N53 öljynkulutus

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mirska
    BTCF Member
    • Aug 2012
    • 110
    • Turku

    #31
    Ei ole tikkua ollut enää N52 lähtien.
    F10 528iA

    Ex. E39 528iA, E60 530iA, MB CLK55 AMG, CLS350, E60 530iA, F30 328iA

    Comment

    • 205/65-15H
      BTCF Member
      • Mar 2008
      • 1425

      #32
      Täälläkin on ruennut keltainen öljykannunkuva kummittelemaan 2tkm välein. Eli autolla mentiin aiemmin 17tkm ilman kannunkuvaa mittarilukemaan 114tkm saakka. Sen jälkeen piti lisätä öljyä 1litra/2tkm. 120tkm kohdalla tehtiin öljynvaihto ja sama meno jatkuu, kannunkuvat 122tkm ja nyt 124tkm kohdalla. Öljyt olleet koko ajan Castrol LL4. Suodattimeksi tuli viimeksi MANN.

      Mitäs teoreettisia vaihtoehtojaan on tälle käytökselle? Jos hajalla on anturi ja lisään sinne taas litran niin eikös siinä tehdä samalla ylitäyttö?
      e39 M54B22 manual
      Polestar2 LRDM -21
      Ioniq5 AWD -22 (vaimon kiesi)

      Comment

      • naukkis
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2004
        • 1222
        • Jyväskylä

        #33
        Älkää ajako 30tkm öljynvaihtovälejä, männänrenkaat on satavarmasti sadantonnin paikkeilla jo umpijumissa jos olosuhteet on olleet vähänkin epäedulliset. Suomen olosuhteissa öljynvaihto kerran vuoteen ympärivuotisessa käytössä on ehdoton minimi oli ajomäärä kuinka vähän tahansa.

        Comment

        • Vanquish
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2004
          • 1960
          • Hki

          #34
          Originally posted by naukkis View Post
          Älkää ajako 30tkm öljynvaihtovälejä, männänrenkaat on satavarmasti sadantonnin paikkeilla jo umpijumissa jos olosuhteet on olleet vähänkin epäedulliset. Suomen olosuhteissa öljynvaihto kerran vuoteen ympärivuotisessa käytössä on ehdoton minimi oli ajomäärä kuinka vähän tahansa.

          Asiaa ymmärtämättömänä kysyn miten öljyn ikä vaikuttaa männänrenkaisiin? Toiseksi runsaalla öljynsyönnillä öljyt on jo kertaalleen vaihdettu longlife vaihtovälillä

          Comment

          • naukkis
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2004
            • 1222
            • Jyväskylä

            #35
            Originally posted by Vanquish View Post
            Asiaa ymmärtämättömänä kysyn miten öljyn ikä vaikuttaa männänrenkaisiin? Toiseksi runsaalla öljynsyönnillä öljyt on jo kertaalleen vaihdettu longlife vaihtovälillä
            Öljy pystyy sitomaan vain tietyn määrän nokea itseensä, tuon sitomiskyvyn tullessa täyteen loppunoki irtaantuu öljystä ja alkaa pikeämään paikkoja, sotkee jokapaikan moottorin sisällä ja aika ensimmäisenä liimaa männänrenkaat uriinsa kiinni jonka jälkeen alkaa armoton öljynkulutus.

            Comment

            • MSam
              Bimmer Rookie
              • Jan 2009
              • 181
              • Länsi-Suomi

              #36
              Originally posted by kemo81 View Post
              Eilen käytin omaani marmorill huollossa ja tuli puhetta noiden öljyn syönnistä..
              Luetteli nipun erinäisiä vaihtoehtoja mitä voisi vaihtaa..Mielenkintoisimmaksi näkemykseksi nousi termarin vaihto!?!Sanoi että sellaisella konstilla oli loppunut öljyn syönti yhdestä bensa benarista.Jollei kone käy tarpeeksi lämpimänä ei mäntä laajene sylinterissä tarpeeksi ja täten söisi öljyä..Kellään kolemusta?Salavalikostahan noita lämpöjä voi seurailla mutta että onko joku todistamassa että tuollainen voisi aiheuttaa öljyn syönnin?!
              Oma (N52B25) vei "ennen" noin pari litraa kymppitonnilla, tasaisesti, kunnes keväällä tuli Vanos-ongelma (pakopuolen) ja solenoidi piti vaihtaa (antoi kerran vikakoodin ja nyki/sammui, sen jälkeen ei ongelmia, vaihdettu heinäkuussa). Samalla autoon laitettiin uusi termostaatti ja sen kotelo (esilämmitys). Lopputulema oli, että samalla vaihdetut öljyt hupenivat rajusti, vain 2400km ja pyysi lisää öljyä. Eli en kyllä usko, että ainakaan termostaatin vaihto vähentäisi öljynkulutusta. Tänään piti lisätä (nyt pääsin edellisestä 2800km, eli parempaan suuntaan mennään) taas litra. Eli vanha noin pari litraa on muuttunut noin neljäksi litraksi, marmorihuollon jälkeen.

              Seuraavaksi vaihdan öljylaatua; nyt ollut Mobil 5W-30 ESP, mutta kokeilen, pysyisikö New Life 0W-40 paremmin kierrossa. Saapa nähdä.

              320i (2.2 vm. 2004) söi uudesta lähtien jotain 3-4 litran luokkaa kympillä. Sinänsä siis tämän nykyisen kulutus ei järkytä, mutta muutos kerralla oli suuri.

              Ajomäärä nykyisellä on nyt jo 173tkm. Ajo-olosuhteet, renkaat jne. ovat pysyneet ihan vastaavina tuon korjauksen/huollon jälkeen, ei juuri muutosta polttoaineenkulutuksessa (ehkä desin kaksi tipahti tuon vanos-solenoidin vaihdon jälkeen ja vääntöä tuli selvästi enemmän alakierroksille), mutta tosiaan öljy alkoi maistumaan. Seuraavan lisäyksen jälkeen pitää sitten ostaa tuota "parempaa" viskositeettia ja seurata, mitä sitten tapahtuu. Luultavasti kulutus nousee, kun pessimisti olen.
              E60 523i

              E10 kiitos ei.

              Comment

              • bemu2000
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 17797
                • Jämsä

                #37
                Originally posted by MSam View Post
                Oma (N52B25) vei "ennen" noin pari litraa kymppitonnilla, tasaisesti, kunnes keväällä tuli Vanos-ongelma (pakopuolen) ja solenoidi piti vaihtaa (antoi kerran vikakoodin ja nyki/sammui, sen jälkeen ei ongelmia, vaihdettu heinäkuussa). Samalla autoon laitettiin uusi termostaatti ja sen kotelo (esilämmitys). Lopputulema oli, että samalla vaihdetut öljyt hupenivat rajusti, vain 2400km ja pyysi lisää öljyä. Eli en kyllä usko, että ainakaan termostaatin vaihto vähentäisi öljynkulutusta. Tänään piti lisätä (nyt pääsin edellisestä 2800km, eli parempaan suuntaan mennään) taas litra. Eli vanha noin pari litraa on muuttunut noin neljäksi litraksi, marmorihuollon jälkeen.

                Seuraavaksi vaihdan öljylaatua; nyt ollut Mobil 5W-30 ESP, mutta kokeilen, pysyisikö New Life 0W-40 paremmin kierrossa. Saapa nähdä.

                320i (2.2 vm. 2004) söi uudesta lähtien jotain 3-4 litran luokkaa kympillä. Sinänsä siis tämän nykyisen kulutus ei järkytä, mutta muutos kerralla oli suuri.

                Ajomäärä nykyisellä on nyt jo 173tkm. Ajo-olosuhteet, renkaat jne. ovat pysyneet ihan vastaavina tuon korjauksen/huollon jälkeen, ei juuri muutosta polttoaineenkulutuksessa (ehkä desin kaksi tipahti tuon vanos-solenoidin vaihdon jälkeen ja vääntöä tuli selvästi enemmän alakierroksille), mutta tosiaan öljy alkoi maistumaan. Seuraavan lisäyksen jälkeen pitää sitten ostaa tuota "parempaa" viskositeettia ja seurata, mitä sitten tapahtuu. Luultavasti kulutus nousee, kun pessimisti olen.
                Kannattaisiko kokeilla forte pesua? 0W40 ei taatusti pysy paremmin koneessa. Laita vaan joku perus 5W40 öljy sinne. Esim. Castrol http://www.motonet.fi/fi/tuote/59000...natec-5W-40-4l
                TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                Vanteet edullisesti
                Nostureita ja rengaskoneita

                Comment

                • 205/65-15H
                  BTCF Member
                  • Mar 2008
                  • 1425

                  #38
                  Originally posted by MajorDrake View Post
                  Ihan ensimmäisenä kannattaa vaihtaa öljypaineanturi,
                  niissä on ollut vikaa. Valitettavasti alhaisesta öljynpaineesta ei jää vikakoodia.
                  Kantsiiko anturi vaihtaa jos on näkynyt vain keltaista kannunkuvaa epäilyttävän usein? Mittaako sama anturi öljyn paineen ja -määrän vai miten öljynmäärä mitataan?
                  e39 M54B22 manual
                  Polestar2 LRDM -21
                  Ioniq5 AWD -22 (vaimon kiesi)

                  Comment

                  • MNi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2008
                    • 3144
                    • Tampere

                    #39
                    Jos kyse tuosta sigun nelikosta, niin siinäkin öljynpaineanturi on öljynsuotimen jalassa, osa 12: KLIK.

                    Öljyntaso- ja laatuanturi taas öljypohjassa, osa 8: KLIK.

                    Öljyntasoanturista (OZS) lisää vaikka täältä: KLIK. Sivu 48.

                    Comment

                    • MSam
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2009
                      • 181
                      • Länsi-Suomi

                      #40
                      Heitetään vähän tuoretta tietoa tähän öljynkulutus -aiheeseen.

                      Viimeisessä huollossa puhuin aiheesta ja ystävällinen huoltoneuvoja (Autokeskus Raisio) katsoi moottorinumerolla tiedotteet läpi. Kas vain, nyt sieltä löytyi tehtaan ilmoitus, että mm. N52B25 syö normaalisti öljyä. Erityisesti tekee sen matka-ajossa, jolloin moottori on oikeassa lämpötilassa ja tietyllä kierroslukualueella (mikä, ei minulle selvinnyt).

                      Tätä vastaan havaintoni oman moottorin öljynkulutuksen lisääntymisestä Vanos- ja termostaattiremontin jälkeen olisi aika looginen. Enpä siis lähde kokeilemaan, onko jollain toisella öljylaadulla mitään merkitystä näissä kekkereissä. Polttaa sen kuin polttaa ja sillä selvä.
                      E60 523i

                      E10 kiitos ei.

                      Comment

                      • kemo81
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2010
                        • 1248
                        • ylöjärvi

                        #41
                        Ei ole öljytikkua.
                        Ei ainakaan ollut omissa e91 n52b25 ja n53b30 moottoreissa.Tuo n52 vei itsellä öljyä sen 0,25l/1000km ja tuolla n53 ei tarvinnut lisätä öljyä vaihto välillä.
                        e90 325ia 2009 lci M-Sport SaphireBlack
                        Ex.
                        e61 520da 2009 lci M-Sport GarbonBlack
                        e91 325i 2009 lci SaphireBlack
                        e91 325i 2005 ArktisMetal
                        e46 320ci 2001 TobassBlue
                        e39 523i 1996 AlpinWhite 2

                        S1000rr 2010 Thunder grey

                        Comment

                        • Juggie
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2007
                          • 199
                          • Pohjois-Pohjanmaa

                          #42
                          Miten on ihmiset kiinnittäneet huomiota öljyn ACEA luokitukseen viskositeetin, yms lisäksi?
                          Sattui silmään, että C3 luokitus olisi autoihin, jossa on on partikkelisuodatin =N53 NOx katalysaattori?
                          Itse laitoin viimeksi A3/B4 olevaa Castrolin 5w-40:iä. Tuota on saatavilla molemmilla luokituksilla ja molemmissa on on BMW LL-04.
                          Mietiskelin vain, että voiko öljyllä olla vaikutusta kun joillain kuulostaa tukkeutuvan noita NOx katteja

                          Comment

                          • 205/65-15H
                            BTCF Member
                            • Mar 2008
                            • 1425

                            #43
                            Teboil Diamond 5W-40 pääsi 3tkm jonka jälkeen alkoi vaatimaan öljyä. Vähän tulee fiilis että pitkässä matka-ajossa öljyä alkaa maistua, paikallispyörityksessä ei kulu niinkään.



                            Jos tyytyy tilanteeseen ja lisää 3tkm:n välein litran, niin kustannus on marginaalinen. Paljonko olisi järkevää ajaa suodattimella ja tehdä perinteinen öljynväihto, jos lisää litran aina 3tkm:n välein?

                            Näyttää tuossa teboilin tuotteessa olevan Juggien mainitsema C3 (ACEA A3/B4/C3).
                            e39 M54B22 manual
                            Polestar2 LRDM -21
                            Ioniq5 AWD -22 (vaimon kiesi)

                            Comment

                            • Vanquish
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2004
                              • 1960
                              • Hki

                              #44
                              Originally posted by Juggie View Post
                              Miten on ihmiset kiinnittäneet huomiota öljyn ACEA luokitukseen viskositeetin, yms lisäksi?
                              Sattui silmään, että C3 luokitus olisi autoihin, jossa on on partikkelisuodatin =N53 NOx katalysaattori?
                              Itse laitoin viimeksi A3/B4 olevaa Castrolin 5w-40:iä. Tuota on saatavilla molemmilla luokituksilla ja molemmissa on on BMW LL-04.
                              Mietiskelin vain, että voiko öljyllä olla vaikutusta kun joillain kuulostaa tukkeutuvan noita NOx katteja

                              API luokitukseen: SN on vähätuhkainen.

                              Comment

                              • Petsku333
                                BTCF Member
                                • Jun 2014
                                • 349
                                • Kerava

                                #45
                                Originally posted by 205/65-15H View Post
                                Teboil Diamond 5W-40 pääsi 3tkm jonka jälkeen alkoi vaatimaan öljyä. Vähän tulee fiilis että pitkässä matka-ajossa öljyä alkaa maistua, paikallispyörityksessä ei kulu niinkään.



                                Jos tyytyy tilanteeseen ja lisää 3tkm:n välein litran, niin kustannus on marginaalinen. Paljonko olisi järkevää ajaa suodattimella ja tehdä perinteinen öljynväihto, jos lisää litran aina 3tkm:n välein?

                                Näyttää tuossa teboilin tuotteessa olevan Juggien mainitsema C3 (ACEA A3/B4/C3).
                                Laita enskerralla 5w-30 niin oman kokemuksen pohjalta kuluttaa vähemmän öljyä, vaikka vaikuttaakin nurinkuriselta.
                                F07 535d xDrive Gran Turismo

                                Ex. Seat Cupra 290
                                Ex. F20 118i MHD Stage 2
                                Ex. E60 2006 525i

                                Comment

                                Working...
                                X