NOx katalysaattori, vikakoodi 30E9
Collapse
X
-
Meillä näyttää että kulutus laski kun vaihdoin akun (akkukaapelin irroitus), Nox anturista oli vikakoodeja mutta ei enää aktiivisena. Voiko kaapelin irrotus olla pikafixi tähän ongelmaan joissakin tapauksissa?
-
En ole huomannut että missään vaiheessa olisi näyttänyt mitään jännitettä? :think Ei tuossa liitteen kuvassakaan näy..Originally posted by jake2710 View PostJust meinasin laittaa et onko sulla yhteys autoon kun jännitettä ei näy oikeassa yläkulmassa.
Polttomoodi tuli kuitenkin kokeiltua, mutta en tiedä menikö päälle kun ei ole hajua mistä sitä voisi Rheingoldissa seurata. Öljynlämmöt ei ainakaan mittariston mukaan nousseet normaalista 90-100 asteesta.
Sen perään kuittasin nox katin vaihdetuksi, ja uudestaan motarille ja polttomoodin pyyntö päälle.
Tämän jälkeen luin vikakoodit, "NOX cat aging" oli poistunut mutta tilalle oli tullut "30DA NOX sensor, Signal".
Tämän lisäksi vielä vanha tuttu "2AAF fuel pump, plausibility" ja muutaman kerran on antanut myös "29F3 fuel pressure sensor, electrical".
Uutena tulokkaana "30C3 motor oil pressure sensor, signal", tosin vain kerran eikä ole uusiutunut. Öljynmäärän mittaus auton omalla näytöllä seilaa puolenvälin ja maksimin välillä, jospa johtuisi samasta anturista.
Niin ja auto käy ja kulkee ihan normaalisti, ei mitään vikailmoituksia taulussa.
Vinkkejä?
Leave a comment:
-
Tosta kun yrittää eteenpäin niin "Display" -painiketta ei saa valittua?Originally posted by jake2710 View PostN53 on kattava valikoima mittauksia livedatassa. Tosta kuvasta vaan eteenpäin niin eikös se sieltä tule.
Ehdot kun täyttyy niin poltto päälle, ei väliä missä laittaa. Veikkaan vaan ettei lähde päälle kun vika aktiivinen. Kokeile nyt ensin vian kanssa ja sitten voit kuitata nox katin vaihdettua ja vetää polttomoodilla pitkän setin.
Edit: Onnistuu näköjään kun lukee vikakoodit ensin.Last edited by JanskiAWD; 14-06-2015, 18:10.
Leave a comment:
-
N53 on kattava valikoima mittauksia livedatassa. Tosta kuvasta vaan eteenpäin niin eikös se sieltä tule.Originally posted by JanskiAWD View PostMiten tuon kuvan nox pakkopolton saa tuosta valikosta aktivoitua?
Ja mistä Rheingoldissa näkee nox anturin mittauksen?
Voiko polttokäskyn laittaa valmiiksi jo parkissa päälle, vai pitääkö olla ajossa ja muut topicissa mainitut ehdot täyttyä?
Ehdot kun täyttyy niin poltto päälle, ei väliä missä laittaa. Veikkaan vaan ettei lähde päälle kun vika aktiivinen. Kokeile nyt ensin vian kanssa ja sitten voit kuitata nox katin vaihdettua ja vetää polttomoodilla pitkän setin.
Leave a comment:
-
Miten tuon kuvan nox pakkopolton saa tuosta valikosta aktivoitua?Originally posted by jake2710 View PostOlisko ollu service-dme ja sieltä nox poltto.
Voin katsoo myöhemmin jollei sieltä löydy. Tossa kannattaa niitä anturin arvoja kans tarkkailla.
Ja mistä Rheingoldissa näkee nox anturin mittauksen?
Voiko polttokäskyn laittaa valmiiksi jo parkissa päälle, vai pitääkö olla ajossa ja muut topicissa mainitut ehdot täyttyä?
Leave a comment:
-
Ei yhteyttä. Pumpun pitäisi syöttää sen verra, että riittää vaikka matalapuolen paineanturi vika on päällä. Voi tietysti pumpussakin olla vika.Originally posted by JanskiAWD View PostN53 antaa seuraavat koodit:
29F3 fuel pressure sensor, electrical
2AAF fuel pump, plausibility
30E9 NOX Cat, aging
Voiko NOX katin ja noilla bensapuolen vikakoodeilla olla jokin yhteys?
Ajattelin aloittaa uusimalla bensapaineen anturin.
Akusta sitte piuha ensin irti ettei bensaa ala lentämään...
Leave a comment:
-
N53 antaa seuraavat koodit:
29F3 fuel pressure sensor, electrical
2AAF fuel pump, plausibility
30E9 NOX Cat, aging
Voiko NOX katin ja noilla bensapuolen vikakoodeilla olla jokin yhteys?
Ajattelin aloittaa uusimalla bensapaineen anturin.
Leave a comment:
-
Ok, no sitten se ei vielä ollut täysi ja auto ei polttoa laittanut päälle automaattisesti. Kai siinä haetaan sitä takaa, että poltetaan vasta "kun on pakko". Pakolämmöt pitäisi nousta 500-600 väliin kun poltto on käynnissä. Samalla operating mode pysyy Homogeneous tilassa kiinteästi.Originally posted by pyroz View PostPakolämpöjä ja Nox arvoja seuraten ajoin Espoo - Lohja - Espoo ~120km/h lasissa ja tuo arvo nousi 280 -> 327. Pakolämmöt vaihteli välillä 350c-450c (kuuteen sataan sai jos teki täyskaadukiihdytyksen). Eli ei siis lähde noilta lukemilta poltto itsestään päälle vielä. Se kysymys kai edelleenkin kaikkien huulilla kuuluu: Mitkä on polton normaalisti laukaisevat raja-arvot?
En tiedä mitä hyötyä on pyrkiä 0mg, kun puhutaan jostain alle 500mg arvoista, mutta saahan sen sinne menemään jos ajaa pakotettuna polttoa. Pitäisin kuitenkin huolestettuvana vasta arvoja 500-1000mg väliin, silloin ajotapa on pahasti väärä tai järjestelmässä on vikaa. Kuten sanottu 100km ajoa siten, että auto käy halutessaan laihatilassa (vie vähemmän bensiiniä), kerääntyy yksi lohko (40.96mg) aina NOx kattiin poltettavaa. Siksi sinullakin kasvoi määrä, koska polttoa ei tapahtunut. Toisaalta jos pakolämpö näytti tollaisia arvoja, se toimii, toimii varmaan NOx anturikin jos ei muuta vikakoodia järjestelmässä kuin yo. - ei syytä huoleen?
ISTA:ssa ei mitään hajua, mutta DIS löytyy Service Functionin -> Drive -> Motor Electronics -> jotain alta "Regenerate NOx" tms - eli hieman eri paikasta kuin dieseleissä DPF poltto. Pakotetussa poltossa pyydetään puoli tankkia / 110kmh / 30min.
edit: Raja-arvoa kerääntyneelle massalle (mg) en osaa sanoa milloin automaattinen poltto pitäisi tapahtua, olisi toki hieno jos joku saisi tämän vahvistettua.Last edited by Dualfun; 14-04-2015, 15:24.
Leave a comment:
-
Pakolämpöjä ja Nox arvoja seuraten ajoin Espoo - Lohja - Espoo ~120km/h lasissa ja tuo arvo nousi 280 -> 327. Pakolämmöt vaihteli välillä 350c-450c (kuuteen sataan sai jos teki täyskaadukiihdytyksen). Eli ei siis lähde noilta lukemilta poltto itsestään päälle vielä. Se kysymys kai edelleenkin kaikkien huulilla kuuluu: Mitkä on polton normaalisti laukaisevat raja-arvot?Originally posted by Dualfun View PostEi kannata liikaa tuijottaa noita, en usko että kellään näyttää juuri koskaan nollaa. Ajelet seka-ajoa viikon niin saat tuon määrän jo sillä kerättyä. Poistuu ihan itsestään kun ajat seuraavan kerran pidempää pätkää - jos NOx ja pakolämpöanturi on kunnossa.
Leave a comment:
-
Ei kannata liikaa tuijottaa noita, en usko että kellään näyttää juuri koskaan nollaa. Ajelet seka-ajoa viikon niin saat tuon määrän jo sillä kerättyä. Poistuu ihan itsestään kun ajat seuraavan kerran pidempää pätkää - jos NOx ja pakolämpöanturi on kunnossa.Originally posted by pyroz View PostTäällä antaa:
2AEC (Nitrogen oxide censor contaminated)
Diagnostiikalla katsottaessa kakkaa on systeemiin kertynyt 327mg verran.
Leave a comment:
-
Originally posted by pyroz View PostTäällä antaa:
2AEC (Nitrogen oxide censor contaminated)
Diagnostiikalla katsottaessa kakkaa on systeemiin kertynyt 327mg verran. Mistä löytyisi ISTAssa / Rheingoldissa tuo taianomainen nappi jolla pakottaa poltto päälle? Livedataa pääsen kyllä seuraamaan tähän liittyen mutta pakkopolttoa ei tahdo löytyä mistään
Olisko ollu service-dme ja sieltä nox poltto.
Voin katsoo myöhemmin jollei sieltä löydy. Tossa kannattaa niitä anturin arvoja kans tarkkailla.Last edited by jake2710; 07-04-2015, 16:47.
Leave a comment:
-
Laihalla tulee, sen takia siellä se pönttökin on. Ja yleensä ne suuttimet vuotaa ja huomaa juurikin siitä esim. aamun ensimmäisestä käynnistyksestä.Originally posted by PösökinOli View PostNiin en tiedä tuleeko niitä nox päästöjä enemmän vai vähemmän rikkaalla vai laihalla seoksella. Voikai se tosin suutinvika olla siihenkin suuntaan että seoksesta tulee liian laiha. Eli suutin ei aukea tarpeeksi tms. Tosin diagnoosi oli että suutin vuotaa ainakin minun kohdalla. No kohta nähdään yksi iteraatio tähän kokeeseen.
Leave a comment:
-
Täällä antaa:
2AEC (Nitrogen oxide censor contaminated)
Diagnostiikalla katsottaessa kakkaa on systeemiin kertynyt 327mg verran. Mistä löytyisi ISTAssa / Rheingoldissa tuo taianomainen nappi jolla pakottaa poltto päälle? Livedataa pääsen kyllä seuraamaan tähän liittyen mutta pakkopolttoa ei tahdo löytyä mistään
Leave a comment:
Leave a comment: