Keula tukkoon?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • GuGi_
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2012
    • 700
    • Vantaa city

    #76
    Originally posted by Kenzu View Post
    Kun lämmönvaihdin on sökö, niin sekottaako se sitten laatikonöljyt ja jäähdytysnesteet sekasin?
    Kävi vain tällänen mielessä, kun en tiedä kuinka se vaihdin toimii
    Siinä vaiheessa kun menee nesteet ja öljyt sekasin on vaihdin sen verran sökönä, että taitaa oireena olla muutakin ku lämpöongelmat. Eikös siinä vaihtimessa kulje omat kanavistot öljylle ja jäähdytysnesteelle. Ja nää vaihdinongelmat mitä täällä puhutaan liittyy ton jäähdytysnesteen kiertoon kyseisen palikan läpi. Ilmeisesti siellä on jonkin sortin termari sisällä joka säätelee nesteen läpipääsyä.

    Itse tohon lämmönvaihtimeen liittyen, niin missähän lämmöissä näissä oikeesti laatikkoöljyt liikkuu normaalissa ajossa?:think Voiko ne olla niin paljon viileemmät kun koneen lämmöt että vois vaikuttaa jäähdytysnesteen lämpöön jopa 20-astetta?
    "Muut tekee mitä ne osaa, me tehään mitä halutaan"

    F11 525d -11
    E60 M5 -05
    E12 530i -75
    E32 730i - 91
    Chevy Silverado 3500 -93
    R33 Skyline GTS-T -93

    Comment

    • Mlatvala
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 3553
      • Kuopio

      #77
      No mä epäilen edelleen sitä yheksää kytä astetta laatikollekin, tosin en tiedä.

      Termarissa kiertää öljy kokoajan, jäähyneste sitten tarvittaessa, raja-arvoja en tiedä. Lienet se vois olla se samainen 90 astetta, laatikon nesteen lämmöissä, jolloin termari aukeaa?

      Ei se nesteitä sekaisin saa, tuo vaihdin. Mut ehkä jotain pientä öljyn mehimistä vois jopa saada aikaan, ainakin omassa oli, mut en tarkemmin jaksanu tutkia, mistä johtuvaa.

      Eipähän ruostu, ku konetila öljyssä, häh

      Eikä ne siihen jäähynesteenlämpöön vaikuta sitä -20 astetta, vaan ku se vanhemmiten alkaa fuskata, kuten omakin suhisi pihisi kuin mikäkin lortto, puhaltaessa siihen jäähynesteen putkeen. Kuluva kuluu ja syöpyvä syöpyy. Siellä alkaa se jäähyneste kiertää vapaasti, eikä termarin kautta.
      Last edited by Mlatvala; 27-12-2012, 19:46.
      E61 535d alkuunsa viritetty.

      Comment

      • Pex
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2010
        • 353
        • Kuusamo

        #78
        Originally posted by Mlatvala View Post
        Jos jäähdytysnesteet on ~90 astetta, öljyt ~90 astetta, niin sit se kysymys,...

        paljonkos on laatikonöljyt, lämpimänä? (normaalisti)
        tässä noiden avautuvien läppien toiminnasta kopsattua eli voisko noista lämpötilarajoista päätellä, että lootan öljyt käy paljon kuumempana kuin jäähytinneste? Muistaakseni joskus lukenut jostakin, että hälykoodia lootan öljyjen lämmöistä alkaa tulla vasta jossakin päälle 140 C lukemissa (saatanpa muistaa väärinkin)...ja kun en ole mikään autoingenjööri niin kovasti kiinnostaisi ymmärtää miksi ja miten nuo lootan öljyt noin kuumaksi pystyvät nousemaan?

        Radiator shutter

        The radiator shutter seals off the engine compartment from the outside and directs the cooling air under the engine.

        When the vehicle is driven, the closed radiator shutter reduces the warm-up phase of the engine. In higher road speed ranges, this improves the CW value of the vehicle. This saves fuel and thus has an advantageous effect on the emissions. Furthermore, the faster heating of the coolant means that the full heat output of the vehicle can be called up earlier.

        Components

        * Radiator shutter
        * Solenoid switch

        Function

        With the ignition off or in the event of a break in the activation cable, the radiator shutter is not locked. After engine start-up, the engine control unit switches the solenoid switch to earth and thus closes prevents the radiator shutter from opening.

        When one or more of the following conditions exist when the vehicle is being driven, the magnetic lock for the radiator shutter is deactivated.

