Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oikeat aurauskulmat?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Benighted
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2015
    • 281
    • Klaukkala

    #76
    Olikos aktiiviohjauksella vaikutusta aurauksiin tms? Meni itellä uusiksi ja uudessa raportissa lukee "ilman AEO aktiivinen etuohjaus", mitä ihmettä tämä meinaa? Mulla kuitenkin on aktiiviohjaus, liekö sama asia?

    Edit: Ja vastaankin itelleni, että ei ole väliä, googletuksella ja foorumihaulla löytyi.
    Last edited by Benighted; 09-10-2015, 10:55. Reason: löyty jo
    F11 530xdA M-Sport 2014
    Ex. E39 530iA Touring 2001
    Ex. E61 530dA Edition Sport 2009

    Comment

    • tabasco
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2007
      • 851
      • fin

      #77
      Originally posted by tabasco View Post
      No ainakin Gummisepillä oli tekemisen meininkiä. Nastat poistettiin edestä ja muutenkin tolpat laitettiin pystyyn (sporttialusta ja 19").
      Onkohan tämä nyt lähinnä Nankangien ongelma vai mikä, kun kulmat on kunnossa ja silti menee sisäreunat hampaille... käytännössä puolitoista kesää ajetut kumit ja pintaa on vielä vaikka kuinka. Paineet n. 3,3 bar. Pykälä ei ole suuren suuri, mutta kuvasta erottuu hyvin, ettei sisäreuna enää vastaa koko matkaltaan tiehen ja jurnutus alkaa:



      Eipä siinä, muutenkin tuo Nankangin satsi meluaa parhaan teränsä menettäneenä siinä määrin, että vaihtoon taitaa mennä jos meinaa vielä autolla ajamisesta nauttiakin... ilman peltoreita.

      Comment

      • peto2
        BTCF Member
        • Jan 2007
        • 8264
        • Järvikylä (Nakkila)

        #78
        Originally posted by tabasco View Post
        Onkohan tämä nyt lähinnä Nankangien ongelma vai mikä, kun kulmat on kunnossa ja silti menee sisäreunat hampaille... käytännössä puolitoista kesää ajetut kumit ja pintaa on vielä vaikka kuinka. Paineet n. 3,3 bar. Pykälä ei ole suuren suuri, mutta kuvasta erottuu hyvin, ettei sisäreuna enää vastaa koko matkaltaan tiehen ja jurnutus alkaa:


        Eipä siinä, muutenkin tuo Nankangin satsi meluaa parhaan teränsä menettäneenä siinä määrin, että vaihtoon taitaa mennä jos meinaa vielä autolla ajamisesta nauttiakin... ilman peltoreita.
        Mitä tämä "kulmat on kunnossa" tarkoittaa? Sitä että ovat toleranssien sisällä? Jos näin niin ei riitä.. Noi on niin herkkiä renkaita että erityisesti aurauksen pitää olla justiinsa.
        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
        ex:
        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
        Nakkaa privaa jos tarvetta.

        Comment

        • tabasco
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2007
          • 851
          • fin

          #79
          Originally posted by peto2 View Post
          Mitä tämä "kulmat on kunnossa" tarkoittaa? Sitä että ovat toleranssien sisällä? Jos näin niin ei riitä.. Noi on niin herkkiä renkaita että erityisesti aurauksen pitää olla justiinsa.
          Sitä juuri, eli säädetty ko. alustalle ja tuolle rengaskoolle toleransseihin. Mitä siis on "justiinsa" ja millä kulkukulmalla? Mielenkiintoistahan tässä on, että millä keinoin ne arvot pitäisi hieroa kohdilleen (ja mikä on se "oikea" arvo), kun kuitenkin todellisessa ajotilanteessa kulmat poikkeavat mittaustilanteesta enemmän tai vähemmän.

          Edit. Tässä siis näkyy nuo mittauksessa olleet kulmat. Tosin pitää ottaa huomioon, että a) mittauksesta on jo aikaa ja b) mittausvirheen mahdollisuus.
          Last edited by tabasco; 15-10-2015, 22:24. Reason: Lisätty linkki

          Comment

          • Mikiis
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2013
            • 906
            • Oulu

            #80
            No täällä kokemusta nangangista pari satsia, ja molemmat kului tuollai, niinku tabascolla. Täksi kesäksi laitoin nexenit, ja eipä kulunut tuollai. Rengaskulmiin ei koskettu ku nyt muutama viikko sitten.
            F11 530d -11
            E91 -06 320d
            x2 Tuikut
            Ex. E60 -05 535d M-Sport 386hv/766nm

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #81
              Originally posted by tabasco View Post
              Sitä juuri, eli säädetty ko. alustalle ja tuolle rengaskoolle toleransseihin. Mitä siis on "justiinsa" ja millä kulkukulmalla? Mielenkiintoistahan tässä on, että millä keinoin ne arvot pitäisi hieroa kohdilleen (ja mikä on se "oikea" arvo), kun kuitenkin todellisessa ajotilanteessa kulmat poikkeavat mittaustilanteesta enemmän tai vähemmän.

              Edit. Tässä siis näkyy nuo mittauksessa olleet kulmat. Tosin pitää ottaa huomioon, että a) mittauksesta on jo aikaa ja b) mittausvirheen mahdollisuus.
              Ainakaan ko.suuntaustodistuksesta ei näy mitään mikä ko.kulumisen selittäisi, mikäli se on myös ajonaikainen tilanne, eli mm.auraukset pysyy mitatussa (eli kuinka paljon ajettu ja mitä etupäähän on vaihdeltu?)?
              Ovatko takarenkaat kuluneet myös hampalle?

