Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oikeat aurauskulmat?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • k0rppi
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2008
    • 784
    • Varkaus

    #46
    mä oon 2 kesää ajanu samoilla renkailla ja kuluminen on ollu ihan tasasta. kulmat on säädetty 18" pyörien ja sport alustan arvoille. edessä camber on mitä on ja takana niin pystyssä, kun vaan säätö riitti. vanteet on tosin 8.5 ja 9.5 r19 ja alusta on jotakuinkin -30mm m-sportista.

    Comment

    • Julle
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2002
      • 659
      • Oulu

      #47
      Niin ja mulla on rengaskoot 235/35-20 ja 275/30-20 jos sillä nyt on jotain merkitystä. Lokarista vanteen keskelle noin 345mm ympäriinsä.

      Comment

      • -rik
        BTCF Member
        • Nov 2009
        • 827
        • Rovaniemi

        #48
        Itselle säädeltiin tällä viikolla, ja camperit ja auraukset laitettiin tehtaan toleranssialueen toiseen laitaan, juuri siihen rajalle että vilkku jopa punaiselle välillä (eli siihen laitaan että mahdollisimman vähän aurausta ja camperia)

        Ennen säätöä kaikki arvot olivat liki toleranssialueen keskellä. Säätö tehtiin sport alustan mukaan, ja 19". En tiiä tuliko sutta vai paskaa, katotaa
        ex bimmers: | BMW e91 335dA | BMW e34 518i | BMW e60 530dA | BMW e36 318iS |

        Comment

        • Ganes
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2008
          • 189
          • Lounais-Suomi

          #49
          Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	70.8 KB
ID:	4827367

          Vihovviimein sain käytyä ohjauskulmien säädössä ja tuossa tulokset. En tajua noista arvoista juurikaan mitään, mutta mikä tärkeintä, auton ajettavuus muuttui reilusti parempaan suuntaan. Enää ei vetele ja kiemurtele urissa oikeastaan yhtään. Ennen säätöä ajaminen oli suorastaan vittumaista uraisella tiellä. Mii happy

          Eli mullahan on talvirengastus 16" ja kesänakit 17" ja isompiahan ei tähän talouteen tule!
          e39 523i manu-96-->e38 740iA-95-->e60 523iA-05:think

          Comment

          • -rik
            BTCF Member
            • Nov 2009
            • 827
            • Rovaniemi

            #50
            Hyvältä näyttää. Aurausta on tullut taakse hitusen lisää, mutta ei haittaa kun camperit on kuitenkin hyvät, vähintäänkin noille rengaskoille.
            ex bimmers: | BMW e91 335dA | BMW e34 518i | BMW e60 530dA | BMW e36 318iS |

            Comment

            • Mlatvala
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 3553
              • Kuopio

              #51
              Originally posted by Julle View Post
              Mitkä ne nyt sitten ovat ne oikeat arvot 20" rengastuksella ja noin 35-40 millin madalluksella? Aika moni näyttäis olevan tätä tietoa vailla, että vois säätäjäsepolle antaa numerot lapaan mihin vois kulmat ruuvailla.

              Ja ne lukemathan tässä varmaan kaikkia kiinnostaa että millä ei renkaat sula alle. Jos kerta ne tehtaan antamat arvot ei enää pädekkään kun mennään 20" rengaskokoon.
              Olipa ne oikeet arvot mitä tahansa. Ni ei siellä riitä säätövarat. Että jos sorvin ääreen alat niin sitten on jo merkityksellistä ottaa asia pöydälle..
              E61 535d alkuunsa viritetty.

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #52
                Originally posted by Ganes View Post
                [ATTACH]114333[/ATTACH]

                Vihovviimein sain käytyä ohjauskulmien säädössä ja tuossa tulokset. En tajua noista arvoista juurikaan mitään, mutta mikä tärkeintä, auton ajettavuus muuttui reilusti parempaan suuntaan. Enää ei vetele ja kiemurtele urissa oikeastaan yhtään. Ennen säätöä ajaminen oli suorastaan vittumaista uraisella tiellä. Mii happy

                Eli mullahan on talvirengastus 16" ja kesänakit 17" ja isompiahan ei tähän talouteen tule!
                Siis aiemmin siellä oli liikaa aurausta edessä ja liian vähän takana. Lisäksi takapään cambrerarvot olivat huomattavan epäsymmetriset. Etupäähän oli aurausta lukuunottamatta tosi hyvä.
                Näillä kulmilla nyt ok 17" renkaalle.
                Miksi ei tule isompia? Se ajettavuus ei todellakaan ole e60:ssä kiinno vannekoosta jos pysytään alle 19" kokoluokissa, kunhan kulmat ovat säädetty näille vannekokoluokille.
                Sinulla etupää olisi ok vielä 20" pyörälle, eikä takapäästäkään tarvitsisi kääntää pyörää pystympään kuin 0.15-0.20-astetta, eli molemmat siihen missä vasen taka jo oli(siis se -1.30`).
                Kulkisi vielä 19" Korealaisella kuin juna.