        * Coolant temperature > 90°C
        * Gearbox fluid temperature > 110°C
        * Engine oil temperature > 130°C
        * Power to map thermostat > 90% (only DME)
        * Electric fan active



        Sitten vielä muistin virkistykseksi automaattilootan lämmönvaihtimen 2-vaiheisesta toiminnasta eli lootan öljyjen lämmitys koneen jäähdytinnesteellä kylmänä ja lootan öljyjen jäähdytys taasen kun lootassa on liian kuumaa)

        Transmission Fluid Heat Exchanger:

        The heat exchanger provides two functions:

        • After initial start up, the transmission
        fluid is warmed up by the engine
        coolant as it passes through the heat
        exchanger. The heat exchanger is
        controlled by an integral thermostat
        which regulates the transmission fluid
        flow into the radiator exchanger. In
        this state the heat exchanger acts as
        a transmission oil heater.

        • During operation at higher temperatures, the hot transmission fluid loses heat to the engine coolant when it passes through the heat exchanger and into the core of the radiator.
        Last edited by Pex; 27-12-2012, 22:39.
        Nykyään mennään Volkkarilla

        Ex. E61 520dA 2006

        Comment

        • Mlatvala
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 3553
          • Kuopio

          #79
          Tuosta Lasselle

          80 rajoituksien alkumatkaa..




          Sit kun oli vaihteeks välillä 100:sta plus lahden motari ajettu perille asti, muutaman kilometrin ylitynopeudella. Muutamia lapputiskissä ohituksia tuolle reissulle, lopputulemaa...



          E61 535d alkuunsa viritetty.

          Comment

          • Prison
            BTCF Member
            • Feb 2006
            • 633
            • Kankaanpää

            #80
            Kai se on itekki vaihettava päätermari ainakin. Näytti olevan matka-ajossa 60-70 astetta. Tuli vaan huomattua reissun päällä kun oli -25 matkalla ni alko sormet jäätyä sisällä. Vielä ois varmaa joku 500km matkaa. Kulutus 7,4l..

            Eikai tuo nyt voi hajottaa tuota konetta tai mitään kunnei dpf polttokaan vissii lähe päälle?

            Pari bemaria

            Comment

            • creative 22
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2005
              • 560
              • Alavus

              #81
              Originally posted by Prison View Post
              Kai se on itekki vaihettava päätermari ainakin. Näytti olevan matka-ajossa 60-70 astetta. Tuli vaan huomattua reissun päällä kun oli -25 matkalla ni alko sormet jäätyä sisällä. Vielä ois varmaa joku 500km matkaa. Kulutus 7,4l..

              Eikai tuo nyt voi hajottaa tuota konetta tai mitään kunnei dpf polttokaan vissii lähe päälle?
              Ei se mitään hajota mutta ei se hyvääkään tee, löpö ei pala kunnolla, käyntiääni on huomattavan karkea, lootan toiminta vähän epämääräistä ja kulutus kasvaa kuten jo mainittukin.Taitaa konekin karstottua enemmän alilämpösenä.Kyllä niihin termareihin kannattaa panostaa.Itse vaihdoin kaikki 3 ja vielä on lämmöt noussu eikä pahveja tarvi keulalle.Dpf-toiminnasta en osaa sanoa kun mulla sellasta ei ole.
              Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

              Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

              BMW Freude Am Fahren

              Comment

              • Prison
                BTCF Member
                • Feb 2006
                • 633
                • Kankaanpää

                #82
                Originally posted by creative 22 View Post
                Ei se mitään hajota mutta ei se hyvääkään tee, löpö ei pala kunnolla, käyntiääni on huomattavan karkea, lootan toiminta vähän epämääräistä ja kulutus kasvaa kuten jo mainittukin.Taitaa konekin karstottua enemmän alilämpösenä.Kyllä niihin termareihin kannattaa panostaa.Itse vaihdoin kaikki 3 ja vielä on lämmöt noussu eikä pahveja tarvi keulalle.Dpf-toiminnasta en osaa sanoa kun mulla sellasta ei ole.
                Pitääki käydä hakemassa termarit kun täältä pohjanmaalta pääsee. Pitänee samalla tarkastaa kun vähä remontttia tekee onko tuossa omassakaa dpf kun ei vakio kuulemma ole.