              Comment

              • tabasco
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2007
                • 851
                • fin

                #82
                Originally posted by Hemi View Post
                Ainakaan ko.suuntaustodistuksesta ei näy mitään mikä ko.kulumisen selittäisi, mikäli se on myös ajonaikainen tilanne, eli mm.auraukset pysyy mitatussa (eli kuinka paljon ajettu ja mitä etupäähän on vaihdeltu?)?
                Ovatko takarenkaat kuluneet myös hampalle?
                Niinpä, reilut 200k menty ja keulassa taitaa olla aika lailla alkuperäinen satsi -> hyvin voisi selittää kulmien elämisen ja sitä kautta tämän. Tai sitten vaan Nankangi on tuollainen.

                Täytyy katsoa takarenkaiden kunto, kun nyt vaihtopuuhiin joutuu hetimmiten joka tapauksessa (prkl että osaakin v*tuttaa): Asfalttifirma oli tehnyt jekun, eli usean sentin korkuisen poikittaissauman (nouseva reuna ajosuuntaan) 80 km/h rajoitusalueelle. Pimeässä ei mitään mahdollisuutta nähdä ajoissa, että ehtisi riittävästi hidastaa. Seurauksena tärinää Kyseisen ansan olivat virittäneet Leivonmäen paikkeille valtatiellä 4, eli saattaahan tuohon joku toinenkin vanteensa tuhota.

                Todennäköisesti tuossa kohdassa on päiväsaikaan rajoitus 50 km/h tai jopa alle. Ko. sauman kohdalla pitäisi olla 30 km/h.

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #83
                  Originally posted by tabasco View Post
                  Niinpä, reilut 200k menty ja keulassa taitaa olla aika lailla alkuperäinen satsi -> hyvin voisi selittää kulmien elämisen ja sitä kautta tämän. Tai sitten vaan Nankangi on tuollainen.
                  NS-2 on tuolle varsin herkkä(kuten moni muukin vastaavan kuviotyypin rengas), mutta jos kaikki on oikeasti ok, näin ei myöskään tapahdu.
                  Oleellista on nyt tsekata se takapää, koska siellä nyt kuitenkin on ainakin aste enemmän negatiivista camberia ja ne pitäisi kulua vielä enemmän hampaalle jos vähänkään liikaa aurausta.
                  Eli liika ajonaikainen auraus on myrkkyä ko.sisäkuviolle.

                  Comment

                  • JarnoE36
                    BTCF Member
                    • Jun 2009
                    • 253
                    • Uusimaa

                    #84
                    Originally posted by JarnoE36 View Post
                    Katson ensin säädöt kohdalleen ja sitten harkitsen renkaita. Misukan x-ice kitkat olivat ihan hyvät ajaa enkä ajatellut urissa vetelyä kun sain paineet 3barin tuntumaan. Vitutus nousi kun kesärenkaat sai alle.
                    Kaikki vetelyt lähti pois kun laitoin eteen Hankook Ventus Prime 2 215/55/17 94W. Ei vetele eturenkaat sitten ollenkaan. Takana on vielä 225/50/17 Misukan Primacy 2013 mallia ja 4mm pintaa ja tuntee kuinka ne siellä koittaa venkoilla.

                    Hankookkia eteen niin loppuu vetelyt! Ei tarvitse ihmetellä enää ohjauskulmia.
                    Jarppa

                    Toyota GT86
                    (330d Sport F31 N57 2014)
                    ( 518d F10 2015 B47 Business Exclusive )
                    (330da E91 N57 LCI 2008 ///M-Sport)
                    ( 530da E60 M57N2 2006)
                    ( 520da E60 2006)
                    ( 520 E39x3)
                    (E46x2)
                    (Z3)

                    Comment

                    • tabasco
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2007
                      • 851
                      • fin

                      #85
                      Originally posted by Hemi View Post
                      NS-2 on tuolle varsin herkkä(kuten moni muukin vastaavan kuviotyypin rengas), mutta jos kaikki on oikeasti ok, näin ei myöskään tapahdu.
                      Oleellista on nyt tsekata se takapää, koska siellä nyt kuitenkin on ainakin aste enemmän negatiivista camberia ja ne pitäisi kulua vielä enemmän hampaalle jos vähänkään liikaa aurausta.
                      Eli liika ajonaikainen auraus on myrkkyä ko.sisäkuviolle.
                      Kyllä sieltä takapäästäkin löytyi kuvion sisäreunasta vastaavanlaista hammasta. Ehkä nuo kannattaisi kääntää vanteilla ja ajaa loppuun. Seuraaviksi sitten täytyy lähteä kokeilemaan tuumaa pienempää ja kuvioltaan perinteisempää.

                      Mitkä alustan palikat nyt eniten vaikuttavat tähän kulmien elämiseen, jos nyt vaikka keulaa ajatellaan (siis raidetangonpäiden lisäksi)?

                      Comment

                      • bmw_rules
                        Bimmer Rookie
                        • Dec 2003
                        • 171
                        • pori

                        #86
                        Osaako joku sanoa miksi takapään kulmia ei saa säätöarvoihin? Taakse vaihdettu etu ylätukivarret ja narinahelat kokonaisuudessaan eikä väljää tuntuisi olevan enää missään. Etupäässä kaikki uutta. Kuskin puolelta olisi saanut mutta apukuskin puolelta ei millään niin sen takia nyt noin.

                        auto on e60 520i 2004 35mm tiputtavilla h&r jousilla.
                        Attached Files
                        Last edited by bmw_rules; 08-03-2016, 11:47.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