Announcement

Collapse
No announcement yet.

NOx katalysaattori, vikakoodi 30E9

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • PösökinOli
    replied
    Originally posted by jake2710 View Post
    eikös se rikkaalla juuri puhdista sitä kattia...
    Mutta voihan se osasyyllinen anturin kanssa olla.
    Niin en tiedä tuleeko niitä nox päästöjä enemmän vai vähemmän rikkaalla vai laihalla seoksella. Voikai se tosin suutinvika olla siihenkin suuntaan että seoksesta tulee liian laiha. Eli suutin ei aukea tarpeeksi tms. Tosin diagnoosi oli että suutin vuotaa ainakin minun kohdalla. No kohta nähdään yksi iteraatio tähän kokeeseen.

    Leave a comment:


  • jake2710
    replied
    eikös se rikkaalla juuri puhdista sitä kattia...
    Mutta voihan se osasyyllinen anturin kanssa olla.

    Leave a comment:


  • PösökinOli
    replied
    Originally posted by Mnederst View Post
    Joo, 30E9 oli ainoa moottoriin/päästöihin liittyvä koodi. Laakkosen mies sanoi, että se on vahva indikaattori suuttimien loppumisesta, vaikka mitään oireita ei vielä tuolloin ollut. Tuo katti kuulemma menee sekaisin suuttimien takia, koska palotapahtuma häiriintyy.

    Moottori on N53 (523i LCI).
    Aika jännä homma. En ole tässäkään ketjussa nähnyt suuttimia arvattavan syylliseksi. Autokeskus ei myöskään osannut mitenkään linkittää noita kahta vikaa. Minullakin siis löytyy kattivanheneminen ja suuttimet on erikseen diagnosoitu huonoiksi. Se kyllä on ihan järkeenkäypää että huono palotapahtuma aikaansaa typpipäästöjä ja sen takia kone luulee että vika on typpikatissa. Siellä se on nyt tällä hetkellä autokeskuksessa suuttimien vaihdossa niin saapa nähdä miten käy.

    Leave a comment:


  • Mnederst
    replied
    Originally posted by PösökinOli View Post
    Kerrotko vähän lisää? Eli autoon ilmaantui ainoastaan kat vanhenemisesta koodi 30e9? Ei muita koodeja? Tämä sitten korjaantui pelkällä suuttimien vaihdolla? Mielenkiintoista ja antaa uutta motivaatiota vaihtaa suuttimet Onko n53 vai n43?
    Joo, 30E9 oli ainoa moottoriin/päästöihin liittyvä koodi. Laakkosen mies sanoi, että se on vahva indikaattori suuttimien loppumisesta, vaikka mitään oireita ei vielä tuolloin ollut. Tuo katti kuulemma menee sekaisin suuttimien takia, koska palotapahtuma häiriintyy.

    Moottori on N53 (523i LCI).

    Leave a comment:


  • PösökinOli
    replied
    Originally posted by Mnederst View Post
    Otsikon koodiin liittyen: mulla antoi auto sen siksi, että ruiskusuuttimet olivat menossa hajalle. Mitään muita oireita ei ollut, kunnes noin 20 tkm koodin ilmestymisen jälkeen alkoivat tyhjäkäintioireet. Sen jälkeen syy löytyikin suuttimista.
    Kerrotko vähän lisää? Eli autoon ilmaantui ainoastaan kat vanhenemisesta koodi 30e9? Ei muita koodeja? Tämä sitten korjaantui pelkällä suuttimien vaihdolla? Mielenkiintoista ja antaa uutta motivaatiota vaihtaa suuttimet Onko n53 vai n43?

    Leave a comment:


  • Mnederst
    replied
    Otsikon koodiin liittyen: mulla antoi auto sen siksi, että ruiskusuuttimet olivat menossa hajalle. Mitään muita oireita ei ollut, kunnes noin 20 tkm koodin ilmestymisen jälkeen alkoivat tyhjäkäintioireet. Sen jälkeen syy löytyikin suuttimista.

    Leave a comment:


  • Juggie
    replied
    Originally posted by jake2710 View Post
    Oliko anturi uusi? Yleensä käytetyistä tulee offset vika, kun menee nollaamaan ja nollapiste menee pahasti pieleen ja alue ei riitä. Nollaus vain uudella puhtaalla anturilla, näin ainakin itse tekisin.
    Juu anturi oli uusi

    Leave a comment:


  • jake2710
    replied
    Originally posted by Juggie View Post
    Ok, pitääpä nollata seuraavan kerran kun kulutus taas pomppaa ja pitää löydä piuhan nokkaan
    Oliko anturi uusi? Yleensä käytetyistä tulee offset vika, kun menee nollaamaan ja nollapiste menee pahasti pieleen ja alue ei riitä. Nollaus vain uudella puhtaalla anturilla, näin ainakin itse tekisin.

    Leave a comment:


  • Juggie
    replied
    Originally posted by Dualfun View Post
    Ei varmasti. Nollaa ne ja poista vikakoodit NOx:iin liittyen ja sitten kovaa ajoa.
    Katso pakolämmöt moottoritieajossa, jos nousee 400-> lähtee poltto päälle.
    Ok, pitääpä nollata seuraavan kerran kun kulutus taas pomppaa ja pitää löydä piuhan nokkaan

    Leave a comment:


  • Dualfun
    replied
    Originally posted by Juggie View Post
    Tilanne ei varmaan mene enää huonommaksi, jos koetan nollata uudestaan adaptaatioarvot?
    Ei varmasti. Nollaa ne ja poista vikakoodit NOx:iin liittyen ja sitten kovaa ajoa.
    Katso pakolämmöt moottoritieajossa, jos nousee 400-> lähtee poltto päälle.

    Leave a comment:


  • Juggie
    replied
    Originally posted by Dualfun View Post
    Offset tulee juurikin viallisesta anturista, tai sitten jos ei uutta anturia ole kuitattu sisään (eli juuri adaptaation nollaus).
    Mikähän tuon anturin sitten noin nopeasti rikkio :think
    Ei viitsisi noita viidensadan antureita olla yhtenään vaihtamassa...

    Tilanne ei varmaan mene enää huonommaksi, jos koetan nollata uudestaan adaptaatioarvot?

    Leave a comment:


  • jake2710
    replied
    Originally posted by Mnederst View Post
    Näkyykö muuten tuo koodi 30E9 myös katsastajalle ja voiko siitä tulla hylky? Olettaen, että päästöarvot ovat muuten kohdallaan. Mulla näyttäisi olevan sama, tullut autoon jo 20 tkm sitten.
    Sillon ne arvot on kohdallaan kun toi vika on. Enemmän ne on ihmeissään jos laihalla käy..

    Leave a comment:


  • WSE1
    replied
    Katsokaa nyt antavatko pakokaasun lämpöanturit oikeita lukemia, vikakoodejahan niistä ei tule silloin kun ovat järjellisellä toiminta-alueella mutta jos lukema ei ole realistinen, esim kokoajan jotakin 175C niin moottorinohjaus generoi nox anturin vikakoodin tämän seurauksena.

    Leave a comment:


  • Mnederst
    replied
    Hyvä juttu. Mulla on epäilys, että typpikatti ei oikeasti ole lopussa, vaan koodi herjaa muista syistä.

    Jos autossa menee vaihtoon typpikatti sekä puola- ja suutinpaketti, eikä Laakkonen tule yhtään vastaan, niin myyjäliikettä voi alkaa yskittää.

    Leave a comment:


  • Dualfun
    replied
    Originally posted by Juggie View Post
    Tuon vaihdon jälkeen kaikki alkoi pelittämään, mutta nyt on alkanut tulla vikailmoitusta NOX-anturin offsetista (30E0).
    Anturin vaihdon yhteydessä nollasin DISsillä anturin adaptaatioarvot.
    Offset tulee juurikin viallisesta anturista, tai sitten jos ei uutta anturia ole kuitattu sisään (eli juuri adaptaation nollaus).

    Originally posted by Mnederst View Post
    Näkyykö muuten tuo koodi 30E9 myös katsastajalle ja voiko siitä tulla hylky? Olettaen, että päästöarvot ovat muuten kohdallaan. Mulla näyttäisi olevan sama, tullut autoon jo 20 tkm sitten.
    Näkyy, mutta vain virheellisenä Lambda-arvona OBD pistokkeesta. BMW maahantuonti on ohjeistanut katsureita, ettei tämä ole hylkyperuste ja ainakin kuuleman mukaan muutama konttori on asian myös tiedostanut.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