                Pari bemaria

                Comment

                • Shappire
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2009
                  • 124
                  • Sisä-Suomi

                  #83
                  Originally posted by Prison View Post
                  Kai se on itekki vaihettava päätermari ainakin. Näytti olevan matka-ajossa 60-70 astetta. Tuli vaan huomattua reissun päällä kun oli -25 matkalla ni alko sormet jäätyä sisällä. Vielä ois varmaa joku 500km matkaa. Kulutus 7,4l..

                  Eikai tuo nyt voi hajottaa tuota konetta tai mitään kunnei dpf polttokaan vissii lähe päälle?
                  Vedättelet isolla pykälällä, niin että saat lämmöt ylemmäksi (>75 C),niin poltto lähtee itsestään päälle.
                  Kannattaa myös testata mikä termari siellä nyt on viallinen. Ei muuta kun letkupihdeillä letku littun ja baanalle. Salavalikosta lämmöt esiin jne. 3 kpl pihtejä mukaan, niin pitäisi selvitä, jos vika on termareissa.
                  F11 530 xD LCI

                  Comment

                  • alttu
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2010
                    • 519
                    • Nummela

                    #84
                    Termarit pää ja egr vaihtui huollon yhteydessä, nyt lämmöt 85-90 -5 pakkasella motarinopeudessa ja keula paljas, aikaisemmin maximit 75. Jäisiköhän nuo muutamat pari astetta laatikon vaihtimen takia..?
                    F15 30d ///M-SPORT
                    Ex.
                    F10 530xda ///M-SPORT, Audi A7 3.0tdiq S-line, F11 530xda///M-SPORT x4, F11 520da ///M-SPORT , E61 530da ///M-SPORT, E61 525da ///M-SPORT , E91 320d ///M-SPORT

                    Comment

                    • marsep
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2009
                      • 361
                      • HML

                      #85
                      Eilen tein termarijumpan 535d:hen. Oli lämmöt ennen 67c. Nyt meni maantienopeuksilla 92-94. Enimillään hetkellisesti 97c.

                      Onko jo pikkasen liikaa? Lämpöjä katselin Torque ohjelmalla.
                      E61 535d -05 "377/747"

                      ex. E38 728 -97

                      Comment

                      • tovayryn
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2005
                        • 464
                        • Kajaani

                        #86
                        Originally posted by marsep View Post
                        Eilen tein termarijumpan 535d:hen. Oli lämmöt ennen 67c. Nyt meni maantienopeuksilla 92-94. Enimillään hetkellisesti 97c.

                        Onko jo pikkasen liikaa? Lämpöjä katselin Torque ohjelmalla.
                        Vaihdoitko kaikki 3 vai vaan pää- ja egrtermarin?
                        MB W164
                        ex: //DTM535

                        Comment

                        • marsep
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2009
                          • 361
                          • HML

                          #87
                          Originally posted by tovayryn View Post
                          Vaihdoitko kaikki 3 vai vaan pää- ja egrtermarin?
                          Vain pää ja egr.
                          E61 535d -05 "377/747"

                          ex. E38 728 -97

                          Comment

                          • marsep
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2009
                            • 361
                            • HML

                            #88
                            Paljonko tuon uskaltaa antaa lämmetä?
                            E61 535d -05 "377/747"

                            ex. E38 728 -97

                            Comment

                            • LasseE
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2008
                              • 416
                              • Kontiolahti/Joensuu

                              #89
                              Originally posted by marsep View Post
                              Paljonko tuon uskaltaa antaa lämmetä?
                              Varmaan vaan poltto ollut päällä kun on lämmennyt lähelle sataa..eikös tuo +94 ole aika normaali vielä.
                              Ex. E46 330d -05
                              Ex. e61 530da -05
                              Ex. 316 e30, 320 e36, Volvo s60
                              Member of Team EastAudio
                              Itä-Suomen autohifistit: www.eastaudio.net

                              Comment

                              • Fabsu
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 1754

                                #90
                                Originally posted by marsep View Post
                                Eilen tein termarijumpan 535d:hen. Oli lämmöt ennen 67c. Nyt meni maantienopeuksilla 92-94. Enimillään hetkellisesti 97c.

                                Onko jo pikkasen liikaa? Lämpöjä katselin Torque ohjelmalla.
                                Juuri oikeat lämmöt. Tosissaan dpf polton ollessa päällä nousee sinne 96-97 asteeseen. Muuten kuuluukin olla tuo 90-95 astetta.
                                AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

                                ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
                                e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
                                e30 318i -88

                                Comment

                                Working...
                                X