Joku väitti että esim. DIS:llä (käsittääkseni myös BMW:n nykyisin käyttämällä ISIS:llä tjsp) voi pakottaa NOx-katin regeneroinnin päälle.
Esim. INPA:lla voi ajon aikana tarkastella toimiiko auton laihaseos-moodi eli vaihtuuko moodi välillä johonkin muuhun kuin "homogenous"-moodiin. Samalla voi katsoa toimiiko EGR eli vaihteleeko INPA:n mukaan EGR:n volttiarvo. Jos auto käy jatkuvasti homogenous-moodissa ja mahdollisesti EGR:n ohjauskaan ei toimi, se johtuu viallisesta NOx-katista ts. tuosta kuormasta.
Moottorinohjausmodulissa on jonkun neron tekemä logiikka, että laihaseosmoodi ei toimi jos suflaattikuorma on tarpeeksi iso. Tämä taas johtaa siihen, että bensan kulutus pomppaa pilviin. Näyttäisi myös vähän siltä, että automaattinen regenerointikaan ei toimi tässä koneessa kunnolla.
Kokeilisin vaihtoehtoja tässä järjestyksessä:
1. Testerillä pakotetaan regenerointi päälle ajossa ja seurataan INPA:lla tai vastaavalla testerillä että regenerointi oikeasti aktivoituu ja toimii.
2. jos 1) ei auttanut, nollataan tylysti suflaattikuorman lukema testerillä
3. jos 2) ei onnistu tai auto edelleen kulkee huonosti/kuluttaa paljon, on edessä NOx-katin vaihto (n. 2500 eur + työt).
NOx katalysaattori, vikakoodi 30E9
Collapse
X
-
NOx katalysaattori, vikakoodi 30E9
Kahdessa E60 530i N53 kyseinen koodi ja täsmälleen sama kuorma 163,84mg, eikä elä mihinkään. Toiseen on n.6kk sitten vaihdettu uusi Nox-anturi merkkiliikkeessä.
Molemmissa ilmestyi samoihin aikoihin koodi, eikä kummassakaan pakkopoltto lähde päälle.
-vikakoodi 30E9 - nitric oxide catalytic converter, aging
-status Nox-anturilta OK.
-pakkopolttoa yritetty monta kertaa tehdä ja ajoa 30min +120km/h, ei vaikutusta, vaan pakolämmöt pysyy alle 600 C, eikä sulfaattikuorma pienene.
Onko jotain muita ehtoja pakkopoltossa tuon 30min:120km/h + puoli tankki bensaa?
MIkä on se sulfaattikuorma mg missä polton pitäisi automaattisesti alkaa?
Uskaltaako katalysaattorin vaihto nollausta tai anturin nollausta tehdä, vai auttaako nekään pakkopolton toteutumiseen?
Onko noissa Nox- antureissa ollut jotain sellaista vikaa, että kaikki signaalit näyttää kuitenkin OK? Täytyykö näissä myös kuitata jatkuvalla syötöllä vikakoodia pois, että poltto lähtisi päälle (samaan tyyliin kuin DPF pakkopoltossa)?
Potilas 1: https://www.dropbox.com/s/cyp9vz5l7u...2013.23.19.jpg
Potilas 2: https://www.dropbox.com/s/rzdle5z4hd...2020.08.44.jpgLast edited by jake2710; 20-01-2014, 12:09.Tags: None
-
Leave a comment: