Kannattaa vielä varmistaa ettei ole jäänyt ilmalukkoa jäähdytysjärjestelmään..Puhaltaako sisälle hyvin lämmintä? Onko nestepinta kohdillaan?
Puhaltaa nyt sisälle paremmin kuin hyvin. Ilmailin sitä varmaan yli tunnin egr termarin ilmauksesta. kun tuntu että aina vaan tulee ilmaa. Nestepinta on kohdillaan. Ei meinannut millään tulla lämmintä vettä egr termarin reiästä. Mutta kyllä se sit rupes lämpiään.
Vanha ketju mutta aihe kiinnostaa. Onko kaikissa e60/61 LCI bensakoneisissa syylärin edessä läppiä vai onko autosta purettu ne pois jos niitä ei löydy.
ETK:n mukaan ne löytyy autosta. Tarvitaanko niitä vai onko se ihan sama löytyykö niitä? Tarviiko bensakoneiden keulia peitellä talvella?
ex. 316i e36 1991
ex. 318iS Coupe e36 1992
ex. 528iA Touring e39 1997
ex 316i e30 1990, vaimon
ex. X5 4.4i e53 2001
ex 316 e46 2003, vaimon
525iX e60 2008
Z4 e85 2003, vaimon
Vanha aihe, mutta laitetaan nyt omiakin kokemuksia tähän.
520D N47 automaatti ja lämmöt nousi n. 76-78 matka-ajossa. Ajattelin sitten vaihtaa uuden päätermarin kun siitä on ollut puhetta että auttaisi nostamaan lämmöt n. 90 tuntumaan.
Hain marmorilta uuden termarin ja vaihdoin. Nyt ei nouse kunnolla enää 75 asteeseen. Kuumensin vanhaa termaria vesikattilassa samalla kokoajan lämpötilaa seuraten niin kyllä se vasta siellä 88 asteessa alkoi aukeamaan, joten se vanha termari oli täysin kunnossa. Nyt sitten laitoin äsken letkupuristimilla laatikon lauhduttimen putket tukkoon ja kokeilemaan. Ei noussut vieläkään kun 70-72 asteeseen. Eli ei ole lauhdutinongelmakaan. Mulla on keulassa kaihtimet munuaisissa ja näyttäisi olevan kyllä kokoajan kiinni.
Letkuja tunnustellessa termarilta tuleva letku on täysin kylmä ja niin oli lauhduttimen letkutkin nyt kun ne oli puristettu kasaan, joten ainoa mikä tulee enää mieleen on se, että kone ei vaan enää lämpene tarpeeksi vaikka mennään nollakelissä. Pakko kai alkaa virittelemään pahveja keulaan. Hytissä kyllä tarkenee ihan hyvin, mutta pikkuisen hirvittää DPF:n kanssa kun lämmöt ei nouse sinne 75 että tekisi poltot kunnolla.
Vanha aihe, mutta laitetaan nyt omiakin kokemuksia tähän.
520D N47 automaatti ja lämmöt nousi n. 76-78 matka-ajossa. Ajattelin sitten vaihtaa uuden päätermarin kun siitä on ollut puhetta että auttaisi nostamaan lämmöt n. 90 tuntumaan.
Hain marmorilta uuden termarin ja vaihdoin. Nyt ei nouse kunnolla enää 75 asteeseen. Kuumensin vanhaa termaria vesikattilassa samalla kokoajan lämpötilaa seuraten niin kyllä se vasta siellä 88 asteessa alkoi aukeamaan, joten se vanha termari oli täysin kunnossa. Nyt sitten laitoin äsken letkupuristimilla laatikon lauhduttimen putket tukkoon ja kokeilemaan. Ei noussut vieläkään kun 70-72 asteeseen. Eli ei ole lauhdutinongelmakaan. Mulla on keulassa kaihtimet munuaisissa ja näyttäisi olevan kyllä kokoajan kiinni.
Letkuja tunnustellessa termarilta tuleva letku on täysin kylmä ja niin oli lauhduttimen letkutkin nyt kun ne oli puristettu kasaan, joten ainoa mikä tulee enää mieleen on se, että kone ei vaan enää lämpene tarpeeksi vaikka mennään nollakelissä. Pakko kai alkaa virittelemään pahveja keulaan. Hytissä kyllä tarkenee ihan hyvin, mutta pikkuisen hirvittää DPF:n kanssa kun lämmöt ei nouse sinne 75 että tekisi poltot kunnolla.
Ei näiden sielunelämästä aina ota selvää, itsellä on ollut jo kuukauden tiedossa että termari pitää vaihtaa mutta ei ole sattunut sopivaa tilaisuutta. Laittelin keulan keskeltä umpeen. Lämmöt nousee 101 ja putoaa kaihtimien avauduttua 91. Ilman tukkimista lämmöt ei nouse 75 ylemmäs ja voivat jäädä pakkasella 65. Kaikki siis näyttäisi olevan ok. Mutta mutta, 100km ajon jälkeen lämpöjen keikuttua 91-101 väliä yhtäkkiä putoavat 72-75 tasoon, auto parkkiin ja kaihtimet on kiinni, hyvä. Liikkeelle ja taas lämmöt nousee 101 ja putoaa 91 jne.
Vaihteiston lämmöt on koko ajon ajan tasaisen 82 luokkaa eivätkä vaihtele kuin asteen jos sitäkään. Minulla vaati pakkasilla 20-30km uudella termarilla ajoa että saavuttaa 90 lämmöt ja matalilla kierroksilla.
No aikamoista arpomista tuntuu olevan sielläkin. Mitä näitä nyt on lueskellut niin tuntuu, että M47:ssa kun vaihtaa molemmat termarit ( pää + EGR ) niin yleensä ottaen homma toimii ihan hienosti sen jälkeen. Mutta N47:ssa ei tunnu olevan mitään selkeää ratkaisua. Taidan vaihtaa vanhan termarin takaisin ja kokeilen peitellä maskin aukkoja alhaalta ainakin osittain. Aika vaikea enää muuta ratkaisua keksiä.
Comment