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #53
                  Originally posted by Julle View Post
                  Mitkä ne nyt sitten ovat ne oikeat arvot 20" rengastuksella ja noin 35-40 millin madalluksella? Aika moni näyttäis olevan tätä tietoa vailla, että vois säätäjäsepolle antaa numerot lapaan mihin vois kulmat ruuvailla.

                  Ja ne lukemathan tässä varmaan kaikkia kiinnostaa että millä ei renkaat sula alle. Jos kerta ne tehtaan antamat arvot ei enää pädekkään kun mennään 20" rengaskokoon.
                  Eli ota nämä ganesin säädöt 1/1 muuten mutta taakse negatiivista camberia tuo
                  -1.30"-astetta joka siellä vasemmalla olikin ennen säätöä. Tämän jälkeen aivan optimaaliset e60/61:ssä 19"-20" pyörälle.

                  Last edited by Hemi; 13-09-2013, 23:17.

                  Comment

                  • Ganes
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2008
                    • 189
                    • Lounais-Suomi

                    #54
                    Originally posted by Hemi View Post
                    Miksi ei tule isompia? Se ajettavuus ei todellakaan ole e60:ssä kiinno vannekoosta jos pysytään alle 19" kokoluokissa, kunhan kulmat ovat säädetty näille vannekokoluokille.
                    Sinulla etupää olisi ok vielä 20" pyörälle, eikä takapäästäkään tarvitsisi kääntää pyörää pystympään kuin 0.15-0.20-astetta, eli molemmat siihen missä vasen taka jo oli(siis se -1.30`).
                    Kulkisi vielä 19" Korealaisella kuin juna.

                    Parikin syytä! Ensimmäinen on tietenki raha. Isommat vanteet+renkaathan maksaa enemmän.

                    Toinen on ulkonäkö. Onhan isommat vanteet tietysti komeemmat mutta sitte ne renkaat. Ne meneeki jo ihan teinituningin näköseks aina mitä matalammaks menee. Tämmösen 40v perheenisän imagoon ei mielestäni sovellu ollenkaan. 30 matalat on jo ihan naurettavan näköset minun silmääni kun kumia ei korkeussuunnassa ole paljo paskaakaan.

                    No nuo ulkonäköasiathan on tietysti ihan makukysymyksiä ja jokainen ajelkoon millaisilla renkailla itse tykkää, mie ajan vakiokokosilla tai mahollisimman lähellä sitä
                    e39 523i manu-96-->e38 740iA-95-->e60 523iA-05:think

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #55
                      Originally posted by Ganes View Post
                      Parikin syytä! Ensimmäinen on tietenki raha. Isommat vanteet+renkaathan maksaa enemmän.

                      Toinen on ulkonäkö. Onhan isommat vanteet tietysti komeemmat mutta sitte ne renkaat. Ne meneeki jo ihan teinituningin näköseks aina mitä matalammaks menee. Tämmösen 40v perheenisän imagoon ei mielestäni sovellu ollenkaan. 30 matalat on jo ihan naurettavan näköset minun silmääni kun kumia ei korkeussuunnassa ole paljo paskaakaan.

                      No nuo ulkonäköasiathan on tietysti ihan makukysymyksiä ja jokainen ajelkoon millaisilla renkailla itse tykkää, mie ajan vakiokokosilla tai mahollisimman lähellä sitä
                      Itse asiassa ei se 245/35-19" kokoluokassa ole todellisuudessa enään kovinkaan matala rengas, vaan vastaa 300-sarjan 16"/17" kokoluokan renkaan korkeutta?
                      Ok, "kauneus" on toki katsojan silmässä, mutta tuo 245/35-19" on kyllä jo e60/61 "vakiokoko".

