Tänään oli HS:ssa juttu ruotsalaisesta tilastosta, missä todettiin 5-sarjan olevan parasta luokkaa ruostumattomuuden osalta. Kuitenkin jutussa puhuttiin lisäkäsittelystä 6 vuoden välein. Kannattaakohan ihan oikeasti? Onko kukaan teettänyt e60:lle käsittelyä ja jos niin missä?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e60 ruostesuojaus
Collapse
X
-
Originally posted by H.O.H. View PostTänään oli HS:ssa juttu ruotsalaisesta tilastosta, missä todettiin 5-sarjan olevan parasta luokkaa ruostumattomuuden osalta. Kuitenkin jutussa puhuttiin lisäkäsittelystä 6 vuoden välein. Kannattaakohan ihan oikeasti? Onko kukaan teettänyt e60:lle käsittelyä ja jos niin missä?
-
-
En ole tutkimusta nähnytkään, mutta oli pakko ruveta ihmettelemään ensinnäkin sitä, että kuinka kaksi vuotta vanhan auton ruostumisen kestosta voi sanoa vielä mitään, ja toisaalta sitä että kuinka voi verrata 6 vuotta vanhaa ja kaksi vuotta vanhaa. Paitsi jos testiä on tehty seuraamalla autojen ruostumista pitkällä aikajänteellä.
Itselläni on e60 vuosimallia -04, ja ei siinä ainakaan ole juuri mitään muuta ruosteenestokäsittelyä tehtaan jäljiltä kuin maalipinta, joten ei voitane puhua mistään "uusintakäsittelystä".
Sitten asiaan. Väittäisin että em. korimallissa kaikkein viisainta olisi tehdä pelkkä kotelosuojaus sekä alustan käsittely pelkästään kotelosuoja-aineella koska alusta on kauttaaltaan muovitettu, ja kiveniskuille alttiit osat ovat kevytmetallisia. Täydellinen alustakäsittely peittää kaiken näkyvistä ja antaa ruosteelle mahdollisuuden levitä rauhassa huomaamatta mikäli se on jo saanut alkunsa ennen käsittelyä.
Olen itse korjaamoyrittäjä ja toimialaani kuuluvat maalauksen ja korikorjauksen lisäksi myös takuukäsittelyt ruosteeneston osalta, ja voin sanoa BMW on kaikkein harvimmin ruosteen takia korjaamolla näkyvä automerkki
Comment
-
-
Originally posted by hankkija View PostVäittäisin että em. korimallissa kaikkein viisainta olisi tehdä pelkkä kotelosuojaus sekä alustan käsittely pelkästään kotelosuoja-aineella koska alusta on kauttaaltaan muovitettu
Comment
-
-
Alustalle lienee omat suosituksensa, mutta mitäs teet muulle korille. Omassa vm. 2006 E61:ssa korjattiin 2009 keväällä tehtaan takuuseen takaikkunan lasin alalaidan kohdalta pellin paha ruostevaurio. Alkoi maalipinta kuplimaan noin 15 cm matkalta jo melko kivasti 2,5 vuotta vanhassa autossa...se siitä hurrien tilastostaLast edited by Pex; 12-01-2013, 02:34.Nykyään mennään Volkkarilla
Ex. E61 520dA 2006
Comment
-
-
Originally posted by Pex View PostAlustalle lienee omat suosituksensa, mutta mitäs teet muulle korille. Omassa vm. 2006 E61:ssa korjattiin 2009 keväällä tehtaan takuuseen takaikkunan lasin alalaidan kohdalta pellin paha ruostevaurio. Alkoi maalipinta kuplimaan noin 15 cm matkalta jo melko kivasti 2,5 vuotta vanhassa autossa...se siitä hurrien tilastosta2006 525 iX
Comment
-
-
Originally posted by Merlin View PostJa mulla vastaava paikka korjattiin vm. 2006 E61:stä tossa heinäkuussa, samalla tavalla kupli maalit, takuuseen tämäkin.
Täytyy vaan saada korjattua tuo lasin aukaiseminen ensiksi :thinkG31 520xd
F39
Comment
-
-
Onneksi vaihdoin sedaniin...mietinkin onko saatu E39 jälkeen luukku kuntoon mutta ilmeisesti edelleen farkun takaluukku tehdään tonnikalapurkki pellistä ja veden valuminen avattavan takalasin reunoista pois, ei toimi.
