Announcement

Collapse
No announcement yet.

e60 ruostesuojaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • H.O.H.
    Newbiemmer
    • Jan 2010
    • 4
    • Hki

    e60 ruostesuojaus

    Tänään oli HS:ssa juttu ruotsalaisesta tilastosta, missä todettiin 5-sarjan olevan parasta luokkaa ruostumattomuuden osalta. Kuitenkin jutussa puhuttiin lisäkäsittelystä 6 vuoden välein. Kannattaakohan ihan oikeasti? Onko kukaan teettänyt e60:lle käsittelyä ja jos niin missä?
  • Vesper
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2010
    • 240
    • Vantaa

    #2
    Originally posted by H.O.H. View Post
    Tänään oli HS:ssa juttu ruotsalaisesta tilastosta, missä todettiin 5-sarjan olevan parasta luokkaa ruostumattomuuden osalta. Kuitenkin jutussa puhuttiin lisäkäsittelystä 6 vuoden välein. Kannattaakohan ihan oikeasti? Onko kukaan teettänyt e60:lle käsittelyä ja jos niin missä?
    Tuo taulukko on kyllä hieman vaikeasti tulkittava. Eli onko 2010-malli E60 vai F10? Tuolta löytyy myös 2006-malli, joka on varmasti E60 ja sen arvosana on 4, noiden em. mainittujen mallien 5.

    Comment

    • hankkija
      Bimmer Rookie
      • Aug 2011
      • 55
      • Lieksa

      #3
      En ole tutkimusta nähnytkään, mutta oli pakko ruveta ihmettelemään ensinnäkin sitä, että kuinka kaksi vuotta vanhan auton ruostumisen kestosta voi sanoa vielä mitään, ja toisaalta sitä että kuinka voi verrata 6 vuotta vanhaa ja kaksi vuotta vanhaa. Paitsi jos testiä on tehty seuraamalla autojen ruostumista pitkällä aikajänteellä.
      Itselläni on e60 vuosimallia -04, ja ei siinä ainakaan ole juuri mitään muuta ruosteenestokäsittelyä tehtaan jäljiltä kuin maalipinta, joten ei voitane puhua mistään "uusintakäsittelystä".
      Sitten asiaan. Väittäisin että em. korimallissa kaikkein viisainta olisi tehdä pelkkä kotelosuojaus sekä alustan käsittely pelkästään kotelosuoja-aineella koska alusta on kauttaaltaan muovitettu, ja kiveniskuille alttiit osat ovat kevytmetallisia. Täydellinen alustakäsittely peittää kaiken näkyvistä ja antaa ruosteelle mahdollisuuden levitä rauhassa huomaamatta mikäli se on jo saanut alkunsa ennen käsittelyä.
      Olen itse korjaamoyrittäjä ja toimialaani kuuluvat maalauksen ja korikorjauksen lisäksi myös takuukäsittelyt ruosteeneston osalta, ja voin sanoa BMW on kaikkein harvimmin ruosteen takia korjaamolla näkyvä automerkki

      Comment

      • Spetke
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 3452
        • Janakkala

        #4
        Originally posted by hankkija View Post
        Väittäisin että em. korimallissa kaikkein viisainta olisi tehdä pelkkä kotelosuojaus sekä alustan käsittely pelkästään kotelosuoja-aineella koska alusta on kauttaaltaan muovitettu
        Ei kannata missään nimessä mennä ruiskimaan mitään kotelosuojia sinne
        ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

        Comment

        • hankkija
          Bimmer Rookie
          • Aug 2011
          • 55
          • Lieksa

          #5
          Anteeksi maalaisuuteni, mutta saanko kysyä miksi?

