Originally posted by jake2710
View Post
NOx katalysaattori, vikakoodi 30E9
Collapse
X
-
Niin en tiedä tuleeko niitä nox päästöjä enemmän vai vähemmän rikkaalla vai laihalla seoksella. Voikai se tosin suutinvika olla siihenkin suuntaan että seoksesta tulee liian laiha. Eli suutin ei aukea tarpeeksi tms. Tosin diagnoosi oli että suutin vuotaa ainakin minun kohdalla. No kohta nähdään yksi iteraatio tähän kokeeseen.
-
eikös se rikkaalla juuri puhdista sitä kattia...
Mutta voihan se osasyyllinen anturin kanssa olla.
Leave a comment:
-
Aika jännä homma. En ole tässäkään ketjussa nähnyt suuttimia arvattavan syylliseksi. Autokeskus ei myöskään osannut mitenkään linkittää noita kahta vikaa. Minullakin siis löytyy kattivanheneminen ja suuttimet on erikseen diagnosoitu huonoiksi. Se kyllä on ihan järkeenkäypää että huono palotapahtuma aikaansaa typpipäästöjä ja sen takia kone luulee että vika on typpikatissa. Siellä se on nyt tällä hetkellä autokeskuksessa suuttimien vaihdossa niin saapa nähdä miten käy.Originally posted by Mnederst View PostJoo, 30E9 oli ainoa moottoriin/päästöihin liittyvä koodi. Laakkosen mies sanoi, että se on vahva indikaattori suuttimien loppumisesta, vaikka mitään oireita ei vielä tuolloin ollut. Tuo katti kuulemma menee sekaisin suuttimien takia, koska palotapahtuma häiriintyy.
Moottori on N53 (523i LCI).
Leave a comment:
-
Joo, 30E9 oli ainoa moottoriin/päästöihin liittyvä koodi. Laakkosen mies sanoi, että se on vahva indikaattori suuttimien loppumisesta, vaikka mitään oireita ei vielä tuolloin ollut. Tuo katti kuulemma menee sekaisin suuttimien takia, koska palotapahtuma häiriintyy.Originally posted by PösökinOli View PostKerrotko vähän lisää? Eli autoon ilmaantui ainoastaan kat vanhenemisesta koodi 30e9? Ei muita koodeja? Tämä sitten korjaantui pelkällä suuttimien vaihdolla? Mielenkiintoista ja antaa uutta motivaatiota vaihtaa suuttimet
Onko n53 vai n43?
Moottori on N53 (523i LCI).
Leave a comment:
-
Kerrotko vähän lisää? Eli autoon ilmaantui ainoastaan kat vanhenemisesta koodi 30e9? Ei muita koodeja? Tämä sitten korjaantui pelkällä suuttimien vaihdolla? Mielenkiintoista ja antaa uutta motivaatiota vaihtaa suuttimetOriginally posted by Mnederst View PostOtsikon koodiin liittyen: mulla antoi auto sen siksi, että ruiskusuuttimet olivat menossa hajalle. Mitään muita oireita ei ollut, kunnes noin 20 tkm koodin ilmestymisen jälkeen alkoivat tyhjäkäintioireet. Sen jälkeen syy löytyikin suuttimista.
Onko n53 vai n43?
Leave a comment:
-
Otsikon koodiin liittyen: mulla antoi auto sen siksi, että ruiskusuuttimet olivat menossa hajalle. Mitään muita oireita ei ollut, kunnes noin 20 tkm koodin ilmestymisen jälkeen alkoivat tyhjäkäintioireet. Sen jälkeen syy löytyikin suuttimista.
Leave a comment:
-
Oliko anturi uusi? Yleensä käytetyistä tulee offset vika, kun menee nollaamaan ja nollapiste menee pahasti pieleen ja alue ei riitä. Nollaus vain uudella puhtaalla anturilla, näin ainakin itse tekisin.Originally posted by Juggie View PostOk, pitääpä nollata seuraavan kerran kun kulutus taas pomppaa ja pitää löydä piuhan nokkaan
Leave a comment:
-
Ok, pitääpä nollata seuraavan kerran kun kulutus taas pomppaa ja pitää löydä piuhan nokkaanOriginally posted by Dualfun View PostEi varmasti. Nollaa ne ja poista vikakoodit NOx:iin liittyen ja sitten kovaa ajoa.
Katso pakolämmöt moottoritieajossa, jos nousee 400-> lähtee poltto päälle.
Leave a comment:
-
Ei varmasti. Nollaa ne ja poista vikakoodit NOx:iin liittyen ja sitten kovaa ajoa.Originally posted by Juggie View PostTilanne ei varmaan mene enää huonommaksi, jos koetan nollata uudestaan adaptaatioarvot?
Katso pakolämmöt moottoritieajossa, jos nousee 400-> lähtee poltto päälle.
Leave a comment:
-
Mikähän tuon anturin sitten noin nopeasti rikkio :thinkOriginally posted by Dualfun View PostOffset tulee juurikin viallisesta anturista, tai sitten jos ei uutta anturia ole kuitattu sisään (eli juuri adaptaation nollaus).
Ei viitsisi noita viidensadan antureita olla yhtenään vaihtamassa...
Tilanne ei varmaan mene enää huonommaksi, jos koetan nollata uudestaan adaptaatioarvot?
Leave a comment:
-
Sillon ne arvot on kohdallaan kun toi vika on. Enemmän ne on ihmeissään jos laihalla käy..Originally posted by Mnederst View PostNäkyykö muuten tuo koodi 30E9 myös katsastajalle ja voiko siitä tulla hylky? Olettaen, että päästöarvot ovat muuten kohdallaan. Mulla näyttäisi olevan sama, tullut autoon jo 20 tkm sitten.
Leave a comment:
-
Katsokaa nyt antavatko pakokaasun lämpöanturit oikeita lukemia, vikakoodejahan niistä ei tule silloin kun ovat järjellisellä toiminta-alueella mutta jos lukema ei ole realistinen, esim kokoajan jotakin 175C niin moottorinohjaus generoi nox anturin vikakoodin tämän seurauksena.
Leave a comment:
-
Hyvä juttu. Mulla on epäilys, että typpikatti ei oikeasti ole lopussa, vaan koodi herjaa muista syistä.
Jos autossa menee vaihtoon typpikatti sekä puola- ja suutinpaketti, eikä Laakkonen tule yhtään vastaan, niin myyjäliikettä voi alkaa yskittää.
Leave a comment:
-
Offset tulee juurikin viallisesta anturista, tai sitten jos ei uutta anturia ole kuitattu sisään (eli juuri adaptaation nollaus).Originally posted by Juggie View PostTuon vaihdon jälkeen kaikki alkoi pelittämään, mutta nyt on alkanut tulla vikailmoitusta NOX-anturin offsetista (30E0).
Anturin vaihdon yhteydessä nollasin DISsillä anturin adaptaatioarvot.
Näkyy, mutta vain virheellisenä Lambda-arvona OBD pistokkeesta. BMW maahantuonti on ohjeistanut katsureita, ettei tämä ole hylkyperuste ja ainakin kuuleman mukaan muutama konttori on asian myös tiedostanut.Originally posted by Mnederst View PostNäkyykö muuten tuo koodi 30E9 myös katsastajalle ja voiko siitä tulla hylky? Olettaen, että päästöarvot ovat muuten kohdallaan. Mulla näyttäisi olevan sama, tullut autoon jo 20 tkm sitten.
Leave a comment:
Leave a comment: