Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kumi palaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bittivirhe
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2012
    • 492
    • Pohjois-Savo

    Kumi palaa

    Ajeltiin maalta kaupunkiin ja pihassa meinattiin tukehtua kun avattiin ovi, kun palanut kumi haisi _melkoisen_ voimakkaasti. Ajoin auton talliin ja avasin konepellin, sen alta ei tuntunut tulevan käryä. Ajossa auto pelasi normaalisti. Pihassa tyhjäkäynnillä kuului oikean etusen kohdalla säännöllinen ääni (hihna?) josta poika oli sitä mieltä, ettei ole ennen kuulunut. 530d:n mittarissa alle 53000 km.

    Mikähän siellä palaa?
    G05 45e
    ex: F11 530d xDrive
    ex: E84 X1 xDrive 25d
  • Mik@
    BTCF Member
    • Jul 2010
    • 1413
    • Nurmes

    #2
    Luulisin että siellä palaa värinänvaimentimen kumi joka mennyt rikki, eli alahihnapyörä, vaikkakin se on konehuoneessa.
    E61 520Da

    Comment

    • bittivirhe
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2012
      • 492
      • Pohjois-Savo

      #3
      Originally posted by Mik@ View Post
      Luulisin että siellä palaa värinänvaimentimen kumi joka mennyt rikki, eli alahihnapyörä, vaikkakin se on konehuoneessa.
      Eli suorinta tietä pajalle vai uskaltaako tuolla ajaa ollenkaan?
      G05 45e
      ex: F11 530d xDrive
      ex: E84 X1 xDrive 25d

      Comment

      • Mik@
        BTCF Member
        • Jul 2010
        • 1413
        • Nurmes

        #4
        Eipä sillä hirveitä kannata ajaa. Jos menee rikki kokonaan niin ei pyöri laturi, vesipumppu, ohjaustehostin yms. Mutta voi kai se vika olla tietysti muussakin, mutta ei muuta itselle tule mieleen mikä tekisi kumin hajua. Kumma vaan jos noille kilometreille pyörä mennyt.
        E61 520Da

        Comment

        • kaol
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2003
          • 5007
          • Ilmajoki

          #5
          Tai apulaitehihna luistaa kierroksilla esim. vuotavan jäähdytinnesteen tai vesilätäkköön ajon liukastamana. Tyhjäkäynnillä ei luista eikä savua. :think
          Kokeilemalla se selviää...

          Comment

          • bittivirhe
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2012
            • 492
            • Pohjois-Savo

            #6
            Originally posted by kaol View Post
            Tai apulaitehihna luistaa kierroksilla esim. vuotavan jäähdytinnesteen tai vesilätäkköön ajon liukastamana. Tyhjäkäynnillä ei luista eikä savua. :think
            Näkeekös näistä kumpaakaan asiaa paikkoja purkamatta? Sen verran hyvin piilotettu kaikki muovien alle ettei ajosta tultua selvinnyt yhtään mitään.. Vesilätäköitä matkalla kyllä oli, mutta mielestäni en viimeisten 50 km aikana ajanut mistään sellaisesta, josta olisi isommin vettä roiskunut.
            G05 45e
            ex: F11 530d xDrive
            ex: E84 X1 xDrive 25d

            Comment

            • Mik@
              BTCF Member
              • Jul 2010
              • 1413
              • Nurmes

              #7
              Mikä auto sinulla on? E60/61? Näkee sinne hihnalle/hihnapyörälle mootorin ja syylärin päällä olevan pellin välistä. Jos hihnapyörä näyttää "vipattavan" epänormaalisti niin silloin siitä on vulkanointi rikki ja pyörä vaihtoon.
              E61 520Da

              Comment

              • poke
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 3102

                #8
                Originally posted by bittivirhe View Post
                Näkeekös näistä kumpaakaan asiaa paikkoja purkamatta? Sen verran hyvin piilotettu kaikki muovien alle ettei ajosta tultua selvinnyt yhtään mitään.. Vesilätäköitä matkalla kyllä oli, mutta mielestäni en viimeisten 50 km aikana ajanut mistään sellaisesta, josta olisi isommin vettä roiskunut.
                ei sinne lätäköistä roisku se on niin ummessa alhaalta koko konehuone.

                oletko varma ettei ollut pdf poltto ajossa päällä? mulla ainakin tulee kumin hajua jos pysähtyy ja poltto on joko päällä tai just loppunnu. pakoputken kumilenkit ne siellä tuoksahtaa.
                Kulkineet/projektit:

                640D F06
                530iA E39
                635 CSi E24
                518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                Comment

                • tovayryn
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2005
                  • 464
                  • Kajaani

                  #9
                  Niinku poke totesi, ettei nyt vaan oo tullu dpf poltosta tuo käry?
                  MB W164
                  ex: //DTM535

                  Comment

                  • Mik@
                    BTCF Member
                    • Jul 2010
                    • 1413
                    • Nurmes

                    #10
                    Eipä tuota tullut tuo poltto mieleen mutta eipä siitä mitään erikoista ääntä kuulu niinkuin bittivirheen autossa. Liekkö sitten miten kova se ääni?
                    E61 520Da

                    Comment

                    • Anzafin
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2006
                      • 3747
                      • Kajaani

                      #11
                      Toisilla tuntuu ääni kuuluvan DPF-poltosta pörinänä pakoäänissä ja toisilla ei kuulu mitään. Mutta minäkin veikkaisin kyllä sitä, se käryää ainakin kohtalaisen voimakkaasti eikä haju tule konehuoneesta ainakaan niin tujusti kuin auton alta.
                      Ja siis DPF:n puhdistuspoltossahan haju kuuluu asiaan.

