Originally posted by jake2710
View Post
NOx katalysaattori, vikakoodi 30E9
Collapse
X
-
-
-
Originally posted by arne525 View PostNoniin, katsoin vanhasta vikaraportista että mullakin se on jumittunut tuohon 163.839996337891 arvoon. Tämä siis uudella nox sensorilla jossa ilmeisesti on integroitu ohjain, siitä sen kallis hinta 415 eur. Vai onkohan asia näin?!
Mikähän tässä mättää...
Huono kun ei tiedä paljon se oli vanhalla anturilla.
Joo siinä on se laskentayksikkö tms. anturin mukana.
BMW Suomi ei ottanut kantaa mun kyselyihin sen enempää vaan neuvovat marmorille, minkä kyllä ymmärrän, mutta tässä vaiheessa on turha viedä sinne rahaa.
Kysy huomenna sieltä merkkikorjaamosta missä huollatit, että saavat selvittää sen 163,84mg määrän mistä se johtuu jne. Ja samalla mitkä on ne mg määrät missä poltto automaattisesti alkaa.
Jotenkin epäilen että se olisi toi NOx-anturin laskentayksikkö.Last edited by jake2710; 09-01-2014, 16:37.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jake2710 View PostTässä aika kattavasti tietoa http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_253.pdf
Olisiko nyt niin että NOx anturin laskentayksikkö olisi hajalla vaikka anturin tiedot näyttääkin "OK status". koska molemmissa jumittunut tohon 163,84mg...
volkkari jutusta:
"If the NOx sensor control unit fails, the system
switches from closed-loop control to open-loop
control. Due to the higher nitrogen oxide
emissions involved, neither stratified charge
mode nor homogeneous lean charge mode is
allowed."
Mikähän tässä mättää...
Leave a comment:
-
-
Tässä aika kattavasti tietoa http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_253.pdf
Olisiko nyt niin että NOx anturin laskentayksikkö olisi hajalla vaikka anturin tiedot näyttääkin "OK status". koska molemmissa jumittunut tohon 163,84mg...
volkkari jutusta:
"If the NOx sensor control unit fails, the system
switches from closed-loop control to open-loop
control. Due to the higher nitrogen oxide
emissions involved, neither stratified charge
mode nor homogeneous lean charge mode is
allowed."
Leave a comment:
-
-
Originally posted by arne525 View PostHuollon yhteydessä koodi löytyi. Itseasiassa koodi on ollut päällä jo kohta 2 vuotta. Nox anturi vaihdettiin, mutta koodi ei poistunut. Pakkopoltollakaan koodi ei lähde. Mulle sanottiin, että pitää katti vaihtaa jotta menee katsastuksesta läpi. 2 kertaa se kyllä on mennyt koodi päälläkin :think Vikavaloa tää ei sytytä.
Mä oon ihmetellyt korkeahkoa kulutusta, etenkin nurkka-ajossa, mutta hurja se ei kuitenkaan ole. 11l/100 on keskiarvo mitattuna tankkiin laitetusta bensasta ja ajetuista kilsoista. Tämä siis sekalaiselle ajolle. Veikkaisin että pitäis allekin päästä.
Toisessa topicissa oli saman auton nuhaisuudesta jne joka korjaantui tuolla nox katin vaihdolla. En sitten tiedä auttaisko tässä.
Tosiaan apu olis erittäin tervetulutta.Originally posted by arne525 View PostNiin, ja termari tässäkin tuntuu olevan rikki (vuoden vanha orkkisosa) kun lämmöt nousee tosi hitaasti 78...80 korville eikä 9 alkuisii lukuihin päästä kuin tosi harvoin lämpimillä keleillä.
Lukase ennen kuitenkin noi mg määrät jne. Jartsa02 voisi varmaan auttaa.
NOx anturikin on sitten turhaan vaihdettu, laskutettiin varmaan kuitenkin.
