NOx katalysaattori, vikakoodi 30E9
Collapse
X
-
Näkyykö muuten tuo koodi 30E9 myös katsastajalle ja voiko siitä tulla hylky? Olettaen, että päästöarvot ovat muuten kohdallaan. Mulla näyttäisi olevan sama, tullut autoon jo 20 tkm sitten.
-
-
Vaihdoin tuon NOX-anturin syksyllä, kun ei mennyt laihaseostilaan koskaan ja milligrammat oli jumittunut kahteensataan. Mitään vikakoodia se ei kuitenkaan koskaan antanut.
Tuon vaihdon jälkeen kaikki alkoi pelittämään, mutta nyt on alkanut tulla vikailmoitusta NOX-anturin offsetista (30E0).
Anturin vaihdon yhteydessä nollasin DISsillä anturin adaptaatioarvot.
Onkohan tuolle mitään tehtävissä ilman katalysaattorin ja anturin vaihtoa?
Auto pelaa normaalisti niin pitkään kun vika ei ole päällä, mutta kun se palaa, niin kulutus nousee toista litraa.
Leave a comment:
-
-
Vähän tässä miettinyt putkiston laittoa, mutta mietityttää ton laihaseoksen toimivuus ilman nox-katteja anturitiedon perusteella.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jake2710 View PostEi toimi laihaseos jos katti vika päällä. Uusi katti, kun menee myyjäliikkeen piikkiin.
Originally posted by Dualfun View PostEi liity tähän topikkiin, mutta voisi olla jumiutunut vanoksen solenoidi. Siitä seurauksena jälkimmäinen vikakoodi. Voisi koittaa myös ajaa vanoksen raja-arvot uudelleen sisään (adaptaatio).
Leave a comment:
-
-
Originally posted by PösökinOli View PostNyt on NOx anturi vaihdettu. Saa nähdä miten käy. Vielä löytyy siis tuo 30E9 ageing vika. Pitää koittaa poltella. Hetkellisesti kun anturin vaihdon jälkeen koodit nollattiin tuntui että pakokaasu ei ollut niin selkeästi näkyvää kuin yleensä... En tiedä oliko illuusio. Nyt ainakin on palannut normaaliin selkeästi näkyvään kaasuun. Tuossa ilmaantui vielä lisää vikakoodia ennen anturin vaihtoa:
2a82 Inlet VANOS
2a98 Inlet camshart-crankshaft correlation
Tuo correlation vika oli myös aiemmin kun luin tuolla bmwhatilla mutten siitä saanut tuota numeroa. Enkä oikein edes luottanut siihen bmwhatin analyysiin kun nuo tekstimuotoiset selitykset ei aina oikein vastaa tuota koodia yleisen ymmärryksen mukaan. Mutta nythän tuokin näytti vahvistuneen kun INPA:lla luin.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by PösökinOli View PostTuossa ilmaantui vielä lisää vikakoodia ennen anturin vaihtoa:
2a82 Inlet VANOS
2a98 Inlet camshart-crankshaft correlation
Leave a comment:
-
-
Originally posted by PösökinOli View PostVoin vaan kuvitella kuinka mielellään ne alkaa tota maksamaan. Soittelin ja pitää viedä sinne tutkittavaksi. Tällaset koodit siellä nyt on kun uudestaan nuo lukasin ja muistin tallettaa:
30E9 Nitric oxide catalyst aging
2B08 Nitrogen oxide sensor, heating
Luin andoidin iviniapps bmwhatilla niin ei kerro ton kummemmin.
2a82 Inlet VANOS
2a98 Inlet camshart-crankshaft correlation
Tuo correlation vika oli myös aiemmin kun luin tuolla bmwhatilla mutten siitä saanut tuota numeroa. Enkä oikein edes luottanut siihen bmwhatin analyysiin kun nuo tekstimuotoiset selitykset ei aina oikein vastaa tuota koodia yleisen ymmärryksen mukaan. Mutta nythän tuokin näytti vahvistuneen kun INPA:lla luin.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jake2710 View PostUusi NOx -katti ja -anturi liikkeen piikkiin.
30E9 Nitric oxide catalyst aging
2B08 Nitrogen oxide sensor, heating
Luin andoidin iviniapps bmwhatilla niin ei kerro ton kummemmin.
Leave a comment:
-
-
Herätelläänpä vanhaa ketjua kun tuli aihetta. Omassa 325i n53:ssa tuntuisi olevan samaa oiretta. Koodi 30E9 Nitric oxide catalytic converter ageing löytyy. Myös jokin typpianturivika oli.
Sytytti pari kertaa ajotietokoneen vikavalon joka ei kuitenkaan seuraavalla käynnistyksellä syttynyt. Ei siis sitä perinteistä vaan siihen näytöllä tulevan ilmoituksen. Sankka vaalea pakokaasu on myös tyhjäkäynnillä kiinnittänyt huomiota. Tämän mainitsi moni muukin tuossa toisessa threadissa. http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=231219&page=6 Vissiin vesihöyryä? Mistä se vesi sinne tulee?