          Comment

          • Pex
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2010
            • 353
            • Kuusamo

            #6
            Alustalle lienee omat suosituksensa, mutta mitäs teet muulle korille. Omassa vm. 2006 E61:ssa korjattiin 2009 keväällä tehtaan takuuseen takaikkunan lasin alalaidan kohdalta pellin paha ruostevaurio. Alkoi maalipinta kuplimaan noin 15 cm matkalta jo melko kivasti 2,5 vuotta vanhassa autossa...se siitä hurrien tilastosta
            Last edited by Pex; 12-01-2013, 02:34.
            Nykyään mennään Volkkarilla

            Ex. E61 520dA 2006

            Comment

            • Merlin
              Bimmer Rookie
              • Apr 2003
              • 144
              • Rmk

              #7
              Originally posted by Pex View Post
              Alustalle lienee omat suosituksensa, mutta mitäs teet muulle korille. Omassa vm. 2006 E61:ssa korjattiin 2009 keväällä tehtaan takuuseen takaikkunan lasin alalaidan kohdalta pellin paha ruostevaurio. Alkoi maalipinta kuplimaan noin 15 cm matkalta jo melko kivasti 2,5 vuotta vanhassa autossa...se siitä hurrien tilastosta
              Ja mulla vastaava paikka korjattiin vm. 2006 E61:stä tossa heinäkuussa, samalla tavalla kupli maalit, takuuseen tämäkin.
              2006 525 iX

              Comment

              • rakkuj
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2011
                • 306
                • Turun seutu

                #8
                Originally posted by Merlin View Post
                Ja mulla vastaava paikka korjattiin vm. 2006 E61:stä tossa heinäkuussa, samalla tavalla kupli maalit, takuuseen tämäkin.
                Omassa samaa vaivaa, pitäisi käydä näyttämässä marmorilla.
                Täytyy vaan saada korjattua tuo lasin aukaiseminen ensiksi :think
                G31 520xd
                F39

                Comment

                • thethent
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2011
                  • 38
                  • Helsinki

                  #9
                  Onneksi vaihdoin sedaniin...mietinkin onko saatu E39 jälkeen luukku kuntoon mutta ilmeisesti edelleen farkun takaluukku tehdään tonnikalapurkki pellistä ja veden valuminen avattavan takalasin reunoista pois, ei toimi.
                  Tämä 2004 sedan, ei ole mitään ruoste ongelmia ainakaan itsellä, ja ovissa kun ei ole listoja ei pääse niiden altakaan alkamaan mätäneminen
                  Edeltäjät:
                  E36 328 coupé M-sport 1998
                  A6 2.7 biturbo Quottro 1999
                  A6 Avant 3.0 TDI V6 Quottro 2005
                  E60 530 dA 2005
                  A6 2.5 V6 TDI 2000
                  E39 530 dAt M-sport 2001
                  Chervolet Chevy van SL 6.5 1999

                  Comment

                  • Spetke
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 3452
                    • Janakkala

                    #10
                    Takaluukun kulmat siitä ikkunan alta ruostuu puhki E61 korisista siksi kun muovilistat hiertää niistä nurkista maalin pois.
                    Niihin muovilistoihin kuuluukin asentaa (liimata) maalauskorjauksen jälkeen sellaiset muotoon leikatut kaksipuoliset teipit niin lista ei pääse enään hankaamaan maalia uudelleen puhki.
                    Tuosta asiasta löytyy ihan huoltotiedote, ja noi teipit on tilattavissa suoraan BMW:eeltä. Toki ne on helppo askarrella itsekkin.

                    Ja tuosta kotelosuojauksesta löytyy jo tarinaa sen verran paljon tältäkin keskustelu palstalta, että en siitä rupea luennoimaan sen enempää.
                    Käyttää hakua ja etsii vaikka HEMI:n kirjoituksia asiasta.
                    Jokainen toki turmelkoon autonsa miten haluaa jos ei usko, se ei sinänsä minulle kuulu.
                    Mutta näin lyhyesti kerrottuna kun kerran aloitinkin niin tuollaiset minkään sortin terva liuotin öljypohjaiset "tahmapaskat" kotelosuojat eivät kuulu enään 2ooo luvun BMW koritekniikkaan.
                    ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                    Comment

                    • rakkuj
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2011
                      • 306
                      • Turun seutu

                      #11
                      Tänään kävin näyttämässä takaluukkua ja ottivat kuvia. Lähettävät ne kuulemma Ruotsiin jossa päätös tehdään.