Vaihdetuilla osilla 2 vuoden takuu, eli termari vaihtoon, jos rikki.
Leave a comment:
-
-
Niin, ja termari tässäkin tuntuu olevan rikki (vuoden vanha orkkisosa) kun lämmöt nousee tosi hitaasti 78...80 korville eikä 9 alkuisii lukuihin päästä kuin tosi harvoin lämpimillä keleillä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jake2710 View PostOngelmaa näissä ei muuta, auto vaan kuluttaa hieman enemmän polttoainetta.
Joku saisi siellä suunnalla katsoa sulta noi mg määrät jne.
Tuliko sulla jotain ongelmia auton kanssa vai oliko normi huollon yhteydessä huomattu vikakoodi?
Mä oon ihmetellyt korkeahkoa kulutusta, etenkin nurkka-ajossa, mutta hurja se ei kuitenkaan ole. 11l/100 on keskiarvo mitattuna tankkiin laitetusta bensasta ja ajetuista kilsoista. Tämä siis sekalaiselle ajolle. Veikkaisin että pitäis allekin päästä.
Toisessa topicissa oli saman auton nuhaisuudesta jne joka korjaantui tuolla nox katin vaihdolla. En sitten tiedä auttaisko tässä.
Tosiaan apu olis erittäin tervetulutta.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Dualfun View PostAnyway. Mulla lähti vittuilut veke NOx-anturin vaihdolla ja myöhemmin vielä samaisen anturin adaptaation nollaamisella (DIS).
Last edited by jake2710; 09-01-2014, 12:00.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by arne525 View PostMulla sama auto ja samaa ongelmaa. Paikallinen merkkiliike ehdottanut nox katin vaihtoa joka tapahtuu näillä näkymin ens viikolla. Tuleeko sillä kuntoon ja lähteekö sillä laihaseos toimimaan?
Pystyisko joku pk seudulla kattomaan toimiiko mulla laihaseos vai ei? Jos intoa on, viestiä mielellään privaan. Sen verran tyyris operaatio toi nox katin vaihto, ettei turhaan haluais tehdä. .
Joku saisi siellä suunnalla katsoa sulta noi mg määrät jne.
Tuliko sulla jotain ongelmia auton kanssa vai oliko normi huollon yhteydessä huomattu vikakoodi?
Leave a comment:
-
-
Tuntuu, että on niin ammattilaisia jo keskustelemassa tästä, että onkohan mun jutuissa enää mitään uutta tietoa
Anyway. Mulla lähti vittuilut veke NOx-anturin vaihdolla ja myöhemmin vielä samaisen anturin adaptaation nollaamisella (DIS).
110km/h, 30min ja 1/2 tankkia bensaa on virallinen ohjeistus, ainakin E90 tapauksessa. Mä en kyllä usko tuohon km/h, eiköhän se ole kuitenkin kierrosluku joka enemmän vaikuttaa ts. moottori kykenee tuottamaan tietyn määrän pakokaasua ja pysyy lämpimänä. Samaten 30min on ilmeisesti ns. raja-arvo, jonka aikana puhdistus tapahtuu 100%, eli jo 5min ajoa poltto-ohjelman käynnistyksestä on kotiinpäin.
Samaten en tiedä onko pakkopolton käynnityksellä mitään merkitystä jos ECU tietää jo itse, että puhdistus on tarpeen. Mutta ainahan sen voi tehdä varoiksi (DIS).
Pakolämmöistä en osaa sanoa, mutta moottorin lämpö kipuaa 100-105 asteen väliin kun poltto on käynnissä tollasessa 4syl moottorissa (normaalisti ~95 samaisessa moottoritieajossa).
Leave a comment:
-
-
Mulla sama auto ja samaa ongelmaa. Paikallinen merkkiliike ehdottanut nox katin vaihtoa joka tapahtuu näillä näkymin ens viikolla. Tuleeko sillä kuntoon ja lähteekö sillä laihaseos toimimaan?
Pystyisko joku pk seudulla kattomaan toimiiko mulla laihaseos vai ei? Jos intoa on, viestiä mielellään privaan. Sen verran tyyris operaatio toi nox katin vaihto, ettei turhaan haluais tehdä. .
Leave a comment:
-
-
Niin näkee, eikä homogeneus ole polttomoodi, tai sitten mulla olis poltto koko ajan päällä.
Polttomoodissa on rikkaalla ja homomoodilla lambda on 1.
stratified-charge pintakaasulla (lambda reilusti yli 1), keskimmäinen siirtymävaihe (lambda vähän yli 1) ja sitten homogeneous λ 1.
Ja nämä on se miten mä tämän käsitän. Saa kertoa jos tietää miten se oikeesti menee.
Edit. Ja näköjään tossa siirtymävaiheessa lukee että lambda lähes suurempi kuin 1.
Ei näistä tiedä...Last edited by jake2710; 08-01-2014, 20:30.
Leave a comment:
-
-
Ainakin dissillä näkee reaaliajassa operating moden eli onko laihaseos päällä vai ei.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by e46touring View PostEikös tämä MODE kuulu POLTON aikana olla nimenomaan Stratified-charge operation
ja Lambda arvo alle 1 mielestäni tuossa WDS dokumentissa on väärin tuo teksti.
näin se ainakin toimi tuossa ekassa polttoajossa.
Ja tuo poltto tapahtuisi pienellä osakuormalla (kierrokset ja vääntömomentti) jolloin voidaan käyttää "turvallisesti" Lambda arvoa alle 1 eli reilusti rikkaalla tuhoamatta katalysaattoreita. Katso WDS:n kuva noista MODE tiloista eli kierrokset , vääntömomentti ja tutki oletko samaa mieltä ? Vai olenko aivan pihalla?
Käsitin että noi kolme modea olisi ajoon ja sitten erikseen se polttomoodi.
Moottorinohjauksyksikkö valitsisi noista kolmesta ajon mukaan.
stratified-charge olisi kevyeen ajoon, keskimmäinen siirtymävaihe ja sitten homogeneous λ 1.
Elikkä tehot pitäisi olla tallella, mutta kulutusta enemmän.Last edited by jake2710; 08-01-2014, 15:17.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jake2710 View Post"Current operating mode" kohtaan ei taida polttoaikana homogeneous tilalle tulla stratified? Kyllä mullakin lämmöt on noussu hetkellisesti sinne 580C asti, mutta en usko että poltto olisi silloin vielä päällä.
Tossa WDS:ssä on myös nämä:
1
Extended stratified-charge operation:
lambda value very much greater than 1
2
Transition range:
lambda value almost greater than 1
3
Homogeneous operating range:
lambda value = 1
ppm ei nyt tule laskentaan mukaan vaan taitaa mennä jollain vakiolla.
3.1 To calculate the molecular weight of NO2
Molecular weight of NO2 = atomic weight of N + molecular weight of O2
= 14 + (16 x 2)
= 46
3.2 To convert concentration in ppm to mg/m3
Concentration in mg/m3 = concentration (ppm) x molecular weight of substance
molar volume
= 80 ppm x 46
22.4
= 164 mg/Nm3 (wet)
ja Lambda arvo alle 1 mielestäni tuossa WDS dokumentissa on väärin tuo teksti.
näin se ainakin toimi tuossa ekassa polttoajossa.
Ja tuo poltto tapahtuisi pienellä osakuormalla (kierrokset ja vääntömomentti) jolloin voidaan käyttää "turvallisesti" Lambda arvoa alle 1 eli reilusti rikkaalla tuhoamatta katalysaattoreita. Katso WDS:n kuva noista MODE tiloista eli kierrokset , vääntömomentti ja tutki oletko samaa mieltä ? Vai olenko aivan pihalla?
Leave a comment:
-
Leave a comment: