Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oikeat aurauskulmat?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dudeb
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 240
    • Nowhere

    Oikeat aurauskulmat?

    Elikkä omasta (E60 530i) alkoi kulumaan renkaat takaa sisäreunoista melkein sakoille, joten piti ohjauskulmat käydä säädättämässä. Paikkana No-Pan Auto (Toyotan merkkihuolto).

    Alustana tällä hetkellä Koni Sport Kit, jossa jäykkyyssäädettävä alusta ja 20" rengastus.

    Miten kokeneemmat vois sanoa, menikö kulmat kohdalleen tässä yksilössä ja saadaanko tällä vähenemään epätasainen kuluminen (jos ei ole väljyyttä missään)?

    Kuva liitteenä (Ylempänä mittaukset ennen ja alempana uudet mittaukset) :
    Last edited by dudeb; 17-10-2012, 19:17.
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    #2
    No eihän tossa ole yksikään arvo tolkuissaan, ennen eikä jälkeen. Jos työn suorittajalla ei ollut tarjota syytä miksi ei olisi pystynyt säätämään, uusiksi samaan hintaan.
    Onko se kuinka helvetisti vakiota matalampi?
    Last edited by petrolhead; 20-06-2012, 16:48.
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • dudeb
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2006
      • 240
      • Nowhere

      #3
      Originally posted by petrolhead View Post
      No eihän tossa ole yksikään arvo tolkuissaan, ennen eikä jälkeen. Jos työn suorittajalla ei ollut tarjota syytä miksi ei olisi pystynyt säätämään, uusiksi samaan hintaan.
      Onko se kuinka helvetisti vakiota matalampi?
      Ilmeisesti 45mm madaltaa tämä Koni Sport Kit.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        Originally posted by dudeb View Post
        Elikkä omasta (E60 530i) alkoi kulumaan renkaat takaa sisäreunoista melkein sakoille, joten piti ohjauskulmat käydä säädättämässä. Paikkana No-Pan Auto (Toyotan merkkihuolto).

        Alustana tällä hetkellä Koni Sport Kit, jossa jäykkyyssäädettävä alusta ja 20" rengastus.

        Miten kokeneemmat vois sanoa, menikö kulmat kohdalleen tässä yksilössä ja saadaanko tällä vähenemään epätasainen kuluminen (jos ei ole väljyyttä missään)?

        Kuva liitteenä (Ylempänä mittaukset ennen ja alempana uudet mittaukset) :
        Komppaan petrolheadia...en ymmärrä kulmia ennen, enkä varsinkaan jälkeen säätötyön?
        Siellähän on nyt mm.taka-auraukset aivan tolkuttomat ja etupäähän ei nyt ole koskettu lainkaan.
        Eti ja takapään keskinäistä eroa ei ole juuri lainkaan, asteen minimistä nyt puhumattakaan, joten varsinkin auton äärikäytös on jopa hengenvaarallisen yliohjaavaa.
        Malliesimerkki puhtaasti pelkästä kusetuksesta jossa säätäjällä ei ole ollut alkeellisintakaan käsitystä siitä mitä on tekemässä...säätötyön nimellä ja veloituksella.

        Comment

        • jaki
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2003
          • 2978
          • Uusimaa

          #5
          En ymmärrä minäkään. Eikös ne kaivelleet koneelta mitkä ovat ko auton oikeat kulmat ja alkanet hakea niitä niihin?
          Vai onko niiden nipponkoneissa vain japaninautojen kulmat.
          Miksi ylipäätään auto on sitten viety tuonne.
          Kävin juuri säädättämässä E61:n kulmat (lienee hieman eri kuin sedan, en tiedä), mutta ainakin koneen mukaan esim etupääm camber on mekein nolla ja takapäässä muistaakseni n 1,5. Sitä ihmettelin, mutta niin kone sanoi.
          ja kuten Hemi kirjoitti, aurausta ei ylipäätään paljoa kannata laittaa. Ei ole ohjearvoissakaan.
          BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #6
            Siis nythän etupäässä on ENEMMÄN negatiivista camberia kuin takana...jota en ole milloinkaan nähnyt aiemmin normaalissa katuautossa????
            Driftingautoissa toki, mutta nyt nämä kulmat ovat oikeasti todella hengenvaaralliset auton ollessa ääritilanteissa RAJUSTI yliohjaava.
            Etupäässähän tehtaan antama toleranssi yltää nimenomaan nollaan, kuten tuossa Jakin tapauksessa ja jota lähelle siellä arvot pitäisi olla 19"-20" renkaalla.
            Nythän edessä on 1.25`-astetta, joka on yli asteen enemmän kuin sinne kuuluisi. Tämä on niin käsittämättömän paljon, että alustassa on nyt jotain rikki tai vääriä osia. Millään säätötoimenpiteellä tätä ei enään korjata lähellekkään ja edes tehtaan antamalle toleranssialueelle pääsemisestä on turha unelmoida.
            Eturenkaat sulaa alle puolessa kesässä.

            Comment

            • petrolhead
              Moderator
              • Feb 2004
              • 13793
              • Hyvinkää

              #7
              Originally posted by jaki View Post
              En ymmärrä minäkään. Eikös ne kaivelleet koneelta mitkä ovat ko auton oikeat kulmat ja alkanet hakea niitä niihin?
              Vai onko niiden nipponkoneissa vain japaninautojen kulmat.
              Lapusta voi lukea ja päätellä että kone on merkkiä Hunter ja mallia -joku-, ja että on haettu E60:n ohjearvot. Oliskohan niin että ohjelmassa ei ole ohjearvoja 20" vanteelle kun on käytetty 19" arvoja.. Anyway, tossa ei ole säädön aikana muuttunut mikään kulma paremmaksi. En nyt muista onko E6X:ssä etucamberille olemassa säätöä mutta noi muut kyllä pitäisi saada vihreälle. Ja mielellään keskelle sitä "vihreää".
              Last edited by petrolhead; 21-06-2012, 16:52.
              2015 VW Crafter
              1984 BMW 316
              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #8
                Originally posted by petrolhead View Post
                . En nyt muista onko E6X:ssä etucamberille olemassa säätöä mutta noi muut kyllä pitäisi saada vihreälle. Ja mielellään keskelle sitä "vihreää".
                Ei suinkaan keskelle, mikäli alla on 19" tai jopa 20" vannekoko.
                Optimi tälle vannekoolle löytyy tehtaan antaman toleranssialueen toisesta laidasta, eli mahdollisimman vähän negatiivista=rengas mahdollisimman pystyyn...pysyen kuitenkin siis tehtaan antaman toleranssialueen sisällä.

                Comment

                • dudeb
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2006
                  • 240
                  • Nowhere

                  #9
                  Jep, eli 19" vanteen arvoja jouduttiin käyttämään, kun koneella ei ollut mahdollista valita 20" vannetta.

                  Itse säätöön käytettiin täältä saamiani ohjearvoja oikealle rengaskoolle, jotka sitten suhteutettiin koneelta saamiin arvoihin. Eivät kuitenkaan halunneet täysin kumpiinkaan arvoihin säätää, koska sanoivat, että kuluttavat sen jälkeen renkaita vielä enemmän... lisäksi etupäätä ei kuulemma saa kuin hienosäädettyä, joten eivät tehneet sinne paljon mitään kun vaikutus on sen verran pieni.

                  Hemi vinkkasi, että etupäätä saa kyllä säädettyä kunhan stopparit poistetaan ja säätöä tehdään perssonin yläkiinnityksiin lisää. Eli miten tämä käytännössä tehdään ja rupeevatko tätä säätöä tuolle tekemään?


                  Auto on käytetty katsastustarkastuksessa muutama viikko sit bmw:n merkkihuollossa ja heidän mukaan kaikki alustassa ok. Etu iskareista puuttuivat pohjaanlyöntikumit ja eivät oikein osanneet sanoa muuta arvoista, koska matalaprofiiliset renkaat ja jäykkä alusta vääristävät hyvin paljon arvoja.

                  Täällä ainakin tuli vastauksia kyseisille arvoille (tein aiemmin kyselyn), että vaikuttaisi olevan tuolle rengastukselle & alustalle täysin normaalit arvot.

                  Tässä vielä arvot mitä iskareista annettiin:


                  PYÖRÄNRIPUSTUS..................Etuakseli......... ............Taka-akseli

                  ..................................vasen........... ..oikea........vasen.............oikea

                  Pyöräkosketus......%........16........20.......20............16.......41.......27

                  Pyörämassa.........kg........425...............427 ..........451...............566



                  ...saako noita pohjaanlyöntikumeja hommattua jälkikäteen mistään esim. tommoseen Koni Sport Kit alustaan???
                  Last edited by dudeb; 26-06-2012, 17:07. Reason: Iskarien arvot

                  Comment

                  • AlpinWeiss
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2007
                    • 927
                    • West coast

