Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 / E61 530d EGR:n toiminta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Niemu
    BTCF Member
    • Oct 2002
    • 41
    • Klaukkala

    E60 / E61 530d EGR:n toiminta

    Mistä voi johtua, että EGR venttiili pysyy auki tyhjäkäynnillä (700rpm)? DIS:n mukaan pitäisi sulkeutua kierrosten ollessa alle 750rpm, onko näin? Jos pitäisi olla kiinni niin voiko viallinen Electric valve (linkki 1, osa 11) aiheuttaa tuon liiallisen alipaineen tuoton, entä Pressure converter (linkki 2, osa 1)? Vai onko vika itse DDE modulissa tai jossain muualla?

    Oireena on, että pakokaasua (tai muuta käryä) tulee autoon sisään. Vaihdettuja osia toistaiseksi turbo, pakosarja, egr-cooleri, egr-venttiili ja niiden välinen putki ja liuta tiivisteitä. Mielellään sais ton jo pikkuhiljaa kuntoon..





    Kiitos
  • jaki
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2003
    • 2978
    • Uusimaa

    #2
    Jos irrottaa letkun EGR:stä, haju siis häviää? Vai miten tuo EGR:n toiminta on todennettu?
    Kun turbo ja pakosarja on jo vaihdettu, seuraavaksi pitää tutkia se joustava liitos siitä turbosta vähän matkaa taaksepäin. Olettaen, että on Pre facelift malli.
    BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

    Comment

    • Niemu
      BTCF Member
      • Oct 2002
      • 41
      • Klaukkala

      #3
      Originally posted by jaki View Post
      Jos irrottaa letkun EGR:stä, haju siis häviää? Vai miten tuo EGR:n toiminta on todennettu?
      Kun turbo ja pakosarja on jo vaihdettu, seuraavaksi pitää tutkia se joustava liitos siitä turbosta vähän matkaa taaksepäin. Olettaen, että on Pre facelift malli.
      Aikanaan, ennen EGR-osien vaihtoa, testasin ajaa irrotetulla EGR-alipaineletkulle, mutta silloin haju ei hävinnyt ja vikavalo syttyi, nyt en ole sitä uudestaan vielä testannut. EGR:n toiminnan testasin siten, että otin EGR venttiilille turbolta tulevan paineputken irti ja käytin autoa tyhjäkäynnillä. EGR-valvelta tuli pakoäänet läpi kun alipaineletku oli kiinni ja äänet hiljeni kun alipaineletkun otti irti (venttiili meni kiinni).

      Auto on tosiaan 530d E61, 09/2004. Pakoputken joustoliitos on tarkastettu ja näyttää päällisin puolin ehjältä ja kiiltävältä eli on varmasti jossain vaiheessa vaihdettu. Toki tuon vaihtaminen vaikka vaan varmuuden vuoksi olisi kustannuksiin nähden järkevää ja on usein käynytkin mielessä.

      Comment

      • tuikku
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2005
        • 1353

        #4
        .
        Pakokaasujen kierrätysjärjestelmä on käytännössä koko ajan "päällä".
        Venttiili sulkeutuu vaan (riittävän) pitkän tyhjäkäynnin jälkeen, jonka kuulee käynti äänestä, muuttuu.
        Tai kaasupohjassa kiihdytettäessä.

        Pakokaasujen kierrätyksen voi deaktivoida ohjelmasta, jolloin se pyrkii koko ajan pitämään venttiiliä kiinni.

        Kierrätyskaasu on sitä samaa pakokaasua, mitä pakoputkestakin tulee, jos seassa on jotain muutakin "aromia", tulee haju jostain muusta kohden järjestelmää, vaikkapa suutin vuotaa juuresta.
        CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
        Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
        Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
        tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

        Comment

        • Niemu
          BTCF Member
          • Oct 2002
          • 41
          • Klaukkala

          #5
          Originally posted by tuikku View Post
          .
          Pakokaasujen kierrätysjärjestelmä on käytännössä koko ajan "päällä".
          Venttiili sulkeutuu vaan (riittävän) pitkän tyhjäkäynnin jälkeen, jonka kuulee käynti äänestä, muuttuu.
          Tai kaasupohjassa kiihdytettäessä.

          Pakokaasujen kierrätyksen voi deaktivoida ohjelmasta, jolloin se pyrkii koko ajan pitämään venttiiliä kiinni.