Tämä 2004 sedan, ei ole mitään ruoste ongelmia ainakaan itsellä, ja ovissa kun ei ole listoja ei pääse niiden altakaan alkamaan mätäneminenEdeltäjät:
E36 328 coupé M-sport 1998
A6 2.7 biturbo Quottro 1999
A6 Avant 3.0 TDI V6 Quottro 2005
E60 530 dA 2005
A6 2.5 V6 TDI 2000
E39 530 dAt M-sport 2001
Chervolet Chevy van SL 6.5 1999
Comment
-
-
Takaluukun kulmat siitä ikkunan alta ruostuu puhki E61 korisista siksi kun muovilistat hiertää niistä nurkista maalin pois.
Niihin muovilistoihin kuuluukin asentaa (liimata) maalauskorjauksen jälkeen sellaiset muotoon leikatut kaksipuoliset teipit niin lista ei pääse enään hankaamaan maalia uudelleen puhki.
Tuosta asiasta löytyy ihan huoltotiedote, ja noi teipit on tilattavissa suoraan BMW:eeltä. Toki ne on helppo askarrella itsekkin.
Ja tuosta kotelosuojauksesta löytyy jo tarinaa sen verran paljon tältäkin keskustelu palstalta, että en siitä rupea luennoimaan sen enempää.
Käyttää hakua ja etsii vaikka HEMI:n kirjoituksia asiasta.
Jokainen toki turmelkoon autonsa miten haluaa jos ei usko, se ei sinänsä minulle kuulu.
Mutta näin lyhyesti kerrottuna kun kerran aloitinkin niin tuollaiset minkään sortin terva liuotin öljypohjaiset "tahmapaskat" kotelosuojat eivät kuulu enään 2ooo luvun BMW koritekniikkaan.
Comment
-
-
Originally posted by Pex View PostAlustalle lienee omat suosituksensa, mutta mitäs teet muulle korille. Omassa vm. 2006 E61:ssa korjattiin 2009 keväällä tehtaan takuuseen takaikkunan lasin alalaidan kohdalta pellin paha ruostevaurio. Alkoi maalipinta kuplimaan noin 15 cm matkalta jo melko kivasti 2,5 vuotta vanhassa autossa...se siitä hurrien tilastosta
E60/61 pohjassa ei ole mitään "suojattavaa" ja koteloihin+luukkuihin ajettu "pikiliima" saa tuuletussysteemin ja vedenpoistoreijäöt tukkoon muutamassa vuodessa. Sen jälkeen alkaa mm.lasien jatkuva huurtumis ja pitkässä juoksussa homeongelma.
Eli ei mitään mikä tarvitsisi tervaa(vain muovia, rosteria ja alumiinia):
Last edited by Hemi; 29-01-2013, 15:12.
Comment
-
-
Originally posted by ptikkala View Postonkos rakkuj:lla nakata kuvaa mistä kuplaa löytyi? huomasin pesun yhteydessä omassani kuplia kontin luukussa myös ja olenkin pähkäillyt, että käynkö mukisemassa tuosta...
Eipä ole nyt kuvaa, mutta siitä hanttimiehen puolelta takalasin alla "vaakasuorassa" olevan pinnan alla kuplii. Kutakuinkin nurkasta.
Kannattaa käydä näyttämässä. Tuntuu olevan ominaisuus näissä, ei siis vika .
Toivottavasti "tehdas" osallistuu korjauskustannuksiin. Näin ainaki noilta ulkomaisilta foorumeilta tavailin, että olisi käynyt.G31 520xd
F39
Comment
-
-
Originally posted by rakkuj View PostToivottavasti "tehdas" osallistuu korjauskustannuksiin. Näin ainaki noilta ulkomaisilta foorumeilta tavailin, että olisi käynyt.
Tuossa huollossahan pitää kori tarkistaa jossa mahdolliset kori vauriot tulisivat esiin.
Joskus on ollut tilanteita kun ei ole kyseisiä huoltoja tehty niin on koritakuut evätty sillä perusteella, että korjaaminen olisi tullut huomattavasti helpommaksi / halvemmaksi kun työ olisi tehty ajoissa, eikä siinä vaiheessa kun on syöpynyt reikä
Comment
-
Comment