                    #10
                    Originally posted by dudeb View Post
                    Auto on käytetty katsastustarkastuksessa muutama viikko sit bmw:n merkkihuollossa ja heidän mukaan kaikki alustassa ok.
                    Ohi menee niin että kolina käy, mutta alkoi kiinnostamaan mikä on tällainen katsastustarkistus? Eli , maksat tämän lisätarkistuksen ja mahdollisen korjauksen, saati menet suoraan katsastukseen ja korjaat sen jälkeen ja säästät tuon tarkistuksen hinnan? En näe miten voisi olla hyödyllinen, puhumattakaan siitä että auto läpäisisi katsastuksen kerrasta, jolloin aikaa menee vaan yhteen tarkisteluun. Nyt teet joka tapauksessa kaksi tarkastusreissua ja molemmat maksaa. Jälkitarkastuskin olisi hylkäystapauksessa varmasti halvempi kuin tämä ennakkotarkistus, joillakin asemilla saa jälkkärit vieläpä ilmaiseksi. Puhumattakaan siitä että tässä vapaaehtoistarkastuksessa jää joku huomaamatta ja teet kolme tarkistelureissua..? Mikähän niillä on politiikka sen suhteen jos ei menekään läpi, saatko ilmaisen jälkitarkastuksen ja korjauksen?
                    MBCLK240 -02
                    E36 318 -93
                    E46 320 Ci -01
                    E46 330 CiA -01
                    E60 520i -04
                    E93 325i -07
                    F36 420xi -16

                    Comment

                    • dudeb
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2006
                      • 240
                      • Nowhere

                      #11
                      Originally posted by AlpinWeiss View Post
                      Ohi menee niin että kolina käy, mutta alkoi kiinnostamaan mikä on tällainen katsastustarkistus? Eli , maksat tämän lisätarkistuksen ja mahdollisen korjauksen, saati menet suoraan katsastukseen ja korjaat sen jälkeen ja säästät tuon tarkistuksen hinnan? En näe miten voisi olla hyödyllinen, puhumattakaan siitä että auto läpäisisi katsastuksen kerrasta, jolloin aikaa menee vaan yhteen tarkisteluun. Nyt teet joka tapauksessa kaksi tarkastusreissua ja molemmat maksaa. Jälkitarkastuskin olisi hylkäystapauksessa varmasti halvempi kuin tämä ennakkotarkistus, joillakin asemilla saa jälkkärit vieläpä ilmaiseksi. Puhumattakaan siitä että tässä vapaaehtoistarkastuksessa jää joku huomaamatta ja teet kolme tarkistelureissua..? Mikähän niillä on politiikka sen suhteen jos ei menekään läpi, saatko ilmaisen jälkitarkastuksen ja korjauksen?


                      Kerro mikä menee ohi? Vastaan mielellään.


                      Katsastustarkastus on nimensä veroisesti juuri se mikä on, eli katsotaan kaikki mahdolliset viat autosta jotka voisi vaikuttaa katsastuspäätökseen.

                      Jos jotain korjattavaa löytyy, niin siitä ilmoitetaan asiakkaalle ja asiakas saa itse päättää korjataanko vika vai annetaanko olla.

                      Tuli tarjous tälle tarkastukselle hintaan 20€, joka on minusta aika vähän siihen verrattuna että tarkastus kesti wetterillä yli tunnin (normi tuntihinta 95€?) ja saa yleiskuvan auton sen hetkisestä kunnosta.

                      Pääsyy tosissaan miksi vein auton sinne oli se, että halusin saada tietoon onko alusta & iskarit ym. kunnossa etten vie turhaan ohjauskulmien säätöön, jos siellä on jotain rikki.
                      Last edited by dudeb; 27-06-2012, 13:19.

                      Comment

                      • AlpinWeiss
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2007
                        • 927
                        • West coast

                        #12
                        Originally posted by dudeb View Post
                        Kerro mikä menee ohi? Vastaan mielellään.


                        Katsastustarkastus on nimensä veroisesti juuri se mikä on, eli katsotaan kaikki mahdolliset viat autosta jotka voisi vaikuttaa katsastuspäätökseen.

                        Jos jotain korjattavaa löytyy, niin siitä ilmoitetaan asiakkaalle ja asiakas saa itse päättää korjataanko vika vai annetaanko olla.

                        Tuli tarjous tälle tarkastukselle hintaan 20€, joka on minusta aika vähän siihen verrattuna että tarkastus kesti wetterillä yli tunnin (normi tuntihinta 95€?) ja saa yleiskuvan auton sen hetkisestä kunnosta.