                      - Antti -

                      Comment

                      • Milko75
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2007
                        • 852
                        • Kuopio

                        #12
                        Originally posted by Anzafin View Post
                        Toisilla tuntuu ääni kuuluvan DPF-poltosta pörinänä pakoäänissä ja toisilla ei kuulu mitään. Mutta minäkin veikkaisin kyllä sitä, se käryää ainakin kohtalaisen voimakkaasti eikä haju tule konehuoneesta ainakaan niin tujusti kuin auton alta.
                        Ja siis DPF:n puhdistuspoltossahan haju kuuluu asiaan.

                        - Antti -
                        Täältäkin ääni tälle DPF poltolle. Itsellä ääni kuuluu todella selvästi ja on sellainen kumiseva sointu koko laitteessa, käryää myös aika reippaasti.
                        G05 | X5 45e M-Sport | Mineral White – 2020
                        Tesla Model S Long Range Raven | Pearl White – 2020

                        Comment

                        • bittivirhe
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2012
                          • 492
                          • Pohjois-Savo

                          #13
                          Originally posted by Mik@ View Post
                          Eipä tuota tullut tuo poltto mieleen mutta eipä siitä mitään erikoista ääntä kuulu niinkuin bittivirheen autossa. Liekkö sitten miten kova se ääni?
                          Ei se ääni kova ole, on vaan sellainen "epätasainen" ääni normaalin raksutuksen rinnalla. Sen verran hiljainen ääni, ettei se kuulu kuin siellä oikean etusen tienoilla, vasemmalla puolella ei mielestäni kuulunut lainkaan. Sisällä ei huomannut mitään outoa.

                          Konehuoneessa ei tosiaan mielestäni haissut yhtään, kun pellin avasin. Jos hihna palaisi, niin luulisi, että hajua löytyisi erityisesti sieltä. Ennemminkin auton vieressä tai perässä haisi.

                          DPF-poltto kävi itselläkin mielessä, mutta ei ollut mitään käsitystä, millainen haju siitä voisi tulla. Viimeiset 20 km ajosta oli 60-50-40 rajoitusta, mutta moottorilämpö oli lähellä 100 astetta eli poltto lienee mahdollinen.

                          Täytyy huomenna käytellä vähän aikaa pihassa ja haistella ennen kuin lähden kauemmas.
                          G05 45e
                          ex: F11 530d xDrive
                          ex: E84 X1 xDrive 25d

                          Comment

                          • e46touring
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2003
                            • 1327
                            • Tornio

                            #14
                            Originally posted by bittivirhe View Post
                            Ei se ääni kova ole, on vaan sellainen "epätasainen" ääni normaalin raksutuksen rinnalla. Sen verran hiljainen ääni, ettei se kuulu kuin siellä oikean etusen tienoilla, vasemmalla puolella ei mielestäni kuulunut lainkaan. Sisällä ei huomannut mitään outoa.

                            Konehuoneessa ei tosiaan mielestäni haissut yhtään, kun pellin avasin. Jos hihna palaisi, niin luulisi, että hajua löytyisi erityisesti sieltä. Ennemminkin auton vieressä tai perässä haisi.

                            DPF-poltto kävi itselläkin mielessä, mutta ei ollut mitään käsitystä, millainen haju siitä voisi tulla. Viimeiset 20 km ajosta oli 60-50-40 rajoitusta, mutta moottorilämpö oli lähellä 100 astetta eli poltto lienee mahdollinen.

                            Täytyy huomenna käytellä vähän aikaa pihassa ja haistella ennen kuin lähden kauemmas.
                            Löisin vetoa että kampiakselin nokasta hihnapyörä siltä on pettänyt.
                            pikku peilillä näkee siitä muovien välistä.
                            minkä ikäisestä autosta lienee kyse ?
                            kilometrien perusteella F sarjaa ? vai ??

                            Ja noista E60/61 LCI malleista kuulon perusteella polton arvionti onkin astetta vaikeampi.
                            pre LCI polton aikana humisee todella selvästi.

                            polton tapahtuessa haju pakoputkesta on ehkä mädän kananmunan luokkaa ts. rikkivetyä ilmassa?
                            __________________________________________________ ____________
                            Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                            Comment

                            • Anzafin
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2006
                              • 3747
                              • Kajaani

                              #15
                              Originally posted by e46touring View Post
                              Löisin vetoa että kampiakselin nokasta hihnapyörä siltä on pettänyt.
                              pikku peilillä näkee siitä muovien välistä.
                              minkä ikäisestä autosta lienee kyse ?
                              kilometrien perusteella F sarjaa ? vai ??

                              Ja noista E60/61 LCI malleista kuulon perusteella polton arvionti onkin astetta vaikeampi.
                              pre LCI polton aikana humisee todella selvästi.

                              polton tapahtuessa haju pakoputkesta on ehkä mädän kananmunan luokkaa ts. rikkivetyä ilmassa?
                              Vissiin hajuissakin on sitten eroja samalla tavalla kuin äänissäkin .

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