          Kierrätyskaasu on sitä samaa pakokaasua, mitä pakoputkestakin tulee, jos seassa on jotain muutakin "aromia", tulee haju jostain muusta kohden järjestelmää, vaikkapa suutin vuotaa juuresta.
          Tälläsen ohjeen löysin DIS:stä.. onko toi sun tieto varmasti faktaa?
          Attached Files

          Comment

          • jaki
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2003
            • 2978
            • Uusimaa

            #6
            Originally posted by Niemu View Post
            Tälläsen ohjeen löysin DIS:stä.. onko toi sun tieto varmasti faktaa?
            Jos lukee Tuikun tekstin hieman löysästi, niin sama asiahan tuossa on.
            M57D30:llä käytännössä kierrokset on aina yli 800, mutta alle 2800 ajossa = EGR auki. Kunhan motti on ensin lämmennnyt tai ei ole kova pakkanen.
            BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

            Comment

            • Niemu
              BTCF Member
              • Oct 2002
              • 41
              • Klaukkala

              #7
              Originally posted by jaki View Post
              Jos lukee Tuikun tekstin hieman löysästi, niin sama asiahan tuossa on.
              M57D30:llä käytännössä kierrokset on aina yli 800, mutta alle 2800 ajossa = EGR auki. Kunhan motti on ensin lämmennnyt tai ei ole kova pakkanen.
              Jep. Ajossa toki, mutta miten pitäisi olla tyhjäkäynnillä kun kierrokset tasan 700, kuten ekassa viestissä kysyin.

              Comment

              • tuikku
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2005
                • 1353

                #8
                .
                Kunhan kaikki toiminnan reunaehdot täyttyy, niin tietystihän se on päällä, se sulkeutuu sitten vasta riittävän pitkän tyhjäkäynnin jälkeen, jottei kone liikoja karstottuisi.
                CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                Comment

                • Mlatvala
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 3553
                  • Kuopio

                  #9
                  Paljonko on ehyen pressure converterin resistanssi?
                  E61 535d alkuunsa viritetty.

                  Comment

                  • Niemu
                    BTCF Member
                    • Oct 2002
                    • 41
                    • Klaukkala

                    #10
                    Originally posted by tuikku View Post
                    .
                    Kunhan kaikki toiminnan reunaehdot täyttyy, niin tietystihän se on päällä, se sulkeutuu sitten vasta riittävän pitkän tyhjäkäynnin jälkeen, jottei kone liikoja karstottuisi.
                    Vieläkin intän, mutta ainakin näin maallikkona näyttäisi että tuossahan nimen omaan yksi reunaehto ei täyty kun kierrokset on alle 750rpm.

                    Comment

                    • Niemu
                      BTCF Member
                      • Oct 2002
                      • 41
                      • Klaukkala

                      #11
                      Originally posted by Mlatvala View Post
                      Paljonko on ehyen pressure converterin resistanssi?
                      Toi ois tosiaan mielenkiintoista tietää.. tai ylipäänsä miten toimiva EGR-järjestelmä / venttiili käyttäytyy tyhjäkäynnillä #3 postissa kuvatulla tavalla testattuna.

                      Toi turbolta tulevan putken liitos throttle valveen tuntuu väljältä vaikka kumitiivisteen oon uusinutkin, joten epäilen että siitä voisi pakokaasut päästä moottoritilaan. Se, että pitäiskö siihen kohtaan ikinä päästä pakokaasua vuotoon riittävällä paineella onkin eri juttu, joka voi johtua tosta egr-valven toiminnasta.

                      Comment

                      • Mlatvala
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2003
                        • 3553
                        • Kuopio

                        #12
                        Originally posted by Niemu View Post
                        Toi ois tosiaan mielenkiintoista tietää.. tai ylipäänsä miten toimiva EGR-järjestelmä / venttiili käyttäytyy tyhjäkäynnillä #3 postissa kuvatulla tavalla testattuna.

                        Toi turbolta tulevan putken liitos throttle valveen tuntuu väljältä vaikka kumitiivisteen oon uusinutkin, joten epäilen että siitä voisi pakokaasut päästä moottoritilaan. Se, että pitäiskö siihen kohtaan ikinä päästä pakokaasua vuotoon riittävällä paineella onkin eri juttu, joka voi johtua tosta egr-valven toiminnasta.
                        No mittaisitko omasi, niin minä mittaan omani ?
                        E61 535d alkuunsa viritetty.

                        Comment

                        • Niemu
                          BTCF Member
                          • Oct 2002
                          • 41
                          • Klaukkala

                          #13
                          Originally posted by Mlatvala View Post
                          No mittaisitko omasi, niin minä mittaan omani ?
                          sopii, jos se ei oo kovin pahassa paikassa mitata, kattelen viikonloppuna

                          Comment

                          • e46touring
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2003
                            • 1327
                            • Tornio

                            #14
                            vaihdetut osat ja vian etä arvausta?