                        Pääsyy tosissaan miksi vein auton sinne oli se, että halusin saada tietoon onko alusta & iskarit ym. kunnossa etten vie turhaan ohjauskulmien säätöön, jos siellä on jotain rikki.
                        Eli voisin viedä autoni täydelliseen alustan, puslien ym. tarkistukseen hintaan 20e..? Katsariltakin jää yleensä ne ajotuntumaan vaikuttavat jutut huomaamatta vaikka väkisin yrität sanoa että kyllä siellä jossain on nyt väljää. "se mikä haittaa bemarimiestä, ei haittaa vielä katsastusmiestä!"
                        MBCLK240 -02
                        E36 318 -93
                        E46 320 Ci -01
                        E46 330 CiA -01
                        E60 520i -04
                        E93 325i -07
                        F36 420xi -16

                        Comment

                        • dudeb
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2006
                          • 240
                          • Nowhere

                          #13
                          Originally posted by AlpinWeiss View Post
                          Eli voisin viedä autoni täydelliseen alustan, puslien ym. tarkistukseen hintaan 20e..? Katsariltakin jää yleensä ne ajotuntumaan vaikuttavat jutut huomaamatta vaikka väkisin yrität sanoa että kyllä siellä jossain on nyt väljää. "se mikä haittaa bemarimiestä, ei haittaa vielä katsastusmiestä!"

                          Juurikin näin.

                          Comment

                          • 535SD
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2005
                            • 1068
                            • Lahti

                            #14
                            onko tosi että aktiiviohjauksella varstettua autoa ei saa säädettyä normi rengasliikkeessä??? euromasterilla näin väittivät.
                            Olleita ja menneitä
                            1XE21 2xE30 4xE46 1xE90 3xE91 1xE60 1xE70 1xE71(RIP)

                            Tällähetkellä perseenalla mersu odotellessa että BMW osaa tehdä jotain muuta kuin 2010 luvulla

                            Comment

                            • Miqe
                              Newbiemmer
                              • Mar 2012
                              • 6
                              • Suomi Finland

                              #15
                              Originally posted by AlpinWeiss View Post
                              Ohi menee niin että kolina käy, mutta alkoi kiinnostamaan mikä on tällainen katsastustarkistus? Eli , maksat tämän lisätarkistuksen ja mahdollisen korjauksen, saati menet suoraan katsastukseen ja korjaat sen jälkeen ja säästät tuon tarkistuksen hinnan? En näe miten voisi olla hyödyllinen, puhumattakaan siitä että auto läpäisisi katsastuksen kerrasta, jolloin aikaa menee vaan yhteen tarkisteluun. Nyt teet joka tapauksessa kaksi tarkastusreissua ja molemmat maksaa. Jälkitarkastuskin olisi hylkäystapauksessa varmasti halvempi kuin tämä ennakkotarkistus, joillakin asemilla saa jälkkärit vieläpä ilmaiseksi. Puhumattakaan siitä että tässä vapaaehtoistarkastuksessa jää joku huomaamatta ja teet kolme tarkistelureissua..? Mikähän niillä on politiikka sen suhteen jos ei menekään läpi, saatko ilmaisen jälkitarkastuksen ja korjauksen?
                              Itse olen BMW-merkkiliikkeessä töissä, ja en muista yhtään autoa joka olisi tullut pelkkään tarkastukseen. Yleisesti tapaukset ovat niitä, joissa tuovat autonsa jostain muusta syystä (aiemmin todettu vika/cbs huolto) liikkeeseen ja samalla katsastuksen ollessa ajankohtainen tilaavat myös tarkastuksen. Samalla voidaan sitten todeta ja myös mikäli osia löytyy korjata ennen katsastusta todetut viat. Tarkastuksen hintaa en muista, mutta viimeksi duunasin uuteen Z4 tämän homman ja apukuskin penkillä oli joku lappu minkä asiakas oli saanut postissa "Tarkastus BMW-Merkkiliikkeessä 15e tällä etusetelillä" tms. Asiakkaan halutessa voidaan auto vielä käydä katsastamassa meidän toimesta jotain pientä (en tarkkaan muista, joku 20-50e?) veloitusta vastaan. Eli periaatteessa saat auton yhdellä kertaa huollettua/korjattua, tarkastutettua mahdolliset katsastusta hidastavat viat ja katsastettua liikkeen toimesta. Totta kai tästä muutama kymppi tulee veloitusta, mutta eihän mikään helppo ja huoleton ole ilmaista.

                              Meillä ainakin se käytäntö että jos auto ei kuukauden sisällä tarkastuksesta mene läpi, asiakkaalta ei veloiteta jälkitarkastukseen vaadittavien osien vaihdosta työosuutta. Samalla tarkastuksen tehneen asentajan työmyynnistä poistetaan tarkastuksen keikat ja sama mies tekee jälkitarkastuksen työt ilman juurikin tätä työveloitusta eli keikkaa.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