minulle selvinnyt).
Tätä vastaan havaintoni oman moottorin öljynkulutuksen lisääntymisestä Vanos- ja termostaattiremontin jälkeen olisi aika looginen. Enpä siis lähde kokeilemaan, onko jollain toisella öljylaadulla mitään merkitystä näissä kekkereissä. Polttaa sen kuin polttaa ja sillä selvä.E60 523i
E10 kiitos ei.
Comment
-
Ei ole öljytikkua.
Ei ainakaan ollut omissa e91 n52b25 ja n53b30 moottoreissa.Tuo n52 vei itsellä öljyä sen 0,25l/1000km ja tuolla n53 ei tarvinnut lisätä öljyä vaihto välillä.e90 325ia 2009 lci M-Sport SaphireBlack
Ex.
e61 520da 2009 lci M-Sport GarbonBlack
e91 325i 2009 lci SaphireBlack
e91 325i 2005 ArktisMetal
e46 320ci 2001 TobassBlue
e39 523i 1996 AlpinWhite 2
S1000rr 2010 Thunder grey
Comment
-
Miten on ihmiset kiinnittäneet huomiota öljyn ACEA luokitukseen viskositeetin, yms lisäksi?
Sattui silmään, että C3 luokitus olisi autoihin, jossa on on partikkelisuodatin =N53 NOx katalysaattori?
Itse laitoin viimeksi A3/B4 olevaa Castrolin 5w-40:iä. Tuota on saatavilla molemmilla luokituksilla ja molemmissa on on BMW LL-04.
Mietiskelin vain, että voiko öljyllä olla vaikutusta kun joillain kuulostaa tukkeutuvan noita NOx katteja
Comment
-
Teboil Diamond 5W-40 pääsi 3tkm jonka jälkeen alkoi vaatimaan öljyä. Vähän tulee fiilis että pitkässä matka-ajossa öljyä alkaa maistua, paikallispyörityksessä ei kulu niinkään.
Jos tyytyy tilanteeseen ja lisää 3tkm:n välein litran, niin kustannus on marginaalinen. Paljonko olisi järkevää ajaa suodattimella ja tehdä perinteinen öljynväihto, jos lisää litran aina 3tkm:n välein?
Näyttää tuossa teboilin tuotteessa olevan Juggien mainitsema C3 (ACEA A3/B4/C3).e39 M54B22 manual
Polestar2 LRDM -21
Ioniq5 AWD -22 (vaimon kiesi)
Comment
-
Originally posted by Juggie View PostMiten on ihmiset kiinnittäneet huomiota öljyn ACEA luokitukseen viskositeetin, yms lisäksi?
Sattui silmään, että C3 luokitus olisi autoihin, jossa on on partikkelisuodatin =N53 NOx katalysaattori?
Itse laitoin viimeksi A3/B4 olevaa Castrolin 5w-40:iä. Tuota on saatavilla molemmilla luokituksilla ja molemmissa on on BMW LL-04.
Mietiskelin vain, että voiko öljyllä olla vaikutusta kun joillain kuulostaa tukkeutuvan noita NOx katteja
API luokitukseen: SN on vähätuhkainen.
Comment
-
Originally posted by 205/65-15H View PostTeboil Diamond 5W-40 pääsi 3tkm jonka jälkeen alkoi vaatimaan öljyä. Vähän tulee fiilis että pitkässä matka-ajossa öljyä alkaa maistua, paikallispyörityksessä ei kulu niinkään.
Jos tyytyy tilanteeseen ja lisää 3tkm:n välein litran, niin kustannus on marginaalinen. Paljonko olisi järkevää ajaa suodattimella ja tehdä perinteinen öljynväihto, jos lisää litran aina 3tkm:n välein?
Näyttää tuossa teboilin tuotteessa olevan Juggien mainitsema C3 (ACEA A3/B4/C3).F07 535d xDrive Gran Turismo
Ex. Seat Cupra 290
Ex. F20 118i MHD Stage 2
Ex. E60 2006 525i
Comment
Comment