                      Mahtaneeko kestää kauankin?

                      Mistä tuon huoltotiedotteen löytäisi noista teipeistä?
                      G31 520xd
                      F39

                      Comment

                      • ptikkala
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2007
                        • 1571

                        #12
                        onkos rakkuj:lla nakata kuvaa mistä kuplaa löytyi? huomasin pesun yhteydessä omassani kuplia kontin luukussa myös ja olenkin pähkäillyt, että käynkö mukisemassa tuosta...

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Originally posted by Pex View Post
                          Alustalle lienee omat suosituksensa, mutta mitäs teet muulle korille. Omassa vm. 2006 E61:ssa korjattiin 2009 keväällä tehtaan takuuseen takaikkunan lasin alalaidan kohdalta pellin paha ruostevaurio. Alkoi maalipinta kuplimaan noin 15 cm matkalta jo melko kivasti 2,5 vuotta vanhassa autossa...se siitä hurrien tilastosta
                          Tähän ei sillä koteloiden/alustan pikeämisellä ole mitään aikutusta, joten tämä "alustasuojaus" on e60/61:eenkin enemmän vahingollinen kuin hyödyllinen toimenpide.
                          E60/61 pohjassa ei ole mitään "suojattavaa" ja koteloihin+luukkuihin ajettu "pikiliima" saa tuuletussysteemin ja vedenpoistoreijäöt tukkoon muutamassa vuodessa. Sen jälkeen alkaa mm.lasien jatkuva huurtumis ja pitkässä juoksussa homeongelma.
                          Eli ei mitään mikä tarvitsisi tervaa(vain muovia, rosteria ja alumiinia):
                          Last edited by Hemi; 29-01-2013, 15:12.

                          Comment

                          • rakkuj
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2011
                            • 306
                            • Turun seutu

                            #14
                            Originally posted by ptikkala View Post
                            onkos rakkuj:lla nakata kuvaa mistä kuplaa löytyi? huomasin pesun yhteydessä omassani kuplia kontin luukussa myös ja olenkin pähkäillyt, että käynkö mukisemassa tuosta...

                            Eipä ole nyt kuvaa, mutta siitä hanttimiehen puolelta takalasin alla "vaakasuorassa" olevan pinnan alla kuplii. Kutakuinkin nurkasta.

                            Kannattaa käydä näyttämässä. Tuntuu olevan ominaisuus näissä, ei siis vika .

                            Toivottavasti "tehdas" osallistuu korjauskustannuksiin. Näin ainaki noilta ulkomaisilta foorumeilta tavailin, että olisi käynyt.
                            G31 520xd
                            F39

                            Comment

                            • Spetke
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2005
                              • 3452
                              • Janakkala

                              #15
                              Originally posted by rakkuj View Post
                              Toivottavasti "tehdas" osallistuu korjauskustannuksiin. Näin ainaki noilta ulkomaisilta foorumeilta tavailin, että olisi käynyt.
                              Suurella toden näköisyydellä osallistuu. Homman edellytyksenä on kuitenkin (periaatteessa), että huollot tai tarkemmin sanottuna 4v / 60tkm vehicle check huollot on tehty ajallaan, mikäli kyse on vanhemmasta autosta.
                              Tuossa huollossahan pitää kori tarkistaa jossa mahdolliset kori vauriot tulisivat esiin.
                              Joskus on ollut tilanteita kun ei ole kyseisiä huoltoja tehty niin on koritakuut evätty sillä perusteella, että korjaaminen olisi tullut huomattavasti helpommaksi / halvemmaksi kun työ olisi tehty ajoissa, eikä siinä vaiheessa kun on syöpynyt reikä
                              ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