                      Comment

                      • tabasco
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2007
                        • 851
                        • fin

                        #56
                        Alkoivat Nankangit jyristellä n. 50 km/h vauhdissa (mitä sileämpi asfaltti, sen pahemmin), niin päätin tarkistaa tilanteen. Niinhän siinä oli käynyt, että etenkin takana sisäreunat alkoivat olla lähellä slicksiä. Auto on kyllä hyvä ajaa ja kovemmassa vauhdissa hiljainen kuten ennenkin.

                        Varmaan tilanteeseen auttaisi takacamberin nosto mahdollisimman pystyyn, tai yleensäkin säätö 19" rengaskoolle? Autossa tehtaan sport-alusta jossa varmaan jouset jo hieman kuoleentuneet.

                        Kelailin tuossa, kannattaisiko heittää vasemman puolen renkaat oikealle puolen ja toisinpäin, siis ikäänkuin kääntö vanteella, koska ulkoreunasta ei näytä juuri kuluvan ja saisipa kumeista maksimaalisen hyödyn irti. Jotain pitää tehdä, muuten nuo on kohta kankailla.

                        Rengaskoot siis edessä 245/35R19 ja takana 275/30R19, autossa Active Steering, ilmeisesti vaikuttaa säätöhommiin jotenkin? Missähän kannattaisi JKL:n suunnalla säädättää?



                        Comment

                        • JarnoE36
                          BTCF Member
                          • Jun 2009
                          • 253
                          • Uusimaa

                          #57
                          Originally posted by GuGi_ View Post
                          Oisko jollain heittää hyvää paikkaa pk-seudulla missä käydä säädättää kulmat kuntoon? M-sport alusta ja 20" vanteet alla. Tai vaihtoehtosesti heittää valmiita arvoja mihin pitäis säädättää. Suurin ongelma tällä hetkellä takarenkaitten camber, pyörät on silmämääräsestikkin todella kenollaan ja uusista renkaista alkaa sisäreunat kulua.
                          Itse vien Autokorikorjaamo Leskiselle Nummelaan. Hinta 60-70€. Raportoin miten sitten meni. Vaikkakin vanha postaus niin moni lukee näitä threadeja läpi.

                          Edut: Hinta 60€ kun meni ilmeisesti nopeasti vain 30minuutissa.
                          Last edited by JarnoE36; 23-04-2015, 14:16.
                          Jarppa

                          Toyota GT86
                          (330d Sport F31 N57 2014)
                          ( 518d F10 2015 B47 Business Exclusive )
                          (330da E91 N57 LCI 2008 ///M-Sport)
                          ( 530da E60 M57N2 2006)
                          ( 520da E60 2006)
                          ( 520 E39x3)
                          (E46x2)
                          (Z3)

                          Comment

                          • Petsku333
                            BTCF Member
                            • Jun 2014
                            • 349
                            • Kerava

                            #58
                            Tuli vakioalustaseen autoon m-sport style 135 vanteet vakionakeilla 245/40-18 ja vetelee ihan siedettävästi. Takana silmämääräsesti Camberia on ainakin ihan tarpeeksi. Kannattaisko tuota käydä näyttämässä ennenkun renkaat onkin sisäreunasta slicksit?
                            Seat Cupra 290

                            Ex. F20 118i MHD Stage 2
                            E60 2006 525i

                            Comment

                            • Fabsu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 1754

                              #59
                              Originally posted by Petsku333 View Post
                              Tuli vakioalustaseen autoon m-sport style 135 vanteet vakionakeilla 245/40-18 ja vetelee ihan siedettävästi. Takana silmämääräsesti Camberia on ainakin ihan tarpeeksi. Kannattaisko tuota käydä näyttämässä ennenkun renkaat onkin sisäreunasta slicksit?
                              Kannattaisi ja tuikkaat sen vähintään kolme baaria painetta joka nurkkaan, niin voi vetely vähän hellittää.
                              AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

                              ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
                              e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
                              e30 318i -88

                              Comment

                              • JKK
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2006
                                • 2324
                                • Uusimaa

                                #60
                                Originally posted by Fabsu View Post
                                Kannattaisi ja tuikkaat sen vähintään kolme baaria painetta joka nurkkaan, niin voi vetely vähän hellittää.
                                Mulla on jotakuinkin samanlainen setuppi ja kolmen barin paineet vain pahentaa sitä tempoilua. Tämä riippuu varmasti myös renkaan jäykkyydestä että millä paineella tempoilu on pienintä. Mulla menee rauhallisimmin jotakuinkin tehtaan ilmoittamilla paineilla. Rengas on 245/40R18 GoodYear Eagle F1 Asymmetric 2.
                                BMW G30 530e X-Drive

                                Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