                            Originally posted by Niemu View Post
                            Mistä voi johtua, että EGR venttiili pysyy auki tyhjäkäynnillä (700rpm)? DIS:n mukaan pitäisi sulkeutua kierrosten ollessa alle 750rpm, onko näin? Jos pitäisi olla kiinni niin voiko viallinen Electric valve (linkki 1, osa 11) aiheuttaa tuon liiallisen alipaineen tuoton, entä Pressure converter (linkki 2, osa 1)? Vai onko vika itse DDE modulissa tai jossain muualla?

                            Oireena on, että pakokaasua (tai muuta käryä) tulee autoon sisään. Vaihdettuja osia toistaiseksi turbo, pakosarja, egr-cooleri, egr-venttiili ja niiden välinen putki ja liuta tiivisteitä. Mielellään sais ton jo pikkuhiljaa kuntoon..





                            Kiitos
                            olet siis vaihtanut nämä osat 1 ja 6 http://bmwfans.info/parts/catalog/E6...ction_cooling/

                            onko tätä osaa nro 1 vaihdettu uuteen? laittamasi linkki 2 osa 1


                            mielestäni tässä on nyt 2 eri vikaa päällä yhtä aikaa.

                            eli pakokaasua vuotaa ULKOILMAAN joko egr:lle tulevan putken jousto osasta eka linkki osa nro 6
                            tai vaihdetunpakosarjan ja kannen välistä oliko vaihdettu pakosarja uusi ??
                            KAIKKI näkemäni käytetyt pakosarjat OVAT OLLEET tasopinnoistaan kieroja.
                            olen joutunut KAIKKI käytetyt pakosarjat tasopinnoistaan oikomaan jyrsinkoneessa.

                            Sitten se EGR:n LIIAN PITKÄ aukiolo tyhjäkäynnillä voisi johtua alipainetta vuotavasta servoventtiilistä huom. tämä EI ole on/off venttiili tätä ohjataan PVM signaalilla.
                            laittamasi linkki 2 osa 1

                            tuolla laittamallasi linkin 1 osalla nro 11 ei ole tämän asian kanssa mitään tekemistä tuo ohjaa niitä surullisen kuuluisia läppiä imusarjassa
                            __________________________________________________ ____________
                            Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                            Comment

                            • Niemu
                              BTCF Member
                              • Oct 2002
                              • 41
                              • Klaukkala

                              #15
                              Originally posted by e46touring View Post
                              olet siis vaihtanut nämä osat 1 ja 6 http://bmwfans.info/parts/catalog/E6...ction_cooling/
                              On vaihdettu.


                              onko tätä osaa nro 1 vaihdettu uuteen? laittamasi linkki 2 osa 1
                              http://bmwfans.info/parts/catalog/E6...m_control_agr/
                              Ei ole vaihdettu

                              mielestäni tässä on nyt 2 eri vikaa päällä yhtä aikaa.

                              eli pakokaasua vuotaa ULKOILMAAN joko egr:lle tulevan putken jousto osasta eka linkki osa nro 6
                              tai vaihdetunpakosarjan ja kannen välistä oliko vaihdettu pakosarja uusi ??
                              KAIKKI näkemäni käytetyt pakosarjat OVAT OLLEET tasopinnoistaan kieroja.
                              olen joutunut KAIKKI käytetyt pakosarjat tasopinnoistaan oikomaan jyrsinkoneessa.

                              Sitten se EGR:n LIIAN PITKÄ aukiolo tyhjäkäynnillä voisi johtua alipainetta vuotavasta servoventtiilistä huom. tämä EI ole on/off venttiili tätä ohjataan PVM signaalilla.
                              laittamasi linkki 2 osa 1

                              tuolla laittamallasi linkin 1 osalla nro 11 ei ole tämän asian kanssa mitään tekemistä tuo ohjaa niitä surullisen kuuluisia läppiä imusarjassa
                              Vaihdettu pakosarja ja turbo olivat uusia. Nämä vaihdettiin olettaen, että jompikumpi aiheuttaa vihellyksen ja pakokaasuhajut. Vanhat osat olivat vasta vuoden vanhoja ja korjaamon kanssa sovittiin, että mikäli vika häviää he kustantavat ja jos ei niin minä maksan.. (tuskin mikään korjaamo rupeaa tuollaisen summan takia tahalleen huonosti asentamaan..?)

                              Pakosarjan tasopinta pitäisi siis olla suora, mutta onko mahdollista että kansi olisi kieroutunut?

                              Pitää tutkia tuo servoventtiilin kunto seuraavaksi.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