Kävin tämän ja tuon toisen threadin luettua seuraamassa tuota seosta ja lambda-arvoa ja jotain egr lukemaa. Seos näyttää pysyvän tuossa ~14:1 eli lambda-arvossa 1 kokoajan. Kai tuon pitäisi muuttua jos se sitä laihaa seosta välillä pukkaa? Egr sanoo kokoajan 10%. En tiedä mitä se sitten tarkoittaa ja toimiiko koko softa. Käytän siis vain bluetooth obd mokkulaa ja androidin Torque softaa. Kulutus tuossa maantieosuudella oli ~7.7 l/100km. Muulloin olen semmoista 11l/100km saanut.
Oliko tässä nyt jotain muitakin ratkaisuja kuin vaihtaa noita typpikatteja ja typpiantureita niin kauan kuin ongelma poistuu? Tuota polttoa moni tässä ketjussa yritti mutta saiko joku tuloksia? Yritin ajella vähän pitempää lenkkiä tuossa ja tuo 110kmh 25 min ajan varmasti ylittyi ja joku cat näytti yli 600c lämpöä, mutta ei ollut mitään softaa jolla sitä polttoa pakottaa tai tutkia. Ei se varmaan sitä lähde tekemään kun on nuita anturivikojakin.
Ostin auton alle 1kk sitten käytettynä niin pitää varmaan myyjäliikkeeseen yrittää keskustella.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jake2710 View PostAnturiin vielä..
Onko jollain tietoa mitä tietoa anturista menee DME:lle ja millä pinneillä, eli miten voisi simuloida mittaustietoa "uusi anturi" nollauksen ajaksi.
Tietysti jos jollain on hyllyssä uusi anturi, niin voisin lainata adaptaatio arvojen nollauksen ajaksi
DME:llä liitin X60005(iso moottorin puoleinen) pinnit HIGH 22= musta/valkoinen johdin 0,5mm LOW 44= keltainen johdin 0,5mm.
taitaa olla haasteellinen homma selvittää väylään oikea bittitieto uudesta anturista?
Leave a comment:
-
-
Anturiin vielä..
Onko jollain tietoa mitä tietoa anturista menee DME:lle ja millä pinneillä, eli miten voisi simuloida mittaustietoa "uusi anturi" nollauksen ajaksi.
Tietysti jos jollain on hyllyssä uusi anturi, niin voisin lainata adaptaatio arvojen nollauksen ajaksi
Edit. Käytetty anturi oli hajalla jo valmiiksi. Nahkahousu myi tietämättään? rikkinäisen anturin.
Nyt pyydetään rahat takaisin...ja onneksi on todisteita, kun oli kirjoitellut foorumille vikakoodien kera, ennen ja jälkeen anturin vaihdonuutta anturia nyt tilaukseen ja varoituksena muille ettei kannata käytettyä ostaa.
Last edited by jake2710; 07-03-2014, 15:43.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by e46touring View Postn. 1000km ajoa ja 40,64mg kertymää.
Nox anturista vikakoodi. joka osaa uusiutua aina poiston jälkeen epämääräisesti.
Näkyy tuo Nox vikakoodi vaikuttavan heti tuohon laihaseos moodin käyttöön. Eli kun kuittaa vikakoodin pois niin välittömästi alkaa tilaisuuden tullen käyttää siirtymä ja laihaseos moodia. muutoin vikakoodin kanssa mennään homogenous moodissa eikä vaihda siirtymä/ laihaseos moodiin ollenkaan.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jake2710 View PostPaljonko on mg arvot tällä hetkellä?
Itsellä taisi viimeksi olla 204,8mg.
Nox anturista vikakoodi. joka osaa uusiutua aina poiston jälkeen epämääräisesti.
Näkyy tuo Nox vikakoodi vaikuttavan heti tuohon laihaseos moodin käyttöön. Eli kun kuittaa vikakoodin pois niin välittömästi alkaa tilaisuuden tullen käyttää siirtymä ja laihaseos moodia. muutoin vikakoodin kanssa mennään homogenous moodissa eikä vaihda siirtymä/ laihaseos moodiin ollenkaan.
Leave a comment:
-
-
Omalta osalta voin taputella nox asiat käsitellyksi, tai niin ainakin toivon.
Vaihdoin autoon molempien termareiden lisäksi vielä jäähdyttimen, jossa kierto on erilainen automaattivaihteiston lämmönvaihtimen osalta. Lämmöt nousee hitaasti 80 asteesta ylöspäin, mutta motatilla ne keikkuu siinä 96..98 välillä.
Autoon tehtiin vielä moottorisoftan päivitys viimeiseen saatavilla olevaan, eikä vikamuistissa ollutkaan taas mitään herjoja.
Nyt ajelin vkl aikana maanieajoa n.900km. Lämmöt keikku 90 nopeuksissa n.91..93 asteessa ja yli sadan vauhdissa 96..98. Veikkauksena on että nyt kaikki on kunnossa kun keskitulutus tankkiin mittaamalla oli tällä rupeamalla karvan yli 7l/100km. Katin nox kertymiä en ole päässyt katsomaan, mutta voisin kuvitella kaiken olevan kondiksessa kun pelaa todella hienosti.
Tuosta jäähdytinmodista on ilmeisesti olemassa service bulletiini nimenomaan n53 200kw moottorille huonon lämpeämisen takia.
Kyllä nää on kivoja kun taas toimii niinkuin pitääkin.
Leave a comment:
-
Leave a comment: